handdator

Visa fullständig version : Mat direkt efter träning


Emil_Larsson
2007-02-20, 19:14
En av mina kompisar hävdar att äter man ingenting efter man styrketränat(15-30 min efter) så blir muskeluppbyggnaden oväsentlig (ingen alls)

Då får jag komma med min teori.

Det är väl bara en "fördel" att äta direkt efter träning eftersom insulin känsligheten är hög då och musklerna "vidgas".

Vad har ni att säga om detta? "helt bortkastat" är det väl inte? *screwy*

Emil_Larsson
2007-02-20, 19:15
Oj, råkade skriva på fel ställe. Skulle nog vara på Kost och Näring.

eandersson
2007-02-20, 19:20
Ja du gjorde nog det.

Men bortkastat kan till och med jag säga att den inte är.

kottovic
2007-02-20, 19:25
Har alltid undrat hur man lyckas äta ngt 30minuter efter träning då man precis svept en gainer.

eandersson
2007-02-20, 19:25
Har alltid undrat hur man lyckas äta ngt 30minuter efter träning då man precis svept en gainer.

En gainer är äta.

Eddie Vedder
2007-02-20, 19:30
Har alltid undrat hur man lyckas äta ngt 30minuter efter träning då man precis svept en gainer.

Bara för att du dricker din energi i form av gainer innebär det ju inte att dy bryter fastan. Det räknas ju som att käka nåt oxå, går bara ännu fortare ut i musklerna än mat gör.

Själv tar det sällan mer än 30 minuter från det att jag gör min sista repetition till det att jag kör in gaffeln i munnen, men så kör jag int emed tillskott heller å har gymmet tio minuters promenadväg hemifrån.


EDIT:eandersson hann visst före mej*gah!*

eandersson
2007-02-20, 19:36
EDIT:eandersson hann visst före mej*gah!*

Mm. Det är som jag säger till damerna; Den är inte stor, men jag är snabb!

Du är dock en bättre talare än mig :thumbup:

King Grub
2007-02-20, 20:17
Styrketräning stimulerar proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein. Denna nybildning börjar ca 60-90 minuter efter avslutad träning. Styrketräning stimulerar också proteinnedbrytningen. Om inte aminosyror finns att tillgå, räcker inte nybildningen av muskelprotein till för positiv proteinbalans, dvs nedbrytningen kommer att fortsätta vara större än nybildningen, ända tills man äter någon form av protein. Med andra ord förlorar man muskelmassa tills man äter. Snabbt protein eller aminosyror innan träning har också effekten på nybildning av muskelprotein efter passet.

emmak
2007-02-20, 20:23
Styrketräning stimulerar proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein. Denna nybildning börjar ca 60-90 minuter efter avslutad träning. Styrketräning stimulerar också proteinnedbrytningen. Om inte aminosyror finns att tillgå, räcker inte nybildningen av muskelprotein till för positiv proteinbalans, dvs nedbrytningen kommer att fortsätta vara större än nybildningen, ända tills man äter någon form av protein. Med andra ord förlorar man muskelmassa tills man äter. Snabbt protein eller aminosyror innan träning har också effekten på nybildning av muskelprotein efter passet.


Du har säkert svarat på detta 200 ggr Grub, men vad är då fördelen med att ta vassle direkt efter träning om nybildningen av muskelprotein inte startar förän 60-90 minuter efter passet?

Dnepr
2007-02-20, 20:27
Du har säkert svarat på detta 200 ggr Grub, men vad är då fördelen med att ta vassle direkt efter träning om nybildningen av muskelprotein inte startar förän 60-90 minuter efter passet?

Det kan ju vara bra att inta det innan det börjar så att kroppen hinner ta upp det och använda det? Skulle man dricka vasslet efter 60 minuter så skulle den vara ute i systemet när 90 minuter hade passerat? Den drinken man dricker innan passet är ju den som används efter passet.

emmak
2007-02-20, 20:29
Det kan ju vara bra att inta det innan det börjar så att kroppen hinner ta upp det och använda det? Skulle man dricka vasslet efter 60 minuter så skulle den vara ute i systemet när 90 minuter hade passerat? Den drinken man dricker innan passet är ju den som används efter passet.

Med risk för att verka otrevlig, men vad snackar du om?
Jag frågade vad fördelen var med att ta vassle direkt EFTER träning

Eddie Vedder
2007-02-20, 20:33
Styrketräning stimulerar proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein. Denna nybildning börjar ca 60-90 minuter efter avslutad träning. Styrketräning stimulerar också proteinnedbrytningen. Om inte aminosyror finns att tillgå, räcker inte nybildningen av muskelprotein till för positiv proteinbalans, dvs nedbrytningen kommer att fortsätta vara större än nybildningen, ända tills man äter någon form av protein. Med andra ord förlorar man muskelmassa tills man äter. Snabbt protein eller aminosyror innan träning har också effekten på nybildning av muskelprotein efter passet.

Med risk för att verka otrevlig, men vad snackar du om?
Jag frågade vad fördelen var med att ta vassle direkt EFTER träning

Om du intar vassle direkt efter passet startas ju insulinutsöndringen å vassle e ett snabbt protein. Alltså när proteinbildningen börjar efter nämnd tid har kroppen redan aminosyror att tillgå jämfört med om du väntar till den tiden. Aminosyrorna når ju knappast ut muskelcellerna direkt efter att du sväljer maten.

Ganymedes
2007-02-20, 20:47
För den som gått vilse: ät/få i dig så fort som möjligt efter passet, så blir det bra.

King Grub
2007-02-20, 20:50
Med risk för att verka otrevlig, men vad snackar du om?
Jag frågade vad fördelen var med att ta vassle direkt EFTER träning

Det stimulerar proteinsyntesen när den väl kommer igång. Intag 1 h efter träning har större effekt, men att vänta en timme med proteinintag är knappast gynnsamt.

jedimind
2007-02-20, 22:07
Styrketräning stimulerar proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein. Denna nybildning börjar ca 60-90 minuter efter avslutad träning. Styrketräning stimulerar också proteinnedbrytningen. Om inte aminosyror finns att tillgå, räcker inte nybildningen av muskelprotein till för positiv proteinbalans, dvs nedbrytningen kommer att fortsätta vara större än nybildningen, ända tills man äter någon form av protein. Med andra ord förlorar man muskelmassa tills man äter. Snabbt protein eller aminosyror innan träning har också effekten på nybildning av muskelprotein efter passet.


Finns det nån sanning i att man bör vänta 10-15 minuter med sin postdrink för att få stresshormonerna som utsöndrats under träning att lägga sig och därigenom få effektivare upptag av den? Ligger å bläddrar i en broschyr som förelår det här.

King Grub
2007-02-20, 22:27
Direkt efter går utmärkt.

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on muscle protein.

NisseEriksson
2007-02-20, 22:45
Det stimulerar proteinsyntesen när den väl kommer igång. Intag 1 h efter träning har större effekt, men att vänta en timme med proteinintag är knappast gynnsamt.

Direkt efter går utmärkt.



Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on muscle protein.

Hur går detta ihop?
1 timme efter har större effekt men är inte gynnsamt?

King Grub
2007-02-20, 22:48
Vad är konstigt? Hur ser du en timme utan födointag som mer anabolt än att fylla på direkt? Även om gensvaret är något större en timme senare har du en timme försvunnen från dygnet i avseendet. Sväljer du X g en timme efter träningen når näringen inte muskulaturen direkt; den skall lämna magsäcken, tas upp i tarmen, och först därefter i muskulaturen. Det blir flera timmar där nedbrytningen är större än uppbyggnaden. Även om gensvaret blir större över en kort period, får man väl se på 24-timmarsgensvaret.

Scratch89
2007-02-20, 22:51
Om man tränar innan frukost som jag gör på helgerna, är det en bra idé att ta lite proteinpulver innan träningen (rätt så tätt inpå) för att sedan komma hem och äta knakelibrakfrukost? Eller kommer proteinet endast att vara lönsamt tillsammans med kolhydrat? Tänkte mest på nattens långa fasta osv.

King Grub
2007-02-20, 22:53
Snabbt protein (eller EAA) stimulerar proteinsyntesen utan kolhydrat, men effekten tillsammans med kolhydrat är större än det ena eller det andra, eller t o m den sammanlagda effekten av ena och det andra taget för sig. EAA+maltodextrin är utmärkt. Är det något tillfälle som är somgjort för EAA-tillskott är det för den som tränar innan frukost.

Scratch89
2007-02-20, 22:55
Snabbt protein (eller EAA) stimulerar proteinsyntesen utan kolhydrat, men effekten tillsammans med kolhydrat är större än det ena eller det andra, eller t o m det ena och det andra tillsammans. EAA+maltodextrin är utmärkt. Är det något tillfälle som är somgjort för EAA-tillskott är det för den som tränar innan frukost.

Låter perfa då! Har bara vassle just nu (EAA blir det senare) men det stimulerar ändå tillräckligt, antar jag. Längtar. :)

jedimind
2007-02-21, 00:11
Om man tränar innan frukost som jag gör på helgerna, är det en bra idé att ta lite proteinpulver innan träningen (rätt så tätt inpå) för att sedan komma hem och äta knakelibrakfrukost? Eller kommer proteinet endast att vara lönsamt tillsammans med kolhydrat? Tänkte mest på nattens långa fasta osv.

Bäst att styrketräna efter frukost och precis innan passet ta det som grub föreslog malto+protein. Kan du överbelasta bra ett helt pass med endast protein och malto i ryggen? låter tungt om man inte haft en långt viloperiod bakom sig och tokätit precis innan sänggående. Själv MÅSTE jag ha minst två måltider i ryggen för att ett pass ska bli lyckat.

King Grub
2007-02-21, 03:16
Jag presterar bäst före frukost. Skall inte finnas något negativt vad gäller muskelglykogenet. Det töms inte i sängen om man inte ägnar sig åt väldigt akrobatiska övningar natten före passet. Leverglykogenet sjunker för att hålla blodsockret uppe, men maltodextrinet ordnar blodsockerfaktorn.

jedimind
2007-02-21, 03:55
Jag presterar bäst före frukost. Skall inte finnas något negativt vad gäller muskelglykogenet. Det töms inte i sängen om man inte ägnar sig åt väldigt akrobatiska övningar natten före passet. Leverglykogenet sjunker för att hålla blodsockret uppe, men maltodextrinet ordnar blodsockerfaktorn.


ingen flickvän nej....kiddin. :)

Låter skumt. Tror dom flesta är klenare på morgonen faktiskt. Känns inte som om malto+vassle kan bära en genom ett helt pass och hålla någorlunda jämna styrkenivåer...kan inte förklara det fysiologiskt men det känns som om kroppen måste komma på fötter efter natten även fast ingen påtaglig aktivitet har pågått....

Pellko
2007-02-21, 07:08
så man ska ta vassle nu iallafall? sitter på jobbet nu, men bookmarkade något här från kollo om att ett ganska optimalt upplägg var:
EAA direkt innan passet plus ev lite malto
under passet: ev lite malto
1h efter passet malto
2h efter passet malto ev EAA sen 15 min senare mat
3h efter passet malto o protein
tyckte ni då skrev att protein inte var nödvändigt, då det bara gäller att fylla på glykogendepåerna. eller minns jag helt galet?

King Grub
2007-02-21, 07:26
Essentiella aminsyror är ett bättre alternativ än vassle. Dom flesta använder vassle.

Emil_Larsson
2007-02-21, 09:30
Tänkte fråga bara;

Jag har 1,5 minuts promenad från gymmet och hem. Borde det inte gå bra att när jag styrketränat att jag duschar, byter om, sen när jag kommer hem typ 20 min senare efter jag tränat så käkar jag middag hemma istället? blir ju billigare så. (istället för pulver)

Scratch89
2007-02-21, 09:33
Jag presterar också bättre på morgonen, oavsett om det är styrketräning, konditionsträning eller en kombination av bägge. Och det är ju inte gainern innan som bär upp passet; det är ju kvällsmaten kvällen innan. Man har väl lagrat mer glykogen på morgonen än vad man har under eftermiddagen, förutsatt att man ätit kolhydrater till kvällsmat?

King Grub
2007-02-21, 09:34
Tänkte fråga bara;

Jag har 1,5 minuts promenad från gymmet och hem. Borde det inte gå bra att när jag styrketränat att jag duschar, byter om, sen när jag kommer hem typ 20 min senare efter jag tränat så käkar jag middag hemma istället? blir ju billigare så. (istället för pulver)

Ju snarare desto bättre, men inte är det någon sådan minutstrid att det kommer att vara avgörande huruvida du får resultat av träningen eller inte.

King Grub
2007-02-21, 09:35
Man har väl lagrat mer glykogen på morgonen än vad man har under eftermiddagen, förutsatt att man ätit kolhydrater till kvällsmat?

Ja, muskelglykogen borde det vara så med (och är så i djurstudier). Leverglykogenet töms däremot delvis under natten, för att upprätthålla blodglukosnivåer. Äter man något lättupptagligt i kolhydratväg före/under passet är det inga problem.

GymTT
2007-02-21, 09:39
OFFTOPIC: grub vad gjrode du online 03:00 inatt?:)

Emil_Larsson
2007-02-21, 09:39
Är allting man käkat innan man styrketränat oväsentligt i syftet av muskelbildning "just för det kommande passet"?

Det jag menar är; kan man dra nytta av någonting man käkat 2 timmar innan man styrketränar eller är det bara outside? kanske prestationshöjande eller?

Kanske inte så lätt att förstå men.

Emil_Larsson
2007-02-21, 09:39
OFFTOPIC: grub vad gjrode du online 03:00 inatt?:)

Han kanske tog en nattmacka? :)

King Grub
2007-02-21, 09:41
Är allting man käkat innan man styrketränat oväsentligt i syftet av muskelbildning "just för det kommande passet"?

Det jag menar är; kan man dra nytta av någonting man käkat 2 timmar innan man styrketränar eller är det bara outside? kanske prestationshöjande eller?

Kanske inte så lätt att förstå men.

Kolhydraterna kan till viss del användas, även om dom inte lagrats in som muskelglykogen i speciellt stor utsträckning. Aminosyror kan användas i proteinsyntesen.

Själva bränslet du använder under passet är dock främst muskelglykogen som lagrats in från måltider dagen innan eller efter förra passet.

Emil_Larsson
2007-02-21, 09:44
Kolhydraterna kan till viss del användas, även om dom inte lagrats in som muskelglykogen i speciellt stor utsträckning. Aminosyror kan användas i proteinsyntesen.

Själva bränslet du använder under passet är dock främst muskelglykogen som lagrats in från måltider dagen innan eller efter förra passet.

Ah okej, då vet jag det.

Johan_P
2007-02-21, 16:06
OFFTOPIC: grub vad gjrode du online 03:00 inatt?:)

Självklart är grub online på kolo 27/4 för optimal balans i proteinsyntesen :D

Ekonom
2007-02-21, 18:02
Det enda med den här diskussionen jag fortfarande inte får ihop är:

Om man tar fria aminosyror (bcaa/eaa) eller vassle direkt, på tom mage före frukost, bryts inte dessa ned till energi??? Det har jag alltid lärt mig. Detta skulle innebära att man skulle ta sina aminosyror till eller efter frukosten, för att de inte ska bli till energi..

Detta skulle vara samma annledning till varför det inte är så klokt att ta rent vassle efter träningen...

Självklart får man inte den snabba höjningen, men går inte mycket till spillo till följd av nedbrytningen till energi?

Hur ligger det till egentligen?


*screwy*

King Grub
2007-02-21, 18:38
En del av proteinet du äter oxiderar alltid till energi, men enbart protein eller EAA stimulerar proteinsyntesen utan närvaron av kolhydrat. Även efter träning. Kolhydrat tillsammans ger större effekt på proteinsyntesen, men det är ingen dramatisk skillnad (Wolfe 2005):

Scratch89
2007-02-21, 20:24
Men om man skulle ta med faktorer som proteinnedbrytning så blir det ju betydligt bättre med kolhydrat, kan man väl anta?

Max
2007-02-21, 22:01
Är allting man käkat innan man styrketränat oväsentligt i syftet av muskelbildning "just för det kommande passet"?

Det jag menar är; kan man dra nytta av någonting man käkat 2 timmar innan man styrketränar eller är det bara outside? kanske prestationshöjande eller?

Kanske inte så lätt att förstå men.
En del får bättre tryck under passet och kan lyfta mer vilket därför ger större effekt. Detta är något man får känna efter själv. Jag äter gärna 2 timmar innan styrketräningen men helst längre än 2 timmar före kondition.

Slartibartfast
2007-02-22, 18:13
Om man tar en rejäl drink efter passet sägs det ju att man ska vänta en timme och sen äta riktig mat, men är det verkligen nån vits med att vänta dendär timmen? Man kan väl lika gärna käka maten en kvart efter drinken?

King Grub
2007-02-22, 18:15
Proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet. För kort mellanrum och det blir bara påfyllning till redan höga nivåer och oxidation.

Eddie Vedder
2007-02-22, 18:16
Om man tar en rejäl drink efter passet sägs det ju att man ska vänta en timme och sen äta riktig mat, men är det verkligen nån vits med att vänta dendär timmen? Man kan väl lika gärna käka maten en kvart efter drinken?

Det handlar väl inte om att man ska vänta en timme utan snarare att iom drinken är ju fastan bruten så då behöver man inte stressa i sej mat utan kan vänta uppemot en timme utan att äta nåt. Tror snarare att det handlar om det.

Slartibartfast
2007-02-22, 18:25
Aha! Jo, det låter ju logiskt. Då är det väl inte hela världen om det går typ TVÅ timmar mellan drinken och maten om syntesen stimuleras lika bra i tre timmar efter träningen?

King Grub
2007-02-22, 18:35
Nej, det är inte hela världen. Men efter styrketräning är proteinsyntesen så känslig att den kan uppregleras över normala nivåer med aminosyreintag så tätt som med en timmes mellanrum. Och glykogeninlagringen sker snabbare och effektivare med frekventa kolhydratintag den närmaste tiden efter ansträngning. Påverka kan det säkert, men det är antagligen inte något som kommer att "make or break" resultaten.

Slartibartfast
2007-02-22, 18:51
Nej, det är inte hela världen. Men efter styrketräning är proteinsyntesen så känslig att den kan uppregleras över normala nivåer med aminosyreintag så tätt som med en timmes mellanrum.

Jo, men då handlar det väl om intag av EAA? Äter man vanlig mat så räknar kroppen nog det ganska långt som samma mål om man äter mera vanlig mat ytterligare en timme senare, eftersom maten ligger kvar i magen?

King Grub
2007-02-22, 18:58
Efter träning är t o m kasein "snabbt" påverkande på fenylalaninbalansen. Fenylalaninbalansen räknas som det sanna måttet på proteinsyntes.

Subsequent data suggested that it was the pattern of appearance that was crucial to this difference, rather than the amino acid composition of the proteins. Our results suggest that this conclusion is not applicable to the muscle after exercise.

Casein has been termed a slow protein, and whey protein has been termed a fast protein. In this study, although the pattern of leucine in the blood of the leg after protein ingestion was as would be expected from previous studies, phenylalanine concentrations did not seem to follow the previously reported patterns as clearly. Arterial phenylalanine concentrations initially were similar for the proteins.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

EAA ger kraftigare stimulans, men "snabbheten" hos proteinet verkar i övrigt vara av underordnad betydelse under påverkan av styrketräning.

TOPOLO
2007-02-23, 07:37
Proteinsyntesen stimuleras av plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet. För kort mellanrum och det blir bara påfyllning till redan höga nivåer och oxidation.


Vad är för kort mellanrum om vi inte snackar timmarna efter träning? Hur många gånger kan man stimulera protiensyntesen under en dag egentligen utan att det bara blir påfyllning till redan höga nivåer och oxidation?

Och vad är redan höga nivåer? har för mig att det är 40gram protein per tillfälle, mer än så är overkill men kan ändå användas i proteinbalansen stämmer det? är inte mängden som kan användas i proteinsyntesen per tillfälle relaterad till vikten på något sätt?

Emil_Larsson
2007-02-23, 08:22
En fråga:

Är det bara styrketräning som gör att musklerna kan byggas eller kan en arbetare med tunga lyft, möbelflyttare, byggarbetare et.c också få samma effekt?
Jag menar det är väl själva rörelsen som utförs som avgör hur det blir eller?

King Grub
2007-02-23, 09:14
Vad är för kort mellanrum om vi inte snackar timmarna efter träning? Hur många gånger kan man stimulera protiensyntesen under en dag egentligen utan att det bara blir påfyllning till redan höga nivåer och oxidation?

Protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen alls i vila.

EAA el vassle gör det och kan tas mellan normala mål utan att något "störs".

Och vad är redan höga nivåer? har för mig att det är 40gram protein per tillfälle, mer än så är overkill men kan ändå användas i proteinbalansen stämmer det?

Stämmer. Tar bara längre tid att absorberas och påverkar proteinbalansen under längre tid. Äter du 80 gram långsamt protein är proteinbalansen jämn i minst 8 timmar, t ex.

GymTT
2007-02-23, 09:26
Så att vassledrinkar under vilodag är mycket bättre än bara mycket protein från t.e.x kyckling under en vilodag?

King Grub
2007-02-23, 10:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2089022&postcount=6

Snabbt protein minskar inte nedbrytningen. Det gör långsamt.

GymTT
2007-02-23, 10:37
gosh, alltid +-

TOPOLO
2007-02-23, 11:06
Protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen alls i vila.

EAA el vassle gör det och kan tas mellan normala mål utan att något "störs".



Stämmer. Tar bara längre tid att absorberas och påverkar proteinbalansen under längre tid. Äter du 80 gram långsamt protein är proteinbalansen jämn i minst 8 timmar, t ex.

Jag brukar p.g.a ren lathet ibland dricka en vassledrink och ta något i form av kolhydrat och eller fett till det. Detta är egentligen inget att föredra alltså?, eller? eftersom vasslet bara stimulerar proteinsyntes utan att hålla proteinbalansen jämn. Isåfall låter det mer logiskt att hålla proteinbalansen jämn med vanlig mat och eventuellt fylla på med vassledrink mellan målen?

Men upptagningshastigheten på vassledrinken påverkas väl om man blandar in kolhydrater och eller fett i samma måltid? får vasslet samma effekt som ett kaseinpulver då eller hur funkar det?

Gör det någon skilldnad alls ifall man t.ex. under en åtta timmars period äter 40 gram protein från kyckling 2 gånger jämfört med att äta hela 80 gram på en gång?

King Grub
2007-02-23, 11:08
Vilken fullvärdig proteinkälla du väljer vid normalt ätande är av underordnad betydelse. Du får mer än du behöver av samtliga aminosyror som behövs i proteinsyntesen.

Gör det någon skilldnad alls ifall man t.ex. under en åtta timmars period äter 40 gram protein från kyckling 2 gånger jämfört med att äta hela 80 gram på en gång?

Antagligen inte, nej.

TOPOLO
2007-02-23, 12:13
Ok. tack för svaren!

en annan fundering jag har;
Eftersom vassle och EAA stimulerar proteinsyntesen som bäst vid intag på tom mage, skulle det då inte vara ett förslag att på morgonen dricka vassledrinken och vänta med gröten/mackorna en halvtimma för att låta vasslet tas upp av kroppen och därmed få en kraftigare stimulering av proteinsyntes? eller är skilldnaden så liten att det knappt är värt besväret?

King Grub
2007-02-23, 12:51
Finns inga data för att kunna säga om det gör någon skillnad på proteinbalansen överhuvudtaget, annat än vid svåra katabola tillstånd eller immobilisering.

Karl_alfred
2007-02-23, 13:55
*gah!* Alla dessa proteintajmare!

Fatcan
2007-02-23, 14:29
Såhär brukar jag göra:

1h innan träning : ett mål mat
Direkt efter träning: Proteindrink
1h efter proteindrink : ett mål mat. sen ett till mål en timme efter det.

Känns som om det funkar bra.

eyhomie
2007-02-23, 16:11
EAA direkt innan passet
1h efter passet eaa
2h efter passet eaa
3h efter passet eaa

Så har du alltid sagt till mig. (möjligtvis inte den 2h efter). Men nu ska man helt plötsligt ta direkt efter passet istället? Har det ändrats eller varför har du inte berättat sådant här förut? :/

Jag har kört på 10 min efter passet 2 dl mjölk
ca 70 min efter 15-20 eaa
ca 160min efter 15-20 eaa

Har detta gjort stor skillnad från att köra det som numer verkar vara optimalt? Massa muskler till spillo eller försumbart?

King Grub
2007-02-23, 16:28
Ingen vet vad som är "optimalt".

Johannes
2007-02-23, 16:40
stimulerar eaa proteinsyntesen bättre än vassleprotein? isf hur stor är skillnaden?

eyhomie
2007-02-23, 19:14
stimulerar eaa proteinsyntesen bättre än vassleprotein? isf hur stor är skillnaden?

eaa = essential amino acids

Johannes
2007-02-23, 19:54
eaa = essential amino acids


ja men hur stor är skillnaden om man jämför med vassleprotein?.

King Grub
2007-02-23, 21:11
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/3/E321/FIG5

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340/F4

Max
2007-02-23, 22:16
Mat efter träningtråden har blivit tillskott efter träningtråden *cry* :)

backfire
2007-02-23, 23:43
Rena kvantfysiken för mig det här, fattar faktiskt inte en tredjedel.
Ja fick svar i en annan tråd att ta nån dextrosol och proteinpulver före, och direkt efter träningen, och sedan ett mål mat på det.
Ja tänker köra på det (om ingen nu säger att det är dumt), eftersom det verkar som att det inte blir enorma skillnader.. och jag tänker inte heller tävla med min skelettsäck till kropp, bara göra den lite större.

Mvh

King Grub
2007-02-24, 06:37
fattar faktiskt inte en tredjedel

Det behöver du inte heller. :) Sådana här trådar slutar alltid på det här sättet.

Mina svar gör att saken ser mycket mer avancerad ut än den är... och det beror på att folk ställer frågor som är 10 ggr över deras "need to know basis" - frågor vars svar som dom inte har den minsta nytta av att veta och/eller vars svar dom inte riktigt förstår. Alla gör det gör krångligt för sig själva och går in på cellnivå, när det egentligen bara behövs en hantel och en tallrik mat. Men, men - jag kan ju inte svara "skit i det du", heller. :D

Englund
2007-02-24, 11:37
Men, men - jag kan ju inte svara "skit i det du", heller. :D

All cred till dig som ställer upp och svarar iallafall *flex*

z_bumbi
2007-02-24, 11:45
Ja fick svar i en annan tråd att ta nån dextrosol och proteinpulver före, och direkt efter träningen, och sedan ett mål mat på det.
Ja tänker köra på det (om ingen nu säger att det är dumt), eftersom det verkar som att det inte blir enorma skillnader.. och jag tänker inte heller tävla med min skelettsäck till kropp, bara göra den lite större.


Dextropure dvs druvsocker i pulverform blir billigare och även lättare att få i sig i lagom mängd.

Annars gör du helt rätt, det ger garanterat mer resultat att sköta kosten till 97% av vad man tror sig veta idag än att sköta allt till 100% och sen tröttna..

jedimind
2007-02-26, 14:50
Såhär brukar jag göra:

1h innan träning : ett mål mat
Direkt efter träning: Proteindrink
1h efter proteindrink : ett mål mat. sen ett till mål en timme efter det.

Känns som om det funkar bra.

Och svårare än så är det inte! +1

mojoo
2009-02-19, 10:10
så här är det för mig ;

1h timme innan är det frukost

1h timme träning

direkt efter 1 banan+gainer pro

30 min efter detta, mat (pasta med köttfärsås eller liknande)

kan inte äta senare då jag börjar skolan !

bör vara okej ? eller ska ja skippa maten direkt efter eftersom jag äter så tätt efter ?

King Grub
2009-02-19, 10:18
Det är inget fel med det upplägget.