handdator

Visa fullständig version : huvudvärk av kosttillskott??


skinn och ben
2007-02-19, 21:33
Jag är total nybörjare när det gäller styrketräning. Jag började i månadsskiftet november/december. Jag har slagit nya rekord i maskinerna på gymmet varje gång(!) Men märkte trots det att min energi tog slut alldeles för snabbt, vilket ledde till att kvarstående övningar mest bara kändes meningslösa.

Så jag började med kosttillskott/måltidsersättning för att kompensera för frukost (som jag aldrig åt tidigare), och få till något i kroppen mellan 11 och 19 (19 brukar jag gymma).

Jag har ätit detta under några veckor utan problem med huvudvärk. Men nyligen började det bli huvudvärk exakt varhje hång jag gymmade. Och jag börjar tro att jag måste lägga av med gymmandet tyvärr.

Kan det vara så att viss sorts kosttillskott/"måltidsersättning" kan ge huvudvärk? Det är nämligen så att jag köpte något preparat på extrapris, som jag upplever gör att jag måste gå på muggen rätt snabbt efter "måltiden". Och sedan rätt snabbt igen... Om detta alltså driver ut vettska, så kanske det kan vara en orsak till huvudvärken???

Obs - jag är alltså just nu bara intresserad om det är så att vissa (som tex mitt) kosttillskott kan leda till huvudvärk.

(Jag har tagit upp mitt huvudvärksproblem i skadeforumet. Men där har jag förstått att man helst håller sig inom ämnet "skador", och att man därför inte i första hand går in på det man gör i detta delforum.)

jedimind
2007-02-19, 21:50
Vad var namnet på kosttilskottet? Tycker det låter som en stimulantia-bieffekt alt. för mycket av nån vitamin/mineral. Drick mer vatten.

skinn och ben
2007-02-19, 21:58
Vad var namnet på kosttilskottet? Tycker det låter som en stimulantia-bieffekt alt. för mycket av nån vitamin/mineral. Drick mer vatten.

Det heyter :
"TURBO
MASS
Gainer"

Innehåller en massa skumma saker enligt mig. Men jag litar ändå på dem. Vad anser du om innehållet?

skinn och ben
2007-02-19, 22:11
Jo, jag har faktiskt provat att dricka mer vatten. Men då måste jag bara gå på muggen ännu mer... :-)

jedimind
2007-02-19, 22:16
Jo, jag har faktiskt provat att dricka mer vatten. Men då måste jag bara gå på muggen ännu mer... :-)

Jo, det brukar mynna ut i det :D

Vet inte innehållet, orkar du posta?
Förmodligen är det inte den som är problemet.

roge
2007-02-19, 22:16
Har läst om dina problem med huvudvärken i en del andra trådar...
Tycker som någon tidigare sa att du borde uppsöka läkare och kolla upp det..

Om läkaren inte hittar något fel, så skit i att du har ont i huvudet..
Kroppen är en fantastisk skapelse som är mycket kreativ.... Särskilt när det gäller att undvika ansträngning...

skinn och ben
2007-02-19, 22:21
Har läst om dina problem med huvudvärken i en del andra trådar...
Tycker som någon tidigare sa att du borde uppsöka läkare och kolla upp det..

Om läkaren inte hittar något fel, så skit i att du har ont i huvudet..
Kroppen är en fantastisk skapelse som är mycket kreativ.... Särskilt när det gäller att undvika ansträngning...

Jo, jag tänkte så där ett tag, dvs att jag ska skita i huvudvärken. Men det blev värre och värre. Blixtrande huvudvärk gör mig matt. Jag mår dessutom illa, och och får yrsel. Då går det ju inte att få något vettigt resultat i gymmet... :-(

Jag är faktiskt en kämpe, och inte en som ger upp i första taget. :-)

Jag ska i nästa inlägg räkna upp innehållet, som även min shiatsuterapeut vill veta i övermorgon...

skinn och ben
2007-02-19, 22:26
Innehåll:
dextros
maltodextresin
kalciumkaceinate
vassleprotein (isolat, vad det nu är)
vassleprotein (hydrolyserat, vad det nu är)
vassleprotein (ultrafiltrerat, vad det nu är)
äggviteprotein
glutamin peptider
guargummi
fruktos
HMB
kreatinmonohydrat
aspartam (klart obra har jag lärt mig!)

(* innehåller fenylalanin. Vad är detta??)

King Grub
2007-02-19, 22:29
Det finns inget där som är en känd huvudvärkstrigger. Därmed inte sagt att något enstaka person kan reagera på det sättet i alla fall.

Fenylalanin är en aminosyra. Finns i all mat du äter.

skinn och ben
2007-02-19, 22:39
King Grub:

Men att det driver ut vettska är ju rätt klart för mig i alla fall. Och sånt har jag i alla fall hört kan leda till huvudvärk. Fast det kanske är fel?

King Grub
2007-02-19, 22:41
Vad driver ut vätska? Inget av det du räknar upp är vätskedrivande över det normala.

jedimind
2007-02-19, 22:42
Kollat din syn? min föredetta klasskamrat hade huvudvärk i 3 månader utan någon speciell anledning, och fick sedan veta att han behövde läsglasögon. Bara nåt som jag kom att tänka på. Tycker hursomhelst att du ska kolla upp dig.

FreCKo
2007-02-19, 23:16
Jag måtte RIKTIGT illa när jag tog gainer innan träningen, spelade ingen roll hur mycket jag sov eller hur mycket vatten jag drack och blandade ut det med, jag mådde verkligen piss! Har för mig att jag hade huvudvärk också...

Så om du tar gainer innan träning: prova att sluta med det och se vad som händer.

skinn och ben
2007-02-19, 23:18
Kollat din syn? min föredetta klasskamrat hade huvudvärk i 3 månader utan någon speciell anledning, och fick sedan veta att han behövde läsglasögon. Bara nåt som jag kom att tänka på. Tycker hursomhelst att du ska kolla upp dig.

Jag gjorde det för några år sedan, och då visade det sig att jag var astigmatisk och närsynt. Men min syn har sedan dess blivit mycket bättre, konstigt nog. Så numera behöver jag inte glasögon. Jag tror det beror på att min WP-skada blivit bättre.

King Grub:
Då är det kanske själva intaget (en halv liter) som gör mig pinknödig - och att extra intag av vatten för att kompensera detta ledit till ännu mer muggbehov. Inget att oroa sig för alltså. Eller också inehåller preparatet andra saker än vad som står...? Är sånt vanligt tro?

skinn och ben
2007-02-19, 23:21
Jag måtte RIKTIGT illa när jag tog gainer innan träningen, spelade ingen roll hur mycket jag sov eller hur mycket vatten jag drack och blandade ut det med, jag mådde verkligen piss! Har för mig att jag hade huvudvärk också...

Så om du tar gainer innan träning: prova att sluta med det och se vad som händer.

Bra tips tror jag! Jag har FAKTISKT funderat på att ta detta enbart direkt efter passet! Och också som frukost faktiskt. Men mellan 11 och 19 måste jag ändå få i mig något. Kanske funkar bananer bra.

FreCKo
2007-02-19, 23:24
Bra tips tror jag! Jag har FAKTISKT funderat på att ta detta enbart direkt efter passet! Och också som frukost faktiskt. Men mellan 11 och 19 måste jag ändå få i mig något. Kanske funkar bananer bra.

Kan du inte käka en riktig måltid? Det är fan åtta timmar utan mat, det är inte direkt bra för kroppen...

skinn och ben
2007-02-20, 10:36
Jag har tyvärr såna arbetstider att det blir svårt att klämma i mig nåt tillagat mellan dessa klockslag. Därför var det perfekt trodde jag när jag upptäckte att det finns måltidsersättare. :-)

nutz
2007-02-20, 11:01
Jag har tyvärr såna arbetstider att det blir svårt att klämma i mig nåt tillagat mellan dessa klockslag. Därför var det perfekt trodde jag när jag upptäckte att det finns måltidsersättare. :-)

Är det ingen på ditt jobb som äter mat mellan dom tiderna alltså?

FreCKo
2007-02-20, 14:25
Jag har tyvärr såna arbetstider att det blir svårt att klämma i mig nåt tillagat mellan dessa klockslag. Därför var det perfekt trodde jag när jag upptäckte att det finns måltidsersättare. :-)

Kan du inte förbereda en sallad hemma då? Det är skitlätt att fixa en bra sallad! Blanda lite pasta, kyckling och valfri sallad, kläm i dig på en rast!

Runda Grodan
2007-02-20, 15:42
Det är väl inte så konstigt att du får ont i huvudet om du inte äter mat på 8 timmar och sedan tränar? Jag skulle garanterat må dåligt redan innan jag tränat.

Det kan ju inte vara meningen att ni inte ska kunna äta på eran arbetsplats? Så svårt är det ju inte att sno ihop något som till exempel Freckos förslag på en kycklingsallad.

Sniggel
2007-02-20, 15:49
Det är väl inte så konstigt att du får ont i huvudet om du inte äter mat på 8 timmar och sedan tränar? Jag skulle garanterat må dåligt redan innan jag tränat.

Det kan ju inte vara meningen att ni inte ska kunna äta på eran arbetsplats? Så svårt är det ju inte att sno ihop något som till exempel Freckos förslag på en kycklingsallad.

+1
Ja du måste äta mer mat eller iaf mer regelbundet, jag hade nog också fått ont i huvudet av att äta så sällan, ännu större anledning om man tränar dessutom.

Mexus
2007-02-20, 19:26
Hade också huvudvärk för ett tag sen även på gymmet. Trodde jag kämpade för hårt eller nåt...nu sitter jag här med läsglasögon :)