handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med min träning.


mikkael
2007-02-20, 11:25
Hej.. Jo det är på detta vis. Jag är 16 år gammal. Är 192 cm lång. Väger ynkliga 70-71 kilon.. Normalvikten för min ålder / längd är 75 kilo. Men jag vill väga runt 76-80 kg.. Jag har gymmat nu 3 gånger i veckan i cirka 2 månader utan att se några direkta resultat.. Så jag behöver lite tips hur jag ska gå upp fort och biffa på mig lite. Lite information.
Mitt BMI ligger på 19,3.
Midjan är typ 35 cm kommer fan inte ihåg.
Längd som sagt 192cm.
Vikt 70-71 har gått upp cirka ½ kilo sen jag började gymma, vilket inte är speciellt mycket för två månaders träning.

----------------------
Vad jag vill få ut av träningen
Det jag vill träna mest är mitt bröst parti, magen och hals.
Jag har en relativt smal hals som jag vill få bredare.
Bröstpartiet vill jag utöka, det är alltid snyggt med stora bröstmuskler.
Magen kör jag i en push up maskin där man sitter och drar ihop sig mot benen. Om ni förstår vad jag menar.. Den drar som fan.. Men om det finns bättre alternativ tar jag gärna dem. Rent av sagt så vill jag bara bli biffigare..
Jag tar alla som helst tips bara för att bli större. Man vill ju inte väga 71 kilo bara.. Så även arm, triceps, adductorerna, Transversus Abdominis, Gluteus Maximus alla muskler vill jag få tips av hur man tränar dem på ett mer effektivt sätt.
----------------------
Mat fråga
Vad ska jag äta egentligen? Är det typ vanlig husmanskost som spagetti & köttfärsås osv som gäller? Eller är det någon annat som man ska äta för att det ska anpassa med träningen? Eller gäller det att bara äta så mkt mat som det bara går?
-----------------------
Protein drycker
Jag såg en nisse på gymmet här om dan som satt och blandade nån proteindryck och åt riskakor efter han hade tränat.. Är det något man själv ska börja med? När jag har slutat tränat kanske jag köper en gainomax dryck. Fast det är sällan det händer..
------------------------
Hur många dagar ska man träna?
För närvarande tränar jag 3 gånger i veckan (måndag, onsdag, fredag).
Jag har hört för att bli större snabbare ska man gymma alla dagar i veckan.
Alltså ex. måndag, underkropp. tisdag, överkropp. onsdag, underkropp osv..
Jag vet att man inte ska träna samma muskler två dagar i rad för då hinner inte muskelrna att vila och man får inte ut något ur sin träning..
------------------------
Är det viktigt att träna konditionen?
Jag springer på spring bandet ca 5 minuter tills jag känner mig uppvärmd..
Jag orkar inte springa på ett band i 20 minuter. Det känns så risigt..
Det är ju alltid bra att ha en bra kondition men jag vill hellre fokusera mig på att bygga upp musklerna och väga lite mer så man slipper höra morfars jävla gnällande hela tiden hur man ska äta mer..
-------------------------
Hoppas du anser värt att hjälpa mig..
Jag vill verkligen gå upp i vikt och bli starkare.
Tack för att du tog din tid att läsa det jag skrivigt.
(Snälla, endast seriösa inlägg)
TACK! /Mikael.

rolf
2007-02-20, 11:53
Utan att gå in alltför mycket på något specifikt vill jag bara säga att det är mat i mängder i kombination med välplanerad träning och vila som gäller. Ät som en idiot och kör mycket basövningar. Kolla nybörjarschemat i Best of-delen, det rekommenderas. Angående proteindryckerna så är det inget måste, men ett enkelt och praktikst sätt att få i sig den näring man behöver vid rätt tillfällen. Efter träning gäller det att få i sig snabba kolhydrater och protein, vilket ganska lätt fixas genom att svepa en gainer t.ex.
Man brukar också säga att man bör hålla konditionsträningen så långt borta från styrketräningen för att få ut maximal effekt av det senare.
Nu är jag absolut ingen expert så jag vågar inte ge mig in på så mycket mer än så, men dethär är det jag känner mig någorlunda säker på. Lycka till! :)