handdator

Visa fullständig version : Kaloridrink olja & mjölk

kyla
2007-02-19, 11:37
För att inte behöva äta mig helt spräckt i magen på kvällarna så har jag nu några gånger prövat att blanda mjölk och olivolja för att enkelt få i sig mycket energi.

Nu undrar jag om det är ohälsosamt att dricka olja rent?

Finns det nån olja som smakar gott att blanda såhär? Olivolja va ingen höjdare iaf...

Sen skulle jag vilja ha lite tips på andra bra energitäta ingredisenser man kan blanda i en sådan här drink.

Tacksam för svar!

machine gun
2007-02-19, 11:39
Rapsolja har en bra fettsyresammansättning och är mer neutral i smaken än olivolja.

Proteinpulver är ju ganska energitätt också.

Eddie Vedder
2007-02-19, 11:53
Som machine gun påpekar så är rapsolja smaklös å precis lika nyttig som olivoljan även om dom givetvis skiljer en del åt i sammansätning. Båda är dock bra alternativ.

Vilken fettprocent har du på mjölken? Vill du ha högre energivärde kan de va bra med standardmjölk, blir en bra mix mellan omättat fett från rapsoljan å mjölkfettet som till större delen är mättat.

Sen till frågan om de på nåt sätt är farligt att dricka olja rent: NEJ, helt ofarligt.

kyla
2007-02-19, 12:25
Okej, det låter ju bra... Protein och fett kan man ju få i, nåt bra sätt att få i sig nyttiga kolhydrater också? Alltså inte socker eller malto...

kyla
2007-02-19, 12:40
Faan en fråga till var det ja: Hur många kcal är det i en matsked (15ml) rapsolja?

Axmode
2007-02-19, 12:46
Faan en fråga till var det ja: Hur många kcal är det i en matsked (15ml) rapsolja?

15x9 = 135 kcal cirkus

kyla
2007-02-19, 12:53
Okej tack, nio kcal per ml alltså.

machine gun
2007-02-19, 13:12
Okej, det låter ju bra... Protein och fett kan man ju få i, nåt bra sätt att få i sig nyttiga kolhydrater också? Alltså inte socker eller malto...

En klassiker är ju att mixa ner havregryn. Tar man för mycket blir resultatet dock allt annat än flytande.

Eddie Vedder
2007-02-19, 13:15
Okej tack, nio kcal per ml alltså.

ja de kan du räkna på, de stämmer inte exakt men tillräckligt för att man ska kunna gå efter de. Finns ingen anledning å va för petig med vikt å sånt när man räknar eftersom kalorimätning ur livsmedel i sej inte är exakta siffror. Alltså skulle man kunna räkna ut sin kost rätt enda in på mikrogrammet men ändå inte få i sej den mängden kcal just därför att det skiljer sej från gång till gång. Två äpplen på 100gram kan säkert skilja från 40kcal på de ena till 60-70kcal på de andra.

1dl olja brukar väl uppskattas till 880kcal lr nåt sånt om jag inte minns fel, me andra ord är det en marginell skillnad i olja per gram å per ml som du inte behöver bry dej om:thumbup:

emmak
2007-02-19, 14:03
15x9 = 135 kcal cirkus

1ml olja är inte 1gram olja

15 ml olja är ungefär 10 gram

Sverker
2007-02-19, 17:21
Ett kokt ägg med en klick majonnäs kanske. Inte i drinken men istället för...

YTS
2007-02-19, 21:21
Bananer är väl en klassiker. Eller russin. Jag såg en styrkelyftare (som tagit världsrekord i mark, böj, bänk, samt totalen i en och samma tävling) käka russin under sitt pass.

Scratch89
2007-02-19, 22:49
Bananer är väl en klassiker. Eller russin. Jag såg en styrkelyftare (som tagit världsrekord i mark, böj, bänk, samt totalen i en och samma tävling) käka russin under sitt pass.

OOOH wow. Det måste vara opti då?

regus
2007-02-19, 22:53
Häll olivolja över salladen, rapsolja över maten, drick mjölken som den är.

YTS
2007-02-20, 07:04
OOOH wow. Det måste vara opti då?

Alla bäckar små, vet du!

Kan nämna att samma kille drog 170 kg i dragkampshiss.