handdator

Visa fullständig version : Flippin - fyra chins och en massa löpning


floppix
2007-02-19, 08:53
Kön: Tjej
Ålder: 20
Längd: 157,2 cm
Vikt: 46,4 kg (off season)
Löparstats:
Höger vad: 33,9 cm.
Vänster vad: 33,3 cm.
Stuss: 83 cm.


Träningsbakgrund:
Barndomen och tidiga tonåren ägnades åt mycket konståkning och lite gymnastik. Under gymnasiet tappade jag sugen och orkade inte lägga tillräckligt mycket energi på konståkningen. I gymnasiet läste jag all idrott jag kunde få in på schemat, samt Styrketräning 50p, Body Balance 50p och Meditation och Hälsa 100p. För att hålla träningsabstinensen borta började jag också träna spinning och Body Pump, och ibland någon annan gruppträning. Var så flitig att jag blev spinninginstruktör på det lokala gymmet. Roligt var det, men inte jätteroligt. Köpte en landsvägscykel för att kunna träna ute, där jag helst håller till, och nu blev det lite roligare att cykla!

Tidigt på våren 2005 hittade jag hem. Jag började jogga, och ganska snart började jag springa. Började löpträna med en klubb, och sprang intervaller alldeles för snabbt och alldeles för ofta. Sprang lite tävlingar (1500m - halvmara). Sedan var det dags:

Skador kom som ett brev på posten. Plantar Fasciit höger fot hösten 2005. Stressfraktur medialt lateralt på hö naviculare hösten/vintern 2005. Läktiden och löpförbudet sträckte sig mellan oktober 2005 och mars 2006. Rehab tillsammans med Stockholms bästa läkare och sjukgymnast, och med mycket ny kunskap och envishet började jag springa så smått våren 2006. Det gick bättre och bättre... Sedan var det någon som körde mot rött vid ett övergångsställe och jag vaknade med bruten vä. fotled och trasigt vä. knä. Det var meningen att jag skulle sprungit "come-back"-tävling dagen efter, men nu var det bara att lägga ner hela säsongen igen.

Rehab tar jävligt lång tid och är jävligt komplicerat. Det är framför allt en del bakslag som gjort att jag fortfarande har långt kvar till något man kan kalla form. Men nu är det tillräckligt roligt att träna igen, så pass roligt att det där dags att göra allmän journal av hela härligheten.

floppix
2007-02-19, 08:56
Ja; först skriva, sen träna, sen skriva igen.

När jag får tid igen är tanken att jag ska lägga upp en sammanfattning av en eller ett par veckor under 2007 för att ge en bild av hur träningen sett ut hittills.

Sedan blir det veckovisa sammanfattningar kompletterade med detaljerade beskrivningar om jag tränat ett pass som utmärkt sig på något vis... (annars kommer jag inte hinna träna nånting annat än hacker-fingrarna!)

Och så var det chins också... Jo, jag styketränar min lekamen också. Återkommer till det senare!

Eddie Vedder
2007-02-19, 09:00
Jasså du kunde inte hålla dej till 1000:e posten haha;)

Ska bli askul å se hur du tränar å följa utvecklingen, förstod inte helt va dina skador handlade om men jobbigt som satan e ju alla skador iaf.

Kör hårt!:thumbup:

floppix
2007-02-19, 09:07
*whistle* Jag har väl postat inlägg i andra forum i mina dagar... Tog mig friheten att räkna in dem!:D

Ska börja med att gå och vara försöksperson vid en experimentell studie av neuronala och muskulära faktorer bakom uttröttning vid fysiskt arbete, rörande effekten av vibrationsträning på muskelstyrka.

Dagens träning 1: Vibrera hälsenan och elchocka vadmuskeln.

To be continued...

machine gun
2007-02-19, 10:35
Wohoo! En journal från floppix, det ska bli kul att följa din träning! :)

Pepz
2007-02-19, 10:37
vaharu för mått på biccarna då?

floppix
2007-02-19, 12:47
Wohoo! En journal från floppix, det ska bli kul att följa din träning! :)
Jag hoppas klara av att både träna och kolo-blogga samtidigt, dygnet har ju bara 24 timmar men det ska nog gå!;)

vaharu för mått på biccarna då?
Ska jaga rätt på måttbandet, lovar att återkomma med både spända mått och avslappande, only for you (och alla andra byggar-fantaster...:D)


Träningspass 1:
Kondition för en bra start på dagen; 30 minuter på testcykeln, uppvärmning inför

Styrketräning ben:
Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel.
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
6 reps maximal koncentisk aktion
6 reps maximal excentrisk aktion

Har resultat i Newton, men jag väntar med det till testtillfälle två... *rolleyes* Var tydligen ganska stark i alla fall :naughty:

Ironwoman
2007-02-19, 13:44
Kul! En till dagbok att följa.

floppix
2007-02-19, 19:52
Stats på biccarna (på begäran!)

Hö: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.
Vä: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.

Hm. Misstänker att ett litet mätfel kan föreligga, det är inte så jävla lätt att ta de där måtten på egen arm på egen hand! Lite mysko att de är jämnfeta, liksom... Well well!


Träningspass 2:

Det var meningen att det skulle blivit 40-45 min återhämtningsjogg efter gårdagens fartlek (60/30s-intervaller). Aj i fotleden, efter 1km sprang jag hemåt igen. Totalt 2km löpning är inget att hänga i julgranen. Blev gymmet istället.

Vänter ben: måste pressa ikapp väntervaden!

Chins 3x4 (excentriska fasen)
Latsdrag 3x4
Sittande rodd 3x8
Ryggresningar 3x15

Bicepscurls 3x5

Bålrotationer (maskin) 3x8
Sidoböj m hantel 3x15
Situps på lutande bänk 3x12
Crunches på boll

36 minuter vattenlöpning för att kompensera bortfallet av löppasset.

Japp, det var det. Samt en hel del stretch av höger vad. (Nej, jag bokför inte vikterna och jag redovisar inte vikterna... än... Jag kanske också blir *screwy* så småningom...)


Gooodaste måltiden idag: Lunchen! *drool* 3 stora fullkornsmackor med massa keso-avokado-dill-vitlöksröra, ägg och gurkskivor och lite örtsalt. Dagobert!

Eddie Vedder
2007-02-19, 20:32
Shit du tränar hårt!:hbang:

Jag får lite mindervärdeskomplex av å läsa om såna där träningsdoser*cry*

Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor*drool*

machine gun
2007-02-19, 20:35
Är det efterdyningar av frakturen som spökar?

floppix
2007-02-19, 21:05
Shit du tränar hårt!:hbang:

Jag får lite mindervärdeskomplex av å läsa om såna där träningsdoser*cry*

Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor*drool*

...jag tog det ganska lugnt idag. Om man jämför med förra måndagens 10km progressiv löpning direkt följt av 45min cykling på 80% av maxHF. Sen samma styrkepass som idag på kvällen där... Fast sen var jag jävligt mör! (Ah skrytjournal, första och sista gången från mig :Virro )

Hm. Lite för många ingredienser för att jag ska lyckas få fram dem i mitt kök/pentry... Och strömmingarna är lite för mycket fisk... Men annars :thumbup:

Eddie Vedder
2007-02-19, 21:12
Hm. Lite för många ingredienser för att jag ska lyckas få fram dem i mitt kök/pentry... Och strömmingarna är lite för mycket fisk... Men annars :thumbup:

Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).

floppix
2007-02-19, 21:12
Är det efterdyningar av frakturen som spökar?


Precis. Jag vet varför också; har problem i plantarflexion där belastningen på hälbenet/fotleden och omgivande ligment blir lite för hög, och efter gårdagens mer kvalitativa och teknikinriktade löppass så har det blivit lite för mycket belastning. Trots all försiktighet och långsam upptrappning! Men någon gång ska man ju komma över tröskeln och börja jobba på ett bra löpsteg igen, så...

Planerar att vara väldigt försiktig med löpningen nu, framför allt de lite snabbare passen. Får backa lite i planeringen igen. Och komplettera med lite mer våtväst igen, i alla fall den här veckan. Tror att det kommer att ge med sig ganska fort, men dumt att ta risker och överbelasta för mycket för snabbt...

floppix
2007-02-19, 21:15
Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).

Yes jag är lakto-ovo-veg.

Sälolja? Wtf är det? Oavsett svar så låter det grymt äckligt och jag kommer göra allt för att undvika det (misstänker att det inte är så svårt!). Valkött har ju annars en topplacering på banned-listan...

Eddie Vedder
2007-02-19, 21:21
Yes jag är lakto-ovo-veg.

Sälolja? Wtf är det? Oavsett svar så låter det grymt äckligt och jag kommer göra allt för att undvika det (misstänker att det inte är så svårt!). Valkött har ju annars en topplacering på banned-listan...

Sälolja är rikt på omega-3 å säljs ju i kapselformat på varenda hälsokostaffär, bland alla andra omega-3 tillskott. Du hittar sälolja i kapselform på Life exempelvis. Jag va där häromdan å frågade om de säljer bra å att jag själv aldrig skulle kunna komma på tanken å tjejen sa att det tydligen finns stor efterfrågan på de.

Nä valkött skulle jag inte heller käka, å inte jumbo-räkor heller. Fast det är inte för räkornas skull visserligen, utan fattiga bönder vars åkrar blir drenerade på vatten för att dom där jävla räkorna ska kunna odlas å serveras på kinarestauranger här i västvärlden.:(

Nä vafan nu börjar jag bli lite för politisk, försöker undvika att bli de härinne på kolo å enbart snacka om sånt som rör träning. Så in i helvete svårt å hålla inne aggressioner mot orättvisor ibland bara!*mini*

floppix
2007-02-19, 21:29
Nä vafan nu börjar jag bli lite för politisk, försöker undvika att bli de härinne på kolo å enbart snacka om sånt som rör träning. Så in i helvete svårt å hålla inne aggressioner mot orättvisor ibland bara!*mini*

*whatever* livet är inte rättvist! Vissa är feta, andra anorektiska, några är friska många är sjuka, vissa njuter av träning och andra nöter på sofflocket....

Fast imorgon kommer jag att HATA den orättvisa världen om det inte är smärtfritt å kuta morgonjogg. Sejfar på löpband, så kan aggressionerna få utlopp på nån annan maskin om foten klappar ihop... (vilket den INTE ska göra, så klart!)

Pepz
2007-02-19, 21:38
*whatever* livet är inte rättvist! Vissa är feta, andra anorektiska, några är friska många är sjuka, vissa njuter av träning och andra nöter på sofflocket....

Fast imorgon kommer jag att HATA den orättvisa världen om det inte är smärtfritt å kuta morgonjogg. Sejfar på löpband, så kan aggressionerna få utlopp på nån annan maskin om foten klappar ihop... (vilket den INTE ska göra, så klart!)

skulle inte du låta bli träning pga studien?

floppix
2007-02-19, 21:41
skulle inte du låta bli träning pga studien?

Huvudförsöken kräver 48 timmars vila av benmuskulaturen, alltså typ löpvila och ingen benstyrka. Och fullständig kostregistrering. Och lite sånt skoj, Eblom-fasoner!

Nu är det bara tillvänjningsförsök. Då spelade det ingen roll hur jag tränar och äter innan... :D Tur! Vet inte hur många 48-timmarsvilor jag pallar under samma månad!

Pepz
2007-02-19, 21:53
Huvudförsöken kräver 48 timmars vila av benmuskulaturen, alltså typ löpvila och ingen benstyrka. Och fullständig kostregistrering. Och lite sånt skoj, Eblom-fasoner!

Nu är det bara tillvänjningsförsök. Då spelade det ingen roll hur jag tränar och äter innan... :D Tur! Vet inte hur många 48-timmarsvilor jag pallar under samma månad!

nåja du får ju chöra chins

floppix
2007-02-19, 22:13
nåja du får ju chöra chins

Yhääs! Alla muskler ovan höftled. Och så kommer det att bli, i kombo med de promenader som jag har tillåtelse att utföra som cardio så kommer jag känna mig helt BB!:hbang:

L-Sami
2007-02-19, 22:19
Hur mycket väger du In-season när du väger 46,4kg Off Season? :)

Annars lycka till med träningen :thumbup:

floppix
2007-02-19, 22:23
Hur mycket väger du In-season när du väger 46,4kg Off Season? :)

Annars lycka till med träningen :thumbup:

Tnx!

När jag tävlade 2005 var jag ca 2kg lättare, när jag vägde som minst. Nu med mer grundträning och uppbyggnad har det blivit lite mer vikt. Kan inte påstå att jag kommer inleda någon seriös deff inför sommarens tävlingar, men vikten brukar droppa lite automatiskt..

floppix
2007-02-19, 23:54
Så här kan det se ut när man är i uppstartsfas efter en obehaglig närkontakt med en hårt snabb bil. Om det nu syns något i Excel-skuggan.

Englund
2007-02-20, 07:23
Ahaa, så det är här du har gömt dig. Än så länge så har du kunnat hålla denna dagbok gömd för mig, men nu är det slut med det :D

floppix
2007-02-20, 09:08
Ahaa, så det är här du har gömt dig. Än så länge så har du kunnat hålla denna dagbok gömd för mig, men nu är det slut med det :D

Haha, så du har dykt upp och röjt fram den nu!:MrT:

Jo, det får bli här jag håller till. Om jag har egen journal så vill jag kunna kladda och babbla på privatare fräckare vis, på halso känns det som om jag vill hålla inläggen lite mer seriösa. (He he, dock har vissa undantag börjat slinka igenom, men det kommer bli ordning när jag kan clowna mig här!)

floppix
2007-02-20, 09:27
Så här kan det se ut med en dubbelrehab under ett år. Ingen tävlingsäsong, aldrig uppe på grundträningsmängd (~7-9 mil/veckan) och ingen fart i löppassen. Som sagt ligger jag lite mer i fas nu med veckomängder på 60-65km. Nu är det fartpassen som fattas. Och tekniken. Räknar med att kunna börja jobba aktivt med det om ca. 6 veckor. Om allt går som det ska och ingenting gör ont!

Veckorna 1 - 52 på x-axeln, och antal minuter löpträning samt antal löpta kilometer på y-axeln.

Eva_E
2007-02-20, 13:27
Som löpare, om än lååångt ifrån på din nivå, så har jag full sympati med frustrationen över tråkrehab (jag är själv nästan tillbaka nu efter en hälseneinflammation jag fick i samband med St.Eriksloppet...).

Imponerande träningsmängder du har när du inte är skadad! Skulle vara skoj att få veta hur din plan för träningen ser ut, hur många löppass i veckan och så (det där inklippta excelarket var lite för pyttigt för att jag skulle kunna läsa).

Välkommen till Kollo förresten! Jag kommer att hålla koll på din journal i fortsättningen, var så säker!

Eva

floppix
2007-02-20, 16:32
Som löpare, om än lååångt ifrån på din nivå, så har jag full sympati med frustrationen över tråkrehab (jag är själv nästan tillbaka nu efter en hälseneinflammation jag fick i samband med St.Eriksloppet...).

Imponerande träningsmängder du har när du inte är skadad! Skulle vara skoj att få veta hur din plan för träningen ser ut, hur många löppass i veckan och så (det där inklippta excelarket var lite för pyttigt för att jag skulle kunna läsa).

Välkommen till Kollo förresten! Jag kommer att hålla koll på din journal i fortsättningen, var så säker!

Eva


Tackar för välkomnandet! Och hoppas du blir av med dina skadekänningar lagom tills vårsolen tittar fram, det är ju då löplusten verkligen trycker på! :D

Min plan nu är att hålla 6-7mil/veckan ett par veckor till, men först kommer det bli några lättare veckor pga. en studie på GIH som innebär att jag måste vila benen i 48 tim före varje försök. Då blir det våtvästlöpning och överkroppsstyrka och långa lätta promenader.

Börja med lite mer fartträning i mars, för att fö. hoppningsvis kunna träna intervaller och ordentlig kvalité för 5km-milen under våren... Ev. nån liten plojtävling tidigt i vår för att testa att pressa kroppen lite, men det får vi se...

Englund
2007-02-20, 17:15
Haha, så du har dykt upp och röjt fram den nu!:MrT:

Listigkurre :P *grr27* . Trevligt diagram du hade där. Kan du inte beskriva lite mer ingående vad det är för studie du håller på med? Eller du kanske vill vänta tills den är klar? *popcorn*

machine gun
2007-02-20, 18:29
1500 m - halvmara känns som ett tämligen brett distansregister. Vad har du för pers på olika distanser?

floppix
2007-02-20, 19:35
1500 m - halvmara känns som ett tämligen brett distansregister. Vad har du för pers på olika distanser?

Halvmaran sprang jag som långpass i träningssyfte, en gång. 97 min. Hade aldrig sprungit över 18km när jag startade det loppet. 1500m har jag tvångssprungit i stafett-sammanhang, laget slutade DM-tvåa och fick viktiga DM-poäng till klubben. Jag har aldrig tränat mjölksyrapass som lämpar sig för medeldistans.

Har helt enkelt bara provat lite av det mesta de få månader jag fick prova att löpträna med klubb, innan kroppen gav efter för den för snabba ökningen av löpmängd och kvalitétsträning... Shit! Men man lär sig...

Tror som sagt att min inriktning de närmaste åren blir 5000m - milen. Dags att få lite ordentliga pers efter lite mer inriktad träning, är väl tanken... Ingen mara än på några år, men absolut i framtiden! Jag hejjar i år, och jag är suverän som langare :D Har faktiskt langat till SM-pallplacerade herrar, och det är en konst i sig kan jag säga!:cool:

floppix
2007-02-20, 20:09
Listigkurre :P *grr27* . Trevligt diagram du hade där. Kan du inte beskriva lite mer ingående vad det är för studie du håller på med? Eller du kanske vill vänta tills den är klar? *popcorn*

Jag vet inte exakt så mycket att jag kan förklara det detaljerat och bra, men studien handlar om att undersöka nervimpulsernas inverkan på muskel- och senspolar, och hur dessa påverkar muskelns kraftutveckling i den excentriska och koncentriska fasen av en rörelse.

Med mer kunskap om detta vill man studera hur de olika faserna (excentrisk och koncentrisk) har olika betydelse i olika idrotter, för att ev. kunna lägga specifik träning på de områden där rörelsen (dvs. idrottaren och hans/hennes muskler) är som svagast...

Typ. Så. SOLKLART eller hur?! :D

Ska lägga mig på fastspännisbänken och pumpa vaden imorgon, det är ganska långa vilor mellan varje repetition så jag ska se om forskaren kan få MIG att fatta lite mer exakt så blir det lättare att förklara också!*rolleyes*

floppix
2007-02-20, 21:52
Träningspass 1:
Skulle blivit löpning på hamsterbandet, 6-7km, några troll hade okuperat gymmet. Och på LTIV (laboratoriet för tillämpad idrottsvetenskap) höll de på med labbar så jag fick inte låna megamonsterbandet heller. Sista utväg: simhallen och tråkvästen. Men DÄR är en j*vla skolklass! Som tur är räddar Jennie Åkerberg (fd. SM-mästarinna i maraton) situationen och släpper ner mig i en egen gräddfil i poolen.

Våtvästlöpning 33.43 min
SnittHF 147 > ger ~ +10 slag "på land" vilket ger ett hyfsat löppass på snittHF 157.

Träningspass 2:
Nu blir det springa på land. Dock inte för mycket eftersom min fotled har skickat varningssignaler.

Löpning 33.05 min, 7km.

För att stressa hjärtat lite avslutas passet med 17.17 min testcykel på 85% av maxHF.

Ungefär sådär kan en träningsdag se ut för mig.

floppix
2007-02-21, 19:27
7.30 Distanslöpning (morgonjogg)
Sträcka: ~6km
Tid: 31.38 min
MaxHF/SnittHF: 160/151

13.00 Styrketräning - bålstyrka och bålstabilitet
Tid: 45 min

10 min cykel
10 min rodd (exakt 2000m)
3x15 Vadpress vänster ben
3x12 Bålrotationer (maskin)
3x15 Sidoböj med hantel
2x15 Situps på lutande bänk (90 grader)

Sedan blev jag en Bolltjej och körde 15-20 min Kärringagympa och Rehabdans:
Crunches på boll
Div. balansövningar och uthållighetsstyrka för bålpartiet, osv osv...


Under förmiddagen var jag också försöksperson igen, tillvänjningstillfälle två;

Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel.
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
5 reps maximal koncentisk aktion
5 reps maximal excentrisk aktion

Denna serie tar 45 minuter. Varje aktion tar 2 sek. Jag ligger fastspänd och totalt orörlig, på mage, med hakan i bänken. Jag har träningsvärk i hakan, också. Märklig känsla.

Eddie Vedder
2007-02-21, 20:25
7.30 Distanslöpning (morgonjogg)
Sträcka: ~6km
Tid: 31.38 min
MaxHF/SnittHF: 160/151

13.00 Styrketräning - bålstyrka och bålstabilitet
Tid: 45 min

10 min cykel
10 min rodd (exakt 2000m)
3x15 Vadpress vänster ben
3x12 Bålrotationer (maskin)
3x15 Sidoböj med hantel
2x15 Situps på lutande bänk (90 grader)

Sedan blev jag en Bolltjej och körde 15-20 min Kärringagympa och Rehabdans:
Crunches på boll
Div. balansövningar och uthållighetsstyrka för bålpartiet, osv osv...


Under förmiddagen var jag också försöksperson igen, tillvänjningstillfälle två;

Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel.
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
5 reps maximal koncentisk aktion
5 reps maximal excentrisk aktion

Denna serie tar 45 minuter. Varje aktion tar 2 sek. Jag ligger fastspänd och totalt orörlig, på mage, med hakan i bänken. Jag har träningsvärk i hakan, också. Märklig känsla.

Man behöver läsa en akademisk C-kurs för å fatta va en del din träning betyder:confused: ...minst.

Tillräckligt mycke förstår jag för att de ser bra ut iaf, jag diggar verkligen den där typen av upplägg. Strukturerat och varierat upplägg:thumbup:

Hur löser du löpning under såna här dagar när de är typ 250grader kallt ute?

floppix
2007-02-21, 20:59
Man behöver läsa en akademisk C-kurs för å fatta va en del din träning betyder:confused: ...minst.

Tillräckligt mycke förstår jag för att de ser bra ut iaf, jag diggar verkligen den där typen av upplägg. Strukturerat och varierat upplägg:thumbup:

Hur löser du löpning under såna här dagar när de är typ 250grader kallt ute?

B-nivå räcker, tycker ju själv att jag har hyfsad koll...

Kan säga att upplägget just nu är mer varierat än strukturerat, vi får se hur det går...

Löpningen löser jag olika, igår blev det inne på hamstern (sött smeknamn i löparkretsar, "hamsterbandet" = löpband) men idag blev det ute. I skogen, kuperat och trevligt, men satan jo det var kallt. Men det går. Dock inte trevligt att köra kvalitétsträning i kylan. För mycket flås och man förfryser lungorna...

Eva_E
2007-02-22, 08:27
Starkt gjort att springa utomhus i kylan igår! Själv vek jag mig...

Nyfiken fråga: hur ofta tränar du dubbla pass löpning på en dag? Jag har testat ibland under "mängdveckor", och tyckte det slet ganska mycket på benen.

Att springa halvmaran på under 100 minuter som tjej vid första försöket och utan att vara 100% förberedd vittnar om en viss talang! Har vi månne en konkurrent till Mirrranda här om titeln Kollos bästa kvinnliga löpare?

"En liten plojtävling tidigt i vår" - kan det möjligen vara ett eller två små varv runt ett par sjöar i Sundbyberg du åsyftar då? Funderar själv på den tävlingen, men har inte bestämt mig än. Har sprungit den tävlingen i vinterväglag en gång tidigare och det var inte roligt alls...


Eva

floppix
2007-02-22, 12:29
Nyfiken fråga: hur ofta tränar du dubbla pass löpning på en dag? Jag har testat ibland under "mängdveckor", och tyckte det slet ganska mycket på benen.

"En liten plojtävling tidigt i vår" - kan det möjligen vara ett eller två små varv runt ett par sjöar i Sundbyberg du åsyftar då? Funderar själv på den tävlingen, men har inte bestämt mig än. Har sprungit den tävlingen i vinterväglag en gång tidigare och det var inte roligt alls...


Eva

Hur ofta jag tränar dubbla pass löpning på en dag? Ungefär två gånger!;) He he, läste frågan lite roligt först. Men oftast inte mer än en gång/veckan, beror också på passens längd. Under uppbyggnaden hamnade jag t.ex. i situationer som att jag bara fick springa x antal minuter i sträck, men fler antal kilometer, och för att få två heldagar vila så kunde jag springa dubbla pass (långsamma lätta distanspass, 25-35 min) två dagar/veckan. Oftast är det inte dubbelpassdagar som jag upplever sliter som mest, utan snarare långpassdagar eller kvalitetsdagar.

Har en gratis startplats till två sjöar... Men jag är inte ute efter att pressa mig redan så tidigt. Vilken sträcka vill du springa? Kan tänka mig att utnyttja startplatsen på långa loppet, använda som lite roligare distans-träning. Men då MÅSTE jag ha någon/något som håller ner farten... :em:

machine gun
2007-02-22, 12:49
Har en gratis startplats till två sjöar... Men jag är inte ute efter att pressa mig redan så tidigt. Vilken sträcka vill du springa? Kan tänka mig att utnyttja startplatsen på långa loppet, använda som lite roligare distans-träning. Men då MÅSTE jag ha någon/något som håller ner farten... :em:

Du kan få springa med mig, jag är en fantastisk bromskloss ;)

floppix
2007-02-22, 12:56
Du kan få springa med mig, jag är en fantastisk bromskloss ;)


Nee, tror jag inte du är, så fort du möter ett hinder så klättrar du raskt över och sedan är det hejdå till alla som trodde de var snabba löpare, erkänna att det är så du resonerar med din härligt varierande träning! :naughty:

Ska du springa runt sjöarna?

machine gun
2007-02-22, 13:01
Nee, tror jag inte du är, så fort du möter ett hinder så klättrar du raskt över och sedan är det hejdå till alla som trodde de var snabba löpare, erkänna att det är så du resonerar med din härligt varierande träning! :naughty:

Ska du springa runt sjöarna?

Ahapp! Inte avslöja mina industrihemligheter här ;) Jo, man kommer nog en bra bit med varierad träning - i multisport.. *rolleyes*

Jag funderar på att kanske göra det, men jag har inte bestämt mig. Motionslopp är ju ganska roliga trots allt. Premiärmilen är iaf inplanerad.

floppix
2007-02-22, 13:16
Ahapp! Inte avslöja mina industrihemligheter här ;) Jo, man kommer nog en bra bit med varierad träning - i multisport.. *rolleyes*

Jag funderar på att kanske göra det, men jag har inte bestämt mig. Motionslopp är ju ganska roliga trots allt. Premiärmilen är iaf inplanerad.

Låter roligt... Korta eller långa sjö-löpet? Hm... Skulle nästan vara roligt att springa runt sjöarna i sällskap... Vem vet? Kan vi ragga ihop en liten "tre löpartöserna" och spika en lagom fart så tycker jag att det skulle vara :thumbup:

Eva_E; sjöarna kallar! :D

(själv springer jag gärna inte alls för fort, och för fort kommer jag springa om jag ska göra det på egen hand...)

machine gun
2007-02-22, 13:27
Det långa tänkte jag isf, 11,2 km alltså.

Sprang runt Lötsjön en del när min kille bodde i Sumpan, så det känns bekant och fint ;)

floppix
2007-02-22, 13:34
Det långa tänkte jag isf, 11,2 km alltså.

Sprang runt Lötsjön en del när min kille bodde i Sumpan, så det känns bekant och fint ;)

Jag känner verkligen för att göra detsamma. Men enbart om jag redan innan kan bestämma att hålla en fart och inte på några villkor börja jaga iväg själv och pressa mig. Är för tidigt för sådant... Men 11,2km motionsklass (va? eller? kan vara samstart på alla 11,2-löpare i och för sig..) låter väldigt lockande, om du vill ha en anpassningsbar nackflåsare efter dig.... *whistle*

machine gun
2007-02-22, 13:50
Jag känner verkligen för att göra detsamma. Men enbart om jag redan innan kan bestämma att hålla en fart och inte på några villkor börja jaga iväg själv och pressa mig. Är för tidigt för sådant... Men 11,2km motionsklass (va? eller? kan vara samstart på alla 11,2-löpare i och för sig..) låter väldigt lockande, om du vill ha en anpassningsbar nackflåsare efter dig.... *whistle*

Ja, motionsklass givetvis. Tänkte ta det som ett rent träningslopp i joggingtempo isf. Mitt vanliga tempo är nog iofs väldigt mkt långsammare än ditt vanliga tempo.

floppix
2007-02-22, 14:00
Ja, motionsklass givetvis. Tänkte ta det som ett rent träningslopp i joggingtempo isf. Mitt vanliga tempo är nog iofs väldigt mkt långsammare än ditt vanliga tempo.

Ditt vanliga tempo + mitt långsamma tempo = ett motionslopp runt sjöarna då! Skulle vara riktigt roligt. Vad säger du? En avancerad form av sällskap på löppass (jag och Vic sprang ihop, se hennes dagbok, jag har många olika farter och syften i mina pass och detta "pass" skulle vara i syfte att vara :D i 11,2 km!)

I am very sugen nu ska du veta! Kom igen kom igen, blir ett rent nöje *popcorn*

machine gun
2007-02-22, 14:12
Ditt vanliga tempo + mitt långsamma tempo = ett motionslopp runt sjöarna då! Skulle vara riktigt roligt. Vad säger du? En avancerad form av sällskap på löppass (jag och Vic sprang ihop, se hennes dagbok, jag har många olika farter och syften i mina pass och detta "pass" skulle vara i syfte att vara :D i 11,2 km!)

I am very sugen nu ska du veta! Kom igen kom igen, blir ett rent nöje *popcorn*

Det skulle vara skitkul faktiskt! Låter som ett bra syfte för övrigt :thumbup:

floppix
2007-02-22, 20:01
Springer gör man ute, träna kan man göra inne (i alla fall med väder som detta)

7.00 Löpning (snabbdistans/fartlek)
Sträcka: ~10,4km
Tid: 50.04 min
MaxHF/SnittHF: 196/169
Snabbdistans
5km
20.22
196/183

Värmde alltså upp med jogg till till gymmet, där snabbdistans utfördes på halk- och snöfritt löpband.


16.00 Löpning (återhämtningsjogg)
Sträcka: ~5,2km, mycket grov uppskattning
Tid: 30 min
MaxHF/SnittHF: 166/151


Alltså ungefär 15,6km löpning idag med bra klass på passen. Nöjd.

floppix
2007-02-22, 20:39
Det skulle vara skitkul faktiskt! Låter som ett bra syfte för övrigt :thumbup:

Jo men syftet kommer vara det absolut bästa! Det ska vara solsken den dagen också :D

Säg till när du är anmäld isåfall... :cool: Min anmälan måste in senast den 28:e februari.

machine gun
2007-02-22, 23:18
Jo men syftet kommer vara det absolut bästa! Det ska vara solsken den dagen också :D

Säg till när du är anmäld isåfall... :cool: Min anmälan måste in senast den 28:e februari.

Du fixar solsken, så fixar jag anmälan :D

floppix
2007-02-22, 23:20
Du fixar solsken, så fixar jag anmälan :D


It's SO a deal :hbang:

då gör jag detsamma imorgon. Och :devil: om jag inte håller tävlingshetsen i strama tyglar. Jag ska ha solsken och träningspass runt sjöarna! :D

Nu återhämtningssömn.. Usch, har sovit kasst på senaste tiden...

machine gun
2007-02-23, 11:10
Nu är jag anmäld, så nu finns det ingen återvändo :D

floppix
2007-02-23, 11:23
Detsamma!

"Vi har nu tagit emot din anmälan"

Löppass dryga 11km den 18/3 alltså, med solsken i blick, yeah :D

Pepz
2007-02-23, 11:38
springa gör man bara när man måste

floppix
2007-02-23, 15:16
springa gör man bara när man måste

äh nu har du fel igen. springa är alltid ett val *slap*

floppix
2007-02-23, 21:48
11.30 Löpning (uppvärmning)
Sträcka: 5km
Tid: 23.33 min
MaxHF/SnittHF: 166/156

Styrketräning - rygg, ben (baksidor) och mage
Tid: 40 min

YoYo leg curls 3x12
Vadpress 3x15
Draken 2x8
Latsdrag 3x5
Sittande rodd 3x8
Bålrotationer 3x8
Situps på lutande bänk 2x15

Sedan 20min på testcykeln och sedan (lite för lite) stretch...

Jax
2007-02-23, 22:41
7.00 Löpning (snabbdistans/fartlek)
Sträcka: ~10,4km
Tid: 50.04 min
MaxHF/SnittHF: 196/169
Snabbdistans
5km
20.22
196/183
Jösses. Vad har du för maxpuls?

Mycket imponerande träning, kul att läsa.

Machine gun: Få in för dig att bjuda in den här damen på något som har med maxmål att göra. Jag tycker om hamburgare.

floppix
2007-02-23, 22:45
Jösses. Vad har du för maxpuls?

Mycket imponerande träning, kul att läsa.

Machine gun: Få in för dig att bjuda in den här damen på något som har med maxmål att göra. Jag tycker om hamburgare.

Tack för de uppmuntrande orden. På löpbandet ska det gärna gå snabbt och på gymmet ska det vara grymmetungt, that's nice.

MaxHF 203. Vilket antagligen skulle innebära 204 om jag klarade att pressa mig till svimning. Men det gör man ju oftast inte...

Max? Hamburgare? Kött? He he, sorry you lost me there!

Jax
2007-02-23, 23:00
Max? Hamburgare? Kött? He he, sorry you lost me there!
Om vi säger som så här, att om du är med i tävlingen och vinner, så låter du eventuell vinst som ej passar din kost gå till mig. I så fall kan jag berätta vad det är.

floppix
2007-02-23, 23:03
Om vi säger som så här, att om du är med i tävlingen och vinner, så låter du eventuell vinst som ej passar din kost gå till mig. I så fall kan jag berätta vad det är.

..och motionsklassens utlottningspris går det ju inte ens att komma undan med usel form, vem vet om du har tur (?) kanske jag vinner stekt kött med bröd runtomkring (är det så du menar?) Fö. ska jag springa med MachineGun. Dubbelseger i så fall *flex* Dubbelt upp till dig! Tror inte hon vill ha Maxmål heller :D

Jax
2007-02-23, 23:37
Härligt, mer hamburgare till mig.

Titta i den här tråden så förstår du vad jag menade:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88120&page=5&highlight=maxm%E5l

Det är alltså ett vad om att vinna en intern tävling under Ursviks Ultra 08.

floppix
2007-02-23, 23:47
Härligt, mer hamburgare till mig.

Titta i den här tråden så förstår du vad jag menade:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88120&page=5&highlight=maxm%E5l

Det är alltså ett vad om att vinna en intern tävling under Ursviks Ultra 08.

Ha ha, och nu gäller samma max-regelverk även runt de två sjöarna, men vinnaren hivar allt Max till dig? Good deal, God what a deal!:smash:

Jax
2007-02-23, 23:51
Ha ha, och nu gäller samma max-regelverk även runt de två sjöarna, men vinnaren hivar allt Max till dig? Good deal, God what a deal!:smash:
Det låter i och för sig väldigt bra, men några sjöar ska jag inte springa runt, även om det hade varit skoj. Lycka till ni hårdingar som gör det. Ni får hitta på ett nytt vad med fruktsallad till vinnaren.

floppix
2007-02-23, 23:53
Det låter i och för sig väldigt bra, men några sjöar ska jag inte springa runt, även om det hade varit skoj. Lycka till ni hårdingar som gör det. Ni får hitta på ett nytt vad med fruktsallad till vinnaren.

..tänkte bara att vi snällt kunde skicka vidare Maxmålen till dig när vi kutat klart. Du ska ju vila dig i form, vi ser till att du får mat, så blir det nog toppfysik på dig snart!:naughty: Dom kallar det bulk (va?) Ät mer mat - kardio är katabolt, akta dig!

Jax
2007-02-23, 23:59
..tänkte bara att vi snällt kunde skicka vidare Maxmålen till dig när vi kutat klart. Du ska ju vila dig i form, vi ser till att du får mat, så blir det nog toppfysik på dig snart!:naughty: Dom kallar det bulk (va?) Ät mer mat - kardio är katabolt, akta dig!
Det låter klockrent! Jag lovar att bygga upp en riktigt sexig snabbmatsfysik. Ska sluta med allt vad löpning och cykling heter för att nå mitt nya mål.

floppix
2007-02-24, 00:00
Det låter klockrent! Jag lovar att bygga upp en riktigt sexig snabbmatsfysik. Ska sluta med allt vad löpning och cykling heter för att nå mitt nya mål.

*kissass* Så ska det låta!

floppix
2007-02-24, 20:44
10.30 Löpning
Sträcka: ~17km
Tid: 93.33 min
MaxHF/SnittHF: 165/145

Så kan det se ut när man har medvind 10m/s 75% av tiden.


15.00 Styrketräning - bröst, biceps, axlar, triceps
Tid: 65 min, varav 15 min motionsbläcykel

Bänkpress:
12x20 kg
12x20 kg
6x25 kg

Pecdeck:
3set x 8reps (vikterna försvann på posten)

Cabelcurls:
12x20 kg
10x25 kg
6x30 kg

Hantelcurls:
4x7,5 kgs
12x5 kgs
12x5 kgs

Stående hantelrodd till hakan (?):
12x7,5 kgs
12x7,5 kgs
12x7,5 kgs

Cable pushdowns:
12x10 kg
12x15 kg
10x20 kg

Enarms hantelpress bakom huvudet:
12x5 kg
12x5 kg
10x5 kg

Sidoböj med hantel:
15x11 kg
15x11 kg
15x11 kg

Hitlerhälsande hunden i sjukgymnastik-modifierad form:
6x12 olika versioner i en sammanhängande serie för höger gluteus.
6x12, detsamma för vänster gluteus.

Eddie Vedder
2007-02-24, 20:45
Vad är detta? Har du klivit över till "den andra sidan" lr?:D

Enbart styrkepass å du nämner t.o.m. vikterna:thumbup:

Tjuckot
2007-02-24, 20:49
Det var trevligt att träffas! Även om man kanske inte hann prata så jättemycket ;)

floppix
2007-02-24, 20:52
Vad är detta? Har du klivit över till "den andra sidan" lr?:D

Enbart styrkepass å du nämner t.o.m. vikterna:thumbup:


Men! Mina 93,5 min löpning då? Jag gjorde det ENBART för att inte sugas över i viktkåthetens vågor så totalt. Plus för att bli lite mer katabol, så jag kunde pilla med maskiner och vikter utan att växa så våldsamt... :D

Eddie Vedder
2007-02-24, 20:53
Men! Mina 93,5 min löpning då? Jag gjorde det ENBART för att inte sugas över i viktkåthetens vågor så totalt. Plus för att bli lite mer katabol, så jag kunde pilla med maskiner och vikter utan att växa så våldsamt... :D

Haha, ja katabolism är ju alltid eftersträvansvärt;)

floppix
2007-02-24, 20:53
Det var trevligt att träffas! Även om man kanske inte hann prata så jättemycket ;)

Absolut! Jag blev nog lite mer, konfunderad, eller kalla det tystlåten nästintill blyg av alla byggare och tunga lyft... :D

Nu är jag fit for GIH-fight *flex*

floppix
2007-02-24, 20:55
Haha, ja katabolism är ju alltid eftersträvansvärt;)

Doh missade du mitt förmiddagspass eller? För det ÄR väl med i journalen? Inte bara jag som är förvirrad. Jag vet att jag sprang det, nämligen. 10m/s medvind typ. SL-pass!

floppix
2007-02-25, 22:15
Eftersom jag blev så nyfiken på att utvärdera en dag in i minsta detalj så har jag arbetat med den data som jag har från onsdag 21/2 2007. Så här såg det ut, mat och träning (alla mängder i gram om inte annat anges):

6.45
Kaffe, 500g

7.30 Distanslöpning (morgonjogg)
Sträcka: ~6km
Tid: 31.38 min
MaxHF/SnittHF: 160/151

8.30 Frukost
Fiberhavregryn 43,0
Vetekli 33,0
Lättmjölk 400,0
Morot 120,0
Linfrön 15,0

10.30
Äpple 175,0
Lättyoghurt 300,0

13.00 Styrketräning - bålstyrka och bålstabilitet
Tid: 55 min

14.00 Lunch
Grönsaksblandning grytgrönsaker 450,0
Vita bönor torkade kokta 240,0
Ägg kokt 62,0
Äpple m skal 180,0
Sojabönor torkade kokta 50,0

17.15 Promenad, rakt takt
Sträcka: ?
Tid: 68 min
MaxHF/SnittHF: 144/113

18.30 Middag
Avokado 75,0
Eldorado fullkornsbröd 140,0
Äggvita 40,0
Lidl keso light 200,0
Gurka 30,0

20.30
Äpple m skal 170,0
Havrekli 65,0
Lättyoghurt 400,0


Sammanfattning kost
Frukost:
Kcal 487
Prot 30 gram
Fett 11,5 gram
Kolh 65 gram

Lunch:
Kcal 595
Prot 38,1 gram
Fett 13,4 gram
Kolh 79 gram

Middag:
Kcal 546
Prot 38,5 gram
Fett 14,4 gram
Kolh 65 gram

Övriga mål:
Kcal 686
Prot 40,3 gram
Fett 8,2 gram
Kolh 110,5 gram

Totalt: 2314 kcal

Födelning näringsämnen
Prot 26%
Fett 18%
Kolh 46%


Uträknat PAL-värde på dagen: 1.97
Beräknat energibehov: 2338 kcal
Energidifferens: -24 kcal

Observation och slutsats: Jag hade ingen planering för hur jag åt eller hur mycket eller hur mycket jag rörde på mig och tränade under dagen, och ändå visade det sig kcal in – kcal ut (så mycket det kan via databaser och beräkningar) stämma så här pass exakt. Ganska fascinerande! Men egentligen inte så förvånade. Vikten är ju stabil, så...

Dock ska jag jobba på vad jag äter, mer variation och mer fett är tanken. Återkommer med liknande rapport om ett tag. Så får vi se hur det ser ut då!

floppix
2007-02-25, 22:16
18.00 Löpning
Sträcka: 9,2km
Tid: 50.08 min
MaxHF/SnittHF: 164/146


Hann med lite eget promenerande, 63 min. Summa sumarum en typisk söndag.

Eddie Vedder
2007-02-26, 07:28
Har du kvar siffrorna på maten du åt, vore intressant att se det fiberintaget faktiskt. Du ligger nog i min nivå där, d.v.s. på tok för mycket.

Kanske skippa havrekliet på kvällen iaf?

Såg gott å nyttigt ut annars, käkar du kokta lr råa morötter? (kokta är att föredra iaf, å du äter ju näringsämnen och inte mat på står du ju själv;) )

floppix
2007-02-26, 09:25
Har du kvar siffrorna på maten du åt, vore intressant att se det fiberintaget faktiskt. Du ligger nog i min nivå där, d.v.s. på tok för mycket.

Kanske skippa havrekliet på kvällen iaf?

Såg gott å nyttigt ut annars, käkar du kokta lr råa morötter? (kokta är att föredra iaf, å du äter ju näringsämnen och inte mat på står du ju själv;) )

Jo, men den data jag får ut ur SLV blir då gram/100 gram * maten i gram. Blir 9220 nånting då. 92,2 gram. Är det en "rimligt" med tanke på vad jag käkade? Jag vet att det är högt... Och inte bra. För kalciumupptag och hormonbalans. Framför allt inte bra för en liten tjej med f.d. stressfraktur... Men det är en liten noja som sitter i. Precis som fettintaget.

Kokar inte morötterna. No. Har ett litet pentry och äter mkt morot och äpple och dricker yoghurt när jag sitter på föreläsning och har kortpaus. Inte mysigt med kokade då... Eller vad säger du? Tycker du absolut jag ska koka dem? Tror jag får tillräckligt med vitaminen ändå, men jag vet ju inte..

Eddie Vedder
2007-02-26, 09:38
Jo, men den data jag får ut ur SLV blir då gram/100 gram * maten i gram. Blir 9220 nånting då. 92,2 gram. Är det en "rimligt" med tanke på vad jag käkade? Jag vet att det är högt... Och inte bra. För kalciumupptag och hormonbalans. Framför allt inte bra för en liten tjej med f.d. stressfraktur... Men det är en liten noja som sitter i. Precis som fettintaget.

Kokar inte morötterna. No. Har ett litet pentry och äter mkt morot och äpple och dricker yoghurt när jag sitter på föreläsning och har kortpaus. Inte mysigt med kokade då... Eller vad säger du? Tycker du absolut jag ska koka dem? Tror jag får tillräckligt med vitaminen ändå, men jag vet ju inte..

För dej som är vegetarian skulle jag nog säga att så hög biotillgänglighet av beta-karoten som möjligt vore bra. Färdigt A-vitamin får du ju annars bara via äggula å mjölk de äter du ju inte ihjäl dej av heller, sen är ju vitaminet fettlösligt oxå å fettintaget är ju lite lågt även det.

På föreläsning kan det ju va problem som du säger men om du käkar två kokta medelstora morötter till nåt av huvudmåltiderna å sen käkar nåt ägg under dagen å så, då skulle iaf jag tippa på att ditt A-vitaminbehov är tillgodosett (machine gun kanske kommer döma ut mej nu men men*whistle* )

Å 92.2 gram fibrer är mycke, en stor del är ju vattenlösliga oxå. RDI av kostfiber ligger ju runt 30gram per dag.

floppix
2007-02-26, 09:41
För dej som är vegetarian skulle jag nog säga att så hög biotillgänglighet av beta-karoten som möjligt vore bra. Färdigt A-vitamin får du ju annars bara via äggula å mjölk de äter du ju inte ihjäl dej av heller, sen är ju vitaminet fettlösligt oxå å fettintaget är ju lite lågt även det.

På föreläsning kan det ju va problem som du säger men om du käkar två kokta medelstora morötter till nåt av huvudmåltiderna å sen käkar nåt ägg under dagen å så, då skulle iaf jag tippa på att ditt A-vitaminbehov är tillgodosett (machine gun kanske kommer döma ut mej nu men men*whistle* )

Å 92.2 gram fibrer är mycke, en stor del är ju vattenlösliga oxå. RDI av kostfiber ligger ju runt 30gram per dag.


Tank for pisk me. Jag behöver det. Jag har lite grundläggande kunskaper men tyvärr för mycket matnojor för att sköta mig själv som jag borde, men dina kunskaper ligger bra mkt längre fram än mina och ju mer jag vet desto bättre borde det kunna bli. Idag tänker jag inte återkomma med detaljerade rapporter. Men jag kan tänka mig att göra om det om du skulle ha lust att kika igenom det igen..?

Är det någonstans jag behöver lite smisk för förändring så är det med maten...

Eddie Vedder
2007-02-26, 09:44
Tank for pisk me. Jag behöver det. Jag har lite grundläggande kunskaper men tyvärr för mycket matnojor för att sköta mig själv som jag borde, men dina kunskaper ligger bra mkt längre fram än mina och ju mer jag vet desto bättre borde det kunna bli. Idag tänker jag inte återkomma med detaljerade rapporter. Men jag kan tänka mig att göra om det om du skulle ha lust att kika igenom det igen..?

Är det någonstans jag behöver lite smisk för förändring så är det med maten...

Absolut!:thumbup:

Lite tips är aldrig fel, särskilt inte om man nu har "matnojor" som du säger. Då kan det va bra å höra från annat håll å få sina nojor ifrågasatta.

floppix
2007-02-26, 09:46
Absolut!:thumbup:

Lite tips är aldrig fel, särskilt inte om man nu har "matnojor" som du säger. Då kan det va bra å höra från annat håll å få sina nojor ifrågasatta.

Åh. Tack. Jag kan se mig som studieobjekt så kan du applicera dina näringslärakunskaper på mina (o)vanor. Men 1100g mjölk+yoghurt är väl ganska mycket? Med tanke på det du skrev om mjölk+betakaroten där uppe.. Men det kanske inte finns i samma mängd i yoghurt?

Eddie Vedder
2007-02-26, 09:53
Åh. Tack. Jag kan se mig som studieobjekt så kan du applicera dina näringslärakunskaper på mina (o)vanor. Men 1100g mjölk+yoghurt är väl ganska mycket? Med tanke på det du skrev om mjölk+betakaroten där uppe.. Men det kanske inte finns i samma mängd i yoghurt?

Jo de e ju iofs sant, missade nog de. Men som sagt krävs det ju lite fett för upptaget oxå. Men mejeriprodukter är väl fortfarande A-vitaminberikade vad jag vet(?), även om berikningen av både A och D i mejeriprodukter ifrågasätts om det verkligen är bra(bl.a. är A-vitaminet borttaget i AD-droppar som barn fått i alla år).
Folk i allmänhet käkar ju mycke kött å smör o.s.v. så de kan ju bli för mycke i ett befolkningsperspektiv eftersom svenskarna är ett mejeri-och köttproduktsvullande folk;) .

floppix
2007-02-26, 09:58
Jo de e ju iofs sant, missade nog de. Men som sagt krävs det ju lite fett för upptaget oxå. Men mejeriprodukter är väl fortfarande A-vitaminberikade vad jag vet(?), även om berikningen av både A och D i mejeriprodukter ifrågasätts om det verkligen är bra(bl.a. är A-vitaminet borttaget i AD-droppar som barn fått i alla år).
Folk i allmänhet käkar ju mycke kött å smör o.s.v. så de kan ju bli för mycke i ett befolkningsperspektiv eftersom svenskarna är ett mejeri-och köttproduktsvullande folk;) .

Mmm.. Ska väl erkänna att är det något som oroar mig så är det fettintaget, eftersom det är så mycket annat som man missar i upptag om fettet inte finns där... Well, jag ska fundera på saken och försöka (återigen) ge mig en spark i baken.

Dock är mina dagar ganska olika, alltså, jag äter det jag har tillgång till. Så har jag mycket yoghurt så blir det mycket yoghurt den dagen, medan det kan bli 2 mogna avokados i röra till lunch den dagen som jag har två mogna avokado, liksom... Enmanshushåll utan planering, så att säga. Jag gillar inte att laga mat, jag har inte bra förutsättningar att göra det heller. Men lite bättre kan jag fan bli, för min egen skull. Well, en annan dag kommer sammanfattad senare i veckan. Ev. imorgon. Idag is already hell (kommer INTE kommentera det mer, time for school now).

floppix
2007-02-26, 22:32
Om ni undrar varför jag tuggar löpträning som en pappertugg så är det 1: för att jag försöker vara löpare 2: kommer att ha 48 timmar löpförbud inför ett huvudtesttillfälle denna torsdag, samt nästa torsdag. Alltså först mängd ett tag (läs:nu) och sedan påtvingad vila.

10.00 Löpning (försök till snabbdistans/fartlek)
Sträcka: ~11,5km
Tid: 61.01 min
MaxHF/SnittHF: 184/160
Snabbdistans
3,5km
16.02 min

Det var inte lätt med fart. Gav det en rimlig chans men koncentrerade mig sedan på att springa ihop lite kilometrar istället. Är det grundträning så är det...


18.30 Löpning (återhämtningsjogg)
Sträcka: ~3,6km
Tid: 20 min
MaxHF/SnittHF: 149/139

15,1 km löpning idag. Okej.

Dagens
Ultraljud på gastocnemicus, soleus, akillessenan och lite snygg bukmuskulatur. Skönt att allt såg bra ut. Snygga fascior, muskelfibrerna låg åt rätt håll, osv.

Körde tillvänjningstillfälle 3 (sista, på torsdag inleds huvudförsöken) på vadförsöket idag. Alltså 5x1 koncentrisk, 5x1 excentrisk submax-aktion på höger vad, och samma upplägg som max-aktion.
Om någon undrar; hade följande genomsnittsvärden på de maximala aktionerna:
95 Nm i den koncentriska fasen.
112 Nm i den excentriska fasen.

Läge för PB på torsdag, då behöver jag dessutom bara köra 2 max-reps och inga submax-aktioner! :D

floppix
2007-02-27, 22:43
Har känt mig som en manglad skördetröska sedan lunch.

9.00 Löpning
Sträcka: ~8,3km
Tid: 40.04 min
MaxHF/SnittHF: 191/160
Snabbdistans
3km
12.02

Inga separata pulsdata på 3km, ville bara lägga upp farten lite. Nu blir det som sagt 48 timmar löpförbud.

Och nästa vecka lär bli halvbra ur träningssynpunkt. Arbete och livsföring på resande fot påverkar träningen negativt.

Pepz
2007-02-27, 22:45
Hallå! hör du mig! min docka är medvetslös.. måste ringa 112 på papptelefonen

floppix
2007-02-28, 20:16
Hallå! hör du mig! min docka är medvetslös.. måste ringa 112 på papptelefonen

:laugh:
Det kan jag väl göra, om du lovar att göra detsamma för mig nästa gång vår älskade doktor planerar att hålla låda i aulan i 3½ tim i stäck!

Min docka hade svårt att höja lungan först, sedan kom jag på att jag stoppade luftströmmen genom att hålla strypgrepp på plastslangen.. öh, förlåt, halsen! Kära Bullen, gör jag fel då??!

floppix
2007-02-28, 20:21
7.30 Rask morgonpromenad med maximal utväxling
Tid: 28.04 min
MaxHF/SnittHF: 142/117

...direkt följt av:

Spin
Tid: 40.04 min
MaxHF/SnittHF: 158/133

Tur att jag har tillgång till egna spinningcyklar och ett färdigt enbenspass sedan gips-perioden i somras.


16.30 Bastu-pass
Sträcka: Bastun minus badet
Tid: 20 min
Varför? Därför att planerat styrkepass med efterföljande våtväst fick utgå, eftersom den tilltänkta utövaren av dessa välplanerade pass somnade i två olika soffor vid två olika tillfällen och blödde lite näsblod också. Change of plans, alltså.

Eddie Vedder
2007-02-28, 20:24
7.30 Rask morgonpromenad med maximal utväxling
Tid: 28.04 min
MaxHF/SnittHF: 142/117

...direkt följt av:

Spin
Tid: 40.04 min
MaxHF/SnittHF: 158/133

Tur att jag har tillgång till egna spinningcyklar och ett färdigt enbenspass sedan gips-perioden i somras.


16.30 Bastu-pass
Sträcka: Bastun minus badet
Tid: 20 min
Varför? Därför att planerat styrkepass med efterföljande våtväst fick utgå, eftersom den tilltänkta utövaren av dessa välplanerade pass somnade i två olika soffor vid två olika tillfällen och blödde lite näsblod också. Change of plans, alltså.

Som vanligt tränar du ascool träning, mycket av allt det där du gör måste ju ha med din utbildning å göra oxå lr?



Btw postade du i min journal två minuter innan mej i förmiddags, du postade samtidigt som jag satt å skrev. Så hade du haft liiite tålamod men men.*whistle*

Jax
2007-02-28, 20:28
Min docka hade svårt att höja lungan först, sedan kom jag på att jag stoppade luftströmmen genom att hålla strypgrepp på plastslangen.. öh, förlåt, halsen! Kära Bullen, gör jag fel då??!
Du tycker inte att en stackare som är medvetslös har det nog jobbigt utan att du ska gå lös på halsen?

Exakt vad är maximal utvcäckling på en morgonpromenad?
Jag får någon inre bild av att du alltid är uppkopplad till en massa olika mätutrustningar när du tränar.

floppix
2007-03-01, 11:22
Som vanligt tränar du ascool träning, mycket av allt det där du gör måste ju ha med din utbildning å göra oxå lr?



Btw postade du i min journal två minuter innan mej i förmiddags, du postade samtidigt som jag satt å skrev. Så hade du haft liiite tålamod men men.*whistle*


Tss... Tack :em: Men igår mådde jag kasst som fan, den där "träningen" är min version av vila. Ungefär. Ska ju köra maxtest och elstimulering och lite sånt kul på höger vadmuskel idag, så jag har haft 48 timmar "vila" av den kroppsdelen. Den coolare träningen kommer i mitten av mars, då detta försök är avslutat och den tunga vintern ska släppas upp.

Hehe, verkar jag vara en person med stort tålamod? Mja, ibland, men när Vedder verkar vilse och dessutom på löprunda när jag själv har löpförbud, så var det verkligen svårt att hålla tålamodet på moderatnivå! ;)

floppix
2007-03-01, 11:26
Du tycker inte att en stackare som är medvetslös har det nog jobbigt utan att du ska gå lös på halsen?

Exakt vad är maximal utvcäckling på en morgonpromenad?
Jag får någon inre bild av att du alltid är uppkopplad till en massa olika mätutrustningar när du tränar.


Haha, halsen är väl den enda rätt kroppsdelen?! Har du bättre förslag eller? *rolleyes*

Klart jag gillar maskiner! Fundera på att ta en omgång med stakmaskinen på lunchen idag, eftersom jag inte får påfresta högerbenet än... Men maimal utväxling på morgonpromenad är eg. bara att jag ser till att ligga i det pulsspann som jag bestämt, och då är det hög frekvens i stegen och bra med armarbete som krävs. Inga mer maskiner än pulsklockan är inkopplade på de promenaderna. Tyvärr!:D

machine gun
2007-03-01, 14:59
För dej som är vegetarian skulle jag nog säga att så hög biotillgänglighet av beta-karoten som möjligt vore bra. Färdigt A-vitamin får du ju annars bara via äggula å mjölk de äter du ju inte ihjäl dej av heller, sen är ju vitaminet fettlösligt oxå å fettintaget är ju lite lågt även det.

På föreläsning kan det ju va problem som du säger men om du käkar två kokta medelstora morötter till nåt av huvudmåltiderna å sen käkar nåt ägg under dagen å så, då skulle iaf jag tippa på att ditt A-vitaminbehov är tillgodosett (machine gun kanske kommer döma ut mej nu men men*whistle* )

Å 92.2 gram fibrer är mycke, en stor del är ju vattenlösliga oxå. RDI av kostfiber ligger ju runt 30gram per dag.

A-vitamin är inget man nödvändigtvis bör sträva efter att få i sig så mkt som möjligt av, dels lagras det väldigt bra i kroppen under lång tid och dels diskuteras det om inte RDI är satt alldeles galet högt. Man har nämligen upptäckt att doser av retinol som ryms inom RDI ändå kan ge fosterskador. Tjohej.. Jag undviker faktiskt A-vitamin i form av färdigbildat retinol så mkt jag kan genom att välja ekologisk mjölk som inte är A-vitaminberikad. Beta-karoten är mkt bättre än retinol, eftersom kroppen bara omvandlar den mängd som behövs. Känner dock inte att man nödvändigtvis måste koka alla morötter för det, det blir lite bättre biotillgänglighet, men å andra sidan finns det ju beta-karoten i alla gröna växter också (klorofyllet maskerar färgen), så de flesta vegetarianer får nog i sig mer än tillräckligt ändå. Personligen tycker jag om morötter bättre råa än kokta och näring gör sig bättre i kroppen än i kylskåpet, trots allt.

Att öka på fettintaget är dock bra för allt möjligt, inte minst upptaget av fettlösliga vitaminer och antioxidanter. Då brukar man även få lite trevliga näringsämnen med på köpet, som vitamin E bland annat. Man har sett i studier att de positiva effekterna av träning, som höjning av HDL-kolesterol, uteblir om fettintaget är för lågt och det är ju tråkigt och onödigt. Mer olja i maten!

92 gram fibrer är sjukt mycket faktiskt. När jag svarade i din andra journal så trodde jag att det snarare rörde sig om 40-50 g eller så. Dra ner lite på allt intag av kli och ersätt med müsli eller havregryn eller nåt istället kanske, som även ger energi (havregryn innehåller ju dessutom lite fett). Använd vanliga havgregryn istället för fiberberikade kan ju också vara en idé. Och kanske inte alltid välja det grövsta brödet.

Eddie Vedder
2007-03-01, 15:19
Hehe, verkar jag vara en person med stort tålamod? Mja, ibland, men när Vedder verkar vilse och dessutom på löprunda när jag själv har löpförbud, så var det verkligen svårt att hålla tålamodet på moderatnivå! ;)

Nä visserligen inte, men ida får du en ny chans att läsa för det blir löpning ida oxå. Kan du ju dessutom passa på att uppdatera dej om gårdgens oxå hehe.*whistle*

Blir väl rapportering före sju nån gång skulle jag tro.


Btw ser jag fram emot intressant läsning under mitten av mars vad det nu kan väntas bli för typ av träning:thumbup:

floppix
2007-03-01, 16:59
Jag hatar skolans gratisdatorer, hade precis komponerat värsting-inlägget med tack och fortsatt utveckling och nån fråga till Machine Gun och så bara forsvinner alltihop!!*cry*

Måste jogga bort sorgen nu. Försöker igen ikväll. Håll ut. ;)

floppix
2007-03-01, 22:28
Har sovit 13 timmar på saken. Finner ingen lösning, så jag att träna lite.

9.00 Morgonpromenad
Tid: 29 min
MaxHF/SnittHF: 141/113

...direkt följt av lite:

Testcykel
Tid: 17 min
MaxHF/SnittHF: 154/138

Styrketräning - mellankroppspartiet
Tid: 39.50 min

3x4 Chins (BW; excentriska fasen)
2x5 Latsdrag (6 viktplattor)
2x12 Ryggresningar (+5kg)
3x12 Sidoböj m hantel (12,5kg)
2x10 Bålrotationer (Cybex VR3 Torso Rotation, 5 viktplattor)
3x10 i magmaskinen Cybex Eagle Abdominal, vikterna försvann på posten...

Varför så mycket maskiner? För att jag var så ensam på gymmet och för att jag gärna vill ha lite koll på träning även med dessa ting. Fjollboll och yogamatta och skivstång kan jag träna med hemma...


17.30 Löpning
Sträcka: 8,3km
Tid: 44.33 min
MaxHF/SnittHF: 161/144


Och så 2 timmar fastspänd som i ett skruvstäd, två maximala koncentriska aktioner och två excentriska dito på höger vad. Samt 30 minuters vibration över hälsenan, och x antal elektiska stimuleringar av tibialisnerven. Oj oj vad man kan hinna med under en och samma dag.

floppix
2007-03-01, 23:17
Nä visserligen inte, men ida får du en ny chans att läsa för det blir löpning ida oxå. Kan du ju dessutom passa på att uppdatera dej om gårdgens oxå hehe.*whistle*

Blir väl rapportering före sju nån gång skulle jag tro.


Btw ser jag fram emot intressant läsning under mitten av mars vad det nu kan väntas bli för typ av träning:thumbup:


Oh no, verkar jag vara den som har tålamod? Eller, jo förresten, ibland har jag av den varan så att det räcker och blir över. Men ineffektivitet har jag svårt för, typ i stil med att inte snabbt rapportera in löppass. Vadå äta lunch först...!?;)

Vi får väl se hur vår-träningen blir. Inte lika upphuggen som mitt-i-test-och-snart-på-resa-tider i alla fall! :)

Eddie Vedder
2007-03-02, 04:41
Oh no, verkar jag vara den som har tålamod? Eller, jo förresten, ibland har jag av den varan så att det räcker och blir över. Men ineffektivitet har jag svårt för, typ i stil med att inte snabbt rapportera in löppass. Vadå äta lunch först...!?;)

Vi får väl se hur vår-träningen blir. Inte lika upphuggen som mitt-i-test-och-snart-på-resa-tider i alla fall! :)

Haha, har som sagt bett om ursäkt för stretchingen å maten;)

Ska bli intressant å följa som sagt, även riktigt bra träning sist btw. Kul när du kör styrketräning oxå, 40 minuters styrka e rätt länge för dej.:thumbup: Fast det va ju främst bålstabilitetsträning så det förstår jag visserligen.

floppix
2007-03-03, 14:04
2/3 fredag:
6.40 Börjar dåligt med ett dussin råa krossade ägg på golvet. Skur-pass[/b]

19.30 Löpning (uppvärmning)
Sträcka: 1,5km
Tid: 8.22 min
MaxHF/SnittHF:158/148
Distans:
Sträcka: ~8,2km
Tid: 40.02 min
MaxHF/SnittHF:178/160

Totalt:
48.24 min
9,7km

Underlaget var bedrövligt, halt och slirigt. Då kommer man inte så långt som man önskar.

Dagen gav mig insikter och visdom, långt snack med läkaren i skolan. Dags att ta det piano nu. För det första sköta mat, måltider, sömn och sömn igen. Sedan sköta allt det andra. Kommer att sitta jävligt fint med en liten resa nu! Dags att komma bort, bryta dåliga rutiner, få nya upplevelser och perspektiv. Det har fungerat förut, jag vet att det kommer fungera igen. (Just det, hann med en skogspromenad á 60 minuter + bastubad 15 minuter också, för psyke och avkoppling.)

floppix
2007-03-03, 14:04
11.30 Löpning (lätt jogg)
Sträcka: 7,2km
Tid: 40.04 min
MaxHF/SnittHF: 167/145

Smart att springa i terrängspår? Nej. 2dm snö/is/halk-gegga är inte optimalt. Inte ens TrailFox hjälper. Men det var fint och skönt. Avslutade passet med rörlighet/dynamisk stretch, 10 min.

floppix
2007-03-03, 14:11
/.../
Att öka på fettintaget är dock bra för allt möjligt, inte minst upptaget av fettlösliga vitaminer och antioxidanter. Då brukar man även få lite trevliga näringsämnen med på köpet, som vitamin E bland annat. Man har sett i studier att de positiva effekterna av träning, som höjning av HDL-kolesterol, uteblir om fettintaget är för lågt och det är ju tråkigt och onödigt. Mer olja i maten!

92 gram fibrer är sjukt mycket faktiskt. När jag svarade i din andra journal så trodde jag att det snarare rörde sig om 40-50 g eller så. Dra ner lite på allt intag av kli och ersätt med müsli eller havregryn eller nåt istället kanske, som även ger energi (havregryn innehåller ju dessutom lite fett). Använd vanliga havgregryn istället för fiberberikade kan ju också vara en idé. Och kanske inte alltid välja det grövsta brödet.

Morötterna och A-vitaminerna är jag inte så bekymrad över, fortsätter knapra som jag brukar. Tack till EddieVedder för att jag verkligen fick upp ögonen för mitt fiberintag! Det kommer jag att förändra. För i långa loppet kan det inte vara bra att ligga sådär högt över, det förstår jag gott och väl. Havrekliet är slut, kommer inte köpa nytt på ett tag heller.

Fettets betydelse och inverkan på prestation, homoner, mättnad, näringsupptag, HDL/LDL-kolesterol, osv, ja ja jag vet relativt mycket om allt detta. Men sedan kommer det till punkten att applicera objektiva kunskaper på det personliga beteendet och subjektiva känslorna. Där sitter jag lite i skiten, men satan ska veta att jag jobbar på det! Ju mer jag vet och läser och lär, detso bättre går det!

Tack både Machine och Eddie, för att ni tagit er tid att hjälpa och skriva osv. Jag har fått än mer kött på benen och ser vad jag måste jobba mer på! Kommer att göra detaljerad mat-redovisning igen så småningom. Så får vi se hur det ser ut då! :)

floppix
2007-03-03, 14:14
Haha, har som sagt bett om ursäkt för stretchingen å maten;)

Ska bli intressant å följa som sagt, även riktigt bra träning sist btw. Kul när du kör styrketräning oxå, 40 minuters styrka e rätt länge för dej.:thumbup: Fast det va ju främst bålstabilitetsträning så det förstår jag visserligen.

Haha, vet inte om jag gjort det klart och tydligt för alla här men jag ska ju bli en stark bit som kör chins och dips och tuffa grejer, så lite styrka måste in också! Sedan vill jag såklart inte lägga på mig onödig muskelvikt på överkroppen, så primärt är väl att jag hoppas kunna lyckas lära mig rörelserna och innervera så mycket som möjligt av musklerna så att jag ska klara att bli så stark som möjligt och göra övningarna på fin teknik och minimalt med muskelmassa. Well, vi får se hur det går... :D

Core och bål är viktigt, det kör jag mycket, på gymmet brukar jag försöka lära mig att hantera maskiner lite medan övrig träning är av mer funktionell karaktär (balansboll, golv-övningar, kroppsvikt, osv).

Eddie Vedder
2007-03-03, 15:02
Haha, vet inte om jag gjort det klart och tydligt för alla här men jag ska ju bli en stark bit som kör chins och dips och tuffa grejer, så lite styrka måste in också! Sedan vill jag såklart inte lägga på mig onödig muskelvikt på överkroppen, så primärt är väl att jag hoppas kunna lyckas lära mig rörelserna och innervera så mycket som möjligt av musklerna så att jag ska klara att bli så stark som möjligt och göra övningarna på fin teknik och minimalt med muskelmassa. Well, vi får se hur det går... :D

Core och bål är viktigt, det kör jag mycket, på gymmet brukar jag försöka lära mig att hantera maskiner lite medan övrig träning är av mer funktionell karaktär (balansboll, golv-övningar, kroppsvikt, osv).

Med din konditionsträning finns det inte en chans i helvete att öka i muskelvikt tro mej.:thumbup: Det kryllar av tesosteronstinna killar härinne som lever styrketräning, äter som hästar, "kör cardio" bestående av tre 45-minuterspromenader i veckan å dom ökar kanske tre kg muskelvikt på ett år om do har tur. Så att öka i msukelvikt lär knappast en kvinnlig distansnörd behöva oroa sej över haha:D

Men som du säger är bålstyrkan alltid värdefull, i alla lägen. Både inom styrketräning, konditionsträning samt i "civila" livet. Å styrkan ökar man utan att musklerna måste växa, när jag gjorde personbästa på 120 kg i knäböj för några veckor sen ägde jag ju betydligt mindre än i somras när jag inte pallade 100kg. Allt p.g.a. av bättre teknik å starkare bål å ben. Så fortsätt med det.:thumbup:


Får tacka för dom fina orden i förrförra posten oxå:em:

floppix
2007-03-03, 15:09
Så att öka i msukelvikt lär knappast en kvinnlig distansnörd behöva oroa sej över haha:D

Det gör jag verkligen inte heller. Gym är skoj som fan, träningsvärk är skönt, maxa är göttmos. Jag köttar gärna med jämna mellanrum! :D

Å styrkan ökar man utan att musklerna måste växa, när jag gjorde personbästa på 120 kg i knäböj för några veckor sen ägde jag ju betydligt mindre än i somras när jag inte pallade 100kg.

Vet du vad det var som vägde då? Fettväv blir man ju inte så värst starkare av heller...typ...

Du förtjänade ju dom fina orden i förrförra posten!*rolleyes*

Eddie Vedder
2007-03-03, 15:22
Vet du vad det var som vägde då? Fettväv blir man ju inte så värst starkare av heller...typ...

Du förtjänade ju dom fina orden i förrförra posten!*rolleyes*

Både och, jag hade mer muskelmassa helt klart men visst hade jag lite mer överksottsfett oxå. Dock aldrig så att vi snackar att jag ens va i närheten av fet. Allt e ju lixom relativt men jag hade mer underhudsfett å mer muskelammsa än nu.


Alltid kul å hjälpa till, både jag å machine gun(vågar jag påstå) tipsar mer än gärna!

floppix
2007-03-03, 15:27
*cupid*

Det sporrar också för mig att bättra mina vanor! Ett steg i taget, liksom. Men steg, annars kommer man ingen vart. To be continued....

floppix
2007-03-08, 21:35
Under Skola-Idrott-Hälsa-resan skötte jag de antropometriska mätningarna, testade Grip strength, assisterat cykeltest, och annat nyttigt. Åkte mycket tåg och ganska mycket bil, jobbade olagligt många timmar i sträck och vaknade 5.45 varje morgon.

Hann med lite träning också:
4 pass löpning
1 rask och timslång morgonpromenad
1 omgång styrketräning med kroppsvikten som enda belastning.
Onsdagen blev i princip vilodag. Morgonpromenad är inte träning i min värld.

Torsdag:

09.10 Löpning (snabbdistans)
Sträcka: 11,1km
Tid: 52.32 min
MaxHF/SnittHF: 197/167
Snabbdistans
6km
25.32 min


17.30 Spinning
Tid: 40.20 min
MaxHF/SnittHF: 166/148

Styrketräning (bål)
Tid: 35.30 min

3x5 Latsdrag
3x12 Ryggresningar
3x12 Sidoböj m hantel
3x10 Situps på lutande bänk (dödlig lutning, nästan brutalbänk)
Crunches på fjollboll

Eddie Vedder
2007-03-08, 22:02
Under Skola-Idrott-Hälsa-resan skötte jag de antropometriska mätningarna, testade Grip strength, assisterat cykeltest, och annat nyttigt. Åkte mycket tåg och ganska mycket bil, jobbade olagligt många timmar i sträck och vaknade 5.45 varje morgon.

Okej så du har vart borta alltså. Jag började tro att du hade lämnat kolo för att du inte orkade med två parallella journaler.;)

Gött att du fick komma upp i tid oxå hehe.:thumbup:

floppix
2007-03-08, 22:09
...men jag börjar också inse att jag (som jag misstänkte) inte kommer att palla med att hålla liv i allt journalskrivande samtidigt som jag ska ordna det verkliga livet och träningen också. Oftast finns inte utrymme för så mycket inloggningar och inläggningar som det gjort i här i början av året...

floppix
2007-03-09, 21:45
10.55 Löpning (distans)
Sträcka: ~8,8km | ~2,5km
Tid: 45.05 min | 13.15 min
MaxHF/SnittHF: 165/157 | 155/143

(alltså totalt ~11,3km löpning och 58 löpminuter)

Slängde in 3 korta sprints i slutet av det vanliga lätta distanspasset, sedan ~2,5km mycket lugn återhämtning. Därav de lite lustiga puls- tids- och distansangivelserna idag. Första halvan är alltså passet, efter | är det återhämtningen efter sprintarna. Kände bara för att träna lite teknik. Kände även för att köra lite lite rehab och vadstyrka sedan. Men det är en annan historia...

Pepz
2007-03-10, 01:10
vart e chinsen då?

floppix
2007-03-10, 08:46
Oj va det så att ha PT. Bevakad! :em:
Chinsen kommer tillbaka efter återhämtning och en dagsdos på 875 mg Omega 3 och tre tabletter Hemofer Plus. Å mera sömn å lite mer mat. Sen kommer chins! :D Har ju pysslar med lite latsdrag och bastubad i alla fall. I'll Chin soon again..

floppix
2007-03-10, 14:36
9.58 Löpning
Sträcka: ~14km
Tid: 75.03 min
MaxHF/SnittHF: 163/149

Oplanerat inslag av OBT á 15 min. Lera, gräs, vatten, is, och annat trevligt. Trevligast av allt var dock solen!

Eddie Vedder
2007-03-10, 15:10
9.58 Löpning
Sträcka: ~14km
Tid: 75.03 min
MaxHF/SnittHF: 163/149

Oplanerat inslag av OBT á 15 min. Lera, gräs, vatten, is, och annat trevligt. Trevligast av allt var dock solen!

Låter skönt som satan det där! Fort verkar det ha gått oxå, 14km på 75 minuter e verkligen inte illa i synnerhet inte när det va "off-road" oxå.:thumbup:


Slutsats: Imponerande som vanligt.*flex*

floppix
2007-03-10, 15:14
:em: Mjao, distanspass ska ligga på 5.15-5.30 min/km så det var enligt plan. Trots utflykten i geggaleran, där fick jag ligga på lite extra. Men som sagt, det gjorde inget eftersom solen sken!

Gick det bra med benpasset? Inte öppen för att prioritera bort det och sträcka ut löpmusklerna i solen istället?

Eddie Vedder
2007-03-10, 15:23
Gick det bra med benpasset? Inte öppen för att prioritera bort det och sträcka ut löpmusklerna i solen istället?

Jo det gick bra, står i journalen.;)

floppix
2007-03-10, 15:25
Jo det gick bra, står i journalen.;)

...orka..:Virro

Äh, jag har checkat. Vikter och reps och set förvirrar mig mest. Jag är vägnötare, vettu! Oroande dock att du ser fram emot ett tungt gympass till redan imorgon. Konditionsbrudarna gråter!

Eddie Vedder
2007-03-10, 15:29
...orka..:Virro

Äh, jag har checkat. Vikter och reps och set förvirrar mig mest. Jag är vägnötare, vettu! Oroande dock att du ser fram emot ett tungt gympass till redan imorgon. Konditionsbrudarna gråter!

Haha, det är så upplägget ser ut just nu. Gymmet lördag, söndag och onsdag d.v.s 3-split. Sen utöver det lägger jag in löpning i den mån jag orkar, tanken e att när jag fått upp kondisen ordentligt ska jag köra 50/50 tre löppass å tre gympass.:thumbup:

Måste vänja kroppen först bara, annars sliter jag ut mej skulle jag tro. Har hänt förr:(

floppix
2007-03-10, 15:32
Haha, det är så upplägget ser ut just nu. Gymmet lördag, söndag och onsdag d.v.s 3-split. Sen utöver det lägger jag in löpning i den mån jag orkar, tanken e att när jag fått upp kondisen ordentligt ska jag köra 50/50 tre löppass å tre gympass.:thumbup:

Måste vänja kroppen först bara, annars sliter jag ut mej skulle jag tro. Har hänt förr:(

Låter mucho smart. Slita ut sig psykiskt är inte bra, tappas sugen och motivationen, men just långlöpning ska fanimej inte stegras för fort för det är ju otroligt påfrestande för mängder av ligament och leder och strukturer som man knappt vet att man har... You're smart, guy!

floppix
2007-03-11, 20:41
11.00 Löpning (fartlek)
Sträcka: ~9,2km
Tid: 46.11 min
MaxHF/SnittHF: 191/161

Spontana fartökningar á 10x55sek~110sek. Fokus löpteknik.


17.50 Promenad
Tid: 63.30 min
Sträcka: ?

Varför får helt plöstligt en promenad redovisas? Jo, för att detta är den traditionsenliga söndagpromenaden i rask takt med lillsyrran. Efteråt en grundläggande vecko-stretch av förbisedd muskulatur.

Pepz
2007-03-11, 20:47
63,30 söndagspromenad.. snacka om att redovisa ;)

floppix
2007-03-11, 20:59
You think? Nästa söndag blir det map24-mätning och pulsband på *whistle*

Pepz
2007-03-11, 21:03
You think? Nästa söndag blir det map24-mätning och pulsband på *whistle*

du är lite skadad tror jag :smash: ;)

floppix
2007-03-11, 21:08
Akta, det kanske smittar, då kanske Pepz börjar löpa! :Virro

Pepz
2007-03-11, 22:31
Akta, det kanske smittar, då kanske Pepz börjar löpa! :Virro

knäckt du skulle bli om jag sprang ifrån dig..

floppix
2007-03-11, 22:35
knäckt du skulle bli om jag sprang ifrån dig..

ungefär lika förstörd som nu när jag fått veta att jag aldrig kommer att leva!!
"man har inte levt förrän man vägt 0,1ton!" :n00b

Eddie Vedder
2007-03-12, 21:40
Vilodag ida?

floppix
2007-03-12, 22:12
Uppe före 07.00:

En morgonjogg.
Instruktör x 2 spinningpass.
Och ca. 4 timmar cykeltester (jag testar, de trampar)

Let's get started med rapport-skrivandet... :D

floppix
2007-03-12, 22:13
Vilodag ida?
Jag kör inte med sånt...

Eddie Vedder
2007-03-12, 22:17
Jag kör inte med sånt...

Nä de va väl det jag trodde.:D

En sån här dag borde det va olagligt att inte ge sej ut, helt sjukt underbart å springa ida asså!:hbang:

machine gun
2007-03-12, 22:21
Instruktör x 2 spinningpass.

Är du spinninginstruktör?

floppix
2007-03-12, 22:28
7.15 Löpning
Sträcka: ~9,1km
Tid: 50.01 min
MaxHF/SnittHF: 165/147

Bara en jävligt lugn och fin och något förlängd morgonjogg.


10.30 Spinning (instruktör)
Tid: 34.27 min
MaxHF/SnittHF: 158/133

11.30 Spinning (instruktör)
Tid: 32.57 min
MaxHF/SnittHF: 162/132

Nybörjarpass. Schysst för cirkulationen och plus på att man får extra lång nedvarvning och grundlig stretch!

floppix
2007-03-12, 22:31
Är du spinninginstruktör?

I min ungdom fick jag en utbildning och hade en kort karriär på ett litet privat gym i en avkrok här i norrot. Nu var det F&S Haninge som fick sig en omgång med GIH-stämpel på. :D

Det var roligt att instruera igen, det var väl ca. 1½ år sedan sist...

floppix
2007-03-12, 22:32
Nä de va väl det jag trodde.:D

En sån här dag borde det va olagligt att inte ge sej ut, helt sjukt underbart å springa ida asså!:hbang:

Idag vet jag inte om jag skulle kalla det, men ute i alla fall! :cool:

machine gun
2007-03-12, 22:34
Lite udda längd på spinningpassen? Eller stoppar du klockan varje gång det är återhämtning?

floppix
2007-03-12, 22:36
Lite udda längd på spinningpassen? Eller stoppar du klockan varje gång det är återhämtning?

Stoppar klockan när jag rullat av all belastning.
Sitter inte och vevar in massa "dö-tid" eftersom jag får veckosammanställningar ur klockan, serru... :) Allt som allt är passen ~45 min.

Eddie Vedder
2007-03-12, 22:38
Lite udda längd på spinningpassen? Eller stoppar du klockan varje gång det är återhämtning?

Börja inte tjata som med mina superset igår nu!:D

machine gun
2007-03-12, 22:40
Stoppar klockan när jag rullat av all belastning.
Sitter inte och vevar in massa "dö-tid" eftersom jag får veckosammanställningar ur klockan, serru... :) Allt som allt är passen ~45 min.

Aha, då är jag med :)

floppix
2007-03-12, 22:40
Börja inte tjata som med mina superset igår nu!:D

Hahhaha jag tror inte det är ngn risk! Mitt beteende är ju högst normalt!;)

machine gun
2007-03-12, 22:41
Börja inte tjata som med mina superset igår nu!:D

*slap*




:D

floppix
2007-03-13, 21:39
07.20 Löpning (kortkort snabbdistans)
Sträcka: ~7,8km
Tid: 38.05 min
MaxHF/SnittHF: 191/161
Snabbdistans
2,7km
12.18 min
191/180

Ganska lätt med fart i morgonsolen. En av backarna i spåret där snabbdistansen gick är så brant att man i princip faller nedför. Nice feeling..

17.10 Löpning (återhämtningsjogg)
Sträcka: ~7,4km
Tid: 40.02 min
MaxHF/SnittHF: 161/146

15,2 km löpning idag.

Ingen löpning alls imorgon. Eftersom jag haft uppehåll från den anabola styrketräningen på gymmet så blir det lite sånt istället. Och torsdag är vadtest-dag.

Eddie Vedder
2007-03-13, 21:44
Bra gjort å palla den tuffa löpningen så tidigt asså!:hbang:


Löpningen på kvällen förstår jag dock mer hehe. Tog mej själv en redig tur i blåsten förut:thumbup: .

floppix
2007-03-13, 21:49
Bra gjort å palla den tuffa löpningen så tidigt asså!:hbang:


Löpningen på kvällen förstår jag dock mer hehe. Tog mej själv en redig tur i blåsten förut:thumbup: .

Morgonlöpningen går i dagsläget på solskenet! :)

Och kvällslöpningen gick i solnedgången. Det var en kick som jag inte känt på länge, tyst stilla natur skog och solnedgång. Mumma!

Pepz
2007-03-13, 21:50
morgonlöpning... imponerande.. jag sov!

apropå mycket träning och kostillskott
ALC? "motverkar överträning på den neuro-hormonella planet".

floppix
2007-03-13, 22:02
morgonlöpning... imponerande.. jag sov!

apropå mycket träning och kostillskott
ALC? "motverkar överträning på den neuro-hormonella planet".

Jag ska sova imorgon! :D

ALC: "minskar den negativa effekt som både fysisk och psykisk stresstransmittor i motoriska nerver"... bla bla enligt EISLET.

Problemet är väl att verkningsämnet Acetyl-L-Carnitine är uppbyggd av L-Carnitine, vars funktion är att transportera acetylgrupper för olika metaboliska processer. Den viktigaste av dessa processer är acetylkolin-syntesen som bland annat är ansvarig för musklernas nervsignaler, alltså i det perifera nervsystemet.

Rätt, fel eller ingen åsikt? Ska fråga neuro-doktorn på torsdag...

Pepz
2007-03-13, 22:10
doktorer säger alltid att kostillskott är av ondo.. ;)
Jag håller med om det du säger. ALC är väl L-carnitine bundet till ättiksyra (tror jag) permeabiliteten in in cellen ökar väl och biotillgängligheten också, vilket gör att det tas upp av kroppen vilket inte L-carnitine gör.

Skulle mest vara intressant.. fått ALC när jag köpt andra produkter så jag ska testa på polaren som hårddeffar nu och se vad han tycker..

Man brukar ju diskutera om överträning är pga CNS (inom styrketräning)
Kan ALC hjälpa till med återhämtningen?

Har även för mig att ALC är en kortisolhämmare? Vilket borde ge effekt på återhämtningen...

floppix
2007-03-13, 22:20
"..testa på polaren"? Jag som börjat se mig själv som all-time-high-försöksharen här! Har jag tur kanske jag också får lite som "bi-produkt" när jag storhandlar Omega-3 nästa gång!:)

Hm. Jo, det är ju också möjligheten att tillgodogöra sig som avgör effekten. Vissa saker funkar SKITBRA på pappret och i teorin, men sen när man käkat det så blir det inte lika snyggt i praktiken... Kortisolhämmare däremot... Men samma sak där! ALC i tablettform kan jag misstänka inte ger samma effekt som det vi har naturligt i kroppen.

(fyy fan lyckas inte ens PubMedda fram nåt vettigt...!*gah!* )

floppix
2007-03-15, 10:28
14/3 onsdag:

10.05 Rask morgonpromenad
Tid: 32.04 min
MaxHF/SnittHF: 143/114

...direkt följt av:

Spin
Tid: 16.30 min
MaxHF/SnittHF: 151/128

Sen la jag ner enbenstråket.


16.30 Styrketräning (bål, biceps)
Tid: 62.40 min
MaxHF/SnittHF: 166/115

Uppvärmning: Roddmaskin
Sträcka: 1000m
Tid: 5.30
MaxHF/SnittHF: 141/127

3x4 Excentriska chins (nu har jag jävligt bra häng)
3x8 Sittande rodd
3x5 Bicepscurls med skivstång
2x5 Koncentrationscurls med hantel
3x1 Sidoböj med hantel
3x8 Bålrotationer i maskin
Crunches på boll
3x12 Vadpress vänster vad
1x*censur* 40kg (tacka Pepz att jag ännu är i livet)

Pepz
2007-03-15, 14:13
1x*censur* 40kg (tacka Pepz att jag ännu är i livet)


Men det var nära!!!*flex*

floppix
2007-03-15, 22:51
7.50 Morgonpromenad
Sträcka: tvärs över halva city
Tid: 52.20 min
MaxHF/SnittHF: 139/114

Varför promenad redovisas igen? Jo, för att jag inte fick träna nåt annat. Vad-test.

17.50 Löpning (lättare fartinslag)
Total sträcka: ~12km
Total tid: 60.01 min
MaxHF/SnittHF: 194/162

3-split:
Pålöpning varv 1; 19.31 min 179/153
Fartökning varv 2; 16.10 min 194/177
Avlöpning free-ride; 24.25 min 194/159

Majoriteten av första halvan av passet i relativt backiga terrängspår.

Eddie Vedder
2007-03-15, 22:55
7.50 Morgonpromenad
Sträcka: tvärs över halva city
Tid: 52.20 min
MaxHF/SnittHF: 139/114

Varför promenad redovisas igen? Jo, för att jag inte fick träna nåt annat. Vad-test.

17.50 Löpning (lättare fartinslag)
Total sträcka: ~12km
Total tid: 60.01 min
MaxHF/SnittHF: 194/162

3-split:
Pålöpning varv 1; 19.31 min 179/153
Fartökning varv 2; 16.10 min 194/177
Avlöpning free-ride; 24.25 min 194/159

Majoriteten av första halvan av passet i relativt backiga terrängspår.

Att du pallar dina morgonpromenader varenda dag trots så mycket löpning, mina ben är döda på morgonen men kommer igång under dagen sen.;)

Altid kul å intressant att läsa all din statistik, snacka om att göra träningen till en vetenskap.:D


Men varför har du övergett min journal för!?*cry* Jag springer ju som en häst nuförtiden.*gah!*

floppix
2007-03-15, 23:35
*cupid* men jag måste studera lite också du vet, tenta på fredag. Och alla 15-åringar från hela Sverige som invaderar GIH, jag måste ta hand om dem också! Ska titta in i din journal snart. Looovar :)

Mina ben ska inte vara uttröttade. Jag är inte i säsongsträningsfasen än. Jag grundtränar min skada och försöker göra ben och leder och ligament härdade och tåliga. Och bibehålla konditionen, något sånär...

Eddie Vedder
2007-03-15, 23:40
*cupid* men jag måste studera lite också du vet, tenta på fredag. Och alla 15-åringar från hela Sverige som invaderar GIH, jag måste ta hand om dem också! Ska titta in i din journal snart. Looovar :)

Du är förlåten;) Men lite tips från löpdrottningar e ju aldrig fel you know.:D

Mina ben ska inte vara uttröttade. Jag är inte i säsongsträningsfasen än. Jag grundtränar min skada och försöker göra ben och leder och ligament härdade och tåliga. Och bibehålla konditionen, något sånär...

Det är helt klart den mest intensiva "hålla-uppe-konditionen"-träning jag sett iaf.:thumbup:

floppix
2007-03-15, 23:45
Du är förlåten;)
..and I'm back!

Och allt är relativt, du vet! :smash:

floppix
2007-03-17, 09:42
16/3 fredag

7.30 Löpning (morgonjogg)
Sträcka: ~6km
Tid: 33.02 min
MaxHF/SnittHF: 169/149

Typ hälften av löpningen i terrängspår. Rådjuren i Liljanskogen har en patologisk inställning till människor. Jag hade kunnat klappa 4 st idag om jag hade haft lust... Fick nästan hoppa över dem istället.

19.30 Styrketräning (kroppsvikt, funktionell bålstyrka, rehab)
Tid: 33.04 min
MaxHF/SnittHF: error/error (full klocka)

3-cirklar (varje övningspar görs tre gånger i ett "dubbelövningsset"):
15x Utfall på balansplatta vänster fot
30x Tåhävningar på balansplatta

2 min Plankan
40 sneda crunches

30x "stålmannen" på balansboll (15 växlingar/ben&arm)
30x enbenshöftlyft på balansboll (15/ben)

Alltså körde jag t.ex. set 2 enligt följande: 2min plankan, 40 crunches, 2min plankan, 40 crunches, osv. Kör i princip noll vila mellan övningarna. Rätt skoj pass, ändå...

floppix
2007-03-17, 21:27
11.00 Löpning
Sträcka: ~9,2km
Tid: 47.42 min
MaxHF/SnittHF: 170/154

Rörlighet
Tid: 16.30 min
MaxHF/SnittHF: 141/117

Hade tänkt snabba mig lite i nån form av kvalité-löpning men sen kom jag på att jag inte har en aning om hur pass jobbigt det blir imorgon. Distansade bara och försökte hålla löpsteget hyfsat.

Eva_E
2007-03-18, 09:12
Lycka till idag!!!


Eva

Eva_E
2007-03-18, 16:04
Jag tror att jag såg dig och Machine gun idag på Två sjöar runt. Strongt gjort att över huvud taget fullfölja loppet under sådana väderförhållanden!

Påminner mig om ett Rösjölopp jag sprang för ett par år sedan, när det började hagla, regna och snöa under loppet till den grad att nummerlapparna löstes upp i vätan... Det tog en halv dag innan jag slutade frysa efteråt - drick mycket varm choklad, kryp upp i en soffa under en filt och var lite stolt över dig själv nu!

Eva

floppix
2007-03-18, 16:10
Tack.
Men jag dricker inte choklad och ligger inte på soffan.
Med en snittpuls på 156 är det inte jobbigt att springa. Kommer köra teknikträning + koo-lopp i kväll. Men det var trevligare att springa med sällskap i förmiddags än att springa själv.

Du sprang också?

Eva_E
2007-03-18, 16:14
Tack.
Men jag dricker inte choklad och ligger inte på soffan.
Med en snittpuls på 156 är det inte jobbigt att springa. Kommer köra teknikträning + koo-lopp i kväll. Men det var trevligare att springa med sällskap i förmiddags än att springa själv.

Du sprang också?

Nej, jag bangade! Men jag stod och hejade i uppförsbacken strax före varvning, kanske såg du mig där?


Eva

floppix
2007-03-18, 16:16
Aha. Nej. Men vadå, varför stå och frysa om man kan springa?

floppix
2007-03-18, 17:17
Två sjöar runt 11,2 km

Officiell tid: 0:59:13
Placering: 12 av 29

Km-tid: 5:17

11.20 Löpning (motionsklassad tävling runt två sjöar)
Sträcka: 11,2km
Tid: 59.13 min
MaxHF/SnittHF: 191/156

(Uppvärmning ~900m på 5.xx min, maxHF/snittHF: 148/139)

Det var regnigt och grått som i graven. Halva loppet på dryga 28.30 min. Med tanke på snittpulsen, och övriga förhållanden idag, så har jag nog underskattat mina distanser under en del löprundor på senaste tiden. Spelar egentligen ingen roll under uppbyggnad/grundträning. Kommer börja kontrollmäta mer framöver, map24 och foot-pod, nu när träningen ska trappas upp och bli mer kvalitativ. Ska bara överleva testerna på onsdag..

Jompan
2007-03-18, 17:21
Bra tid på loppet tycker jag!!! :thumbup:

Sprang du och Machine_gun ihop hela vägen?

floppix
2007-03-18, 17:40
Bra tid på loppet tycker jag!!! :thumbup:

Sprang du och Machine_gun ihop hela vägen?

Jupp. Hela syftet med att jag sprang idag var att jag inte på något vis skulle pressa mig själv. Så Machine_gun bestämde farten. Ingen aning om var jag skulle hamnat annars. Skulle säkert blivit besviken i alla fall, eftersom formen inte är riktigt så som den var innan alla skador...

floppix
2007-03-18, 21:39
18/3 söndag pass 2:

19.30 Jogg + teknik/löpskolning/koo-lopp
Sträcka: ~3,5km
Tid: 18.08 | 15.15 min
MaxHF/SnittHF: 161/140 | 171/141

Totalt ~15,5 km löpning av lite omväxlande sort idag.

Eddie Vedder
2007-03-18, 21:43
Två sjöar runt 11,2 km

Officiell tid: 0:59:13
Placering: 12 av 29

Km-tid: 5:17

11.20 Löpning (motionsklassad tävling runt två sjöar)
Sträcka: 11,2km
Tid: 59.13 min
MaxHF/SnittHF: 191/156

(Uppvärmning ~900m på 5.xx min, maxHF/snittHF: 148/139)


18/3 söndag pass 2:

19.30 Jogg + teknik/löpskolning/koo-lopp
Sträcka: ~3,5km
Tid: 18.08 | 15.15 min
MaxHF/SnittHF: 161/140 | 171/141

Totalt ~15,5 km löpning av lite omväxlande sort idag.

Jag börjar tröttna på att skriva att jag imponeras av din träningsdos och din noggrannhet över detaljer i träningen.:thumbup:
Tycker själv jag gör träningen till en vetenskap men jämfört med din perfektionism har jag inte mycket att komma med.:D

floppix
2007-03-18, 21:47
Hiihii tack tack, men vafn, alla är vi olika och det är det som gör det så roligt! :)

Men betänk ändå att inget av passen haft speciellt hög intensitet, med mina mått mätt. Det är inte lika jobbigt för mig att springa 11km på en timme som för min mamma. Min puls var på ~75% av max. Jogg + lpsk är för teknik och bättre löpsteg. Min dag är inte värre än 90 min helkropp på gymmet :)

Tänker du tävla en startmil nu då?

Eddie Vedder
2007-03-18, 21:51
Hiihii tack tack, men vafn, alla är vi olika och det är det som gör det så roligt! :)

Men betänk ändå att inget av passen haft speciellt hög intensitet, med mina mått mätt. Det är inte lika jobbigt för mig att springa 11km på en timme som för min mamma. Min puls var på ~75% av max. Jogg + lpsk är för teknik och bättre löpsteg. Min dag är inte värre än 90 min helkropp på gymmet :)


Jo det är ju visserligen helt sant, jag tänker dock inte så mycket på hur intensivt varje pass är utan mest att du tränar flera ggr om dagen. Själv har jag svårare med flera halvintensiva pass om dagen än ett ordentligt intensivt.

Tänker du tävla en startmil nu då?

I samma sekund som jag blev grymt sugen å i stort sett bestämde mej för att göra det så kom jag på att det är samma dag som högskoleprovet.*gah!*

floppix
2007-03-18, 21:55
Jo det är ju visserligen helt sant, jag tänker dock inte så mycket på hur intensivt varje pass är utan mest att du tränar flera ggr om dagen. Själv har jag svårare med flera halvintensiva pass om dagen än ett ordentligt intensivt.



I samma sekund som jag blev grymt sugen å i stort sett bestämde mej för att göra det så kom jag på att det är samma dag som högskoleprovet.*gah!*

Tss, fett pajjad jag snart skulle vara om jag som icke-grundtränad löpare skulle löpa ett intensivt pass/dag. Efter ondagens chans att bekänna färg på laktattröskel och vo2-max blir det 2 pass kvalité/veckan. Då blir det lite mer intensivt/vecka.

Synd! Så vad spanar du vidare på i löptävlingskalendern då... ?

Eddie Vedder
2007-03-18, 22:11
Synd! Så vad spanar du vidare på i löptävlingskalendern då... ?

Nu minns jag inte vad det hette, men jag diskuterade saken med machine gun i journalen. Du får ta en titt, va nån halvmara i Kumla i augusti (Kumla ligger bara nån mil här från Örebro).

floppix
2007-03-18, 22:14
Nu minns jag inte vad det hette, men jag diskuterade saken med machine gun i journalen. Du får ta en titt, va nån halvmara i Kumla i augusti (Kumla ligger bara nån mil här från Örebro).

Men, augusti? *rolleyes* Vad ska du göra enda fram tills dess? Vårloppet då? Vart tog det vägen? (tycker i dig en extra dos löparfreaky peppning)

Eddie Vedder
2007-03-18, 22:18
Men, augusti? *rolleyes* Vad ska du göra enda fram tills dess? Vårloppet då? Vart tog det vägen? (tycker i dig en extra dos löparfreaky peppning)

Va har du själv för schemalagda lopp? Att dra upp till Sthlm för ett riktigt kul lopp har jag inga problem med. Logi å såna grejer ordnar sej alltid.:D

floppix
2007-03-18, 22:22
Inga-alls-schemalagda lopp. Tänker inte springa tävling förrän formen är tillbaka. Som sagt, mer indikationer för fortsatt träning och rimliga mål får jag på onsdag.

"Logi" = soffloppixlock finns alltid. Men Örebro, hallå det tar man t.o.r. samma dag som loppet.

Eddie Vedder
2007-03-18, 22:30
Inga-alls-schemalagda lopp. Tänker inte springa tävling förrän formen är tillbaka. Som sagt, mer indikationer för fortsatt träning och rimliga mål får jag på onsdag.

"Logi" = soffloppixlock finns alltid. Men Örebro, hallå det tar man t.o.r. samma dag som loppet.

Ah jag kan ju dyka in å fixa käk åt dej.:D

Nämen om jag skulle te Sthlm för ett lopp skulle jag nog bo där under natten före eller efter iaf, jag har varken bil lr körkort å ingen större lust med en bussresa hem samma dag.;)

floppix
2007-03-18, 22:38
Ah jag kan ju dyka in å fixa käk åt dej.:D
:thumbup: Edit på mig själv; du måste nu stanna minst en vecka om du ska springa lopp i Sthlm ;)

Eddie Vedder
2007-03-18, 22:44
:thumbup: Edit på mig själv; du måste nu stanna minst en vecka om du ska springa lopp i Sthlm ;)

:laugh: :laugh:

Jag kommer upp med en säck sojabönor å en skottkärra havregryn.:thumbup:

floppix
2007-03-18, 22:54
:laugh: :laugh:

Jag kommer upp med en säck sojabönor å en skottkärra havregryn.:thumbup:

*popcorn* ah med de mängderna blir det nog två veckor. två lopp (och massa krubb för floppix) sen blir jag fet och får inleda en bb-satsning medan du fortsätter med långlopp och matlagning.

haha, förfan, jag måste sova nu. gnatt.

floppix
2007-03-20, 21:15
19/3 måndag:

morgon: nördigt distanspass typ 45' (HF 184/150)
kväll: nördigt distanspass typ 30' + 3x75s stegringslopp

floppix
2007-03-20, 21:16
7.30 Löpning (lätt morgonjogg)
Sträcka: ~6,8km
Tid: 36.12 min
MaxHF/SnittHF: 172/150


15.00 Badning och bastu
Sträcka: 50 + 50 meter med lite stretch emellan
Tid: 8.04 min
MaxHF/SnittHF: låg/lägre

Pre-laktat/vo2-test. Fram till testet har jag drygt 33 timmar vila nu.

Eddie Vedder
2007-03-20, 21:26
7.30 Löpning (lätt morgonjogg)
Sträcka: ~6,8km
Tid: 36.12 min
MaxHF/SnittHF: 172/150


15.00 Badning och bastu
Sträcka: 50 + 50 meter med lite stretch emellan
Tid: 8.04 min
MaxHF/SnittHF: låg/lägre

Pre-laktat/vo2-test. Fram till testet har jag drygt 33 timmar vila nu.

Det var det närmsta en vilodag jag sett från din sida hittills.;)

Såg för övrigt en bild på dej i machine gun's från loppet.:thumbup:

floppix
2007-03-20, 21:32
Haha, mastercoach höll på att dåndimpa när jag ville våtvästa "lite lågintensivt" idag. Så det blev som det blev. Egentligen hade jag kunnat stryka morgonjoggen också.

Bild ja, jo, jag såg det.

floppix
2007-03-21, 20:36
17.00 Löpning (Laktat + Vo2 max-test)
Sträcka: ...jävligt svårt att uppskatta, men ~8-9km
Tid: 5x5 min på laktatnivåerna, 6.12 min på maxet, + uppvärmning & nerjogg (5+5?)
MaxHF/SnittHF: 201/det beror på


OCH I OCH MED DETTA KOMMER JAG FÖRFLYTTA ALL TRÄNINGS- OCH KOSTDAGBOKSFÖRING TILL: http://www.halso.info/forum/t-23640.html

Enjoy and see you there.