handdator

Visa fullständig version : Mobbning på arbetsplatsen


hangatyr
2007-02-21, 11:13
EN till mig nära person blir mobbad av sin chef. Det har gått så långt att hon gråter på jobbet, personalchefen utreder och facket är inblandat. Hennes chef har gått med på att be om ursäkt att hon sagt saker osm gör att min närstående känner sig utpekad, trots att alla andra (arbetsgruppen, HR, facket etc) inblandade hävdar att det är inte upplevelse av utpekning: det är rena trakasserier det rör sig om. Personalchefen verkar låta sig nöja med att hon har bett om ursäkt, en ursäkt som var extremt svalt formulerad och oärligt framförd.

Vad ska man nu göra? Ge mig konstruktiva råd. Detta kan inte fortgå.

HerrArne
2007-02-21, 11:17
Vad ska man nu göra? Ge mig konstruktiva råd. Detta kan inte fortgå.

Att personalchefen anser detta utagerat är ju självklart.
Vad tycker facket?

Konkret då; Det går naturligtvis inte att arbeta där längre, dags att byta jobb.

mini
2007-02-21, 11:17
Jag tycker din vän ska fortsätta sin kontakt med facket, men också börja se sig om efter ett nytt jobb idag. Jag hade nog inte gett det rådet för ett halvår sedan, för det är lätt att se det som att man förlorar och motparten vinner, men den största vinsten är ju att man får en uthärdlig vardag/ett bättre liv.

Som sagt tror jag facket kan ge de bästa råden. Kanske någon form av anmälan/stämning kan vara aktuellt?

bullis
2007-02-21, 11:18
Verkar som du måste göra hembesök

GLC
2007-02-21, 11:19
Tar inte facket tag i det bättre är det ju givetvis tråkigt. Men om det slutar nu efter ursäkten så är det väl OK? Om trakasserierna fortsätter så driv det mot personalchefen igen och förklara att det måste hända något mer, tar inte den personen tag i det så är det bara till att gå högre upp i organisationen, VD t.ex, och det vill inte personalchefen, och därför kommer det att tas tag i bättre den gången :)

Calle Siren
2007-02-21, 11:20
Precis som ovanstående skrev så hade jag bytt arbetsplats, samt genom facked krävt ersättning från arbetsgivaren för psykiskt lidande.

Mvh Calle Sirén

hangatyr
2007-02-21, 11:20
ja, vi får se vad facket säger nu. De är i full gång med att se över eventuella möjigheter till agerande.

ja, givetvis måste hon söka nytt jobb, men som du säger: det kan ses som en symbol för att ansvaret ligger hos henen och inte hos chefen. det är så hemskt detta.

Hennes chef har till råga på allt spridit ut info som chefen lovat är konfidentiell. Helt makalöst.

hangatyr
2007-02-21, 11:22
Tar inte facket tag i det bättre är det ju givetvis tråkigt. Men om det slutar nu efter ursäkten så är det väl OK? Om trakasserierna fortsätter så driv det mot personalchefen igen och förklara att det måste hända något mer, tar inte den personen tag i det så är det bara till att gå högre upp i organisationen, VD t.ex, och det vill inte personalchefen, och därför kommer det att tas tag i bättre den gången :)


ja, att tala emd VD är nog svårt då företaet har cirka 35000 anställda, men att ta upp fortsatta trakasserier är ju en god idé. det vidriga är att ursäkten som gavs var så otroligt kall och mer för att man måste be om ursäkt när personalchefen säger åt en att göra det.

HerrArne
2007-02-21, 11:24
Men om det slutar nu efter ursäkten så är det väl OK?
Nej?
Om trakasserierna fortsätter så driv det mot personalchefen igen och förklara att det måste hända något mer, tar inte den personen tag i det så är det bara till att gå högre upp i organisationen, VD t.ex, och det vill inte personalchefen, och därför kommer det att tas tag i bättre den gången :)
Nej. Det som brukar hända är att situationen blir mer diffus och den anställde drabbas av en krypande känsla av allt större olust. Att eskalera en, från personalchefens perspektiv, utagerad händelse utan att ha mycket konkret 'på fötterna' fungerar mycket dåligt.

På det hela taget en hopplös situation. Dvs dags att byta arbetsplats.

hangatyr
2007-02-21, 11:27
Ja det är väl dags att gå. så fruktansvärt bara att behöva göra det av en sån här orsak. Hon är ju väldigt omtyckt av sina kollegor (som för övrigt backar upp henne fullständigt).

frökenzelda
2007-02-21, 11:27
Jag tycker att hon ska börja leta efter ett nytt jobb... såna där situationer kan va rätt knepiga och jag tycker det känns som om arbetsgivaren ofta har fördelen gentemot en hur bra stöd man än får från facket. Även om mobbingen slutar och arbetsgivaren ger sig lär det ju bli rätt stelt på jobbet efter det... jag skulle känt mig otroligt dum... man vill ju gärna ha upprättelse men det är väldigt svårt att få, känns det som. Jag blev typ trakasserad av min chef, han var även på en av mina arbetskamrater genom att tafsa på henne, erbjuda resor, middagar och hotellvistelser (om hon tackade nej fick hon sämre villkor) och det va en väldigt knepig historia kan jag tala om. Till sist sökte vi ett nytt jobb. En annan polare med en annan chef på det stället blev uppsagd på helt fel sätt (dom gav arbetsbrist som skäl men det visade sig inte vara så), hon fick till sist tillbaka jobbet men till vilken nytta? nu går hon där och är typ chefernas hatobjekt nummer ett och dom är rent ut sagt jävliga mot henne. Men det skulle inte ens va nån idé att dra in facket igen eller stämma dom eller nåt sånt för va ska hon bevisa? dom gör det ju alltid när ingen ser.

Jag menar inte att måla fan på väggen men nä, säg åt din polare att söka ett nytt jobb.... :/

hangatyr
2007-02-21, 11:29
Men det skulle inte ens va nån idé att dra in facket igen eller stämma dom eller nåt sånt för va ska hon bevisa? dom gör det ju alltid när ingen ser.



nja, i det här fallet har ju mobbningen eskalerat till den grad att hon utsätts för den inför kollegor.

ligne
2007-02-21, 11:31
jag hade skitit i om företaget hade 100.000 anställda.
klart man kan få sin VD att visa intresse. vem vill styra över ett företag där en med chefsposition mobbar dom anställda?

ett välskrivet, genomtänkt mail till honom/henne hade jag satsat på.
plus att hon fortsätter ha kontakt med facket.

GE ALDRIG UPP

frökenzelda
2007-02-21, 11:31
nja, i det här fallet har ju mobbningen eskalerat till den grad att hon utsätts för den inför kollegor.

Då finns det ju vittnen iaf, men fortfarande tycker jag inte det finns så mkt att vinna... och vem vill ändå jobba för ett företag som behandlar sina anställda så? det finns bättre jobb ;)

hangatyr
2007-02-21, 11:31
Då finns det ju vittnen iaf, men fortfarande tycker jag inte det finns så mkt att vinna... och vem vill ändå jobba för ett företag som behandlar sina anställda så? det finns bättre jobb ;)

Sant.

666white
2007-02-21, 11:42
Börja sök nytt jobb. Om du får rätt genom facket så kommer chefen bli sur och stämningen kommer att bli dålig.
Säg till facket att man mår så dåligt att man inte klarar att gå till jobbet och se honom/henne.
Ge aldrig upp, facket ska stå på din SIDA!
Hälsan är viktigare än jobbet.
Tänk på att chefen bryr sig inte om du/hon jobbar eller inte. Dom kan alltid få dit ny personal.

frökenzelda
2007-02-21, 11:44
Kan inte försäkringskassan hjälpa om man säger att man mår så dåligt efter kränkningarna osv. att man inte kan va kvar? Jag har för mig att vi läst nåt om det i skolan... men jag kan minnas fel

hangatyr
2007-02-21, 11:51
Jag vill bara klargöra att det itne är min arbetsplats det här rör sig om. jag trivs väldigt bra på mitt jobb.

Det är för övrigt bizarrt att ledningen borde ju vara intreserade av att ta bort problemet, dvs att hennes chef drar ner de för produktivteten så otroligt viktiga sociala hygienfaktorerna. Men det är tydligen inte intressant på den stora lastbilsfabriken...