handdator

Visa fullständig version : Vad är Tribulus Terrestris?


Slartibartfast
2007-02-20, 19:02
Är det knark?

Min polare har en polare som skryter på produkten och nu tänkte min polare köpa en burk. Lukar lite humbug, men jag vet inte ens vad det är.

"Tribulus Terrestris

Vårt Tribulus terrestris extrakt är koncentrerad till 90 % och levereras på 500 mg kapslar. Detta gör denna produkt till en av marknadens absolut starkaste.

Tribulus terrestris ökar testosteron nivå med upp till 40% på endast 5 dagar. Detta har visats i en rad oberoende vetenskapliga undersökningar.

Tribulus ökar testosteron nivån på ett naturlig sätt. I Asien har det gjorts många tester med Tribulus för att se om Tribulus även kan öka fertiliteten. I en studie som involverade över 200 manliga försökspersoner som led av impotens (ofta orsakad av för låg testosteron halt) visades att nästan alla av dessa män fick en ökad LH och testosteron nivå samt att impotensproblemen minimerades och spermaproduktionen ökade.

Bodybuilders över hela världen använder Tribulus terrestris därför att det anses som ett naturligt och säkert alternativ för att uppnå en högre testosteronnivå.

Tribulus terrestris ökar sexdriften hos personer som har nedsatt testosteron produktion, även kvinnor får ökad sexualdrift av Tribulus.

Tribulus Terrestris kan med fördel kombineras med Pro Androstenetrion för att maximera effekten av dess testosteronhöjande verkan.

Kapsel innehållande Tribulus terrestris extrakt (90 % Tribulus Saponins) 500 mg

Dosering: 1 kapsel 2-3 gånger dagligen

Förpackning: Burk om 60 kapslar"

King Grub
2007-02-20, 19:04
En ört som påstås ha testosteronhöjande egenskaper, men som i studier visar sig sakna både direkta och indirekta androgena effekter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1968807&postcount=5

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84969&highlight=tribulus

vikingen_nr1
2007-02-20, 19:04
Det är väl mer för de som kommit till åren o har en minskad testosteronproduktion?

EDIT: Ja se där ja.

dr ozz
2007-02-20, 19:05
En ört helt utan anabola egenskaper som i bästa fall kan användas som bränsle om man har tillräckligt mycket av den.

Slartibartfast
2007-02-20, 19:17
Aha. Där ser man. Tack för infon! :thumbup:

EiseltUK
2007-02-20, 19:22
Vårt Tribulus terrestris extrakt är koncentrerad till 90 % och levereras på 500 mg kapslar. Detta gör denna produkt till en av marknadens absolut starkaste.


90% saponiner är bland det "starkaste" som finns men totalsaponiner säger inget om effekten. Kan lika gärna vara 0,09 % protodioscin i produkten. *whistle* Inget att ha. Grundläggande om man ska köpa tribulus är att det åtsminstone ska innehålla en standardiserad halt protodiocin.

Dr Nick
2007-02-20, 21:55
Det är väl mer för de som kommit till åren o har en minskad testosteronproduktion?

EDIT: Ja se där ja.

Inte ens dom får någon effekt från TT.

simonbandarian
2007-03-22, 16:32
kul o se hur allt börjar med frasen "min polare".. inget illa ment, bara en observation...

men tänkte säga att: tribulus terestris är ett örtsterol som många inte riktigt förstår... oavsett vad resultatet har visat sig vara i träningssammanhang i diverse forskning så har all forskning en sak gemensamt.. och det borde vara en hint om vad det gör för de som inte förstår de kemiska verkningarna..

enkelt förklarat vad det är och vad det FAKTISKT gör...

det är: ett örtsterol.. asså de kommer från en växt.. som så många andra saker.. så det är inte artificiellt tillverkat.. kan man säga.. för nånstans på vägen blir det ju artificiellt men de som undrar ska veta att det är ett EXTRAKT från en växt... fan det kanske itne var så enkelt förklarat iaf.. =P

det gör: påverlar kroppens LH värden på så vis att du producerar mer av allas vårt favorit ämne.. testo! och det är den egna kapaciteten att tillverka testosteron som gör att du därav får anabola effekter.. (tribulus är INTE SAMMA SAK SOM ATT TILLFÖRA TESTO TILL KROPPEN) men det har itne visat sig ske.. inte i tillräckliga fall i forskning för att det ska vara tillräckligt starkt argument.. men men... det gör så att du helt enkelt producerar mer av ditt eget testo.. det BORDE i teorin höja kroppens anabola aktivitet i samband med träning..

det finns de som säger att det funkar och de som säger att de inte funkar.. personligen tror jag att de som är emot produkten i allmänhet är lite för ivriga med att jämföra det me "starkare" hmm... ska vi kalla dem "inte så lättsmälta" varor som cirkulerar allas vår favorit träningsform... att jämföra det med sånt är ointelligent bara det så jag tar inte ens upp den diskussionen...

men de som inte vill bruka sådant... de kommer nog märka att det faktiskt gör en hel del... när du pratar om att uppnå en anabol effekt kan du inte få en högre effekt än ett visst mått.. så de som säger "det är skit eller det funkar inte.. de har helt enkelt inte förstått poängen med att ta lättare produkter... de vill nog ha starkare varor än de behöver...

Nitrometan
2007-03-22, 17:20
Det enda jag vet om trib är att det var det Tallqvist skyllde på när han åkte dit.

Och att Savickas gör reklam för det...

watertouch
2007-03-24, 16:09
JAg får iaf "gynnokänningar" då jag ligger på typ 9tabletter per dag av (selfs) trib.. och det får även andra... Så nått ändras iaf.. Sen tycker jag att utlösningen bli "tjockare" oxå..

Dr Nick
2007-03-24, 17:03
kul o se hur allt börjar med frasen "min polare".. inget illa ment, bara en observation...

men tänkte säga att: tribulus terestris är ett örtsterol som många inte riktigt förstår... oavsett vad resultatet har visat sig vara i träningssammanhang i diverse forskning så har all forskning en sak gemensamt.. och det borde vara en hint om vad det gör för de som inte förstår de kemiska verkningarna..

enkelt förklarat vad det är och vad det FAKTISKT gör...

det är: ett örtsterol.. asså de kommer från en växt.. som så många andra saker.. så det är inte artificiellt tillverkat.. kan man säga.. för nånstans på vägen blir det ju artificiellt men de som undrar ska veta att det är ett EXTRAKT från en växt... fan det kanske itne var så enkelt förklarat iaf.. =P

det gör: påverlar kroppens LH värden på så vis att du producerar mer av allas vårt favorit ämne.. testo! och det är den egna kapaciteten att tillverka testosteron som gör att du därav får anabola effekter.. (tribulus är INTE SAMMA SAK SOM ATT TILLFÖRA TESTO TILL KROPPEN) men det har itne visat sig ske.. inte i tillräckliga fall i forskning för att det ska vara tillräckligt starkt argument.. men men... det gör så att du helt enkelt producerar mer av ditt eget testo.. det BORDE i teorin höja kroppens anabola aktivitet i samband med träning..

det finns de som säger att det funkar och de som säger att de inte funkar.. personligen tror jag att de som är emot produkten i allmänhet är lite för ivriga med att jämföra det me "starkare" hmm... ska vi kalla dem "inte så lättsmälta" varor som cirkulerar allas vår favorit träningsform... att jämföra det med sånt är ointelligent bara det så jag tar inte ens upp den diskussionen...

men de som inte vill bruka sådant... de kommer nog märka att det faktiskt gör en hel del... när du pratar om att uppnå en anabol effekt kan du inte få en högre effekt än ett visst mått.. så de som säger "det är skit eller det funkar inte.. de har helt enkelt inte förstått poängen med att ta lättare produkter... de vill nog ha starkare varor än de behöver...

Det finns studier som har visat att det inte funkar, även vad man än jämför det med så ger tribulus noll effekt.

Degpekka
2007-03-25, 15:08
JAg får iaf "gynnokänningar" då jag ligger på typ 9tabletter per dag av (selfs) trib.. och det får även andra... Så nått ändras iaf.. Sen tycker jag att utlösningen bli "tjockare" oxå..

det där får du gärna utveckla, för det låter ganska bull... vad jag vet ska det behövas en rejäl procentuell ökning av testosteronet för att man ska känna gyno och utveckla bt..?
Tyvärr har jag mkt svårt att tro att TT skulle ge dig vad som krävs för att du ska känna något.

watertouch
2007-03-25, 16:05
Ja du... Det går väll inte att utveckla bättre än så.. Kanske är jag extremt känslig.

loverius
2007-03-25, 22:02
watertouch märker du några ökningar i gymmet?

simonbandarian
2007-03-26, 10:06
Det finns studier som har visat att det inte funkar, även vad man än jämför det med så ger tribulus noll effekt.

ehm.. om inte jag har fått för många smällar i skallen på sistone, har jag för mig att jag sa just det i mitt inlägg.. att studier har visat att det inte är ett hållbart argument att påstå att det producerar tillräckligt med testo för att uppnå en anabol effekt.. men jag kanske inte var klar på den punkten.

MEN - likt många andra studier har också visat att det inte heller går att säga att det INTE stimulerar kroppens testo.prod... så tro vad ni vill... eller testa själva.. ge en polare sockerpiller, en annan TT (hahaha jag måste testa det här fan :cool: ) och håll för träningsprotokoll och dagbok för bägge.. se vad som händer.. eller snarare vad som inte händer.. enligt vissa. *whistle*

nä skämt åsido.. du har rätt och det har de studier du hänvisar till också! men likt många andra studier har rätt när de hävdar motsatsen! så vad är sant..? inget man sitter o tjafsar på ett forum eller annanstans heller för den delen.. när studier visar olika saker! till dess tycker jag.. TESTA SJÄLVA!

Timme
2007-03-26, 11:08
40% testosteron ökning är mycket lite. Man får en större ökning av testo genom att inte runka på 7dagar (visserligen sjunker nivåerna till de normala igen efter det)

L-Sami
2007-03-26, 13:35
nä skämt åsido.. du har rätt och det har de studier du hänvisar till också! men likt många andra studier har rätt när de hävdar motsatsen! så vad är sant..? inget man sitter o tjafsar på ett forum eller annanstans heller för den delen.. när studier visar olika saker! till dess tycker jag.. TESTA SJÄLVA!

Vilka studier visar motsatsen att TT höjer den egna testoproduktionen? Om studien är inte trovärdig så är det inget att ha.

simonbandarian
2007-03-26, 14:00
Vilka studier visar motsatsen att TT höjer den egna testoproduktionen? Om studien är inte trovärdig så är det inget att ha.

kolla.. ser man på.. första intellektuella inlägget så länge.. inget illa ment ni andra dudes o dudettes..

L-sami.. det är just det som är problemet med många (nästan uteslutande alla) studier som görs.. antingen är de statistiskt missvisande för att studierna inte är breda nog eller tillräckligt ingående.. eller så är de utförda av beroende forskning.. alltså ej objektiva och bekostade av intressenter i ämnet, och ämnet.. eh.. ja du fattar..

tyvärr..

det verkar kanske som om jag är för idén med att TT eller annat skall fungera som produkt.. jag är heeelt opartisk.. men, jag skulle gärna se att det kom en prod som faktiskt lyckas med det som tt, testomin eller andra produkter påstår att de gör..

jag menar.. ingen av oss vill väl vara tvungna att antingen preppa eller inte preppa.. tänk om det fanns nåt så bra som testohöjande produkter.. utan att behöva tillföra testo till kroppen och störa balansen mer än nödvändigt.. hur många av oss hade nappat.. många!

tyvärr är det inte så bra.. än, hoppas vi.. *rolleyes*

EiseltUK
2007-03-26, 14:20
Ja du... Det går väll inte att utveckla bättre än så.. Kanske är jag extremt känslig.

En studie som gjorts med Tribestan visar:

Testosteronhalt
Före: 60 ng/ ml
Efter 12 h: 84,5 ng / ml
Ökning: 40%

Östradiol
Före: 76 pg/ ml
Efter 12 h: 137.5 pg/ ml
Ökning: 81% <---------------------- :hbang:

Degpekka
2007-03-26, 17:58
En studie som gjorts med Tribestan visar:

Testosteronhalt
Före: 60 ng/ ml
Efter 12 h: 84,5 ng / ml
Ökning: 40%

Östradiol
Före: 76 pg/ ml
Efter 12 h: 137.5 pg/ ml
Ökning: 81% <---------------------- :hbang:

Varför vill man ha en ökning av östradiol? ;S.. det är väl som alla andra östrogener om jag inte minns fel, eller? Eller det är en bieffekt utav att testot ökar?
Vad är det för en studie förresten? Och när är mätningarna gjorda? Är dom gjorda i vila eller? finns det några placebogrupper i forskningen också? Kan du inte länka till studien? hade vatt intressant läsning! :) :thumbup: :hbang:

King Grub
2007-03-26, 18:01
Vad är det för en studie förresten?

Det är väl "Unpublished Research" av Milanov et al?

Simon.
2007-03-26, 18:21
Är det nån som lyckats hitta nån studie på riktig Trib där dom mätt upp FSH och SHBG halterna? Jag har inte sett nån sådan ännu...

EiseltUK
2007-03-26, 19:08
Här finns lite studier:

http://www.tribestan.com/tribestan-pharmacological-studies.phtml?PHPSESSID=2144a1047bf1cd658216f78b95 862106

Simon : FSH tycks inte ökas hos män, i varje fall inte på kort sikt - bara hos kvinnor. Jag har inte sett om mängden fritt kontra bundet testo eller SHBG påverkas.

Förhoppningsvis ökar SHBG så att det kan binda upp östrogenet eller så får man ta en SERM samtidigt. ;)

Simon.
2007-03-26, 19:30
Här finns lite studier:

http://www.tribestan.com/tribestan-pharmacological-studies.phtml?PHPSESSID=2144a1047bf1cd658216f78b95 862106

Simon : FSH tycks inte ökas hos män, i varje fall inte på kort sikt - bara hos kvinnor. Jag har inte sett om mängden fritt kontra bundet testo eller SHBG påverkas.

Förhoppningsvis ökar SHBG så att det kan binda upp östrogenet eller så får man ta en SERM samtidigt. ;)

Ok, tack!

Fast vill man verkligen binda upp östrogenet? Njae, östrogen har positiva effekter på muskeltillväxt (om jag kommer ihåg en studie rätt?), problemet är väl när det blir för mkt hos män, inte roligt då :cool: no pain no gain ;)