handdator

Visa fullständig version : Fråga angående ryggövningar


Runda Grodan
2007-02-21, 12:34
Jag har problem med att få ryggen att växa. Jag är förhållandevis stark i armarna och trots att jag kör ganska strikt misstänker jag att jag inte kan "koppla bort armarna och koppla på ryggen" särskilt bra. Jag söker nu ryggövningar där jag inte begränsas så mycket av det beskrivna problemet men de enda jag kan komma på är marklyft (som jag inte kan köra något bra på grund av skada) och pullovers. Finns det fler bra övningar som man inte ror en massa på? Jag söker inte övningar som tränar nedre delen av ryggen (ryggresningar mm).

Raggis
2007-02-21, 12:37
Edit: läste fel :D Tänkte precis föreslå ryggresningar ^^ Sen läste jag det nedersta.

Runda Grodan
2007-02-21, 12:38
Edit: läste fel :D

Är det ett förslag eller undrar du vad det är?

Edit. :D

Liten Men Fet
2007-02-21, 13:05
Jag TROR det är fel väg att gå att inte vilja ha roddövningar för tunga roddövningar bygger grov rygg. Skivstångsrodd, hantelrodd och sittande kabelrodd skulle jag rekommendera om du inte vill köra mark.
Ryggen är det som växer bäst på mig och jag har aldrig försökt mig på kontaktbiten, att sänka vikterna för att man inte ska dra med armarna verkar helt galet tycker jag då man är starkare i ryggen än i armarna.
Jag lastar på mycket vikt så finns det inte en chans att jag bara drar med armarna för då orkar man inte, mycket vikt gör att man måste använda ryggen.

pragmatist
2007-02-21, 13:08
Christian Thibaudeau på T-nation hade en artikel om exakt detta problem för inte så länge sedan, du kan ju läsa den och se om den kan vara till någon hjälp. Artikeln hette "Torso solution", bara att googla. :)

major Pectoralis
2007-02-21, 13:13
Tänk på att ha en bra hållning: upp med bröstet och ner med axlarna.

Man kan även utföra bent-over-rodd med raka armar. Det blir som ett framåtlutat hantellyft men där överarmarna är närmare kroppen istället för vinkelräta rakt ut. Övningen tar inte på biceps, möjligen en del på triceps.

s0ft
2007-02-21, 14:13
Haha, jag har typ samma problem fast tvärt om.
Har svårt att ta ut ryggen ordentligt i rodd för känns som att armarna inte orkar med, har väl för klena biceps :P
Att ha starka armar som du skrev att du hade, borde ju underlätta om man vill träna ryggen.

Jay-Z
2007-02-21, 14:39
Christian Thibaudeau på T-nation hade en artikel om exakt detta problem för inte så länge sedan, du kan ju läsa den och se om den kan vara till någon hjälp. Artikeln hette "Torso solution", bara att googla. :)


Sluta skriv mina meningar. :D

Runda Grodan
2007-02-21, 15:04
Tack så mycket för de bra svaren! :thumbup: Jag ska ta och kolla upp länken.


Liten men fet: Jag tänker fortsätta att köra roddövningar men tänkte lägga till eller anpassa passet lite. Problemet med att lassa på vikt för mig är min ryggskada.

Majoren: Jag ska prova det där du skrev om att hålla nere axlarna och se ifall det gör någon skillnad.

Soft: Jag förstår vad du menar men för mig känns det som att armarna tar över jobbet. Har du provat med dragremmar?