handdator

Visa fullständig version : Lite råd


anna24
2007-02-20, 10:28
Hej hej

Är en tjej¨på 24 år tränat snart under 2 månader.
Har gått ner snart fem kilo och det går väl lite långsamt men jag går ner iaf.
Nu är det så att jag börjar få ont i mitt ben om jag har tränat hårt under vissa dagar.
Tränar aerobics 4-5 ggr per vecka,promenerar m.m.
Ibland 2-3 pass per dag.
Finns det nåt man kan göra för att undvika smärtan förutom att inte träna?
Tror att det är den inre vadmuskeln,ända uppifrån ner som smärtar.
Både under träningen och dagarna efter.
Brukar smörja på tigerbalsam med det kanske är helt fel??
Skulle vara tacksam för nåt svar*whistle*
// Anna

Endura
2007-02-20, 10:39
Hur gamla är dina skor?

Cathra
2007-02-20, 10:43
Är en tjej¨på 24 år tränat snart under 2 månader.


Tränar aerobics 4-5 ggr per vecka,promenerar m.m.
Ibland 2-3 pass per dag.


Det verkar som du har svarat på din fråga helt själv! När du är så i början av din träning kan det vara en god idé att börja lite lagomt. 1 pass per dag räcker nog?

anna24
2007-02-20, 10:48
Hmm mina skor är väl inte så nya:em:
men vilka skor är bäst?
Har ett par med bra stöd(tycker jag själv).
Hade ett par andra innan men dom funka inte alls.
Jo jag borde nog ta det lungt men det är så kul och så känner man sig så nöjd efteråt*drool*

Endura
2007-02-20, 10:51
Kör du på så hög intensitet som mer än 4 ggr i veckan ska du inte låta skorna bli äldre än ett år, eg borde du kosta på dig nya varje halvår...
Jag gjorde själv ditt misstag en gång och hade stora problem med benhinnorna. Kolla i butikerna, skorna ska vara gjorda för ditt ändamål, i detta fall aerobics/box/dans. Kolla dämpning och sömmar.

Man kan tycka skon i sig är skön efter lång tid, men dämpningen dör ganska snabbt med sån intensitet, tyvärr...

Finns många bra märken att välja mellan, mina favoriter är Nike.

Endura
2007-02-20, 10:53
Glöm inte att det är lika med uteskorna också, men då är det andra skor som gäller. Dämpingen sitter inte lika då. Så satsa på ett par bra inneskor och ett par bra uteskor!

anna24
2007-02-20, 10:54
Ok,ta för råden:)
Ska iväg och kika idag redan:)

Lilla Brynolf
2007-02-20, 17:49
Ett tips gällande skorna är också att fråga råd av någon som verkligen kan fötter. Jag handlade dyra Asics utan en "asicsexpert" något som visade sig vara ett misstag. Gå om inte annat till en fotklinik. Det kan visa sig vara väl investerade pengar. :thumbup: