handdator

Visa fullständig version : Förslag på övningar som inte påfrestar knäna.


__Andy
2007-02-19, 13:48
Hej, jag har tränat nu i snart 2 månader utan att träna benen på grund av att jag har en "kula" precis under vänster knä. Jag har gått och kollat vad det var och det var överbelastning i knät. Därför jag jag nu bestämt mig att börja träna benen också nu för att dem skall hänga med. Är det någon som har förslag på övningar som inte påfrestar knäna eller är det bara för mig att bita ihop och lida med den jävla smärtan? Tacksam för svar.

GymTT
2007-02-19, 14:43
Slatter du har? jag har det under båda knäna.
Lårcurls borde du ju kunna köra av de flesta slag.

Prövat utfall?

__Andy
2007-02-19, 14:55
Nä, men jag kan alltid prova och se hur det går med utfall.

Åse Columbus
2007-02-19, 16:15
den snällaste övningen för knäna är liggande benpress....den används av de flesta för rehab.....se bara till att anpassa vikten......

pragmatist
2007-02-19, 17:02
Benpress med fötterna ganska högt upp på fotplattan är en snäll övning ur knänas synvinkel.

__Andy
2007-02-19, 17:42
Benpress med fötterna ganska högt upp på fotplattan är en snäll övning ur knänas synvinkel.

Men tar inte övningen mer på gluteus om man placerar fötterna högre upp?

martin86
2007-02-19, 18:14
Benspark kanske funkar?

Borde ju vara ganska snällt mot knäna.

überstarken
2007-02-19, 18:33
Benspark kanske funkar?

Borde ju vara ganska snällt mot knäna.

Det är väl tvärtom väldigt skadligt för dåliga knän?

martin86
2007-02-19, 22:31
Det är väl tvärtom väldigt skadligt för dåliga knän?

Nja, borde ju vara mer skonsamt än flerledsövningar än t.ex. knäböj och liknande. Men visst är det inte säkert att det funkar för just Andy, så det är väl bara för honom att se om det funkar?

__Andy
2007-02-20, 10:52
Men det är tyvärr så att vi har ingen maskin så man kan köra benspark på det gymmet jag tränar på. :( Det är lite synd, men annars så hade jag provat med benspark. :)

bubbe
2007-02-20, 11:02
Nja, borde ju vara mer skonsamt än flerledsövningar än t.ex. knäböj och liknande. Men visst är det inte säkert att det funkar för just Andy, så det är väl bara för honom att se om det funkar?

På vilket sätt skulle en flerledsövning vara mer skadligt för knäna än benspark? *popcorn*

pragmatist
2007-02-20, 11:13
Men tar inte övningen mer på gluteus om man placerar fötterna högre upp?

Jo, men det är delvis poängen - mindre påfrestande för knäna i bottenläget genom mindre vinkel i knäleden och genom mer hjälp från baksidan. Även om man har rejält tilltufsade knän brukar man kunna utföra den övningen (vet jag av egen erfarenhet).

major Pectoralis
2007-02-20, 11:21
På vilket sätt skulle en flerledsövning vara mer skadligt för knäna än benspark? *popcorn*

Benspark är en "open-chain-övning". När man kör benpress pressas "knänas delar" (vadens och lårets ben) ihop. När man kör benspark glider de isär som en "öppen kejda", vilket kan vara påfrestande.

bubbe
2007-02-20, 12:05
Benspark är en "open-chain-övning". När man kör benpress pressas "knänas delar" (vadens och lårets ben) ihop. När man kör benspark glider de isär som en "öppen kejda", vilket kan vara påfrestande.

läs min fråga en gång till.

major Pectoralis
2007-02-20, 12:08
läs min fråga en gång till.

:em: ursäkta.
Jag tänkte tvärtom eller kanske inte alls...

Sunesha
2007-02-20, 14:26
Mitt vänster knä är lite känsligt. Jag tycker benpress och lårcurl är snälla. Benspark är direkt smärtsamt.

Jag kan till och med nu köra benböj då och då. Det klarade inte mitt knä utan smärta innan. Benpressen känns bra, den rekomenderar jag. Men jag har som regel, ifall det gör ont i övning gör den inte. Kroppen har ju smärta för skydda oss att inte skada oss.

Åse Columbus
2007-02-21, 17:28
Det är väl tvärtom väldigt skadligt för dåliga knän?


Ja absolut....skadligt....som sagt benpressen o utfall som Arne föreslog...se till att knäna INTE passerar tårna bara i utfallet.....

__Andy
2007-03-19, 16:38
Jag var hos läkaren idag och kollade upp vad det var. Det var slatter.