handdator

Visa fullständig version : Mackor från Subway.


Lilla Brynolf
2007-02-19, 17:52
Tjenare,
jag har alltid funderat över om det verkligen kan stämma att mackorna man köper på Subway bara innehåller runt 300kcal? :confused:
Hur kan det gå ihop? Är ju ändå en hel del bröd, fyllning, dressing och olja.

Är det här någon typ av amerikansk bluff och båg eller stämmer det?

Dum fråga kanske, men sådana måste ju också få ställas. :)

Raggis
2007-02-19, 17:58
Tvivlar på att en sån stor kedja skulle ljuga om något sånt :S

Lilla Brynolf
2007-02-19, 18:40
Tvivlar på att en sån stor kedja skulle ljuga om något sånt :S

Nja, knappast.
Det är hur som helst konstigt att det inte är mera tal om Subway här på Kollo.
Hur utbrett är förresten Subway i Sverige?

L-Sami
2007-02-19, 18:40
Nja, knappast.
Det är hur som helst konstigt att det inte är mera tal om Subway här på Kollo.
Hur utbrett är förresten Subway i Sverige?

Har aldrig käkat på Subway, finns på en del ställen men maten där ser inte så mättande ut.

Me2u3
2007-02-19, 19:11
Deras footong tuna sub on wheat = Favorit frukost. Tyvärr finns ingen Subway där jag bor, faktiskt aldrig käkat på subway i Sverige ens.

Deras kalorisnåla sub's, (6 st olika senast jag var där) innehåller enbart dom nyttigaste sakerna i deras sortiment. Vad det gäller brödet o allt annat på dom. Så det skall vara korrekt. Tro dock inte att alla deras mackor ligger på samma mängd kcal!

Bonnie
2007-02-19, 19:18
Det varierar från 210 till 560 beroende på macka.

Fullständig lista här:
http://www.subway.com/applications/NutritionInfo/nutritionlist.aspx?id=sandwich

Tabbe
2007-02-19, 19:23
"One footlong sub has half the fat of a big mac"

Deras "reklam" slogan har i usa.

subway - eat fresh :D

Lilla Brynolf
2007-02-19, 19:25
Bra deffkäk är det iallafall, om man är sugen på att äta nåt ute. :thumbup:

mini
2007-02-19, 19:26
Tycker Subway har lite väl svampigt bröd. Däremot är det bra att man kan välja att dubbla sitt pålägg.

FreCKo
2007-02-19, 19:42
Subways äger fan, nu fick jag ännu en anledning att äta där, det var ju rätt lite kalorier i maten *drool*

emmak
2007-02-19, 20:03
Jag åt hur mycket subwaymackor som helst när jag var utomlands, visste inte ens att det fanns i Sverige,

Hursomhelst så är en halv macka, alltså INTE footlong utan halva den runt 300kcal men då är bara brödet, pålägget och salladen inräknad, alltså inte ost, dressing och dylikt.

Så en footlong blir runt 600 kcal om man käkar den torr eller tar lite majonnäs på eller nåt, en grymt bra lunch förövrigt och ett betydligt bättre alternativ än BigMac.

Subway är enligt mig en riktigt bra snabbmatskedja :)

FreCKo
2007-02-19, 23:12
Så en footlong blir runt 600 kcal om man käkar den torr eller tar lite majonnäs på eller nåt, en grymt bra lunch förövrigt och ett betydligt bättre alternativ än BigMac.

Dom har ju fruktansvärt mycket val, så 600kcal kan väl inte vara det nyttigaste alternativet på en footlong? Jag skulle gissa på att den ligger på lite mindre om man tar en nyttigare dressing, riktigt mörkt bröd osv...

emmak
2007-02-19, 23:27
Dom har ju fruktansvärt mycket val, så 600kcal kan väl inte vara det nyttigaste alternativet på en footlong? Jag skulle gissa på att den ligger på lite mindre om man tar en nyttigare dressing, riktigt mörkt bröd osv...

Riktigt mörkt bröd?, det fanns inte där jag åt, vilket iofs var på Nya Zeeland :)
Har de rågbröd här menar du?

För en footlong därnere så var det minst 600 kcal, occh då var det det nyttigaste alternativet

Avesta
2007-02-19, 23:30
Ohh vad gott!

Blir en footlong (chicken teryiaki, dubbel köttmängd, oliver, rödlök och tomater och southwestsås) varje vecka. Ca 900 kcal *whistle*

Mental
2007-02-19, 23:31
Dom har ju fruktansvärt mycket val, så 600kcal kan väl inte vara det nyttigaste alternativet på en footlong? Jag skulle gissa på att den ligger på lite mindre om man tar en nyttigare dressing, riktigt mörkt bröd osv...

Bara att kolla i tabellen och dubbla om du ska ha footlong. Om jag tar min favorit, toasted chicken and parmesan så är det 1000kcal, + dressing och några tillägg *flex*

Liten Men Fet
2007-02-19, 23:32
Ok då gäller det att välja macka med omsorg om man skulle äta på subway. Det vore ju inte bra om man äter en som inte ger något vidare med energi. Som att kasta pengarna i sjön ju.

emmak
2007-02-19, 23:34
Ok då gäller det att välja macka med omsorg om man skulle äta på subway. Det vore ju inte bra om man äter en som inte ger något vidare med energi. Som att kasta pengarna i sjön ju.

Haha, ta en med dubbel ost och ngn fet dressing så får du nog med energi, tro mig :)

FreCKo
2007-02-19, 23:38
Ohh vad gott!

Blir en footlong (chicken teryiaki, dubbel köttmängd, oliver, rödlök och tomater och southwestsås) varje vecka. Ca 900 kcal *whistle*

Dom hade iaf två eller tre olika sorters bröd att välja på... Jag skiter i, jag tar alltid det ljusaste pga min rågallergi :furious:

Bara att kolla i tabellen och dubbla om du ska ha footlong. Om jag tar min favorit, toasted chicken and parmesan så är det 1000kcal, + dressing och några tillägg *flex*

Det stämmer iofs! Ska man bulka kanske man ska klämma en sån då och då :D

Slimfit
2007-02-20, 08:54
Mörkt bröd finns väl på Subway, med betoning på mörkt inte grovt. De färgar väl sitt bröd med sirap och kallar det för grovt. Brödet är det jag är mest missnöjd med, innehåller mest luft och har inte alls den där goda skorpan jag önskar hos en baguette. Innehållet må vara gott men mätt blir man då rakt inte, tycker de är rätt oprisvärda.

Aasa
2007-02-20, 12:40
Har jobbat en vinter på Subway i Australien, antar att det är samma saker som gäller där som här.

Det mörka brödet har mycket riktigt en mörk ton, det beror på att det innehåller några (få) procent "Wholemeal" vetemjöl, dvs mackorna är baserade på rent vetemjöl uppblandat med lite lite fullkornsvetemjöl. Eventuella färgämnen vet jag inget om, såg inte ut så. Dock antar jag att brödet är näringsmässigt jämförbart med vitt bröd.
Man kan också beställa ostgratinerade bröd och bröd med lite kryddblandning på. De ostgratinerade bröden har en örtmix och ett par teskedar ost på sig när de åker in i ugnen. I övrigt är det vanliga enka baguetter baserat på rent vetemjöl.

De olika fyllningarna man kan få skiljer sig lite grann. Finns att beställa kycklingfileér, panerade kycklingfileér, kallskuret och diverse röror, t ex krabbköt/räkor och majonäs, tonfisk och majonäs osv.

Jag upplevde att kaloriinnehållet kan skilja sig ganska rejält. Köper man en panerad kycklingfilé med extra ost och ber om rejält med dressing så blir det såklart ordentligt kaloririkt. I motsats till det kan man be om exempelvis dubbel kycklingfilé utan panering och mycket sallad, och kanske bara någon klick dressing till.8

Brödet blir givetvis olika beroende på personalen som bakar det. Mina första bröd blev svampiga och dåliga, när man fått in rutinen så hade de fått helt godkänt hemma också. Lagom hård skorpa, luftigt och fint. Men det är inte speciellt mycket bröd i bröden om man säger så. Luftigt som sagt. Man kan platta ut det så det blir några millimeter tjockt bara. :)


Jag tyckte maten var sådär på Subway. Väldigt gott ibland, det vita brödet och de feta dressingarna gjorde mig oftast lite slö dock. Så jag åt inte där så ofta.
Ett stort plus är dock den extrema hygienen ( detta skiljer väl sig en del mellan butiker förstås ). Vi fick en rejäl genomgång om bakterier och hur de växer till, vad man kan göra för att förhindra det osv. Det blev många handtvättar per timme och extremt många plasthandskar gick åt.


Fråga gärna om det är nåt mer ni undrar över. :)

skaparn
2007-02-21, 11:42
Mmmm, nu blev jag fruktansvärt sugen på en Subwaymacka.

Är inte så övertygad om att jag någonsin ätit en macka med det energiinnehåll som nämndes i början. Utan att ens behöva beställa sig hes har man sprungit förbi 8-900 känns det som.