handdator

Visa fullständig version : Blir man fet av protein?


anders
2003-03-03, 20:06
Har precis börjat träna och funderar på att köpa lite proteinpulver att ta efter träningen.

Snackade lite med en kompis som sa att om man äter proteinpulver och sedan _slutar_ träna och äta protein så kommer man bli fet, hängiga muskler sa han.

Så ligger det nåt i det han säger, eller snackar han bara skit?
Kan man bli fet av proteinpulver? Finns det några negativa effekter?

Vad händer OM* man äter endast proteinpulver? (kroppen använder det väl inte och slänger det?)

*Inget jag tänker göra.

ivandrago
2003-03-03, 20:21
själva proteinpulvret har inget med saken att göra om du blir fet när du slutar träna.. Om du slutar träna och fortsätter äta samma energimängd och därmed kommer upp i ett energiöverskott kommer du bli fetare samtidigt som dina muskler krymper.

Men om du minskar ditt matintag när du slutar träna så kommer du inte bli mycket tjockare, men musklerna kommer fortfarande krympa. Men varför sluta träna så länge man kan andas?

Ett generellt tips: när någon gör ett påstående, ställ då frågan VARFÖR. Om vederbörande inte kan ge ett bra svar så är det bara att avfärda.

Sokrates metod att knäcka folk som pratade strunt var att ställa dumma frågor tills personen i fråga knäcker sig själv med ett totalt ologiskt resonemang.

anders
2003-03-03, 20:36
Precis som jag trodde.

Vad händer om man bara äter protein? utan att träna.

Sokrates var blev dödad av det han trodde mest på, det männskliga förnuftet, han var nog helt enkelt före sin tid. Sen så visste han att han inte visste ;)

Matti
2003-03-03, 21:04
Vad händer om man bara äter protein? utan att träna.
Du och alla andra svenskar äter redan protein dagligen. Det är bara mat. :) Om du just nu varken går upp eller ner i vikt och du börjar tillföra kroppen mer energi genom mat eller t.ex. proteinpulver så finns det en risk för att du går upp i vikt. Men att bli fet av extra protein är generellt sett inget man behöver oroa sig över..

anders
2003-03-03, 22:26
"Blir man fet av protein?

Protein kan omvandlas till fett i kroppen, men bara hälften av aminosyrorna, och det är en mycket kostsam process. Därför sker inte det i normala fall. Det äger nästan enbart rum om du provocerar kroppen genom att äta massor av protein, och bara lite fett. Ett relativt högt proteinintag är tvärtom kopplat till god form, eftersom proteinet kräver mycket energi när det omsätts. Dessutom är protein det mest mättande näringsämnet, om man tar hänsyn till energiinnehållet. Det gör att du håller dig mätt längre, och inte känner för att småäta skräpmat och godis. Nya studier tyder dessutom på att protein har förmågan att stimulera fettförbränningen, då det ökar utsöndringen av ett hormon som heter glukagon."

http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/protein_-_vad_ar_det_bra_for.htm

Tack för svaren, gissa vem som ska bli överbevisad imorrn?

EiseltUK
2003-03-03, 23:00
De flesta bantningspulver innehåller mycket protein och anledningen är att det hjälper till att bibehåla muskelmassa (även om du inte tränar) samt att det hjälper till att hålla ämnesomsättningen igång. Om man ska bli fet av proteiner så måste man nog överkonsumera ordenligt. Det är i första hand fett och kolhydrater som gör att man lägger på sig fett.

/ Henrik

Tanman
2003-03-05, 08:54
"Det är i första hand fett och kolhydrater som gör att man lägger på sig fett"

Är inte detta fel om man ska vara petnoga? :smash: :D

Om man som jag tror på Kcal_In - Kcal_Ut så borde det vara lika lätt att bli fet på protein som på fett / kolisar? Möjligt att man kan öka/minska termogenesen och frisättning av glukagon/insulin med olika typer av dieter men i det stora hela ger ju protein och kolhydrater lika mycket kalorier och ett överskott på protein borde ju samma ökning som ett överskott av kolhydrater.

King Grub
2003-03-05, 10:25
Jag tror du underskattar insulinets inverkan. Dessutom är omvandlingen av protein till kroppsfett en kostsam process - det blir inte mycket kalorier kvar när den processen är avklarad.

Tanman
2003-03-05, 10:34
Mao skulle man kunna äta mycket mer kalorier om man håller sig till en högproteindiet? Det tror inte jag.
Insulinets inverkan på vad?

King Grub
2003-03-05, 10:37
Insulinets påverkan på var energin hamnar. Med toppade insulinnivåer slussas energin lättare till fettdepåerna än till muskelcellerna.

Matti
2003-03-05, 10:48
Runt 20-25% av energin går förlorad när protein omvandlas till fett. Dessutom är det sjukt svårt att överäta sig på protein. Försök att få i er 500 gram protein per dag. Det går att göra men det är inget som sker ofrivilligt och fortfarande har man bara fått i sig 2000 kcal (varav 20% försvinner).

Überbiffen
2003-03-05, 11:28
Matti >> Vad betyder "Nyt tää perkeleen tanko tulee nousemaan aika vitun lujaa tai helvetti soikoon.." :confused:

EiseltUK
2003-03-06, 18:06
Originally posted by Tanman
Om man som jag tror på Kcal_In - Kcal_Ut så borde det vara lika lätt att bli fet på protein som på fett / kolisar? Möjligt att man kan öka/minska termogenesen och frisättning av glukagon/insulin med olika typer av dieter men i det stora hela ger ju protein och kolhydrater lika mycket kalorier och ett överskott på protein borde ju samma ökning som ett överskott av kolhydrater.

Kcal_In - Kcal_Ut ska du nog inte tro på eftersom det inte tar hänsyn till den hormonella respons som olika näringsämnen medför och inte heller till dess termodynamiska effekt. Jag nämnde tidigare någonstans på formumet en studie som gjordes redan 1957 där man gav försökspersoner 1000 kcal från antingen protein, kolhydrater eller fett. Den grupp som fick enbart kolhydrater gick inte ned i vikt alls, den som fick protein gick ned ordentligt och de som bara fick fett gick ned allra mest. Det visar lite vilken inverkan insulin har på kroppens energiutnyttjande.

Ref:
Kekwick, A., Pawan, G.L.S., "Metabolic Study in Human Obesity With Isocaloric Diets High in Fat, Protein or Carbohydrate," Metabolism, 6, 1957, pages 447-460.

Mvh
Henrik

John M
2011-02-17, 03:59
Kcal_In - Kcal_Ut ska du nog inte tro på eftersom det inte tar hänsyn till den hormonella respons som olika näringsämnen medför och inte heller till dess termodynamiska effekt. Jag nämnde tidigare någonstans på formumet en studie som gjordes redan 1957 där man gav försökspersoner 1000 kcal från antingen protein, kolhydrater eller fett. Den grupp som fick enbart kolhydrater gick inte ned i vikt alls, den som fick protein gick ned ordentligt och de som bara fick fett gick ned allra mest. Det visar lite vilken inverkan insulin har på kroppens energiutnyttjande.

Ref:
Kekwick, A., Pawan, G.L.S., "Metabolic Study in Human Obesity With Isocaloric Diets High in Fat, Protein or Carbohydrate," Metabolism, 6, 1957, pages 447-460.

Mvh
Henrik





Tycker faktiskt att jag är fetare nu när jag äter mindre fett och mera protein jämfört med den perioden då jag åt mera fett.

Kan det kanske vara en bra ide att dra ner på proteinet och öka fettintaget för att gå ner i fettvikt men ändå behålla samma mängd muskelmassa?

Lepras
2011-02-17, 04:14
8år gammal tråd :D