handdator

Visa fullständig version : Kreatin för första gången


anders_87@ht
2007-02-20, 23:44
Hej! Efter ett tags funderande så har jag bestämt mig att för första gången pröva på en kreatin kur. Jag har läst lite om kreatin (bl.a Kreatin FAQ) och känner ett flertal som under en tid använt kreatin.
Frågetecknen är nu många inför min första beställning. Enligt FAQ:n så ska man börja i mindre doser för att slutligen komma upp i ca 10-15 gram per dag - gäller detta även om man inte kör med uppehåll? Och varför står det på de flesta kreatinförpackningar att man bör köra med en uppladdningsfas (ca 5 dagar) för att sedan direkt börja köra med en viss mängd i drygt 8-11 veckor i rad?
Enligt FAQ så är det inte nödvändigt med uppehåll utan folk kör med det bara för att det rekommenderas på förpackningarna och att känslan att man orkar mer och tyngre försvinner. Men hela poängen med att använda kreatin är väl för att man ska kunna orka träna tyngre? Om man kör med uppehåll så bör ju de 4 veckorna eller vad det brukar vara utan kreatin inte vara lika effektiva som om man fortsatt med kreatin? Eller får kroppen lixom en "kick" av att gå från ett uppehåll till användning igen så man i slutänden hamnar på +-0?
Slutligen, är CreaPure verkligen nödvändigt? är det stor skillnad på vanligt monohydrat och creapure monohydrat? kommer det att märkas stor skillnad på om man kör med eller utan Creapure?

jedimind
2007-02-20, 23:57
Av dom 4 veckorna kommer du förmodligen bara känna att effekten försvinner i dom 2 sista, kreatinet går gradvis ur kroppen. Kreatinets effekt som presationshöjare avtar också gradvis efter ett tags användande, hur långt tid är dock individuell. Summan av kardemumman är iaf att det är effektivare att periodisera kreatinet i 4-12 veckors cykler för att sedan gå av en tid för att rensa ur det, Varje gång man börjar med kreatin känner man av en s.k boost och får en ökad uthållighet och mer explosivitet.

Vissa anser att det är effektivast att periodisera i periodiseringen. Alltså höga doser kreatin i tex 3 dagar, och sedan 3 dagar utan något intag alls, andra anser att det är effektivast att ladda upp cellerna långsamt. 5-10 gram per dag i en längre period. Creapure är kreatinmonohydrat bara att det är rensat från orenheter och är den bästa form av monohydrat there is.

anders_87@ht
2007-02-21, 13:58
Av dom 4 veckorna kommer du förmodligen bara känna att effekten försvinner i dom 2 sista, kreatinet går gradvis ur kroppen. Kreatinets effekt som presationshöjare avtar också gradvis efter ett tags användande, hur långt tid är dock individuell. Summan av kardemumman är iaf att det är effektivare att periodisera kreatinet i 4-12 veckors cykler för att sedan gå av en tid för att rensa ur det, Varje gång man börjar med kreatin känner man av en s.k boost och får en ökad uthållighet och mer explosivitet.

Vissa anser att det är effektivast att periodisera i periodiseringen. Alltså höga doser kreatin i tex 3 dagar, och sedan 3 dagar utan något intag alls, andra anser att det är effektivast att ladda upp cellerna långsamt. 5-10 gram per dag i en längre period. Creapure är kreatinmonohydrat bara att det är rensat från orenheter och är den bästa form av monohydrat there is.

Enligt FAQ så är inte heller någon uppladdningsfas nödvändig - men hur kommer det sig att det ändå rekommenderas på förpackningar? Bör man köra med en uppladdningsfas första gången man använder kreatin eller kan man lika gärna skita i det?
Tack för svaren för övrigt *cupid*

Lindstein
2007-02-21, 18:12
Enligt FAQ så är inte heller någon uppladdningsfas nödvändig - men hur kommer det sig att det ändå rekommenderas på förpackningar? Bör man köra med en uppladdningsfas första gången man använder kreatin eller kan man lika gärna skita i det?
Tack för svaren för övrigt *cupid*

Det finns mängder med olika sätt att ta Kreatin, en del tycker ena sättet är bättre och en del det andra...
Häng inte upp dig på när, var och hur, för det har ganska liten betydelse i slutändan ändå. Det viktigaste är att du får i dig kreatinet :thumbup:

Det vanligaste är att man kör en uppladdning i 4-5 dagar och sen en underhållsdos, men man kan även börja med underhållsdosen direkt och bara köra på.

anders_87@ht
2007-02-21, 20:35
Det finns mängder med olika sätt att ta Kreatin, en del tycker ena sättet är bättre och en del det andra...
Häng inte upp dig på när, var och hur, för det har ganska liten betydelse i slutändan ändå. Det viktigaste är att du får i dig kreatinet :thumbup:

Det vanligaste är att man kör en uppladdning i 4-5 dagar och sen en underhållsdos, men man kan även börja med underhållsdosen direkt och bara köra på.

Ska man köra med uppladdningsfas igen efter ett uppehåll?

jedimind
2007-02-26, 14:31
Ska man köra med uppladdningsfas igen efter ett uppehåll?



Samma rutin gäller vid varje tillfälle du börjar med kreatin-monohydrat. Vad som är viktigast är att du får i dig det som föregående talare säger. Dock kan det vara smart att ta det då din insulinkänslighet är som bäst. (morgon, efter träning). Även fast monohydrat är bra och gör sig grej finns det kreatinsorter som man slipper tänka på insulin/socker och uppladdningsfaser, Tex creatine-ethyl-ester...Som transporterar sig själv ut.

Larsson85
2007-02-26, 23:16
Summan av kardemumman är iaf att det är effektivare att periodisera kreatinet i 4-12 veckors cykler för att sedan gå av en tid för att rensa ur det, Varje gång man börjar med kreatin känner man av en s.k boost och får en ökad uthållighet och mer explosivitet.

Är du säker på det? Jag har aldrig hört att man skulle få någon missad effekt av kontinuerligt kreatinanvändande. Det är dock mycket roligare att gå av och sen börja igen eftersom man blir lycklig när man märker att man får en boost.

krilleh
2007-02-26, 23:28
Av dom 4 veckorna kommer du förmodligen bara känna att effekten försvinner i dom 2 sista, kreatinet går gradvis ur kroppen. Kreatinets effekt som presationshöjare avtar också gradvis efter ett tags användande, hur långt tid är dock individuell. Summan av kardemumman är iaf att det är effektivare att periodisera kreatinet i 4-12 veckors cykler för att sedan gå av en tid för att rensa ur det, Varje gång man börjar med kreatin känner man av en s.k boost och får en ökad uthållighet och mer explosivitet.

Vissa anser att det är effektivast att periodisera i periodiseringen. Alltså höga doser kreatin i tex 3 dagar, och sedan 3 dagar utan något intag alls, andra anser att det är effektivast att ladda upp cellerna långsamt. 5-10 gram per dag i en längre period. Creapure är kreatinmonohydrat bara att det är rensat från orenheter och är den bästa form av monohydrat there is.

Om man nu kör på upplägget att ta kreatin 3 dagar för att sedan ta en paus 3 dagar osv, hur mkt lär man ta per dag då när det är dags? 15 g eller?

jedimind
2007-02-26, 23:38
Om man nu kör på upplägget att ta kreatin 3 dagar för att sedan ta en paus 3 dagar osv, hur mkt lär man ta per dag då när det är dags? 15 g eller?

väldigt höga doser har fungerat för mig. 20-25 gram. Är dock ganska tung (100 kg give or take) så väger man under 90 är kanske inte riktigt så höga doser nödvändiga.

jedimind
2007-02-26, 23:55
Är du säker på det? Jag har aldrig hört att man skulle få någon missad effekt av kontinuerligt kreatinanvändande. Det är dock mycket roligare att gå av och sen börja igen eftersom man blir lycklig när man märker att man får en boost.


Jag har faktiskt kartlagt styrkeökningarna när jag körde senaste monohydratcykeln, och det var ett faktum i mitt fall att styrkan ökade stadigt och bra dom första 7-8 veckorna för att sedan stagnera gradvis resterande tiden (vecka 8-14). Höll någorlunda samma diet och livsstil dessa veckor.

Larsson85
2007-02-27, 10:15
Jag har faktiskt kartlagt styrkeökningarna när jag körde senaste monohydratcykeln, och det var ett faktum i mitt fall att styrkan ökade stadigt och bra dom första 7-8 veckorna för att sedan stagnera gradvis resterande tiden (vecka 8-14). Höll någorlunda samma diet och livsstil dessa veckor.

Fast det säger väl egentligen inte så mycket? Jag tycker det hade varit konstigt om styrkan hade ökat konstant hela tiden man äter kreatin. Förr eller senare uppnår man ju ett mättnadstillstånd där kroppen inte kan ta upp mer kreatin, så då handlar det om att behålla de höga kreatinnivåerna. Man kan fortfarande vara starkare än om man inte hade tagit kreatin, även om man inte upplever någon speciell viktökning eller styrkeökning mer.

jedimind
2007-02-27, 13:25
Fast det säger väl egentligen inte så mycket? Jag tycker det hade varit konstigt om styrkan hade ökat konstant hela tiden man äter kreatin. Förr eller senare uppnår man ju ett mättnadstillstånd där kroppen inte kan ta upp mer kreatin, så då handlar det om att behålla de höga kreatinnivåerna. Man kan fortfarande vara starkare än om man inte hade tagit kreatin, även om man inte upplever någon speciell viktökning eller styrkeökning mer.


Det säger väl allt egentligen.

Vill du ha vetenskapliga referenser kan du dyka in i dessa.

1. Volek et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 31: 1147-1156, 1999..

2. Cribb et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 35: S400, A2239, 2003.

3. Cribb et al. Presented at The Australian Association of Exercise and Sports Science Conference, April, 2004.

4. Van Loon et al. Clinical Science 104:153–162. 2003.

5. Guerrero-Ontivers, M.L. and Wallimann, T. Molecular and Cellular Biochemistry. 184: 427-437, 1998.

Larsson85
2007-02-27, 21:21
Lets agree to disagree :)

Jag har ingen aning om hur jag bär mig åt för att kolla upp de där källorna. Men rent intiutivt känns det konstigt att kroppen skulle sluta dra nytta av de förhöjda kreatinnivåerna efter en viss tid. Visst, man når ett steady state, men det behöver inte innebär inte att man inte drar nytta av de förhöjda nivåerna.

Rahf
2007-02-27, 22:19
Borde inte problemet ligga i att du behöver ha en viss hypertrofi för att du ska öka i styrka? Och med tanke på att hypertrofi inte är någonting som du knäpper med fingrarna och fixar så låter väl styrkehöjningarna vänta på sig ett litet tag. Alltså att man stagnerar ett tag.

Spontana tankar helt enkelt, inget vetenskapligt.

jedimind
2007-02-28, 00:32
Lets agree to disagree :)

Jag har ingen aning om hur jag bär mig åt för att kolla upp de där källorna. Men rent intiutivt känns det konstigt att kroppen skulle sluta dra nytta av de förhöjda kreatinnivåerna efter en viss tid. Visst, man når ett steady state, men det behöver inte innebär inte att man inte drar nytta av de förhöjda nivåerna.


No, let's agree that you agree with me.

googla "pubmed".

krilleh
2007-02-28, 08:45
väldigt höga doser har fungerat för mig. 20-25 gram. Är dock ganska tung (100 kg give or take) så väger man under 90 är kanske inte riktigt så höga doser nödvändiga.

ok :) Och har du perioder då du lägger av helt under länge tid också?

Rahf
2007-02-28, 09:56
20-25g, jäflar du smackar nästan i en matsked alltså? Har ökat min dos till 10-12 om dagen nu. Vikten ligger på 72 så det kändes skäligt.

jedimind
2007-02-28, 13:41
ok :) Och har du perioder då du lägger av helt under länge tid också?

cyklar 8-10 på veckor med 4-6 veckor av.