handdator

Visa fullständig version : Esapro + whey80 kombo för "nybörjare"?


Ganymedes
2007-02-21, 14:02
Jag har tränat kampsport ganska många år och gym till och från. Får väl säga att jag är i ganska bra form, även om jag inte är direkt musklig. Har dock inte kört någon riktigt seriös gymsatsning förrän nu (med start slutet av december 2006). Kör idag med whey-80 3 gånger på träningsdagar och 2 gånger icke-träningsdagar. Tränar 3-4 pass i veckan och äter ordentligt.

Har plöjt så myckt jag orkat i den där megatråden om Esapro, men ger upp. Kan någon ge mig ett kort och sakligt svar på min fundering:

Är det en bra idé att kompletera med Esapro i mitt fall? Vet att det t.ex är ganska meningslöst att börja med kreatin så här tidigt i gymmandet, är det samma med Esapro?

ligne
2007-02-21, 14:07
EsaPro kan du köra på direkt.

Här har du lite och läsa :D
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67444

Ganymedes
2007-02-21, 15:34
EsaPro kan du köra på direkt.

Här har du lite och läsa :D
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67444

Tack, då kör jag på det! Länken var den jag syftade på i mitt inlägg. Orka plöja hela den liksom... *spy*

Lindstein
2007-02-21, 17:13
Jag har tränat kampsport ganska många år och gym till och från. Får väl säga att jag är i ganska bra form, även om jag inte är direkt musklig. Har dock inte kört någon riktigt seriös gymsatsning förrän nu (med start slutet av december 2006). Kör idag med whey-80 3 gånger på träningsdagar och 2 gånger icke-träningsdagar. Tränar 3-4 pass i veckan och äter ordentligt.

Har plöjt så myckt jag orkat i den där megatråden om Esapro, men ger upp. Kan någon ge mig ett kort och sakligt svar på min fundering:

Är det en bra idé att kompletera med Esapro i mitt fall? Vet att det t.ex är ganska meningslöst att börja med kreatin så här tidigt i gymmandet, är det samma med Esapro?

Nej, det är inte meningslöst.
Att äta proteintillskott är varmt rekomenderat, whey 80, något liknande, eller EsaPro.
Innan träning är EsaPro effektivare och i de flesta fall även billigare, så varför inte?

Kreatin är inte heller meningslöst, det ger effekt, men i början när man börjat träna växer man en hel del ändå och effekten av kreatinet kanske man ändå inte märker av.

FreCKo
2007-02-21, 17:59
Nej, det är inte meningslöst.
Att äta proteintillskott är varmt rekomenderat, whey 80, något liknande, eller EsaPro.
Innan träning är EsaPro effektivare och i de flesta fall även billigare, så varför inte?

Kreatin är inte heller meningslöst, det ger effekt, men i början när man börjat träna växer man en hel del ändå och effekten av kreatinet kanske man ändå inte märker av.

Menar du att man ska ta antingen whey-80 eller EsaPro? :confused:

Lindstein
2007-02-21, 18:06
Menar du att man ska ta antingen whey-80 eller EsaPro? :confused:

Ja, EsaPro är aminosyror i fri form som tas upp lättare än ett intakt protein som typ whey80, men det är fortfarande bara ett "proteintillskott".
Att äta både whey80 och Esapro blir typ kaka på kaka.

Kreatin däremot är en helt annan sak.

Ganymedes
2007-02-21, 19:10
Att äta både whey80 och Esapro blir typ kaka på kaka.

Jag har annars fattat det som att Esapro tas före och efter träning, men inte på vilodagarna. Medans Whey-80 bör tas varje dag. <-- fattat fel mao?

King Grub
2007-02-21, 19:11
Får du tillräckligt med protein från maten "bör" du inte ta det. Du kan, om du vill, använda det som vilken proteinkälla som helst, men det är inget måste.

Sniggel
2007-02-21, 20:42
Jag har annars fattat det som att Esapro tas före och efter träning, men inte på vilodagarna. Medans Whey-80 bör tas varje dag. <-- fattat fel mao?

Finns inte alltid några exakta svar, men EsaPro tycker/tror jag är bäst att ta i anslutning till träning, bäst effekt innan träning. Kan även tas på vilodagar men effekten är nog ganska långt ifrån vad den är när den tas vid träning.
Jag tror att det kan vara bra att ta på morgonen när man vaknar efter träningsdag och lite senare (halvtimme/timme) äta frukost om man vill utöka optimaliteten :-p

Vasslepulver ser jag enbart som en snabb proteinkälla som man kan ta när man vill eller tror sig behöva extra protein (vid träning, vid proteinfattiga måltider etc...) men jag tar inte det om jag tror jag kommer att få i mig tillräckligt med protein samma dag utan pulvret.

Ganymedes
2007-02-21, 20:47
Finns inte alltid några exakta svar, men EsaPro tycker/tror jag är bäst att ta i anslutning till träning, bäst effekt innan träning. Kan även tas på vilodagar men effekten är nog ganska långt ifrån vad den är när den tas vid träning.
Jag tror att det kan vara bra att ta på morgonen när man vaknar efter träningsdag och lite senare (halvtimme/timme) äta frukost om man vill utöka optimaliteten :-p

Vasslepulver ser jag enbart som en snabb proteinkälla som man kan ta när man vill eller tror sig behöva extra protein (vid träning, vid proteinfattiga måltider etc...) men jag tar inte det om jag tror jag kommer att få i mig tillräckligt med protein samma dag utan pulvret.

Tycker det låter vettigt! Någon som vill ge ett andra utlåtande?

Sniggel
2007-02-21, 22:02
Vill lägga till en grej...
Eftersom proteinpulver (vassle framförallt) och Esapro är snabba källor så bör man nog tänka på att äta vanlig mat med långsammare proteinkällor efteråt (1 timme kanske). Kan ju inte vara "optimalt" att exempelvis efter träning ta en gainer eller proteindrink enbart och sedan vänta 5-6 timmar tills kvällsmat (om man vill utnyttja proteinsyntesen).
Jag ser detta som självklart men det kanske inte alla gör.
Det var så jag resonerade bl a i min föregående post att om man nu vill ta EAA på morgonen så bör man äta vanlig mat efteråt inom hyfsad rimlig tid.