handdator

Visa fullständig version : Vilken av dessa är den sämsta typen av fett


TylerDurden84
2007-02-20, 09:51
Satt och funderade på detta. Gjorde en snabb lista här och ni får gärna rangordna från 1-5 det sämsta fettet enligt er, gärna med en motivering. Börja med det sämsta fettet (främst för dess förmåga att inlagra kroppsfett)...

*Härdat fett (från bla kakor och choklad)
*Transfetter (från bla pommes & chips)
*Mättat fett (från bla grädde & smör)
*Animaliskt fett (från bla bacon & blandfärs)
*Kokosfett (från bla kokosnöt & kokossmör)

Har jag gömt någon så får ni gärna skriva med denna.

martin86
2007-02-20, 10:08
Transfetter borde iaf rimligen vara det sämsta, då kroppen inte kan ta emot det och det kan sätta sig i kärlväggar och leda till åderförfettning.

skaparn
2007-02-20, 10:15
Satt och funderade på detta. Gjorde en snabb lista här och ni får gärna rangordna från 1-5 det sämsta fettet enligt er, gärna med en motivering. Börja med det sämsta fettet (främst för dess förmåga att inlagra kroppsfett)...

*Härdat fett (från bla kakor och choklad)
*Transfetter (från bla pommes & chips)
*Mättat fett (från bla grädde & smör)
*Animaliskt fett (från bla bacon & blandfärs)
*Kokosfett (från bla kokosnöt & kokossmör)

Har jag gömt någon så får ni gärna skriva med denna.

Inte för att jag är någon fettexpert, men den där listan var väl inte helt korrekt, och blandar dessutom äpplen och päron. Mättat fett till exempel, är en beståndsdel i animaliskt fett, så man kan nog inte rangordna dem som du efterfrågar.

Trance
2007-02-20, 10:21
Känns som du blandat ihop en del där, men vad folk än säger så vet lite för lite om fetter för att kunna uttala oss absolut. Mättat fett i sig är ju inte dåligt som folk trodde förr. Alla de tre nedersta är ju mättat fett, men olika typer av det dessutom. [EDIT] Den nedersta är annorlunda. Men de två översta innehåller samma typ av mättat vad jag vet?

Transfett är ju delvis härdat fett så och förekommer ju då tillsammans med härdat fett oftast kan man tänka sig. Så jag ser inte varför du delar upp matvarorna. Transfett uppkommer ju genom en process som man kan arbeta bort.

skinn och ben
2007-02-20, 10:51
Vad jag lärt mig är kokosfett det bästa fettet. Bla för att det tål uppvärmning upp till 198 grader om jag inte minns fel. Undersökningar som förut visat att kokosfett ska vara dåligt har vad jag hört gjorts på härdat kokosfett, vilket ju innehåller transfetter, som i sin tur är farligt.

pragmatist
2007-02-20, 11:37
Transfetter är i särklass sämst, följt av upphettade fleromättade fetter som bildar fria radikaler. Dessa har det gemensamt att de är väldigt reaktiva och binder till alla möjliga organ i kroppen.

I övrigt kan man inte säga att ett visst fett är "dåligt" eftersom det handlar om balansen mellan olika fettsyror. Fleromättat omega-6-fett till exempel är livsnödvändigt och hälsosamt upp till en viss gräns, men förmodligen skadligt över denna gräns när intaget inte längre står i proportion till intaget av omega-3-fett.

Mättade fetter är inte heller någon särskilt homogen grupp, och det är ett misstag att klumpa ihop dem och säga att alla mättade fetter är farliga. Tar man lite kortare mättade fettsyror som exempel (laurinsyra, myristinsyra, palmitinsyra) så anses dessa förhöja kolesterolvärdena mer än vad långa fetter som t.ex. stearinsyra gör. Å andra sidan sker förhöjningen till stor del genom att det "goda" HDL-kolesterolet ökar, och förhöjningen påverkas dessutom till stor del av hur resten av fettintaget ser ut. I en studie jag såg hade inte ett högt intag av palmitinsyra (allmänt ansedd som en "kolesterolhöjande" fettsyra) någon negativ effekt på kolesterolet så länge intaget motsvarades av ett tillräckligt intag fleromättat fett - vilket återigen knyter an till min poäng ovan, att det är balansen mellan fettsyror som är mest intressant, och att en fettsyra kan vara hälsosam vid en viss balans men inte vid en annan.

Som redan påpekats är inte "animaliskt fett" en typ av fett över huvud taget. Fettet från djur innehåller samma fettsyror som fettet från växter, det är bara proportionerna mellan olika fettsyror som skiljer.

hasse36
2007-02-20, 12:21
*Härdat fett (från bla kakor och choklad)Härdat fett hör över huvud taget inte hemma på listan.

Härdat fett är i de flesta fall synonymt med stearinsyra. De vanligaste omättade och fleromättade fettsyrorna innehåller 18 kolatomer precis som stearinsyra. När dubbelbindningarna ersätts med enkelbindningar får man just stearinsyra.

Att härdat fett har fått dåligt rykte, beror på att vid härdningen kan transfettsyror bildas. Dubbelbindningen roteras så att fettsyran blir rak som en mättad fettsyra.

Vid en normal dubbelbindning är fettsyran vinklad. Denna struktur kallas "cis".
När dubbelbindningen roteras blir fettsyran rak. Denna struktur kallas "trans".

http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/030725Slide3A.jpg

Apos78
2007-02-20, 21:45
Jämfört gram mot gram så är transfetter klart sämst men som nämnts så är det den totala fettsyresammansättningen och balansen mellan olika fettsyror, även olika mättade, som spelar roll. Räknat på vårt intag idag så utgör mättade fetter totalt sett ett större hot mot hälsan än vad transfetter gör. Men som sagt, inte alla mättade fettsyror har samma fysiologiska effekter. För transfetter så finns däremot inga dokumenterade positiva effekter.

Sverker
2007-02-21, 07:18
Vad jag lärt mig är kokosfett det bästa fettet. Bla för att det tål uppvärmning upp till 198 grader om jag inte minns fel. Undersökningar som förut visat att kokosfett ska vara dåligt har vad jag hört gjorts på härdat kokosfett, vilket ju innehåller transfetter, som i sin tur är farligt.


Njaa...härdat kokosfett har jag aldrig träffat på. Kokosfett har redan från början en hög smältpunkt som gör att den blir lite hal i munnen. Smältpunkten ligger över 35 °C vilket gör att det finns fettklumpar kvar i munnen.

Kokos är till 90 procent mättat. Resten är omättad oljesyra och fleromättad linolensyra. Kokos är bra för det tål rejäl värme i köket.
Båda sakerna gör det onödigt att härda kokosoljan.

Till kokos nackdel är den höga andelen laurinsyra och myristinsyra. Ibland harmlösa ibland farliga för blodfetterna.

kuryakin
2007-02-21, 16:47
Läste på nätet om någon som blandade:

1/3 rapsolja
1/3 äkta 80% smör
1/3 vatten

och använde detta som bordsmargarin (blir 60% fett)
Är det en vettig fördelning?

Eddie Vedder
2007-02-21, 16:53
Läste på nätet om någon som blandade:

1/3 rapsolja
1/3 äkta 80% smör
1/3 vatten

och använde detta som bordsmargarin (blir 60% fett)
Är det en vettig fördelning?

Så ser normalt bordsmargarin som du köper i affären ut ungefär, den där personen gjorde bara en egen variant som förmodligen va billigare.

frökenzelda
2007-02-21, 17:59
Transfetter bör väl vara det värsta, kroppen kan inte ta upp dom på nåt vettigt sätt. Sen borde ju härdade fetter komma. Är det inte härdade fetter som är väldigt dåliga för blodkärlen?

Alla de tre därunder är väl mättade fetter, så egentligen blir det ju EN kategori där?! Mättat fett är inte så onyttigt som man tror men fleromättade/omättade lär vara bättre.

Men forskarna kommer ju hela tiden fram till nya saker. Ena dagen ska man äta mättat fett, nästa dag omättat..

Eddie Vedder
2007-02-21, 18:03
Men forskarna kommer ju hela tiden fram till nya saker. Ena dagen ska man äta mättat fett, nästa dag omättat..

Det är inte varken lr, du bör regelbundet få i dej båda.

frökenzelda
2007-02-21, 18:04
Det är inte varken lr, du bör regelbundet få i dej båda.

Jo, men dom verkar ju envist hävda att man ska äta antingen det ena eller det andra. Iaf om man läser Aftonbladet... *whatever*

Eddie Vedder
2007-02-21, 18:06
Jo, men dom verkar ju envist hävda att man ska äta antingen det ena eller det andra. Iaf om man läser Aftonbladet... *whatever*

Just därför läser jag aldrig skiten, hänger på kolo ist;)

frökenzelda
2007-02-21, 18:07
Just därför läser jag aldrig skiten, hänger på kolo ist;)

När jag var 14 kanske trodde jag på allt Aftonbladet skrev.

Sverker
2007-02-21, 19:27
Läste på nätet om någon som blandade:

1/3 rapsolja
1/3 äkta 80% smör
1/3 vatten

och använde detta som bordsmargarin (blir 60% fett)
Är det en vettig fördelning?


Det blir ju nästan Mellan Bregott;)

Zakath
2007-02-21, 20:59
Vid en normal dubbelbindning är fettsyran vinklad. Denna struktur kallas "cis".
När dubbelbindningen roteras blir fettsyran rak. Denna struktur kallas "trans".

http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/030725Slide3A.jpg


Nja...

Cis betyder ung. samma, vilket betyder att två speciella atomer/molekyldelar är på samma sida om någonting, i det här fallet dubbelbindningen (jämför väteatomerna som sitter på kolatomerna med dubbelbindningen).

Trans betyder att de är på motsatt sida snett emot varandra.

Det är p.g.a. väteatomerna på samma sida runt dubbelbindningen (cis) som molekylen får ett elektronöverskott där och därför repelleras de andra elektronerna i närheten vilket resulterar i att molekylen böjs.

Tillbaka till ämnet:

Hur är det med delvis härdat fett, någon som har någon bra fakta om det?

Sverker
2007-02-22, 07:28
Vad vill du veta ?

Att delvis härdat fett består av både omättade och mättade fettsyror ?
Att delvis härdat fett innehåller en viss del transfettsyror, men att det finns transfria delvis härdade fetter ?

Att...?

TylerDurden84
2007-02-22, 09:10
Måste det stå i innehållsförteckningen att produkten innehåller delvis härdat veg.fett om det innehåller transfetter? Jag tänkte tex på MiniLätta. Här bör det inte finnas härdat fett eller transfettsyror?

Ingredienser:Vatten, Vegetabiliskt fett, Vegetabilisk olja, Förtjockningsmedel: (E1412 tapiokabaserat), Filmjölk, Gelatin. Salt (1,5%), Emulgeringsmedel: E471 av vegetabiliskt fett, sojalecitin, Konserveringsmedel: kaliumsorbat, Arom


# Energi: 1200 kilojoule/290 kcal
# Protein: 6 gram
# Kolhydrat: 0,3 gram
# Fett: 28 gram

* Varav [mättat fett]?: 12 gram
* Varav [enkelomättat fett]?: 12 gram
* Varav [fleromättat fett]?: 4 gram

Sverker
2007-02-22, 19:46
Enligt gällande bestämmelser ska det stå ifall det är härdat fett eller delvis härdat fett med:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3345

I ditt fall kan det vara palmolja eller kokosolja bakom Vegetabiliskt fett.