handdator

Visa fullständig version : Bröd = dåliga kolhydrater?


anders_87@ht
2007-02-18, 19:44
läste precis igenom en gammal artikel ur suntliv där någon kostexpert (självutnämd? *whistle* ) avrådde alla som ville leva sunt att inte äta bröd över huvudtaget. bröd innehåller mycket kolhydrater vilket kanske inte är så bra om man strävar efter att gå ned i vikt - men finns det någon anledning utöver det att inte äta bröd? är det "dåliga kolhydrater" i bröd eller liknande?

jwzrd
2007-02-18, 19:45
Tja, avrådde han alla att _inte_ äta bröd så har han ju helt rätt.

YTS
2007-02-18, 19:49
läste precis igenom en gammal artikel ur suntliv där någon kostexpert (självutnämd? *whistle* ) avrådde alla som ville leva sunt att inte äta bröd över huvudtaget. bröd innehåller mycket kolhydrater vilket kanske inte är så bra om man strävar efter att gå ned i vikt - men finns det någon anledning utöver det att inte äta bröd? är det "dåliga kolhydrater" i bröd eller liknande?

Man blir inte fet av kolhydrater i sig, det är kvalificerat skitsnack. Äter man pumpernickelbröd, så är bröd helt okey. Pumpernickel är bröd bakat på 100% fullkornsrågmjöl, hela rågkärnor och surdeg. Innehåller betydligt mer vitaminer, mineraler och fibrer än vanligt bröd. Dessutom lågt G.I. så man står sig bra på det. Sen kan du ju fråga dig - vad skulle jag äta om jag inte åt bröd?

jwzrd
2007-02-18, 19:51
Tja, eller äta vanligt jäkla bröd med hyffsade ingredienser.

Max
2007-02-18, 20:05
Kolhydraterna är i allmänhet av den bra sorten. Somliga bröd innehåller med sockerarter än andra, men det är inte nån stor variation så länge man inte väljer sockerkakan.

jwzrd
2007-02-18, 20:07
Kolhydraterna är i allmänhet av den bra sorten. Somliga bröd innehåller med sockerarter än andra, men det är inte nån stor variation så länge man inte väljer sockerkakan.

Sockerkakan har lågt GI11

:)

Max
2007-02-18, 20:10
Sockerkakan har lågt GI11

:)

Fortfarande inga bra kolhydrater ;)
Syftade till stärkelse VS. sockerarter här, inte GI.

jwzrd
2007-02-18, 20:11
Fortfarande inga bra kolhydrater ;)
Syftade till stärkelse VS. sockerarter här, inte GI.

Jag försöker göra mig lustig över GI. Sockerkaka är optimalt goda kolhydrater men kanske inte optimalt i särskillt många andra sammanhang.

Trance
2007-02-18, 20:13
Fan vad sugen jag blev på sockerkaka nu, blir att åka och köpa. Helt klart optimalt.

L-Sami
2007-02-18, 20:15
Bröd är en av de bästa kolhydrat källorna som finns, fy skam på dem som säger att kolisar är dåligt. Artikeln var kanske också från år 2000, så det gäller att vara källkritisk.

floppix
2007-02-18, 20:16
Det finns inga dåliga kolhydrater, bara dåliga matvanor

jwzrd
2007-02-18, 20:18
Fan vad sugen jag blev på sockerkaka nu, blir att åka och köpa. Helt klart optimalt.

Jag med :/

Max
2007-02-18, 20:18
Jag försöker göra mig lustig över GI. Sockerkaka är optimalt goda kolhydrater men kanske inte optimalt i särskillt många andra sammanhang.

Sorry, misstolkade din smajlis där. Ville också förtydliga att jag inte snackade om GI.

nutz
2007-02-18, 20:19
Det finns inga dåliga kolhydrater, bara dåliga matvanor

Det var inte det minsta lustigt :D

Jag med :/

Min tur...

Max
2007-02-18, 20:22
Fan vad sugen jag blev på sockerkaka nu, blir att åka och köpa. Helt klart optimalt.
Ledsen att jag drog upp sockerkaka i tråden så här på söndag kväll. Synd att alla skall behöva dra på sig förklädena eller dra ut och handla nu :D

King Grub
2007-02-18, 20:31
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx

:thumbup:

LuThe
2007-02-19, 00:22
har läst av jonas colting att ris och pasta är alldeles för förädlade kolhydrater. att det i princip "bara" innehåller kolisar och inga andra saker som vitaminer mineraler osv som bröd och potatis gör.

stämmer detta?

King Grub
2007-02-19, 04:30
En stor överdrift.

Och även "förädlade" kolhydrater går bra att äta. Förhoppningsvis äter man en blandad kost och får det man behöver. Att ösa på med mikronärinsmämnen när man redan täckt sina behov fyller ingen positiv funktion. För en idrottsman med högt energibehov är det ofta en fördel att äta mer "skräp", eftersom själva täckandet av det behovet kan vara ett problem på potatis och torsk.

YTS
2007-02-19, 20:31
har läst av jonas colting att ris och pasta är alldeles för förädlade kolhydrater. att det i princip "bara" innehåller kolisar och inga andra saker som vitaminer mineraler osv som bröd och potatis gör.

stämmer detta?

Det finns ju fullkornsris s.k. råris och det finns fullkornspasta.
Men för att belysa din fråga, hur mycket det skiljer mellan icke förädlade produkter och förädlade, så gjorde jag för några år sen en jämförelse mellan pumpernickelbröd, (vilket är ett bröd bakt på 100% rågfullkorn) och formfranska. Alla värden per 1MJ (239 kcal)

G.I. 68 mot 100
Fiber 11,6g mot 3,0g
Folsyra 64mcg mot 34mcg
Kalium 623mg mot 130mg
Kalcium 91mg mot 26mg
Fosfor 234mg mot 107mg
Magnesium 88mg mot 22mg
Järn 5,18mg mot 0,85mg
Zink 2,71mg mot 0,85mg

Eddie Vedder
2007-02-19, 20:37
G.I. 68 mot 100
Fiber 11,6g mot 3,0g
Folsyra 64mcg mot 34mcg
Kalium 623mg mot 130mg
Kalcium 91mg mot 26mg
Fosfor 234mg mot 107mg
Magnesium 88mg mot 22mg
Järn 5,18mg mot 0,85mg
Zink 2,71mg mot 0,85mg

Nästan skrämmande siffor, sjukt va mycke näringsämnen man bara raffinerar bort samtidigt som folk i andra länder svälter:(

Vet du nåt om proteinskillnaden bröden emellan? Både groddarna och kliet brukar ju va ganska proteinrikt och dessa tas ju bort vid raffinering.

YTS
2007-02-19, 21:27
Nästan skrämmande siffor, sjukt va mycke näringsämnen man bara raffinerar bort samtidigt som folk i andra länder svälter:(

Vet du nåt om proteinskillnaden bröden emellan? Både groddarna och kliet brukar ju va ganska proteinrikt och dessa tas ju bort vid raffinering.

Proteinmässigt går det inte så bra att jämföra pumpernickel med formfranska, eftersom pumpernickel kan bakas på mjöl med låg proteinhalt medans formfranska kräver mjöl med hög proteinhalt. Men när jag kollade Grahamsmjöl (fullkornsvetemjöl) så höll det 14,67E% protein och ett vanligt bakvetemjöl 11,1E%. Men som sagt det skiljer väldigt mycket i proteinhalt mellan olika sädesslagssorter och kvaliteér.

Kabuto
2007-02-19, 21:35
Sååå, är vanlig husman och liknande bra bröd? :)

YTS
2007-02-19, 21:39
Nästan skrämmande siffor, sjukt va mycke näringsämnen man bara raffinerar bort samtidigt som folk i andra länder svälter:(


Sen så säljer hälskostare m.fl. på oss mineral och vitamintillskott, som ytterligare belastar miljön, genom tillverkning och transporter.

YTS
2007-02-19, 21:44
Sååå, är vanlig husman och liknande bra bröd? :)


Fullkornsbröd skall vara surdegsjäst, eftersom fullkornsmjöl innehåller fytinsyra som binder upp bl.a. järn o zink, så man inte tar upp det ordentligt. Surdeg aktiverar ett enzym i mjölet som heter Fytas, det bryter ner fytinsyran.Av mjukt bröd rekommenderas Pumpernickel och av knäckebröd Finncrisp.

jedimind
2007-02-19, 21:46
Du kan väl i princip äta de flesta bröd utan några men, kanske inte ska leta efter det vitaste du hittar, men om du äter det med protein och kanske några morötter och vinägerindränkt sallad är det väl likvärdigt med det grövsta grovbrödet du hittar (tänker på det tyska högdensitetsbrödet,vad nu det heter)


f.ö tränade jonas colting på mitt gym. en moneygrubbing nörd.

King Grub
2007-02-19, 21:54
Sååå, är vanlig husman och liknande bra bröd? :)

Alla sorters knäckebröd är utmärkt (undantaget ev nya smaksatta konstigheter), liksom vanligt grovbröd - det behöver inte vara surdegs- eller pumpernickel.

YTS
2007-02-19, 21:59
Du kan väl i princip äta de flesta bröd utan några men, kanske inte ska leta efter det vitaste du hittar, men om du äter det med protein och kanske några morötter och vinägerindränkt sallad är det väl likvärdigt med det grövsta grovbrödet du hittar (tänker på det tyska högdensitetsbrödet,vad nu det heter)


Hur många äter morötter och vinägerindränkt sallad till sina mackmåltider?
Tror det är vanligare med margarin och ost. Det tyska högdensitetsbröd du tänker på heter nog Pumpernickel.

Max
2007-02-19, 22:19
Hur många äter morötter och vinägerindränkt sallad till sina mackmåltider?
Tror det är vanligare med margarin och ost. Det tyska högdensitetsbröd du tänker på heter nog Pumpernickel.
Hur många äter 117 g blackeye bönor och 28 gram havre eller 63 g morot och 7 g solroskärnor osv. ;)

Du verkar ha koll på proteinkvalitet YTS. Vet du om mandelsmör (i princip ren mandel) kan kompletteras med vanligt bröd för att få ett ok protein, och i sådana fall vilka mängdrelationer som är vettigt?

jedimind
2007-02-19, 22:19
Hur många äter morötter och vinägerindränkt sallad till sina mackmåltider?
Tror det är vanligare med margarin och ost. Det tyska högdensitetsbröd du tänker på heter nog Pumpernickel.

Ja, det är väl sant, however e min erfarenhet är att dom flesta bröden som pumpernickel smakar pissavel så för smakens skull kan man äta vilket bröd man känner för och sedan trycka i sig några brandgula.

YTS
2007-02-19, 22:26
Du verkar ha koll på proteinkvalitet YTS. Vet du om mandelsmör (i princip ren mandel) kan kompletteras med vanligt bröd för att få ett ok protein, och i sådana fall vilka mängdrelationer som är vettigt?

Jag har inte kollat detta. Om du är intresserad av en sådan analys kan du PM:a mig.

YTS
2007-02-19, 22:28
Alla sorters knäckebröd är utmärkt (undantaget ev nya smaksatta konstigheter), liksom vanligt grovbröd - det behöver inte vara surdegs- eller pumpernickel.

Och vad anser du om fytinsyrans roll på upptaget av mineraler?

King Grub
2007-02-19, 22:50
Jag håller med Sverker, att för andra än rena vegetarianer är det inga problem.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1067671&postcount=2

MEDiAHORAN
2007-02-21, 16:12
http://www.ostrasbrod.com/matbrod_detalj.php?prod=12 äter det här brödet en hel del, 4,5 gram sockerarter per 100g men det skall väl vara nyttigt detta brödet?

Eddie Vedder
2007-02-21, 16:26
http://www.ostrasbrod.com/matbrod_detalj.php?prod=12 äter det här brödet en hel del, 4,5 gram sockerarter per 100g men det skall väl vara nyttigt detta brödet?

Vad som är nyttigt är subjektivt å måste ses i förhållande till va du äter mer. Personligen tycker jag det är ett ganska undermåligt bröd men med några skivor kalkonpålägg, lite olivojla å skivad paprika exempelvis blir det ju nyttigare än pumpernickelbröd med ett tjockt lager Nutella.

Man kan inte dela in mat i "bra och dåligt"/"nyttigt och onyttigt".

MEDiAHORAN
2007-02-21, 16:57
Vad som är nyttigt är subjektivt å måste ses i förhållande till va du äter mer. Personligen tycker jag det är ett ganska undermåligt bröd men med några skivor kalkonpålägg, lite olivojla å skivad paprika exempelvis blir det ju nyttigare än pumpernickelbröd med ett tjockt lager Nutella.

Man kan inte dela in mat i "bra och dåligt"/"nyttigt och onyttigt".Okej förstår poängen, pumpernickelbröd skall jag försöka kolla efter i butiken nästa gång. Tackar!

Handcuff
2007-02-21, 17:03
Okej förstår poängen, pumpernickelbröd skall jag försöka kolla efter i butiken nästa gång. Tackar!

Ät du ditt bröd om du tycker om det :thumbup:

frökenzelda
2007-02-21, 17:54
Det beror väl på vilket bröd det är och vad man vill med kosten etc.?? Dom som äter GI-baserat utesluter bröd helt och hållet (jag tror för övrigt inte att GI är så jävla nyttigt som folk vill påstå att det är, ni får gärna halshugga mig nu men jag känner det vara ett i raden av alla idiotiska bantningsknep).

Jag äter inte 100% GI-baserat så jag äter bröd. Dock inget vitt bröd, det har man ju hört ska va väldigt onyttigt och jag tvivlar inte på det eftersom dom flesta vita bröd jag kollat på innehåller mycket socker. Äter bara fullkornsbröd. Men jag TROR att det mesta mat är bra i lagom mängder, det är väl ingen som dött av att käka bröd heller... visst, det är mycket kolhydrater i bröd men man behöver ju kolisar också.

Är det Aftonbladet som vart framme nu igen eller finns det nån trovärdig artikel om hur dåligt det är att äta bröd?

frökenzelda
2007-02-21, 17:56
Vad som är nyttigt är subjektivt å måste ses i förhållande till va du äter mer. Personligen tycker jag det är ett ganska undermåligt bröd men med några skivor kalkonpålägg, lite olivojla å skivad paprika exempelvis blir det ju nyttigare än pumpernickelbröd med ett tjockt lager Nutella.

Man kan inte dela in mat i "bra och dåligt"/"nyttigt och onyttigt".

Bra skrivet, säger ju sig självt att det bästa inte är att käka pomes frites varenda dag men man måste ju se till kosten i övrigt. Jag kan äta hur mycket av mina fullkornsbröd jag vill, jag blir inte så mycket nyttigare om jag alltid har ett fett lager jordnötssmör och lika fett lager sockrig sylt på.

Eddie Vedder
2007-02-21, 18:12
Är det Aftonbladet som vart framme nu igen eller finns det nån trovärdig artikel om hur dåligt det är att äta bröd?

Handlar bara om att mackor är typexemplet på mat som är ganska energirikt å lätt att överäta utan att man räknar det.

Man är hungrig som fan å tar en macka i väntan på att maten ska bli klar, man sätter sej vid TV:n å tar en macka på ren rutin o.s.v.

Så bröd e långt ifrån onyttigt å jag äter ganska ofta bröd som kolhydratkälla till lunch, inte på nåt sätt bättre lr sämre än ris/pasta/potatis/bulgur whatever. Är nog dock många som har blivit feta på att gå och småäta mackor utöver den vanliga kosten å då kan det ju va en smart grej att plocka bort bröd så är dom extra kcal borta ur ekvationen iaf.

....förutsatt att det problemet finns, mackor kan ju variera extremt mycke i energi oxå men trots det säger man "jag tog en macka" oavsett om det är en hel hönnökaka med smör å fet ost lr en knäckebrödskiva med skinka.

YTS
2007-02-21, 21:10
http://www.ostrasbrod.com/matbrod_detalj.php?prod=12 äter det här brödet en hel del, 4,5 gram sockerarter per 100g men det skall väl vara nyttigt detta brödet?

Det är sockerbetsfibrer i! Vet inte om det bara är jag som har problem med dem, men magen blör när jag äter nå´t med såna i.

frökenzelda
2007-02-22, 12:53
Slutsats: folk får helt enkelt lära sig att tänka på vad de stoppar i sig. :)