handdator

Visa fullständig version : "Här kränker polisen islam"


Froddan
2007-02-20, 02:17
På polisens inbjudningskort kränks islam. I ett internt utskick som Expressen tagit del av används en bild på beväpnade muslimska kvinnor som skrämselillustration.
- Det ger samma signaler som Muhammedteckningarna, säger islamolog Jan Hjärpe.
Först och främst är detta INTE en rapporterande artikel, detta är ett tyckande och ett konstaterande.

För det andra är det INTE muslimska terrorister på bilden. Det är kvinnliga poliser i Iran, på ett PR-foto, taget av Irans egen polismyndighet! Sök på Google på "Iranian female police" så ser ni själva. Polisen har alltså inte bilder på terrorister utan på kollegor från ett annat land. Fotot är till för att illustrera punktlighet och disciplin, "Kom i tid" stod på bilden.

Men Expressen bekräftar att det är de själva som har fördomar om muslimer, som de så gärna vill hävda att andra har. Alla kvinnor i sjal med vapen är tydligen muslimska terrorister, enligt Expressens antagande.

Men om de vore muslimer, varför får man inte skämta om dem? - Varför får man inte skämta om islam? - Varför undrar ingen svensk journalist varför man inte får det? - Varför frågar de inte "de lärde" om det? - Varför får ingen som kritiserar "kritiken" kommas till tals?

Expressens journalist borde se på lite av engelska komedi. Där drivs det hejdlöst med kristendomen. Vad är journalistens åsikt om det? "Skådespelare hetsar mot kristendomen"?

Detta har tagits upp på Flaschback (http://www.flashback.info/showthread.php?t=447670), Sveriges största forum. Och jag har själv skickat ett mejl till journalisten. Men att det kommer någon rättelse i Expressen angående bilden imorgon kommer inte hända, det kan jag lova er.

Froddan
2007-02-20, 02:25
Länk till artikeln i fråga:
http://expressen.se/index.jsp?a=884869

Den författande journalisten heter Åsa Asplid:
asa.asplid@expressen.se

Stab
2007-02-20, 02:26
Konstant skit ser man numera dagligen. Det "är" ju så fel om dom hade skämtat om mussar, likaså som att skämta om fri religösa eller kristna.. vafan spelar det för roll, att man ger dessa människor det spelrummet är för mig en gåta.

jwzrd
2007-02-20, 06:46
Läs inte expressen eller aftonbladet.

Englund
2007-02-20, 07:33
Läs inte expressen eller aftonbladet

Varför inte? Duger gott och väl för att få reda på vad som händer här i världen.

tossefar
2007-02-20, 07:54
Varför inte? Duger gott och väl för att få reda på vad som händer här i världen.

Ja, om man inte bryr sig om sanningshalten i nyheterna.

skaparn
2007-02-20, 08:03
Varför inte? Duger gott och väl för att få reda på vad som händer här i världen.

Nej. Förutom att du får osanningar så bidrar du till förfall och är för varje ord du läser medskyldig till att världen blir en något sämre plats att leva på.

Englund
2007-02-20, 08:15
"Överfölls på väg hem till mamma" - "Amillia vägde bara 284 g när hon föddes Är inte större än en kulspetspenna" - "Kamprad gör
leverpastejklipp"

Där är lite citat från aftonbladet. Jag förstår inte vad som inte stämmer :/ Eftersom jag inte bryr mig om sanningshalten i nyheterna och aftonbladet bara publicerar osanningar så gör alltså Kamprad inte ett leverpastejklipp, någon överfölls inte på väg hem till mamma och Amillia vägde inte 284 gram när hon föddes.

DavidN
2007-02-20, 08:19
Iranian policewomen
yFjtfbmeBQ4
http://www.youtube.com/watch?v=yFjtfbmeBQ4

Calle Siren
2007-02-20, 08:35
DavidN: Det ser sjukt komiskt ut med de där kläderna. Speciellt nedstigningen från taket... Inte direkt den optimala "technical gear" en man kan välja..

tossefar
2007-02-20, 08:49
"Överfölls på väg hem till mamma" - "Amillia vägde bara 284 g när hon föddes Är inte större än en kulspetspenna" - "Kamprad gör
leverpastejklipp"

Där är lite citat från aftonbladet. Jag förstår inte vad som inte stämmer :/ Eftersom jag inte bryr mig om sanningshalten i nyheterna och aftonbladet bara publicerar osanningar så gör alltså Kamprad inte ett leverpastejklipp, någon överfölls inte på väg hem till mamma och Amillia vägde inte 284 gram när hon föddes.

WTF? Om det är vad du kallar "vad som händer i världen" så har du nog större problem än tidningsval.

Englund
2007-02-20, 09:06
WTF? Om det är vad du kallar "vad som händer i världen" så har du nog större problem än tidningsval.

Okej. Jag läser även om vad som händer i Irak, Usa och asien, krig, presidentval etc. Är detta inte heller saker som "händer i världen"? Och om sådana saker är det inte mycket lögn i tidiningarna om ska du se.

Jacksatan
2007-02-20, 09:24
Okej. Jag läser även om vad som händer i Irak, Usa och asien, krig, presidentval etc. Är detta inte heller saker som "händer i världen"? Och om sådana saker är det inte mycket lögn i tidiningarna om ska du se.

Nej, men det kanske inte alltid är den mest nyanserade eller insiktsfulla reportagen du får läsa om. Det känns meningslöst att bara läsa händelser rabblade på varandra när man inte har nån bakgrundsfakta eller analys bakom. Detta får du inte i AB eller Expressen.

hultman
2007-02-20, 12:17
Okej. Jag läser även om vad som händer i Irak, Usa och asien, krig, presidentval etc. Är detta inte heller saker som "händer i världen"? Och om sådana saker är det inte mycket lögn i tidiningarna om ska du se.

Vad vet du om det?

mini
2007-02-20, 12:31
Humor är svårt. Är en inbjudan till en studiedag om terrorism det bäst valda tillfället att skoja till det? Det är iaf ett av de svåraste.

Froddan måste dessutom lära sig att läsa vad som egentligen står. Varken Expressen eller polisen har påstått att det är terrorister på bilden av beväpnade kvinnor. Du tolkar (jag upprepar: tolkar) det som ett exempel på disciplin och punktlighet. Det gör nog inte alla, och det var nog inte tanken, speciellt inte om det är meningen att inbjudan ska tolkas humoristiskt.

PowPow
2007-02-20, 13:36
Men Expressen bekräftar att det är de själva som har fördomar om muslimer, som de så gärna vill hävda att andra har. Alla kvinnor i sjal med vapen är tydligen muslimska terrorister, enligt Expressens antagande.

Som mini så väl poängterade, så är det väl snarare din tolkning än Expressen.

Det som kommer närmast ditt uttalande i artiklen är det Hjärpe säger:

De här bilderna är genomgående väldigt smaklösa och kan uppfattas som anspelningar på en koppling mellan islam och våld - något som väckt anstöt tidigare

Och det är ju långt ifrån någon osanning. De flesta drar nog en koppling till våld när de ser folk på led med automatvapen.


Varför får ingen som kritiserar "kritiken" kommas till tals?


Din poäng påminner lite om folk som envisas med att påstå att ingen vågar ta debatten om problem med invandring. Jag undrar, lever vi i samma värld? Mouhammedbilderna och reaktionerna på dessa har i alla fall i min värld debeterats hur mycket som helst.


Detta har tagits upp på Flaschback (http://www.flashback.info/showthread.php?t=447670), Sveriges största forum. Och jag har själv skickat ett mejl till journalisten. Men att det kommer någon rättelse i Expressen angående bilden imorgon kommer inte hända, det kan jag lova er.

Nej, det kommer inte hända, eftersom det inte finns något att rätta. Att Expressen menade att det skulle vara muslimska terrorister på bilderna var ju din egen tolkning. Om du har något emot att det finns folk som tror att automatvapen och islam för många för tankarna till terrorism, så borde du kontakta personen som påstod detta (Helena Benauoda). Ja, det är nog fler än hon som är av den åsikter iofs, så det kan bli ett ganska omfattande arbete för dig, och med tanke på din första kritik mot Expressen så kanske du borde börja med att skriva dig själv ett argt brev.

jwzrd
2007-02-20, 14:42
Varför inte? Duger gott och väl för att få reda på vad som händer här i världen.

Ja visst. Du får t ex veta att en dumskalle tycker polisen ritat karikatyrer på islam. Det är nyheter för den som inte bryr sig om innehåll, sanningshalt eller någonting.

jwzrd
2007-02-20, 14:44
"Överfölls på väg hem till mamma" - "Amillia vägde bara 284 g när hon föddes Är inte större än en kulspetspenna" - "Kamprad gör
leverpastejklipp"

Där är lite citat från aftonbladet. Jag förstår inte vad som inte stämmer :/ Eftersom jag inte bryr mig om sanningshalten i nyheterna och aftonbladet bara publicerar osanningar så gör alltså Kamprad inte ett leverpastejklipp, någon överfölls inte på väg hem till mamma och Amillia vägde inte 284 gram när hon föddes.

Vad hände samtidigt i Iran? Hur är läget med Kim Jong Il? Utvecklas ekonomin i Italien positivt? Är det val i Australien? Vet du var Kina ligger på kartan?

Du vet däremot att Amillia vägde 284g. Förbannad jävla intressant, relevant, verklighetsanknytet och viktigt.

Englund
2007-02-20, 14:49
Nej, men det kanske inte alltid är den mest nyanserade eller insiktsfulla reportagen du får läsa om. Det känns meningslöst att bara läsa händelser rabblade på varandra när man inte har nån bakgrundsfakta eller analys bakom. Detta får du inte i AB eller Expressen.

Okej, man kanske får en något subjektiv bild av det hela. Men detta gör ju inte en artikel till osanning.

Det känns meningslöst att bara läsa händelser rabblade på varandra när man inte har nån bakgrundsfakta eller analys bakom
Och sedan när blev detta relevant i denna diskusion? Diskusionen handlade ju om sanningshalten i kvällsblaskorna. "Tossefar" påstår iaf att det är okej att läsa aftonbladet/expressen om "man inte bryr sig om sanningshalten".

Förutom att du får osanningar så bidrar du till förfall och är för varje ord du läser medskyldig till att världen blir en något sämre plats att leva på.
Okej. Nu om det är så otroligt mycket felaktig information på aftonbladet/expressen så får du väll tro det. Kanske bör upplysa dig om att det är mer felaktig information på nätet i övrigt. Sedan vad var och en väljer att läsa och tro på är en annan femma.

jwzrd
2007-02-20, 14:52
Nej det är inte en annan femma alls, herr Englund. Det är samma femma. Du har ett stort urval av nyhetspublikationer att välja mellan. Sen har du aftonbladet och expressen som öht inte är nyhetstidningar utan snarare en kompilering av sensationer, reklam och skvaller uppblandat med ett par notiser om världsläget från TT. Tidigare täcktes detta konsumtionsbehov av Se&hör, hänt i veckan och en ding ding värld. Nu kan vi lägga AB och expressen till den listan.

heltzonicka
2007-02-20, 14:59
Vad hände samtidigt i Iran? Hur är läget med Kim Jong Il? Utvecklas ekonomin i Italien positivt? Är det val i Australien? Vet du var Kina ligger på kartan?

Du vet däremot att Amillia vägde 284g. Förbannad jävla intressant, relevant, verklighetsanknytet och viktigt.


Du glömde att nämna Bionda i ny "nakenchock"..

jwzrd
2007-02-20, 15:04
Du glömde att nämna Bionda i ny "nakenchock"..

Typ :)

Sjukt intressant att veta vad låtsaskändisar gör. Att kalla tidningen som lägger det på förstasidan för en nyhetstidning är progressivt, milt formulerat.

skaparn
2007-02-20, 15:35
Okej. Nu om det är så otroligt mycket felaktig information på aftonbladet/expressen så får du väll tro det. Kanske bör upplysa dig om att det är mer felaktig information på nätet i övrigt. Sedan vad var och en väljer att läsa och tro på är en annan femma.

Kanske det roligaste jag får läsa denna vecka. Relativiserade du just kvällstidningarnas sanningshalt med hjälp av all skit som finns på Internet(tm)?

HookersUnited
2007-02-20, 15:44
Iranian policewomen
yFjtfbmeBQ4
http://www.barbneal.com/wav/tvthemes/batman.wav

DavidN
2007-02-20, 15:45
Det hör ju för fan till allmänbildning att aftonbladet är en skvallerblaska och inte en trovärdig nyhetskälla.
Det går ofta att hitta nya artiklar fort, men sen gör man klokt i att läsa vidare på annan plats

Englund
2007-02-20, 16:54
Nämn 1 rubrik på aftonbladets förstasida och säg att det är ren osanning utan att ljuga.

Ps. Du/ni får inte nämna en väderprognos!

Ganymedes
2007-02-20, 16:54
Läs inte expressen eller aftonbladet.

+1! Det är inget annat än en skvallertidning, med lite riktiga nyheter insmugglade här och där (dock givetvis kraftigt överdrivna).

Nyheter tar jag del av genom Rapport, Västnytt osv. De är än så länge inte lika proppade med skit - deras mål är ju inte att sälja lösnummer heller.

Den som vill veta vem i Big Brother som köpt nya tuttar, eller vilken kändis som åkt bil berusad, köper Aftonbladet. Den som vill ha riktiga nyheter söker alternativ.

Vinter
2007-02-20, 17:17
Aftonbladet och Expressen är ju iaf bra om man vill veta mer om Kikki Danielssons korvätande...

Vill man ha nyheter bör man skippa dem.

tossefar
2007-02-20, 17:17
Nämn 1 rubrik på aftonbladets förstasida och säg att det är ren osanning utan att ljuga.

Ps. Du/ni får inte nämna en väderprognos!

Då tar vi den högst upp då. "Här flyr terroristen". Texten handlar sen om att en misstänkt man i burka synts på övervakningskameror. Alltså en helt felaktig rubrik, ren osanning och jag ljuger inte.

laham
2007-02-20, 17:52
Först och främst är detta INTE en rapporterande artikel, detta är ett tyckande och ett konstaterande.

För det andra är det INTE muslimska terrorister på bilden. Det är kvinnliga poliser i Iran, på ett PR-foto, taget av Irans egen polismyndighet! Sök på Google på "Iranian female police" så ser ni själva. Polisen har alltså inte bilder på terrorister utan på kollegor från ett annat land. Fotot är till för att illustrera punktlighet och disciplin, "Kom i tid" stod på bilden.

Men Expressen bekräftar att det är de själva som har fördomar om muslimer, som de så gärna vill hävda att andra har. Alla kvinnor i sjal med vapen är tydligen muslimska terrorister, enligt Expressens antagande.

Men om de vore muslimer, varför får man inte skämta om dem? - Varför får man inte skämta om islam? - Varför undrar ingen svensk journalist varför man inte får det? - Varför frågar de inte "de lärde" om det? - Varför får ingen som kritiserar "kritiken" kommas till tals?

Expressens journalist borde se på lite av engelska komedi. Där drivs det hejdlöst med kristendomen. Vad är journalistens åsikt om det? "Skådespelare hetsar mot kristendomen"?

Detta har tagits upp på Flaschback (http://www.flashback.info/showthread.php?t=447670), Sveriges största forum. Och jag har själv skickat ett mejl till journalisten. Men att det kommer någon rättelse i Expressen angående bilden imorgon kommer inte hända, det kan jag lova er.
Jag snabb läste artikel lite och såg inget problem med bilderna,men jag kan förstå varför folk kan ta illa upp.Nu under denna tid så finns det mycket islamofobi tyvär ovh folk dömer islam/muslimer utav vad dem har hört eller läst.

Angånde om att skämta om islam och muslimerna,så gillar vi inte det och jag anser att det brode respekteras.

laham
2007-02-20, 17:55
Då tar vi den högst upp då. "Här flyr terroristen". Texten handlar sen om att en misstänkt man i burka synts på övervakningskameror. Alltså en helt felaktig rubrik, ren osanning och jag ljuger inte.
+1

Englund
2007-02-20, 18:03
Då tar vi den högst upp då. "Här flyr terroristen". Texten handlar sen om att en misstänkt man i burka synts på övervakningskameror. Alltså en helt felaktig rubrik, ren osanning och jag ljuger inte.

Okej, en felaktig rubrik. Det skulle istället ha passat bättre med; "Här är en bild på en potentiell terrorist". Men gör detta hela artikeln till osanning?.. Dög inte denna artikeln till att få reda på om ett antal människor som misstänkts ha planerat terrordåd i London 2005? Isåfall så kanske du kan länka eller hänvisa mig till något annat ställe där jag kan läsa om just detta där det finns mer korrekt information att tillgå om just det ämnet. Om inte, så duger aftonbladet som källa, eller?

Deceiver85
2007-02-20, 18:10
Angånde om att skämta om islam och muslimerna,så gillar vi inte det och jag anser att det brode respekteras.

Respekteras, men det är ju humor och det drabbar ju alla?

laham
2007-02-20, 18:27
Respekteras, men det är ju humor och det drabbar ju alla?
Grejen är vad för slags humor det handlar om.Snackar vi om humor som detta

http://video.google.com/videosearch?q=allah+made+me+funny

så är det helt okej. :)