handdator

Visa fullständig version : Grädde = bra bulk?


kottovic
2007-02-18, 21:46
Äter som en gris men har svårt att gå upp i vikt och vill INTE dricka gainers när jag inte tränar. Vad sägs om lite grädde på moset? Vet att det är mycket fett men bra om man vill få lite hull. Eller?

beffen
2007-02-18, 21:47
Väljer du hellre grädde en gainer?

NisseEriksson
2007-02-18, 21:50
Sikta på att äta så mycket nyttig mat som helst så kanske du inte behöver fylla på med grädde för att få upp kalorierna.
Dvs. grädde innehåller inte bra fett och till bulk finns mycket bättre födoämnen, tex. nötter.
SÖK så finner du

Trance
2007-02-18, 21:52
Väljer du hellre grädde en gainer?

Skulle nog jag också göra.

Dnepr
2007-02-18, 21:58
När hade du tänkt att dricka grädden? En skvätt till varje mål eller mellan målen? Vet att detta inte hör till tråden - men jag har svårt att se varför valet måste stå mellan grädde och gainer. Kör proteinpulver och fet mjölk eller nåt.

ligne
2007-02-18, 22:03
gör som Nisse sa, ät nötter mellan måltiderna :thumbup:

pragmatist
2007-02-18, 22:12
Så länge inte det totala intaget av mättat fett skenar iväg så ser jag inga problem med lite grädde i proteindrinken eller i såsen till maten.

I åtskilliga stora populationsstudier har feta mejeriprodukter varit statistiskt kopplade till långt och hälsosamt liv, genom att t.ex. skydda mot tarmcancer.

kottovic
2007-02-18, 22:12
När hade du tänkt att dricka grädden? En skvätt till varje mål eller mellan målen? Vet att detta inte hör till tråden - men jag har svårt att se varför valet måste stå mellan grädde och gainer. Kör proteinpulver och fet mjölk eller nåt.

Nångång under dagen, då jag verkligen inte har tid att äta en måltid.Äta på nötter är bra men det blir dyrt i längden. Dessutom är det enklare att få i sig vätska.

Dnepr
2007-02-18, 22:17
Drick du din grädde om det passar dig bra och du är sugen på det. Men själv hade jag kört en proteindrink med mjölk och en svätt grädde och/eller olja i. Raps eller olvollja brukar jag ha i.

NisseEriksson
2007-02-18, 22:18
Nångång under dagen, då jag verkligen inte har tid att äta en måltid.Äta på nötter är bra men det blir dyrt i längden. Dessutom är det enklare att få i sig vätska.

Enklare att dricka grädde än att äta nötter, tveksamt, nötterna kan du ha i en påse, easy as pie.
Gräddpaketen är inte återförslutningsbara dvs. du måste ha en flaska att ha grädden i.
Grädden är dessutom en kylvara.
Nu antog jag att du skulle ha det tillexempel i skolan eller som mellanmål , är du hemma så är det en helt annan femma.

Edit nummer två: Om du menar att det är mindre plågsamt att få i sig x kalorier genom att äta grädde istället för nötter så förstår jag dig också.
Men jag skulle aldrig sitta och dricka grädde för det.

kottovic
2007-02-18, 22:20
Så länge inte det totala intaget av mättat fett skenar iväg så ser jag inga problem med lite grädde i proteindrinken eller i såsen till maten.

I åtskilliga stora populationsstudier har feta mejeriprodukter varit statistiskt kopplade till långt och hälsosamt liv, genom att t.ex. skydda mot tarmcancer.

När ligger man i farozonen angående intaget av mättat fett? äter bara nyttigt hela dagarna. Dock är det dom sista kcal som jag inte lyckas få i mig.

bulk fiction
2007-02-18, 22:21
Som dnepr sa, man kan dricka olja också, om du nu tycker det är lättare att dricka saker. Bara hälla över maten eller dricka som den är.

nutz
2007-02-18, 22:27
Läsk eller mjölk.

pragmatist
2007-02-18, 23:39
När ligger man i farozonen angående intaget av mättat fett? äter bara nyttigt hela dagarna. Dock är det dom sista kcal som jag inte lyckas få i mig.

Ett högt totalt intag av mättat fett är kopplat till diverse hälsorisker (hjärt/kärlsjukdom, diabetes, alzheimers, you name it...), men om du äter "nyttigt" hela dagarna i övrigt finns det säkert inget problem med att äta en del feta mejeriprodukter - till och med rekommenderat, om man får tro forskningsresultaten om cancer.

Eventuella risker med mättat fett kan man också motverka till stor del genom tillräckligt intag av omättade/fleromättade (ffa omega-3) fetter samt fibrer.

Eddie Vedder
2007-02-19, 04:37
När ligger man i farozonen angående intaget av mättat fett? äter bara nyttigt hela dagarna. Dock är det dom sista kcal som jag inte lyckas få i mig.

Ha du lite grädde i maten, inga problem alls. Men däremot om du käkar mackor med fet ost å smör å fet fil på morgon, köttfärs med gräddsås till lunch å blodpudding me bacon till middag blir de ju en annan sak.

Så du får se kosten som en helhet, grädde är mycke kcal å kan göra maten väldigt god men va noga med att äta olika sorters fett å låt omättat fett utgöra basen. Näringsrekommendationerna säger att 10% av fettintaget bör vara från mättade fettsyror men tänk då på att 1dl grädde på 40% fett inte innebär 40 gram mättat fett. Jag vet inte fördelningen i grädde men i Bregottsmör är det ungefär 50/50 mellan mättat å omättat fett, jag tycker smör är en väldigt underskattad fettkälla.

Max
2007-02-19, 07:32
En god efterrätt eller semla några gånger i veckan kanske? Kanske klassas som gainer utan träning förresten :D

kottovic
2007-02-19, 19:42
Ha du lite grädde i maten, inga problem alls. Men däremot om du käkar mackor med fet ost å smör å fet fil på morgon, köttfärs med gräddsås till lunch å blodpudding me bacon till middag blir de ju en annan sak.

Så du får se kosten som en helhet, grädde är mycke kcal å kan göra maten väldigt god men va noga med att äta olika sorters fett å låt omättat fett utgöra basen. Näringsrekommendationerna säger att 10% av fettintaget bör vara från mättade fettsyror men tänk då på att 1dl grädde på 40% fett inte innebär 40 gram mättat fett. Jag vet inte fördelningen i grädde men i Bregottsmör är det ungefär 50/50 mellan mättat å omättat fett, jag tycker smör är en väldigt underskattad fettkälla.


Drack en 3dls 38% som mellanmål, magen var knäckt i 2 timmar sen var det bra igen. Får se om denna metod fungerar i längden :)

Eddie Vedder
2007-02-19, 19:45
Drack en 3dls 38% som mellanmål, magen var knäckt i 2 timmar sen var det bra igen. Får se om denna metod fungerar i längden :)

Å fyfan va vidrigt!*spy* Herregud, varför blandar du inte i grädden i såser o.s.v. ist å sprider ut dom där deciliterna över dagen?!

kottovic
2007-02-19, 19:47
Å fyfan va vidrigt!*spy* Herregud, varför blandar du inte i grädden i såser o.s.v. ist å sprider ut dom där deciliterna över dagen?!

Kör man budbil har man knappt tid att äta, gör det bästa av situationen. Tillräckligt jobbigt när man har dålig aptit.

Handcuff
2007-02-19, 20:55
SItta å sörpla grädde ur ett paket...seriöst, låter det verkligen vettigt? Finns ungefär en miljard trevligare (och vettigare) alternativ *screwy*

Pepz
2007-02-19, 20:57
gör som jag. köp bäbisvälling. 2dl pulver = 500kcal

Ryska_raketen
2007-02-19, 20:59
Har du svårt att äta mer mat, försök få i dig mat med mycket kcal istället. Nötter är ett bra exempel.

kottovic
2007-02-19, 21:01
gör som jag. köp bäbisvälling. 2dl pulver = 500kcal

2dl pulver då tar en förpackning slut rätt fort, kostar runt 50kr per förp. Blandar du med mjölk ?

Pepz
2007-02-19, 21:04
2dl pulver då tar en förpackning slut rätt fort, kostar runt 50kr per förp. Blandar du med mjölk ?

vatten eller mjölk..

köp storpack, blir billigare..

kottovic
2007-02-19, 21:04
vatten eller mjölk..

köp storpack, blir billigare..

And what about the GI?

Pepz
2007-02-19, 21:05
And what about the GI?

irrelevant med GI

men torde vara relativt lågt med tanke på fettinnehållet

GymTT
2007-02-19, 21:06
är det gott också pepz?

Pepz
2007-02-19, 21:09
är det gott också pepz?

helt ok. godare med kaffe eller oboy i... eller smaksatt protein..

Eddie Vedder
2007-02-19, 21:15
And what about the GI?

Har svårt å tro att nån människa skulle gå me på att förtära grädde så man kommer upp i 50 gram kolhydrater faktiskt*spy*

GI mäts ju på livsmedel där det kan tänkas ha relevans å jag tror inte grädde tillhör den kategorin. Det vore som att försöka mäta GI på ost ungefär.

kottovic
2007-02-19, 21:25
Har svårt å tro att nån människa skulle gå me på att förtära grädde så man kommer upp i 50 gram kolhydrater faktiskt*spy*

GI mäts ju på livsmedel där det kan tänkas ha relevans å jag tror inte grädde tillhör den kategorin. Det vore som att försöka mäta GI på ost ungefär.

Rätt kass på just GI, äter nästan bara fullkornsprodukter och försöker hålla mig borta från Gainers och andra sockerbomber. Grädde var juh rätt enkelt att få i sig.

jedimind
2007-02-20, 00:55
Vad väger du trådskaparn? Jag tycker inte det var förrän man kom över 90 kilo det började ta emot lite att få ner alla behövliga Kcal via vanlig mat. Skit i grädden, Ta dig tid att göra mer näringsrika måltider. E inte så mycket för extra nötter (förrutom på julen) och flöt i allmänhet för att jacka up kcal heller. Lite omega-3 för att smörja maskineriet bara :)

Detta är då vardagskosten, grädde till kladdkaka på helgen måste man ju få unna sig :)

kottovic
2007-02-20, 08:03
Vad väger du trådskaparn? Jag tycker inte det var förrän man kom över 90 kilo det började ta emot lite att få ner alla behövliga Kcal via vanlig mat. Skit i grädden, Ta dig tid att göra mer näringsrika måltider. E inte så mycket för extra nötter (förrutom på julen) och flöt i allmänhet för att jacka up kcal heller. Lite omega-3 för att smörja maskineriet bara :)

Detta är då vardagskosten, grädde till kladdkaka på helgen måste man ju få unna sig :)

Ligger på 82kg och vill nå 95....helst innan jag fyller 30år *grr* Grädde på mackan tillsvidare.

jedimind
2007-02-20, 16:00
Ligger på 82kg och vill nå 95....helst innan jag fyller 30år *grr* Grädde på mackan tillsvidare.


95 hårda kilon, eller 95 bebismjuka? grädden gör dig ingen nytta whatsoever.

Handcuff
2007-02-20, 16:30
Äter som en gris men har svårt att gå upp i vikt och vill INTE dricka gainers när jag inte tränar
Kvittar väl om du tränar eller inte. Vad händer om du skulle dricka en proteindrink i din budbil?
Äta på nötter är bra men det blir dyrt i längden. Dessutom är det enklare att få i sig vätska
Nötter kostar inget mer än dina gräddpaket. Är bara 1000ggr bättre.
And what about the GI?
GI är helt ointressant. Att du ens undrar me tanke på att du tycker ett paket grädde är ett bra mellanmål :confused:
Rätt kass på just GI, äter nästan bara fullkornsprodukter och försöker hålla mig borta från Gainers och andra sockerbomber. Grädde var juh rätt enkelt att få i sig.
Mm inge kul gå till tandläkaren. Glöm kvällstidnignstänket och ät mer mat.
Ligger på 82kg och vill nå 95....helst innan jag fyller 30år *grr* Grädde på mackan tillsvidare.
Varför vill du gå upp 13kg utan att träna något? Ok inte min sak men det kommer till största delen att vara fläsk. :confused:


Läs alla trådar i "best off" tror du har låst dig i någon slags okunskap blandat med nån typ av "uschkolhydraterärbajs" tänk som du fått av någon GI-tant :thumbup:

NisseEriksson
2007-02-20, 16:53
Kvittar väl om du tränar eller inte. Vad händer om du skulle dricka en proteindrink i din budbil?

Nötter kostar inget mer än dina gräddpaket. Är bara 1000ggr bättre.

GI är helt ointressant. Att du ens undrar me tanke på att du tycker ett paket grädde är ett bra mellanmål :confused:

Mm inge kul gå till tandläkaren. Glöm kvällstidnignstänket och ät mer mat.

Varför vill du gå upp 13kg utan att träna något? Ok inte min sak men det kommer till största delen att vara fläsk. :confused:


Läs alla trådar i "best off" tror du har låst dig i någon slags okunskap blandat med nån typ av "uschkolhydraterärbajs" tänk som du fått av någon GI-tant :thumbup:

+24

kottovic
2007-02-20, 18:08
Vem har sagt att jag inte tränar? dra inte förhastade slutsatser min vän.

Hur ska jag öka i vikt om jag inte får i mig tillräckligt mycket kcal? *whistle*

kottovic
2007-02-20, 18:14
95 hårda kilon, eller 95 bebismjuka? grädden gör dig ingen nytta whatsoever.

Det är väl knappast grädden som bidrar till min muskeltillväxt, kosten överlag är riktigt bra, bara det sista lilla som inte riktigt går ner.

jedimind
2007-02-20, 18:22
Det är väl knappast grädden som bidrar till min muskeltillväxt, kosten överlag är riktigt bra, bara det sista lilla som inte riktigt går ner.


1.Varför ska du då äta den?
2. Om det är så lite kvar....ehm...hur svårt kan det vara?

kottovic
2007-02-20, 18:27
1.Varför ska du då äta den?
2. Om det är så lite kvar....ehm...hur svårt kan det vara?

Varför tror du jag startade tråden? Fanns det inget problem hade jag inte brytt mig att fråga.

jedimind
2007-02-20, 18:37
Varför tror du jag startade tråden? Fanns det inget problem hade jag inte brytt mig att fråga.

För att få reda på om grädde är "Bra bulk" Vilket majoriteten av de svarande har sagt att det inte är, vad du tar till dig av den informationen är väl upp till dig. (antar att du hänger på forum för att få information av sådana som möjligtvis vet mer än dig om vederbörande ämne, mer än en social mötesplats)

Det jag säger är; Om grädde inte bidrar till din muskeltillväxt (Vilket du själv har sagt) Varför ska du då äta den? Och om du har sååå lite kvar, hur kan det finnas ett problem att fylla det utrymmet med näringsrik mat SOM bidrar till din muskeltillväxt?

Alla här försöker hjälpa dig på rätt spår!

Önskar dig hursomhelst lycka till med din träning!

kottovic
2007-02-20, 18:45
För att få reda på om grädde är "Bra bulk" Vilket majoriteten av de svarande har sagt att det inte är, vad du tar till dig av den informationen är väl upp till dig. (antar att du hänger på forum för att få information av sådana som möjligtvis vet mer än dig om vederbörande ämne, mer än en social mötesplats)

Det jag säger är; Om grädde inte bidrar till din muskeltillväxt (Vilket du själv har sagt) Varför ska du då äta den? Och om du har sååå lite kvar, hur kan det finnas ett problem att fylla det utrymmet med näringsrik mat SOM bidrar till din muskeltillväxt?

Alla här försöker hjälpa dig på rätt spår!

Önskar dig hursomhelst lycka till med din träning!


Majoriteten har INTE sagt att det är DÅLIGT utan en del har påpekat att man kan dricka fet mjölk/olja eller äta nötter ISTÄLLET. Mod kan låsa tråden.

Dnepr
2007-02-20, 18:56
För att få reda på om grädde är "Bra bulk" Vilket majoriteten av de svarande har sagt att det inte är, vad du tar till dig av den informationen är väl upp till dig. (antar att du hänger på forum för att få information av sådana som möjligtvis vet mer än dig om vederbörande ämne, mer än en social mötesplats)

Det jag säger är; Om grädde inte bidrar till din muskeltillväxt (Vilket du själv har sagt) Varför ska du då äta den? Och om du har sååå lite kvar, hur kan det finnas ett problem att fylla det utrymmet med näringsrik mat SOM bidrar till din muskeltillväxt?

Alla här försöker hjälpa dig på rätt spår!

Önskar dig hursomhelst lycka till med din träning!

På vilket sätt skulle mer mat ge mer muskler om han redan fått i sig 300 gr protein och rejält med kolhydrater? Hur dumt det än kan låta så kanske grädden (eller valfri olja) kan ge honom dom kcal han behöver för att hamna på kcalplus - och göra att han bygger. Utgå inte från att hans kost är usel för övrigt.

kottovic
2007-02-20, 19:04
Kosten överlag är det inge fel på utan tvärtom. Det är snarare så att jag saknar ca 700-1000kcal och vill på ngt smart och enkelt sätt få i mig det.

jedimind
2007-02-20, 19:30
På vilket sätt skulle mer mat ge mer muskler om han redan fått i sig 300 gr protein och rejält med kolhydrater? Hur dumt det än kan låta så kanske grädden (eller valfri olja) kan ge honom dom kcal han behöver för att hamna på kcalplus - och göra att han bygger. Utgå inte från att hans kost är usel för övrigt.

Utgår inte ifrån något. Säger att grädde borde inte vara en del utav den dagliga kosten...Kalla det sunt bond förnuft, varken något bra fett varesig för att motverka fettinagring, resultat eller hjärta och kärl. Tycker han ska äta mer av den maten han äter och inte snöa in sig på att "något smidigt" sätt öka sitt kcal intag. Hellre mer protein och kolhydrater än massa tillsatt fett. Han väger 82 kg, det är inga problem att få i sig tillräckligt fett via den vanliga kosten. Och det grundar jag på inget mer än mina egna erfarenheter. Är övertygad om att fallet var så att jag druckit grädde som substitut/tillsats till min kost hade jag haft mindre muskler och mer fett.

jedimind
2007-02-20, 19:34
Kosten överlag är det inge fel på utan tvärtom. Det är snarare så att jag saknar ca 700-1000kcal och vill på ngt smart och enkelt sätt få i mig det.

du vill alltså ha i dig 700-1000 extra kcal i form av grädde? Det kommer bara sluta i tandagnissla. Tänk om!

Dnepr
2007-02-20, 19:37
Kcalplus är kcalplus - ligger man på det så blir det fett av det med. Lite grädde gör varken till eller från, men jag tycker ju inte han ska tillföra 700-1000 kcal grädde. Personligen kan jag inte se hur det kan vara svårt att lägga till 700-1000kcal extra - det är ju bara att lägga till 150-200 kcal till sina 5 mål man äter. Men den här killen tycker tydligen det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier. I den här tråden har han nu fått såpass bra tips att det inte borde vara några problem längre.

jedimind
2007-02-20, 20:08
Kcalplus är kcalplus - ligger man på det så blir det fett av det med. Lite grädde gör varken till eller från, men jag tycker ju inte han ska tillföra 700-1000 kcal grädde. Personligen kan jag inte se hur det kan vara svårt att lägga till 700-1000kcal extra - det är ju bara att lägga till 150-200 kcal till sina 5 mål man äter. Men den här killen tycker tydligen det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier. I den här tråden har han nu fått såpass bra tips att det inte borde vara några problem längre.

Ja, och om Kcal + består av mestadels grädde kontra 2 extra måltider, vilket alternativ tror du blir kvalitativa muskler och mindre fett? I praktiken blir det bara fel av att försöka öka upp sitt kcal för att man är lat. Vill man vara hård och stor krävs det fan lite uppoffring, vilken fan är minimal när man väger 82 kg

Det jag försöker förklara för han är att är man ung väger 82 kg behövs det ingen grädde för att jacka upp kcal. Mynnar ut i sämre insulinkänslighet, ökad fettinlagring, och det är helt enkelt inget alternativ han ens ska överväga.

jedimind
2007-02-20, 20:46
EDIT: Jag är fullt medveten om att bygga muskler handlar om kalorier och hormoner! it's the bottom line. MEN!

Det finns alltid faktorer som kommer störa denna balansgång och man måste väga in allting i ekvationen. I praktiken kommer bara denna lathet att ge dig sämre muskelutveckelutveckling kontra fettprocent. Ju mer du kommer sträva efter att hela tiden stoppa i dig mat som är näringsrik och välfördelad, Desto bättre kommer det gå för dig. "Bulk" i allmänhet tycker jag har tagits till sin ytterlighet. Det är väl därför många som bygger bli feta, för att sedan deffa bort sitt hull, men också sina muskler. Och deffa min vän, det är fan inte angenämt nånstans. Jag har gjort alla misstag som finns: ätit för mycket, för lite, levt på kosttillskott provat alla möjliga dieter, from the school of hard knocks om man kan säga så utan att verka som en ego-tönt. Det jag kommit fram till är att försöka öka lite lite hela tiden för man har ut det i slutändan. Jag vill bara föra över mina erfarenheter till dig så du slipper gå i samma gropar som mig! Tack!

/Danne

kottovic
2007-02-20, 20:50
EDIT: Jag är fullt medveten om att bygga muskler handlar om kalorier och hormoner! it's the bottom line. MEN!

Det finns alltid faktorer som kommer störa denna balansgång och man måste väga in allting i ekvationen. I praktiken kommer bara denna lathet att ge dig sämre muskelutveckelutveckling kontra fettprocent. Ju mer du kommer sträva efter att hela tiden stoppa i dig mat som är näringsrik och välfördelad, Desto bättre kommer det gå för dig. "Bulk" i allmänhet tycker jag har tagits till sin ytterlighet. Det är väl därför många som bygger bli feta, för att sedan deffa bort sitt hull, men också sina muskler. Och deffa min vän, det är fan inte angenämt nånstans. Jag har gjort alla misstag som finns: ätit för mycket, för lite, levt på kosttillskott provat alla möjliga dieter, from the school of hard knocks om man kan säga så utan att verka som en ego-tönt. Jag vill bara föra över mina erfarenheter till dig så du slipper gå i samma gropar som mig! Tack!

/Danne


Min bror som tränat seriöst i 10år har väl sagt åt mig några gånger att det är bättre att öka smått istället för att fläska på. När jag började träna så gick jag från sjuka 62kg (196cm) till 82 på 6 månader. Blev inte fet, förutom att magen växt fortare än brösten. Efter den tiden så blev det trögare, åt fortfarande lika mycket om inte mer och tränade precis som förut fast med mer variation. Nästan så jag kan klassa mig som desperat eftersom det vore kul att se lite mer "normal" ut. ÄR fortfarande för smal och det suger.

WHITEFOLKS
2007-02-20, 23:09
Hur många kcal är +/-0 för dig på en dag? Skulle gissa runt 3000 kanske, att då låta 700-1000 av det komma från grädde låter lite överdrivet, jag skulle satsa på att bara äta lite mindre kalorisnålt i allmänhet, vanlig ost istället för 10%, några extra skivor osv.

Tränar man tokmycket och behöver en 5-6000 på en dag kan jag tänka mig att fylla 1000 med skräp.

Gör det någon egentlig skillnad i slutändan? Vem vet, men jag skulle inte känna mig bekväm med att dricka grädde iaf när det finns så mycket annat gott man kan äta :D