handdator

Visa fullständig version : Gainers en dålig ide om diabetes "ligger i släkten" ?

Toel
2007-02-19, 20:59
Får börja med att jag är osäker i vilken del av forumet som denna tråd ska ligga, ngn mod får gärna flytta den.

Down to business. Min farmor har diabetes, typ 2, och hennes far hade diabetes. Ingen av mina föräldrar har diabetes dock. Men jag misstänker ändå det finns dåliga gener för just diabetes i släkten. Är det dum ide att inta gainers efter träning då?

Jag brukar smälla i mig en gainers innehållandes; 60gram dextropur, och 25gram vassle.

Bör jag sluta?

YTS
2007-02-19, 21:08
Du kan ju prova nå´n av dessa varianter:

http://web.telia.com/~u30032762/posttrainingmeals.html

LuThe
2007-02-19, 21:47
att ta en gainer efter ett pass lär inte skada så mkt tror jag... men innan när kroppen är i vanligt tillstånd är det aldrig bra att kasta i sig i princip rent socker.

isato
2007-02-19, 21:49
men han har ju börjat träna innan tarmen absorberat det hela vilket tar typ 15 minuter?

Sverker
2007-02-20, 06:23
Det är lugnt !
Efter träningen har du en hög insulinkänslighet. Det betyder att de snabba kolhydraterna rusar ut i blodet och rusar vidare in i musklerna och blir muskelglykogen. Det krävs inte mycket insulin för att föra in glukos i precis tränade muskler;)

Det du är rädd för är effekter av det metabola syndromet, i princip övervikt i fettmassa.

bluelight
2007-02-20, 07:25
Det är lugnt !
Efter träningen har du en hög insulinkänslighet. Det betyder att de snabba kolhydraterna rusar ut i blodet och rusar vidare in i musklerna och blir muskelglykogen. Det krävs inte mycket insulin för att föra in glukos i precis tränade muskler;)

Det du är rädd för är effekter av det metabola syndromet, i princip övervikt i fettmassa.

innan träning då?

Emil_Larsson
2007-02-20, 07:31
Min mamma har diabetes, min morfar hade diabetes min farmor hade diabetes, min morbror har diabetes, min halvkusin har diabetes.

När jag vara 11 år levde jag i princip på godis, köpte ett 5-7hg godis ibland och käkade, 3 pack magnumglassar, rulltårtor, glasstårtor, vetekransar, allt möjligt. Jag och en polare satt ibland uppe på ett berg och tryckte i oss en rulltårta var.
Hände ju att man tryckte i sig ett helt kalaspuffepaket ibland också haha.

Jag har inte diabetes (yet) så jag själv kan inte tänka mig att det är farligt med gainer, nej.

Toel
2007-02-20, 16:21
Det är lugnt !

Din trovärdighet är hög för mig, så jag detta lugnade mig. Tack.

Sverker
2007-02-20, 17:38
innan träning då?

Om du menar en minut innan träningen så kommer du att förbränna glukosen.
Du tar en drink som får blodsockret att stiga och det kommer ut insulin i blodet. Samtidigt börjar du röra på dig så att du frisätter adrenalin. Resultatet blir att du förbränner den snabba energi du precis ätit och spara på muskelglykogenet.

Jag har för mig att King Grub har ett abstrakt som berättar att insulinnivåerna inte blir speciellt höga där heller trots att du kör med både gas och broms samtidigt.

mini
2007-02-20, 18:06
Skönt att Sverker finns och skriver i tråden. Skrämmande hur man vågar sig på att tipsa hur stor risk det är baserat på gissningar och enskilda 16-åringars livsföring.

machine gun
2007-02-20, 19:51
Min mamma har diabetes, min morfar hade diabetes min farmor hade diabetes, min morbror har diabetes, min halvkusin har diabetes.

När jag vara 11 år levde jag i princip på godis, köpte ett 5-7hg godis ibland och käkade, 3 pack magnumglassar, rulltårtor, glasstårtor, vetekransar, allt möjligt. Jag och en polare satt ibland uppe på ett berg och tryckte i oss en rulltårta var.
Hände ju att man tryckte i sig ett helt kalaspuffepaket ibland också haha.

Jag har inte diabetes (yet) så jag själv kan inte tänka mig att det är farligt med gainer, nej.

Har de diabetes typ 1? Det är nämligen en autoimmun sjukdom och inget man kan skaffa sig genom dåliga matvanor. Diabetes typ 2 däremot är ofta en konsekvens av metabola syndromet (bukfetma, dyslipidemi, hypertoni, insulinresistens).

z_bumbi
2007-02-21, 09:44
Diabetes typ 2 däremot är ofta en konsekvens av metabola syndromet (bukfetma, dyslipidemi, hypertoni, insulinresistens).

Vilka alla motverkas av regelbunden träning i lagom dos så om man tycker träningen går bättre med gainer (Vilket det för många gör.) så ser jag det snarare som positivt att man försöker få ut så mycket som möjligt av träningen för då ökar chansen att man upprätthåller sina träningsvanor.
Man bör nog däremot inte basera drinkarna på megadoserna med kolhydrater för att pressa upp kroppsvikten om man har diabetes i släkten men 60 g kolhydrater är ingen megados.

Emil_Larsson
2007-02-21, 17:08
Har de diabetes typ 1? Det är nämligen en autoimmun sjukdom och inget man kan skaffa sig genom dåliga matvanor. Diabetes typ 2 däremot är ofta en konsekvens av metabola syndromet (bukfetma, dyslipidemi, hypertoni, insulinresistens).

Alla har/hade diabetes typ 2. (vuxendiabetes)

Eddie Vedder
2007-02-21, 17:13
Alla har/hade diabetes typ 2. (vuxendiabetes)

Hade diabets typ 2??? Är inte det en kronisk sjukdom:confused:

Raggis
2007-02-21, 17:20
Hade diabets typ 2??? Är inte det en kronisk sjukdom:confused:

Kanske inte lever längre?

Eddie Vedder
2007-02-21, 17:24
Kanske inte lever längre?

Iofs:smash: