handdator

Visa fullständig version : Enarmsarmhävningar


mr.jäger
2007-02-20, 21:15
Klarade precis min första enarmsarmhävning! *flex*
På vägen upp så knakade det längs rätt många kotor i ryggen. Sliter snebelastningen på ryggen så pass att det bör undvikas eller är det bara att köra på?

Liten Men Fet
2007-02-20, 21:22
Klarade precis min första enarmsarmhävning! *flex*
På vägen upp så knakade det längs rätt många kotor i ryggen. Sliter snebelastningen på ryggen så pass att det bör undvikas eller är det bara att köra på?

Är det riktigt tungt så blir det ju ganska hög belastning, en god ide är väl att försöka värma upp en del innan du kör iallafall.

mr.jäger
2007-02-20, 21:30
Är det riktigt tungt så blir det ju ganska hög belastning, en god ide är väl att försöka värma upp en del innan du kör iallafall.
Jag väger inte mer än 65kilo så.. :em:

Var inte uppvärmd.. Satt framför tv'n å tänkte nu jävlar ska jag ta det. Har aldrig orkat vända innan när jag prövat. Jävligt kul att ha klarat det iaf.

Thewind
2007-02-20, 21:42
Knaket beror med största sannolikhet på att du inte är stark nog att hålla kroppen rak. Samma knak får jag när jag strechar vridning av överkroppen.

Emil_Larsson
2007-02-21, 09:25
Armhävning på en arm? det är ju fasenmig omöjligt. Senast jag gjorde det störtade jag pladask ner i golvet :D

Liten Men Fet
2007-02-21, 13:11
Jag väger inte mer än 65kilo så.. :em:

Var inte uppvärmd.. Satt framför tv'n å tänkte nu jävlar ska jag ta det. Har aldrig orkat vända innan när jag prövat. Jävligt kul att ha klarat det iaf.

Även om du bara väger 65 kg så är det ju tungt att göra enarmsarmhävningar..

major Pectoralis
2007-02-21, 13:15
Klarade precis min första enarmsarmhävning! *flex*
På vägen upp så knakade det längs rätt många kotor i ryggen. Sliter snebelastningen på ryggen så pass att det bör undvikas eller är det bara att köra på?

Kör på. Det är normalt. Om jag gissar rätt knakar det bara vid de första repetitionen/repititionerna och gör inte ont? Se övningen som en billig kiroprakter*rolleyes*

mr.jäger
2007-02-21, 14:14
Armhävning på en arm? det är ju fasenmig omöjligt. Senast jag gjorde det störtade jag pladask ner i golvet :D
Jag vet ;)
Även om du bara väger 65 kg så är det ju tungt att göra enarmsarmhävningar..
Ja, det är riktigt tungt. Men om jag hade varit fet och vägt 105kg så hade ju ryggen belastats betydligt mer.

Thompah
2007-02-21, 14:54
Knaka gillar v i:Virro

Liten Men Fet
2007-02-21, 15:00
Ja, det är riktigt tungt. Men om jag hade varit fet och vägt 105kg så hade ju ryggen belastats betydligt mer.

Då hade det nog varit nära nog omöjligt att göra enhands, iallfall mycket mycket svårare.
Jag kunde göra 8-10 stycken på både höger och vänster när jag gjorde lumpen men då vägde jag också runt 65. Nu när jag väger nästan 80 så är det omöjligt för mig fast jag är mycket starkare, dock hänger det nog till störst del på att jag inte tränar armhävningar längre.

tano
2007-02-21, 15:06
Det beror på att du till största sannolikhet inte är stark nog att göra en riktig enarmsarmhävning.

Jag har själv kunnat göra flertalet reps med enarmsarmhävningar ända sedan 12 års åldern, men de har inte varit korrekta/strikta. Det blir en helt annan belastning på övningen om man kör strikt. Med kroppsövningar krävs det ofta ett helt annat tänk med övningsutförandet än med vikter.

Tänk på att axlarna ska hållas parallella med golvet, kroppen ska vara rak.