handdator

Visa fullständig version : Alpina skidåkare starkare än tyngd/styrkelyftarna?


smulrulle
2007-02-18, 17:07
För några timmar sen på radio så var det en person som sa att skidåkarna i landslaget och de var starkare än de svenska tyngdlyftarna i knäböj. När han sa tyngdlyftning menade han troligtvis styrkelyft. Hans förnamn var Bengt, och han jobbade/jobbar inom den medicinska delen av skidförbundet.
Jag själv har hört på ryktesväg att Pernilla Widberg tränade på 170kg och har maxat 230kg, torligtvis utan utrustning. Hon vägde väll runt 70kg, vilket betyder hon utan problem skulle kunnat ta världsrekord i knäböj.

Damerna i alpin skidåkning skulle kunna vara starkare än damerna i styrkelyft eftersom det finns så få kvinnliga svenska styrkelyftare. Däremot tror jag knappast att skidåkar-herrarna skulle ha en chans mot styrkelyftarna.

Är det någon som har några siffror på vad skidåkarna egentligen tar i bänkpress,marklyft och knäböj?

bubbe
2007-02-18, 17:11
Mig veterligen har ingen skidåkare tävlat i SL eller ställt upp med samma regler, 230 knäböj är lätt, om man gör kvartsböjar av det.

jwzrd
2007-02-18, 17:13
Framförallt blir det lätt när man jämfört kvartsböj i hacklift med SL-böj.

smulrulle
2007-02-18, 17:14
Mig veterligen har ingen skidåkare tävlat i SL eller ställt upp med samma regler, 230 knäböj är lätt, om man gör kvartsböjar av det.

Skidåkarna gör troligtvis alldeles för grunda böjjar, men att påstå att 230kg är lätt är bara löjligt, när det handlar om en tjej på 70kg.

bubbe
2007-02-18, 17:21
Skidåkarna gör troligtvis alldeles för grunda böjjar, men att påstå att 230kg är lätt är bara löjligt, när det handlar om en tjej på 70kg.

Att påsta att skidåkarna tar mer i styrkelyftarnas egna tävlingsgrenar är väl löjligt om något?

Och ja, det är enorm skillnad i kraftutveckling på supergrunda smithböjar mot riktiga djup. Vi har långa spensliga vollybollspelare nere på klubben som tränar kvartsböjar titt som tätt, man är jävligt glad att dom hittills inte har gått igenom deras vändpunkt.

smulrulle
2007-02-18, 17:21
Om ni vill lyssna på vad Bengt sa kan ni gå in på http://sr.se/cgi-bin/Radiosporten/nyheter/sandningsarkiv.asp och lyssna på klippet som började 14:03. Ungefär 50 minuter in på klippet gör han en kommentar om skidåkarnas benstyrka.

Erik__
2007-02-18, 17:21
HAha läste nånstans att anja persson skulle tat 300 hahahahaha, isf "tar" martin timell 140 i bänk också ; )

John.D
2007-02-18, 17:24
pernilla wiberg bodde i borlänge i början av 90 talet hon tränade på maserhallen gym såg henne bra många gånger på gymmet och inte var det några 170 kg på stången då inte och inga djupa böjar heller. vad hon gjorde och har gjort sen i knäböj vet jag inte

smulrulle
2007-02-18, 17:25
Att påsta att skidåkarna tar mer i styrkelyftarnas egna tävlingsgrenar är väl löjligt om något?

Och ja, det är enorm skillnad i kraftutveckling på supergrunda smithböjar mot riktiga djup. Vi har långa spensliga vollybollspelare nere på klubben som tränar kvartsböjar titt som tätt, man är jävligt glad att dom hittills inte har gått igenom deras vändpunkt.

Det är vad jag försöker utreda, därför skulle det vara bra om någon hade några säkra siffror. Sen gällde det inte alla tävlingsgrenar utan endast knäböj. Den enda källa jag har är han från radion, dock är han inte allt för tillförlitligt eftersom han inte kan skilja mellan tynglyft och styrkelyft.

smulrulle
2007-02-18, 17:27
pernilla wiberg bodde i borlänge i början av 90 talet hon tränade på maserhallen gym såg henne bra många gånger på gymmet och inte var det några 170 kg på stången då inte och inga djupa böjar heller. vad hon gjorde och har gjort sen i knäböj vet jag inte

Det jag har hört var när hon blev utmanad av herrarna i djurgårdens hockeylag. Hon skulle då gjort några reps på 170kg, några av herrarna klarade också det men det blev ingen maxning.

bubbe
2007-02-18, 17:29
Det är vad jag försöker utreda, därför skulle det vara bra om någon hade några säkra siffror. Sen gällde det inte alla tävlingsgrenar utan endast knäböj. Den enda källa jag har är han från radion, dock är han inte allt för tillförlitligt eftersom han inte kan skilja mellan tynglyft och styrkelyft.

Grejen är ju att dom är säkert starka i benen, inget snack om saken. Däremot maxstyrka i riktig knäböj så är dom inte i närheten. Skidåkare har inget syfte i att bli enbart maxstarka i riktiga knäböj helt enkelt.

smulrulle
2007-02-18, 17:41
Grejen är ju att dom är säkert starka i benen, inget snack om saken. Däremot maxstyrka i riktig knäböj så är dom inte i närheten. Skidåkare har inget syfte i att bli enbart maxstarka i riktiga knäböj helt enkelt.

Jag håller med dig, med det är fortfarande bara spekulationer. Efter att forskat vidare om Pernilla Wiberg så ska det tydligen varit ett inslag på sportspegeln eller likande om när hon körde knäböj med herrarnas hockeylag. Hon gjorde några reps på 150-170kg, djupa dessutom. Någon som har ett minne av detta?

Yankeee
2007-02-18, 17:44
Jag tycker man vara försiktig med använda ordet "djupa", folk i allmänhet gör inte djupa böjar, särskilt inte idrottare som inte arbetar i det nedre rörelseomfånget.

mystic[-_-]
2007-02-18, 17:50
Bromsman

jwzrd
2007-02-18, 17:54
Jag håller med dig, med det är fortfarande bara spekulationer. Efter att forskat vidare om Pernilla Wiberg så ska det tydligen varit ett inslag på sportspegeln eller likande om när hon körde knäböj med herrarnas hockeylag. Hon gjorde några reps på 150-170kg, djupa dessutom. Någon som har ett minne av detta?

Ja. Det var som sagt i en hacklift och det var så löjligt grunda böjar att till och med byggarna på brädan hade klagat på djupet.

Allan
2007-02-18, 19:14
;2106071']Bromsman

Yep, med största sannolikhet. På Bosön kollade vi några av de som var i ropet på åttiotalet, bl a Bengt Fjällberg, och han var inte i närheten av hundra kilo i en djup knäböj. Och man kan fråga sig varför han skulle vara det.
Mer om Bromsman kan man läsa här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37835&highlight=bromsman

Hårig-rygg
2007-02-18, 19:20
Kan någon förklara VARFÖR man gör kvartsböjar och grunda böjar? Jag går så djupt jag kan, nästan så att rumpan nuddar i golvet. Hellre lägre vikt och ända ner.

Rockhard
2007-02-18, 19:25
Kan någon förklara VARFÖR man gör kvartsböjar och grunda böjar? Jag går så djupt jag kan, nästan så att rumpan nuddar i golvet. Hellre lägre vikt och ända ner.

Vad har skidåkarna för vinkel i knäna när dom svänger, störtloppsställning osv...?

regus
2007-02-18, 19:25
Kan någon förklara VARFÖR man gör kvartsböjar och grunda böjar? Jag går så djupt jag kan, nästan så att rumpan nuddar i golvet. Hellre lägre vikt och ända ner.

Mna vill hantera mer vikt, eller så tycker man det ger mer på något sätt.

Allan
2007-02-18, 19:28
Jodå, kvartsböjar och halva rörelser har sitt värde när man vet vad man pysslar med.

Yankeee
2007-02-18, 19:30
Kan någon förklara VARFÖR man gör kvartsböjar och grunda böjar? Jag går så djupt jag kan, nästan så att rumpan nuddar i golvet. Hellre lägre vikt och ända ner.

I många idrotter så arbetar man nästan bara med lätt böjda ben, du tjänar mest på att vara starkast i det läget du oftast befinner dig i.

Hårig-rygg
2007-02-18, 19:40
Japp, då fattar jag. Klart, sysslar man med någon idrott så tränar man ju utifrån de premisserna. Men det lär väl inte bygga så bra volym? Som vanlig motionär torde man ju tjäna på att köra djupa böjar.

Sniggel
2007-02-19, 00:00
Japp, då fattar jag. Klart, sysslar man med någon idrott så tränar man ju utifrån de premisserna. Men det lär väl inte bygga så bra volym? Som vanlig motionär torde man ju tjäna på att köra djupa böjar.

Precis, om man inte har nån anledning att köra grunda böjar kan man likväl köra djupa.

Jacksatan
2007-02-19, 09:14
Stod väl i aftonbladet för nån dag sen att Byggmark böjt 210kg när han var 17-18år. Allt enligt sin pappas utsago. Det säger sig självt att djupet är under all kritik då, tycker jag.

-AG-
2007-02-19, 09:38
Jag känner en slalomåkare som böjt 200 djupt vid 75-77kg kroppsvikt under tiden som han tävlade i slalom (vet inte exakt ålder men 18-20). Efter avslutat karriär så gick han upp i vikt (95kg som mest) och tränade lite styrketräning, bla med mig. Det blev som bäst 240kg i böj och 4x270 i mark.

Lars Lewen (som numer åker Skiercross) har varit med i en serietävling i styrklelyft om jag inte är felunderättad. Han gjorde på tävlingen kring 230 i böj utan utrustning (antagligen bälte).

Vissa av slalomåkarna är starka, andra inte. Det finns många överdrivna siffror, speciellt då vad tjejjerna ska ha gjort misstänker jag.

the_PL_man
2007-02-19, 10:15
Kollade med en tjej på jobbet som gick på skidgymnasiet, och har tränat med Anja (iofs 10 år sedan). 150 kg i halvböj/kvartsböj var de vikter som användes...

Som sagt, man får ta resultaten med en nypa salt, eftersom utförandet anpassas efter respektive grens behov.

/the_PL_man

jwzrd
2007-02-19, 10:27
Och för att ingen ska tro något annat är det givetvis grymt fina vikter. Hon lär vara rejält stark i lår, röv och bål för att hantera 150.

z_bumbi
2007-02-19, 10:56
Djävulens advokat slår till.

En del tjejer böjer 90-100 efter att ha tränat styrka relativt kort tid, Anja har tränat utförsåkning med kompleterade fys hela sitt liv och de senaste 10 åren (Minst) med elitinriktning.

Många som jämför resultaten med sina egna kanske ska fundera på hur stor del av sin träning som de lägger ner på överkroppen kontra ben och bål, det påverkar dels resultatet rejält samt även hur hur kroppsvikten fördelar sig.

Att jämföra med tyngdlyftande tjejer tycker jag går ganska bra, en del tyngdlyftare är inte så starka i böj för det är inget de tävlar i. Att någon av de alpina damerna skulle slå några av eliten i Sverige är alltså inte helt otroligt.

Skulle man mot förmodan få Anja eller någon annan i skidåkningseliten att träna för att tävla i SL så skulle de nog kunna smiska på ganska bra i böjen.

Siffrorna som nämns i sådana här sammanhang är respektabla vikter även om det "bara" är kvartsböjar.

pragmatist
2007-02-19, 11:32
Antagligen skulle en satsning på SL-böj eller olympisk böj ha negativ inverkan på deras skidåkning. Man behöver ju inget astronomiskt 1RM för att åka skidor, det man behöver är relativt hög styrka under lång tid (1-2 minuter) och mjölksyratålighet. Att träna en himla massa tunga böjar skulle förmodligen vara direkt kontraproduktivt (fel muskelfiberanpassning etc).

Johan_P
2007-02-19, 14:00
Jodå, kvartsböjar och halva rörelser har sitt värde när man vet vad man pysslar med.

Står fördelar/nackdelar om kvartsböjar och halvböjar med i "knäböj enligt Allan"? Annars kunde det varit en intressant artiken som du kunde komponera ihop tycker jag :) I och för sig ingenting jag planerar att använda, men alltid kul/intressant att se hur andra tränar.

major Pectoralis
2007-02-19, 14:48
Att lyfta 150kg i "nästan godkänd böj" är inget speciellt. Det skulle de flesta medelmännen klara efter något års träning - åtminstone om de tränat efter mina program...;)
Anja Pärsson och Pernilla Wiberg är ingalunda några "medelmänniskor". De är snarare övermänniskor, speciellt när det kommer till det fysiska och den mentala tjurigheten: "jag tror verkligen jag klarar det".
Jag skulle inte bli förvånad om Pillan dunkade upp närmare eller över 200kg i en godkänd SL-böj under sina glansdagar.
Alpina skidåkare lägger periodvis stort fokus på styrketräning. Sporten ställer höga krav på ben- och bålstyrka, speciellt den excentriska styrkan är mycket vital. Många tränar även mycket tung plyometri och lika många tar 2xkroppsvikten i böj. När deras styrkesäsong är som intensivast kan det innebära uppemot 4 styrkepass för benen i veckan. Det vill säga de tränar benen fullt jämförbart med en styrkelyftare, om inte mer. Jag är även övertygad om att de överlag tränar mer varierat (har inte gjort någon undersökning med en kvalificerad gissning). Om man pratar om total benstyrka - excentrisk styrka, maxstyrka, uthålligstyrka, konditionsstyrka, etc - så är jag övertygad om att de alpina åkarna slår styrkelyftare med hästlängder.
Har stött på många idrottare med en häpnadsväckande styrka. För övrigt hade jag en tjejkompis i min ungdom som tog det skånska rekordet i SL-bänkpress. Hon var 17 år och såg närmast ut som en något bredaxlad fotomodell. Dåvarande rekordet var drygt 60kg i hennes viktklass. Hon reppade på 80kg.....
Anledningen till att man köra korta böjar är bl.a. att det skall vara grenspecifikt. Det är framförallt slutsträcket i en knäböj som är intressant för spänsten i många idrotter där man hoppar. Därför tränar man denna specifikt, vilket inte utesluter att man även kör djupa böj. Andra idrottare kör grunda böjar för att ha större vikt på stången för att "ibland chocka benen". Det är inget för nybörjarna. Sedan finns naturligtvis även de som kör grunda böjar för att de inte begriper bättre eller för att de är för stela. De går så djupt de kan utan att tappa ryggen, vilket inte är fel. Successivt blir de vigare och kommer djupare.

Nitrometan
2007-02-19, 21:16
Bode Miller i Åre (Backstage att Metropolis Gym) 110 eller 130 på stången. Hyfsat djup med.

http://www.backstage.metropolisgym.se/Images/Bode.JPG

Hårig-rygg
2007-02-19, 21:23
Sliter det mer på knäna om man går så djupt man kan? Jag anar att jag har en aning känsliga knän. Bör man köra, alltså inte så djupa böj då? Eller kan jag fortsätta med mina böjar som är så djupt jag kommer.

mini
2007-02-19, 21:34
Jag skulle inte bli förvånad om Pillan dunkade upp närmare eller över 200kg i en godkänd SL-böj under sina glansdagar.


Det vore ju fantastiska resultat i så fall. Svenskt rekord kanske?
http://styrkelyft.se/ssf/rekord.aspx?kon=2&alder=3&gren=1

-AG-
2007-02-19, 22:18
Det vore ju fantastiska resultat i så fall. Svenskt rekord kanske?
http://styrkelyft.se/ssf/rekord.aspx?kon=2&alder=3&gren=1

...troligen världsrekord (med utrustning på). *popcorn*

the_PL_man
2007-02-19, 23:10
Om detta är botten i böjen så skulle jag kalla det en halvböj.

Men klarade Bode av att gå på gym? Trodde han var för utfestad för det. :)

/the_PL_man

Bode Miller i Åre (Backstage att Metropolis Gym) 110 eller 130 på stången. Hyfsat djup med.

http://www.backstage.metropolisgym.se/Images/Bode.JPG

the_PL_man
2007-02-19, 23:26
Kör du djupt. Brukar vara värre att vända i dessa brytlägen som i bilden, åtminstone känns det så i knäna....

/the_PL_man

Sliter det mer på knäna om man går så djupt man kan? Jag anar att jag har en aning känsliga knän. Bör man köra, alltså inte så djupa böj då? Eller kan jag fortsätta med mina böjar som är så djupt jag kommer.

mini
2007-02-19, 23:40
...troligen världsrekord (med utrustning på). *popcorn*

Troligen. VR i 56 är 222,5, och i 60 ligger det på 220,5.

major Pectoralis
2007-02-20, 11:11
Det vore ju fantastiska resultat i så fall. Svenskt rekord kanske?
http://styrkelyft.se/ssf/rekord.aspx?kon=2&alder=3&gren=1

Ja....?
Jag skrev att jag inte skulle vara förvånad om hon klarade det, inte att hon hade gjort det. Vis av erfarenhet vet man att makalösa resultat presterats av oväntade personer tidigare.

major Pectoralis
2007-02-20, 11:18
Bode Miller i Åre (Backstage att Metropolis Gym) 110 eller 130 på stången. Hyfsat djup med.

http://www.backstage.metropolisgym.se/Images/Bode.JPG

...Eller 150kg om det är 25kg:s viktar som döljer sig bakom de synliga*rolleyes*
Gjorde han en eller 50 reps? Är det bottenläget på bilden?
Tyckte Miller imponerande när han körde störtlopp på ett ben. Hur många här hade orkat det?

-AG-
2007-02-20, 11:48
...Eller 150kg om det är 25kg:s viktar som döljer sig bakom de synliga*rolleyes*
Gjorde han en eller 50 reps? Är det bottenläget på bilden?


Mellersta vikten ser ut att vara bredast, innersta vikten är blå (=20kg) och den yttersta är 15kg. Så det är högst 140kg. Han verkar behöva ta i iaf... och några femtireppare har jag aldrig sett alpinåkare utföra. Gissningsvis högst 8 reps.

Elitkillarna ligger antagligen mellan 160-200 (med något undantag) i djupa böj och tjejjerna under 150 (med något undantag).


Tyckte Miller imponerande när han körde störtlopp på ett ben. Hur många här hade orkat det?

Ingen som vet. Det handlar dessutom inte bara om styrka.

major Pectoralis
2007-02-20, 11:53
Det ser ut att vara 20+25+15 (in->ut). Mellersta vikten är bredast, innersta något smalare och den yttersta ännu smalare (som uppenbarligen är 15kg). Jag gissar på 140kg. Han verkar behöva ta i iaf... och några femtireppare har jag aldrig sett alpinåkare utföra. Gissningsvis högst 8 reps.

Elitkillarna ligger antagligen mellan 160-200 (med något undantag) i djupa böj och tjejjerna under 150 (med något undantag).



Ingen som vet. Det handlar dessutom inte bara om styrka.

Ett proffs på att räkna vikter hör jag. Ingen som "maskerar formen" där inte....:thumbup: :D
Jag har sett alpinåkare utföra 50-reppare, i benpress visserligen men dock.
Är 160-200 kg deras maxlyft i djup böj?

G-ice
2007-03-24, 21:06
Ett proffs på att räkna vikter hör jag. Ingen som "maskerar formen" där inte....:thumbup: :D
Jag har sett alpinåkare utföra 50-reppare, i benpress visserligen men dock.
Är 160-200 kg deras maxlyft i djup böj?

Jag åker mycket skidor eftersom jag säsongsjobbar i fjällen. Styrketränar när det inte finns snö och tog därför kontakt med fysansvarige för skidlandslaget för att höra med honom hur åkarna där tränar.
Enligt honom tränar (väldigt logiskt) inte utförsåkare för att klara tex 200 kg i böj utan istället kanske 120 kg*15. Dvs de vill bli bra på att hålla emot relativt stora krafter under en längre period. På frågan hur mycket en landslagsåkare (herrar) max tar i en DJUP böj svarade han OMKRING 180 kg.

Allan
2007-03-24, 23:01
Jag åker mycket skidor eftersom jag säsongsjobbar i fjällen. Styrketränar när det inte finns snö och tog därför kontakt med fysansvarige för skidlandslaget för att höra med honom hur åkarna där tränar.
Enligt honom tränar (väldigt logiskt) inte utförsåkare för att klara tex 200 kg i böj utan istället kanske 120 kg*15. Dvs de vill bli bra på att hålla emot relativt stora krafter under en längre period. På frågan hur mycket en landslagsåkare (herrar) max tar i en DJUP böj svarade han OMKRING 180 kg.

Tack för infon!

major Pectoralis
2007-03-24, 23:16
Jag åker mycket skidor eftersom jag säsongsjobbar i fjällen. Styrketränar när det inte finns snö och tog därför kontakt med fysansvarige för skidlandslaget för att höra med honom hur åkarna där tränar.
Enligt honom tränar (väldigt logiskt) inte utförsåkare för att klara tex 200 kg i böj utan istället kanske 120 kg*15. Dvs de vill bli bra på att hålla emot relativt stora krafter under en längre period. På frågan hur mycket en landslagsåkare (herrar) max tar i en DJUP böj svarade han OMKRING 180 kg.

Jaha, och vad hette den fysansvarige då? Även jag har haft kontakt med alpina fystränare på landslagsnivå. Kanske är det samma person? Jag vill minnas att han berättade för mig att man i regel inte kör djupa (ATG) benböj som alpin skidåkare eftersom man inte arbetar i de vinklarna i åkningen.
Hursomhelst motsvarar 180kg i en djup böj minst 200kg i en "godkänd" böj. Pillans benböj var legendariska. Förmodligen skulle hon matcha herrarna ganska bra i den övningen. Emellertid brukar även många tränare och elitaktiva mörka sin styrkeresultat av någon psykologisk anledning jag inte förstår mig på.

denny
2007-03-25, 11:32
Jag håller med dig, med det är fortfarande bara spekulationer. Efter att forskat vidare om Pernilla Wiberg så ska det tydligen varit ett inslag på sportspegeln eller likande om när hon körde knäböj med herrarnas hockeylag. Hon gjorde några reps på 150-170kg, djupa dessutom. Någon som har ett minne av detta?

Såg detta inslag och hon böjde knappt på benen. Men hon var nog ganska stark trots detta.

stahlberg
2007-03-25, 15:44
Det mest märkliga är en sak jag också tidigare påpekat. Ingen betvivlar att fotbollsspelare överträffar andra idrottsmän när det gäller att spela fotboll. Ingen tror att slalomåkare eller tennisspelare slår en trestegshoppare i tresteg. En paddlare slår en roddare i paddling och en roddare besegrar en paddlare i rodd. Allt detta är logiskt och högst sannolikt, därför att varje idrottsman är specialist på sin egen gren. Därför tror folk i allmänhet att dessa påståenden är sanna.

Undantaget tycks gälla styrka (och styrkelyftare). Kulstötare lyfter mer än styrkelyftare i bänkpress. Slalomåkare lyfter mer än styrkelyftare i knäböjning. Löparen Ben Johnson skulle ha överträffat världsrekordet i bänkpress många gånger om. Troligen finns det inte idrottsmän i många grenar som inte skulle slå styrkelyftarna i styrkelyft, om man skulle tro alla liknande spekulationer man får höra.

Man frågar sig varför just styrkelyftare skulle vara så usla i sin specialgren att idrottsmän i andra grenar - t.ex slalomåkare som varken specialtränar knäböjning (annat än för - just det - benstyrka för slalom) och som inte alls tränar maxstyrka - skulle prestera mera än dem som specialtränat i åratal. Svaret på frågan är naturligtvis att det är fråga om en ren och skär myt.

Frågan blir då hur denna myt, dessa osanna rykten, alls uppstår. För det första beror det på att idrottsmän och deras bekanta gärna överdriver sina styrkeresultat. För det andra beror det på att styrkelyftarna gör sina lyft på tävling och företrädare för de andra grenarna har fördelen att utföra sina lyft som gymlyft.

Jag ska belysa skillnaden mellan tävlingslyft och gymlyft med ett exempel. En gång för många år sedan deltog en lyftare (viktklass 110 kg) i en bänkpress-tävling, och lyfte 185 kg (utan bänktröja, det var före bänktröjornas tid). Tre dagar efter tävlingen bänkpressade han på nytt, men nu klarade han 215 kg. Skillnaden var att det nu var ett gymlyft, där han lyfte utan stopp på bröstet och med studs. Differensen i kg var 215-185 (30 kg). Hade han ännu lyft höfterna från bänken hade det kanske kommit 20 kg till. Hade han haft en passare som styrt stången hade det kanske kommit ytterligare 10. I så fall skulle skillnaden mellan tävlingslyft och gymlyft ha varit ha varit 245-185 (60 kg). Låt det gå en tid, så hade hans kompisar kanske spritt ut att han lyfter 270 kg i bänken - vips har vi en skillnad mellan 185 och 270 kg (85 kg). Så uppstår många myter.

Under de drygt 30 år jag sysslat med styrketräning har jag sett idrottsmän som representerat många olika grenar. Somliga av dessa har varit (överraskande) svaga, andra (överraskande) starka.

Att en slalomåkare - som inte tränar för mastyrka och som inte tränar knäböjning för att lyfta 1RM - skulle lyfta mer än de bästa styrkelyftarna i ett tävlingslyft i SL (med eller utan utrustning) kan ju vem som helst få tro. Och det gör ni ju också.

major Pectoralis
2007-03-25, 22:15
Det mest märkliga är en sak jag också tidigare påpekat. Ingen betvivlar att fotbollsspelare överträffar andra idrottsmän när det gäller att spela fotboll. Ingen tror att slalomåkare eller tennisspelare slår en trestegshoppare i tresteg. En paddlare slår en roddare i paddling och en roddare besegrar en paddlare i rodd. Allt detta är logiskt och högst sannolikt, därför att varje idrottsman är specialist på sin egen gren. Därför tror folk i allmänhet att dessa påståenden är sanna.

Undantaget tycks gälla styrka (och styrkelyftare). Kulstötare lyfter mer än styrkelyftare i bänkpress. Slalomåkare lyfter mer än styrkelyftare i knäböjning. Löparen Ben Johnson skulle ha överträffat världsrekordet i bänkpress många gånger om. Troligen finns det inte idrottsmän i många grenar som inte skulle slå styrkelyftarna i styrkelyft, om man skulle tro alla liknande spekulationer man får höra.

Man frågar sig varför just styrkelyftare skulle vara så usla i sin specialgren att idrottsmän i andra grenar - t.ex slalomåkare som varken specialtränar knäböjning (annat än för - just det - benstyrka för slalom) och som inte alls tränar maxstyrka - skulle prestera mera än dem som specialtränat i åratal. Svaret på frågan är naturligtvis att det är fråga om en ren och skär myt.

Frågan blir då hur denna myt, dessa osanna rykten, alls uppstår. För det första beror det på att idrottsmän och deras bekanta gärna överdriver sina styrkeresultat. För det andra beror det på att styrkelyftarna gör sina lyft på tävling och företrädare för de andra grenarna har fördelen att utföra sina lyft som gymlyft.

Jag ska belysa skillnaden mellan tävlingslyft och gymlyft med ett exempel. En gång för många år sedan deltog en lyftare (viktklass 110 kg) i en bänkpress-tävling, och lyfte 185 kg (utan bänktröja, det var före bänktröjornas tid). Tre dagar efter tävlingen bänkpressade han på nytt, men nu klarade han 215 kg. Skillnaden var att det nu var ett gymlyft, där han lyfte utan stopp på bröstet och med studs. Differensen i kg var 215-185 (30 kg). Hade han ännu lyft höfterna från bänken hade det kanske kommit 20 kg till. Hade han haft en passare som styrt stången hade det kanske kommit ytterligare 10. I så fall skulle skillnaden mellan tävlingslyft och gymlyft ha varit ha varit 245-185 (60 kg). Låt det gå en tid, så hade hans kompisar kanske spritt ut att han lyfter 270 kg i bänken - vips har vi en skillnad mellan 185 och 270 kg (85 kg). Så uppstår många myter.

Under de drygt 30 år jag sysslat med styrketräning har jag sett idrottsmän som representerat många olika grenar. Somliga av dessa har varit (överraskande) svaga, andra (överraskande) starka.

Att en slalomåkare - som inte tränar för mastyrka och som inte tränar knäböjning för att lyfta 1RM - skulle lyfta mer än de bästa styrkelyftarna i ett tävlingslyft i SL (med eller utan utrustning) kan ju vem som helst få tro. Och det gör ni ju också.

Med all respekt. Faktiskt har jag en kanotbekant som slog det svenska juniorrekordet i roddmaskin (1999 vill jag minnas). Det kan även nämnas att tennis-landslag faktiskt slog innebandylandslaget på 80-talet - i innebandy. Med allra största sannolikhet skulle även en gymnast i bygelhäst eller barr slå Fitnessgänget i Bar-dips. Annars håller jag dock med dig. Naturligtvis är de bästa styrkelyftarna bäst på styrkelyft men det finns personer med extremt gynnsamma genetiska förutsättningar som inte tävlar i styrkelyft. Det har t.ex. konstaterats i Tyskland att en del friidrottare saknar myostatin. En av dessa "friidrottmadammer" fick barn med en styrkeidrottare med samma "mutation". Deras barn, 5 år gammal, är stark som en 10-åring. Han föddes t.ex. med ordenligt markarade vastus lateralis. Mörkertalet är stort på hur många toppidrottare som saknar myostatin. Det kan nämnas att det finns kulstötare på 130kg som tagit 2,20 i höjd. Naturligtvis har de bra kräm i benen och kan lyfta ansenligt i böj. Jag kan rada upp exempel på idrottare som gjort makalösa resultat i fystester. Sveriges tidigare förbundskapten i kanot (även världsmästare över k-1 500m) gjorde 2 chins med 80kg extra i bälte. Pernilla Wiberg är troligen en av dessa idrottare med extremt bra genetiska förutsättningar. Trots allt är hon en av tidernas främsta alpina skidåkare -trots relativt dålig teknik.
En idrottare som har genetik i världsklass och som har tränat tung styrketräning i 10-20 år blir naturligtvis bra på detta. Summa sumarum: det finns enstaka idrottare i andra grenar som tack vara exceptionella genetiska förutsättningar, i kombination med flera års systematisk styrketräning, som kan matcha dem som inte tillhör den allra yttersta SL-toppen i någon av övningarna böj, mark och bänk. Det är jag övertygad om.

-AG-
2007-03-25, 23:00
Det kan nämnas att det finns kulstötare på 130kg som tagit 2,20 i höjd.

Är du säker på 2.20m? Jag har hört att Timmermann, som vägde kring 130kg, gjorde 2.00m i höjd. Det låter inte troligt att en som är dubbelt så tung som en höjdhoppare bara är en dryg decimeter under världens bästa höjdhoppare. Resultat tenderar att öka med tiden... vilket delvis är vad tråden handlar om.

-AG-
2007-03-25, 23:03
Summa sumarum: det finns enstaka idrottare i andra grenar som tack vara exceptionella genetiska förutsättningar, i kombination med flera års systematisk styrketräning, som kan matcha dem som inte tillhör den allra yttersta SL-toppen i någon av övningarna böj, mark och bänk. Det är jag övertygad om.

Ja, i en övning kan de komma upp nära nationell elit (tex medaljörer på SM), men inte internationell. Och när det sedan blir summan av böj, bänk och mark så har de inget att hämta.

major Pectoralis
2007-03-25, 23:05
Är du säker på 2.20m? Jag har hört att Timmermann, som vägde kring 130kg, gjorde 2.00m i höjd. Det låter inte troligt att en som är dubbelt så tung som en höjdhoppare bara är en dryg decimeter under världens bästa höjdhoppare. Resultat tenderar att öka med tiden... vilket delvis är vad tråden handlar om.

Jo, det stämmer. Det var egentligen två stycken stötare på 90-talet. Den ene hette Werner Günther. Han hade hockeyfrilla, mustasch och kom från Schweiz. Han fick bl.a. en gång rycka in i en landskamp för sitt land då tredjemannen fick lämna återbud(Günther var landets fjärde i grenen). Jag har sett en träningsvideo med denne man. Det var en stor upplevelse. Han hade även en konkurrent (vars namn jag ej minns) som stötte en meter längre, vägde fem kilo mer men hoppade något högre i höjd. Mäktiga gubbar.

-AG-
2007-03-25, 23:11
Hursomhelst motsvarar 180kg i en djup böj minst 200kg i en "godkänd" böj. Pillans benböj var legendariska. Förmodligen skulle hon matcha herrarna ganska bra i den övningen. Emellertid brukar även många tränare och elitaktiva mörka sin styrkeresultat av någon psykologisk anledning jag inte förstår mig på.

Det är många "förmodligen", "minst" och "kanske" nu... det kan också vara så att de djupa böjarna inte ens är godkända, 12 repparna är 8 reppare. Varför skulle nån mörka styrkeresultat. Det känns inte som att det är speciellt intressant, när det ändå är åkningen som är det viktiga. Det är tack vare sånna här inlägg som det sprids en massa rykten, när "kanske" och "förmodligen" osv... försvinner i berättelserna.

major Pectoralis
2007-03-25, 23:11
Jo, det stämmer. Det var egentligen två stycken stötare på 90-talet. Den ene hette Werner Günther. Han hade hockeyfrilla, mustasch och kom från Schweiz. Han fick bl.a. en gång rycka in i en landskamp för sitt land då tredjemannen fick lämna återbud(Günther var landets fjärde i grenen). Jag har sett en träningsvideo med denne man. Det var en stor upplevelse. Han hade även en konkurrent (vars namn jag ej minns) som stötte en meter längre, vägde fem kilo mer men hoppade något högre i höjd. Mäktiga gubbar.

Här har vi gubben:
http://www.sporting-heroes.net/athletics-heroes/printableversion.asp?HeroID=2720

major Pectoralis
2007-03-25, 23:17
Det är många "förmodligen", "minst" och "kanske" nu... det kan också vara så att de djupa böjarna inte ens är godkända, 12 repparna är 8 reppare. Varför skulle nån mörka styrkeresultat. Det känns inte som att det är speciellt intressant, när det ändå är åkningen som är det viktiga. Det är tack vare sånna här inlägg som det sprids en massa rykten, när "kanske" och "förmodligen" osv... försvinner i berättelserna.

Du har så rätt. Fast det fetmarkerade är fel. Jag vet inte vad Pernilla lyfter. Det vet hon bara själv om ens det. Anledningen till detta är säkerligen att många idrottare är "måna om sin myt" och odlar den. Man skall aldrig tro på något man inte sett. Det vet jag av erfarenhet. Emellertid skrev jag att jag inte skulle bli förvånad (om du förstår skillnaden) om hon tog x antal kg i böj. Det tycker jag att jag varit tydlig med hela tiden.

-AG-
2007-03-25, 23:18
Jo, det stämmer. Det var egentligen två stycken stötare på 90-talet. Den ene hette Werner Günther. Han hade hockeyfrilla, mustasch och kom från Schweiz. Han fick bl.a. en gång rycka in i en landskamp för sitt land då tredjemannen fick lämna återbud(Günther var landets fjärde i grenen). Jag har sett en träningsvideo med denne man. Det var en stor upplevelse. Han hade även en konkurrent (vars namn jag ej minns) som stötte en meter längre, vägde fem kilo mer men hoppade något högre i höjd. Mäktiga gubbar.

Jo, jag vet vem Günter är. Har du nån länk till resultatet, eller nån video?

major Pectoralis
2007-03-25, 23:23
Jo, jag vet vem Günter är. Har du nån länk till resultatet, eller nån video?

Kanske man kan hitta en länk men jag har inte letat. Det var en friidrottstränare/fystränare som berättade det för mig när vi pratade träning. Dock vill jag minnas att jag sett det själv på TV en gång. Det måste varit vid mitten av 1990-talet.

-AG-
2007-03-25, 23:35
Sökte lite snabbt på nätet. Där sägs att han hoppade 2.11 på ett Schweiziskt mästerskap, så 2.20 är nog inte omöjligt... såvida det sämmer vad som sägs på det forumet.

http://forum.bodybuilding.com/archive/index.php?t-48539.html

Tydligen har han också gjort 3.60 i stillastående längd

http://www.athleticscoaching.ca/UserFiles/File/Sport%20Science/Theory%20&%20Methodology/Throwing%20Events/Shot%20Put/Poprawski%20SP%20Training%20-%20Remarks%20of%20Champions.pdf

-AG-
2007-03-25, 23:38
Verkar vara 2.11 han har gjort...

Werner Gunthor - SP 22.75
HJ 2.11

http://www.iaaf.org/community/forums/ListThread.htmx?lngCatId=67&ForumID=140&TopicID=13087&page=1&NMessagesForPage=20

major Pectoralis
2007-03-25, 23:45
Verkar vara 2.11 han har gjort...

Werner Gunthor - SP 22.75
HJ 2.11

http://www.iaaf.org/community/forums/ListThread.htmx?lngCatId=67&ForumID=140&TopicID=13087&page=1&NMessagesForPage=20

Se där ja, bra jobbat! :thumbup: Ett fantastiskt resultat av den mannen.:bow:
Kanske han hoppat högre på träning eller så "drog tränaren till lite" eller mindes fel vad gäller resultatet. Som sagt fanns det även en annan bjässe som hoppade högt. Skall vid tillfälle försökta ta reda på vad han hette och hur högt det var.

aliquis
2007-03-26, 01:28
HAha läste nånstans att anja persson skulle tat 300 hahahahaha, isf "tar" martin timell 140 i bänk också ; )Det är kanske benpress, på nautilus, i pounds.

tano
2007-03-26, 18:23
Med all respekt. Faktiskt har jag en kanotbekant som slog det svenska juniorrekordet i roddmaskin (1999 vill jag minnas). Det kan även nämnas att tennis-landslag faktiskt slog innebandylandslaget på 80-talet - i innebandy. Med allra största sannolikhet skulle även en gymnast i bygelhäst eller barr slå Fitnessgänget i Bar-dips. Annars håller jag dock med dig. Naturligtvis är de bästa styrkelyftarna bäst på styrkelyft men det finns personer med extremt gynnsamma genetiska förutsättningar som inte tävlar i styrkelyft. Det har t.ex. konstaterats i Tyskland att en del friidrottare saknar myostatin. En av dessa "friidrottmadammer" fick barn med en styrkeidrottare med samma "mutation". Deras barn, 5 år gammal, är stark som en 10-åring. Han föddes t.ex. med ordenligt markarade vastus lateralis. Mörkertalet är stort på hur många toppidrottare som saknar myostatin. Det kan nämnas att det finns kulstötare på 130kg som tagit 2,20 i höjd. Naturligtvis har de bra kräm i benen och kan lyfta ansenligt i böj. Jag kan rada upp exempel på idrottare som gjort makalösa resultat i fystester. Sveriges tidigare förbundskapten i kanot (även världsmästare över k-1 500m) gjorde 2 chins med 80kg extra i bälte. Pernilla Wiberg är troligen en av dessa idrottare med extremt bra genetiska förutsättningar. Trots allt är hon en av tidernas främsta alpina skidåkare -trots relativt dålig teknik.
En idrottare som har genetik i världsklass och som har tränat tung styrketräning i 10-20 år blir naturligtvis bra på detta. Summa sumarum: det finns enstaka idrottare i andra grenar som tack vara exceptionella genetiska förutsättningar, i kombination med flera års systematisk styrketräning, som kan matcha dem som inte tillhör den allra yttersta SL-toppen i någon av övningarna böj, mark och bänk. Det är jag övertygad om.

Haha innebandy på 80-talet ;) och under vilka förutsättningar? Mot ett elitlandslag som lever på sin sport mot några innebandy spelare som säkert inte ens fick någon sponsor med klubbor... :smash:

Men säkert finns det tillfällen då folk kan komma att dominera i andra sporter, friidrottare och Amerikansk fotbollsspelare dubblerar ju ibland. Är det samma fysik som krävs i sporterna och tekniknivån är låg så fungerar det.

Håller med både majoren och Stahlberg. Eftersom det handlar om så mycket om utrustning numera i styrkelyft så lär inga andra idrottare kunna mäta sig i de grenarna. Men många andra idrottsmän kan leva på sin sport och kan kanske därför satsa hårdare under längre tid. Den uppfattning jag har av styrkelyft så är det nog endast de som är på yttersta elitnivå som går in med full koncentration dag ut och dag in i +10 talet år. Händer mycket i livet under den tiden, jag kan tänka mig att jobb och studier kan komma ivägen. Inte ens eliten tjänar väl några egentliga pengar?

major Pectoralis
2007-03-26, 20:07
Haha innebandy på 80-talet ;) och under vilka förutsättningar? Mot ett elitlandslag som lever på sin sport mot några innebandy spelare som säkert inte ens fick någon sponsor med klubbor... :smash:

...visserligen i innebandysportens vagga men inte desto mindre är det en kul anekdot. :D

z_bumbi
2007-03-27, 09:28
Med all respekt. Faktiskt har jag en kanotbekant som slog det svenska juniorrekordet i roddmaskin (1999 vill jag minnas). Det kan även nämnas att tennis-landslag faktiskt slog innebandylandslaget på 80-talet - i innebandy. Med allra största sannolikhet skulle även en gymnast i bygelhäst eller barr slå Fitnessgänget i Bar-dips. Annars håller jag dock med dig.

Innebandy var på 80-talet inte så långt från skolgårdens hackande med röda eller gröna klubbblad dvs idrotten var så ung att det inte kan klassas som en utvecklad idrott. Att ett av världens då bästa tennislandslag där stora delar tidigare spelat många andra bollsporter kunde vinna var alltså inte så konstigt.

AF är som innebandyn var på 80-talet, få tävlande och inte så väl utbyggd träning.

z_bumbi
2007-03-27, 09:37
Inte ens eliten tjänar väl några egentliga pengar?

I Sverige är det inte många som får några pengar överhuvudtaget. Det vanliga är nog spons med utrustning och resor men då innefattar resorna oftast att man får låna/hyra mycket billigt en hyrbil från den lokala macken. I andra länder där det idrotten är mer statligt kan jag mycket väl tänka mig att det lönar sig bättre.

Tävlar man i en olympisk idrott och gör resultat på OS eller ser lovande ut kan man få mer pengar både i Sverige och utomlands, det är en ganska bra affär att "bara" kvala till OS.

jwzrd
2007-03-27, 09:50
Något som verkar glömmas bort lite i debatten är att någon som är bra fysiskt i t ex Tennis, även är det i andra snarlika fysiskt betingade grenar. För att återknyta till Pernilla Wiberg så tror jag mycket väl hon kan böja ordentligt och mycket, med lite teknikjustering och några veckors seriös SL-toppning - under sin glansperiod alltså - hade hon mycket väl kunnat piska alla kvinnliga styrkelyftare i sverige i knäböj. Inte för att jag tror att skid-träning ger bra böjar utan för att hon körde böj och för att hon sannolikt är/har en fysisk begåvning.

Spekulation givetvis men... samtidigt är inte svenska styrkelyfterskor vidare starka. Än!

Felet så många gör i tråden är att när någon säger: "P. Wiberg hade rockat i knäböj, bättre än SL:are" så här de: "Skidåkerskor blir samtliga bättre i knäböj än samtliga styrkelyfterskor - gärna i de andra två momenten också". Jag rekommenderar er kombon av öron och spetsig tvål.

Det eviga revirpissandet och den fåniga grenstoltheten som finns är skittöntig. Samma finns mellan SL och OL där det ofta dyker upp farbröder som snudd på lackar vid varje tanke på att det skulle finnas lyftare som böjer bättre än styrkelyftare. Talangfulla män och kvinnor blir bra på det de pysslar med!

Jacksatan
2007-03-27, 10:15
Något som verkar glömmas bort lite i debatten är att någon som är bra fysiskt i t ex Tennis, även är det i andra snarlika fysiskt betingade grenar. För att återknyta till Pernilla Wiberg så tror jag mycket väl hon kan böja ordentligt och mycket, med lite teknikjustering och några veckors seriös SL-toppning - under sin glansperiod alltså - hade hon mycket väl kunnat piska alla kvinnliga styrkelyftare i sverige i knäböj. Inte för att jag tror att skid-träning ger bra böjar utan för att hon körde böj och för att hon sannolikt är/har en fysisk begåvning.

Spekulation givetvis men... samtidigt är inte svenska styrkelyfterskor vidare starka. Än!

Felet så många gör i tråden är att när någon säger: "P. Wiberg hade rockat i knäböj, bättre än SL:are" så här de: "Skidåkerskor blir samtliga bättre i knäböj än samtliga styrkelyfterskor - gärna i de andra två momenten också". Jag rekommenderar er kombon av öron och spetsig tvål.

Det eviga revirpissandet och den fåniga grenstoltheten som finns är skittöntig. Samma finns mellan SL och OL där det ofta dyker upp farbröder som snudd på lackar vid varje tanke på att det skulle finnas lyftare som böjer bättre än styrkelyftare. Talangfulla män och kvinnor blir bra på det de pysslar med!

Ja, det är larv med detta revirpinkande. Man skulle ju t ex kunna anta att Fredrik Jäder som är fullständigt överlägsen i Sverige i bänkpress i sin viktklass var en enorm talang i kulstötning och satsar på detta. Dessa kör ju även väldigt mkt styrketräning och Jäder skulle säkert varit i absoluta Sverigeeliten i bänkpress(om än svagare än nu) även om han då fokuserat på kulstötningen. Givetvis finns likande fall av extrema talanger som helt enkelt håller på med andra sporter men helt klart kan hävda sig inom styrkelyft mot de som åtminstone är strax under absoluta toppen i Sverige. Styrkelyft är inte så stor sport att den suger upp alla talanger för styrka, utan de hamnar många gånger i andra sporter.

bubbe
2007-03-27, 10:20
Detta har väl påpekats tidigare i tråden,

Problemet är inte att det finns folk som är starka som inte tävla i styrkelyft, utan att styrkelyft liknar träning som används inom många idrotter. Men bara liknar, när så P.Wiberg gör en kvartsböj på otroliga vikter så kopplas det genast ihop till styrkelyft för där gör man knäböj, också har en världsstjärna i styrkelyft sett dagens ljus (fast hon tävlar så klart inte i sporten). Vad som vore roligare skulle vara att se styrkan den personer besitter verkligen presterar i styrkelyftstävling, inte rykten eller förvrängda historier.

jwzrd
2007-03-27, 10:25
Ja, det är larv med detta revirpinkande. Man skulle ju t ex kunna anta att Fredrik Jäder som är fullständigt överlägsen i Sverige i bänkpress i sin viktklass var en enorm talang i kulstötning och satsar på detta. Dessa kör ju även väldigt mkt styrketräning och Jäder skulle säkert varit i absoluta Sverigeeliten i bänkpress(om än svagare än nu) även om han då fokuserat på kulstötningen. Givetvis finns likande fall av extrema talanger som helt enkelt håller på med andra sporter men helt klart kan hävda sig inom styrkelyft mot de som åtminstone är strax under absoluta toppen i Sverige. Styrkelyft är inte så stor sport att den suger upp alla talanger för styrka, utan de hamnar många gånger i andra sporter.

Det är något sådant jag är ute och far efter. Din genomsnittlige styrkelyftares träningsinsats överskattas grovt. Att tro att var och varannan SL:are på just den meriten är överlägsen alla icke-SL:are i sina grenar är rent bs. Det finns duktiga starka män och kvinnor på gymmen överallt som är oförskämt starka och som skulle göra bra result i SL-tävlingar. I slutänden vinner SL:aren lätt dock när blöjdräkter och nancy-tröjan tar ut sin rätt.

tano
2007-03-27, 12:19
Det är något sådant jag är ute och far efter. Din genomsnittlige styrkelyftares träningsinsats överskattas grovt. Att tro att var och varannan SL:are på just den meriten är överlägsen alla icke-SL:are i sina grenar är rent bs. Det finns duktiga starka män och kvinnor på gymmen överallt som är oförskämt starka och som skulle göra bra result i SL-tävlingar. I slutänden vinner SL:aren lätt dock när blöjdräkter och nancy-tröjan tar ut sin rätt.

och det var detta jag var ute och for efter, att den kontinuerliga träningsinsatsen av en elitaktiv i en pengastinn sport säkert kan ligga på en högre träningsmängd än de flesta sl:are under den långa tid som vägen mot maxprestationer kräver.

Dessutom tänk hur många elitaktiva det funnits bara i sverige inom de senaste 20 åren i alla möjliga fysiska sporter. Hur många genetiska supermänniskor finns inte där?

Men mer än spekulationer blir det givetvis inte, det är ju trots allt bara rykten. Det skulle ju behövas något sorts bevis.

major Pectoralis
2007-03-27, 12:25
Innebandy var på 80-talet inte så långt från skolgårdens hackande med röda eller gröna klubbblad dvs idrotten var så ung att det inte kan klassas som en utvecklad idrott. Att ett av världens då bästa tennislandslag där stora delar tidigare spelat många andra bollsporter kunde vinna var alltså inte så konstigt.

AF är som innebandyn var på 80-talet, få tävlande och inte så väl utbyggd träning.

Jo, det var det jag skrev men det ändrar inte faktum i förhållandet "specialidrott vs. förmåga".

z_bumbi
2007-03-27, 12:56
Jo, det var det jag skrev men det ändrar inte faktum i förhållandet "specialidrott vs. förmåga".

Jag missade de sista inläggen i tråden när jag skrev.

stahlberg
2007-03-27, 19:48
En elitidrottare i t.ex slalom kan, om han/hon har goda anlag för att utveckla maxstyrka - med lite specialträning - besegra en styrkelyftare som inte är elit. Motsvarande gäller också i andra grenar.

En elitidrottare i en annan gren än styrkelyft kan naturligtvis också - men knappast utan ganska mycket specialträning - tävla i (nationella) toppen också i andra grenar, ifall han/hon har goda anlag för den grenen.

Själv har jag här i Finland en adept som har "idrottsmannakropp". Det är ytterst få idrottsgrenar han inte skulle blivit mycket bra i. Bl.a mötte han på skoj en två år yngre pojke, som var finsk mästare i sin åldersklass, i bordtennis. Den finska mästaren vann efter MYCKET stora problem matchen med 4-3 i set. För många år sedan träffade jag en f.d medeldistanslöpare som varit medelmåttlig i sin gren. Han började med SL och visade sig ha enormt goda anlag för den grenen.

Men det är ytterst få idrottsmän i en gren som (med bara lite specialträning) kan mäta sig med den nationella eliten i en annan gren. Och att klå den internationella eliten - det är MYCKET OSANNOLIKT.

Kulstötare tränar mycket bänkpress. Många kulstötare är verkligt bra bänkpressare. En del av dem skulle kanske kunna tävla rätt framgångsrikt i nationella mästerskap i bänkpress. Men de flesta kulstötare (åtminstone i Finland) tränar gymlyft, med baken i luften och studs på bröstet. De kulstötare som kan utföra ett TÄVLINGSLYFT som skulel platsa i svensk elit är YTTERST FÅ. Många kulstötare har börjat som allround-idrottare och är inte främmande för någon friidrottsgren. Men nationell elit - sällan.

(Gunther eller hur det stavas var för övrigt på sin tid känd som ett fysiskt fenomen)

DE ALLRA FLESTA historier om "andra idrottsmäns" styrkeprestationer är osanna.

Diggler
2007-03-27, 22:17
Som någon annan sa, alpina skidåkare och en del andra idrottare som tävlar i mlm menlösa och tråkiga sporter tjänar pengar på sin sport. De kan bygga hela sin tillvaro runt kost, träning och återhämtning.

En styrkelyftare måste troligtvis jobba, ha ett vanligt liv och vara social, och kan inte vara alls lika optimal med vare sig träning, kost eller återhämtning. (Hur bra går ett markpass efter 9hs flyttjobb och pyttipanna till lunch jämfört med optimal mat varannan timme, doping och soffsittande? )

Är det då så konstigt att andra idrotter kan prestera väldigt bra? Men att de skulle kunna lyfta mer än eliten är bs.

Englund
2007-03-28, 06:20
jämfört med optimal mat varannan timme, doping och soffsittande? )

Är det då så konstigt att andra idrotter kan prestera väldigt bra? Men att de skulle kunna lyfta mer än eliten är bs.

*screwy* Jag skulle vilja säga att en medelmåttlig byggare troligtvis lever så fans mer optimalt än vilket fotbollsproffs som helst. Även om man jämför med andra sporter.

Ulf A Big
2007-03-28, 21:06
För att återkoppla till ursprungsfrågan om alpina skidåkare är starkare än styrketränade lyftare:
Den här kravanalysen har med uppmätt styrka hos manliga och kvinnliga alpina skidåkare:http://akademialpint.dynamaster.se/dynamaster/file_archive/060827/03e439e52d55addae9cc5b59bfcf01bf/Kravanalys%200401xx.doc

major Pectoralis
2007-03-29, 07:38
*screwy* Jag skulle vilja säga att en medelmåttlig byggare troligtvis lever så fans mer optimalt än vilket fotbollsproffs som helst. Även om man jämför med andra sporter.

Ja, det är troligt med tanke på hur många gymmare det är som lider av "perfektionsnoja".

stahlberg
2007-03-29, 09:56
Jag ska vid tillfälle noggrant läsa Ulf A Bigs länkade uppgifter, som verkar mycket intressanta (tyvärr hann jag inte nu). De styrkeprestationer (t.ex knäböjning) som är angivna tycker jag inte är överdrivet imponerande, iaf inte om man inte är säker på att det är fråga om DJUPA knäböjningar. Men jag kanske sett fel vid denhär snabba genomläsningen.

jwzrd
2007-03-29, 10:22
En elitidrottare i t.ex slalom kan, om han/hon har goda anlag för att utveckla maxstyrka - med lite specialträning - besegra en styrkelyftare som inte är elit. Motsvarande gäller också i andra grenar.

En elitidrottare i en annan gren än styrkelyft kan naturligtvis också - men knappast utan ganska mycket specialträning - tävla i (nationella) toppen också i andra grenar, ifall han/hon har goda anlag för den grenen.

Själv har jag här i Finland en adept som har "idrottsmannakropp". Det är ytterst få idrottsgrenar han inte skulle blivit mycket bra i. Bl.a mötte han på skoj en två år yngre pojke, som var finsk mästare i sin åldersklass, i bordtennis. Den finska mästaren vann efter MYCKET stora problem matchen med 4-3 i set. För många år sedan träffade jag en f.d medeldistanslöpare som varit medelmåttlig i sin gren. Han började med SL och visade sig ha enormt goda anlag för den grenen.

Men det är ytterst få idrottsmän i en gren som (med bara lite specialträning) kan mäta sig med den nationella eliten i en annan gren. Och att klå den internationella eliten - det är MYCKET OSANNOLIKT.

Kulstötare tränar mycket bänkpress. Många kulstötare är verkligt bra bänkpressare. En del av dem skulle kanske kunna tävla rätt framgångsrikt i nationella mästerskap i bänkpress. Men de flesta kulstötare (åtminstone i Finland) tränar gymlyft, med baken i luften och studs på bröstet. De kulstötare som kan utföra ett TÄVLINGSLYFT som skulel platsa i svensk elit är YTTERST FÅ. Många kulstötare har börjat som allround-idrottare och är inte främmande för någon friidrottsgren. Men nationell elit - sällan.

(Gunther eller hur det stavas var för övrigt på sin tid känd som ett fysiskt fenomen)

DE ALLRA FLESTA historier om "andra idrottsmäns" styrkeprestationer är osanna.

Vi börjar närma oss varandra. Det finns bara en Pernilla Wiberg. En person är ... ganska få.

raoul
2007-03-29, 22:26
Bode Miller i Åre (Backstage att Metropolis Gym) 110 eller 130 på stången. Hyfsat djup med.

http://www.backstage.metropolisgym.se/Images/Bode.JPG
Djupt och djupt.

Killen har inte ens röven parallellt med golvet på bilden - kravet för ett godkänt knäböj i mina ögon.

En "djup" knäböj är då man passerar en bra bit under parallellt. Den riktigt djupa går så nära golvet som ens spänst tillåter, sk "ass-to-grass".

Arne Persson
2007-03-29, 23:39
Djupt och djupt.

Killen har inte ens röven parallellt med golvet på bilden - kravet för ett godkänt knäböj i mina ögon.

En "djup" knäböj är då man passerar en bra bit under parallellt. Den riktigt djupa går så nära golvet som ens spänst tillåter, sk "ass-to-grass".

Exakt! Inte ens i närheten av att kallas djup

Arne Persson
2007-03-29, 23:42
Det finns vissa idrottare som kan sätta en hel del styrkelyftare på plats. Tex kulstötare, diskuskastare, släggkastare samt ev någon spjutkastare.

Dnepr
2007-03-29, 23:53
Det finns vissa idrottare som kan sätta en hel del styrkelyftare på plats. Tex kulstötare, diskuskastare, släggkastare samt ev någon spjutkastare.

Och säkert nån 100-meters löpare.

Dnepr
2007-03-29, 23:54
Djupt och djupt.

Killen har inte ens röven parallellt med golvet på bilden - kravet för ett godkänt knäböj i mina ögon.

En "djup" knäböj är då man passerar en bra bit under parallellt. Den riktigt djupa går så nära golvet som ens spänst tillåter, sk "ass-to-grass".

Och den bedömningen gör du utan att du vet om han stoppar där (för vi vet ju inte om kameramannen tog bilden precis när han vände) eller om han går djupare.

raoul
2007-03-30, 00:27
Och den bedömningen gör du utan att du vet om han stoppar där (för vi vet ju inte om kameramannen tog bilden precis när han vände) eller om han går djupare.

Ja, annat vore spekulation från min sida. Ser faktiskt folk vända i den lutningen på gymmet, så det är inte speciellt främmande. Kanske Nitrometan kan berätta om det var han som tog bilden.

Dnepr
2007-03-30, 00:38
Ja, annat vore spekulation från min sida. Ser faktiskt folk vända i den lutningen på gymmet, så det är inte speciellt främmande. Kanske Nitrometan kan berätta om det var han som tog bilden.

Visst vänder många i både det ena och andra läget, men det är ju mer troligt att fotografen tog bilden nån gång under själva rörelsen, än att han lyckas knäppa bilden exakt när han ska vända.

petersson
2007-03-30, 06:45
Djupt och djupt.

Killen har inte ens röven parallellt med golvet på bilden - kravet för ett godkänt knäböj i mina ögon.

En "djup" knäböj är då man passerar en bra bit under parallellt. Den riktigt djupa går så nära golvet som ens spänst tillåter, sk "ass-to-grass".

Trycker fram knäna väldigt mycket behöver inte det djupaste läget vara speciellt mycket djupare än precis tävlingsgodkänt läge. Men så är inte fallet just i det här exemplet.

major Pectoralis
2007-03-30, 09:15
Djupt och djupt.

Killen har inte ens röven parallellt med golvet på bilden - kravet för ett godkänt knäböj i mina ögon.

En "djup" knäböj är då man passerar en bra bit under parallellt. Den riktigt djupa går så nära golvet som ens spänst tillåter, sk "ass-to-grass".

Vadå, är inte definitionen för djup knäböj att man går ATG. Annars blir det väl bara en knäböj?

För mig är detta djup knäböj (ATG)
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

Detta är en "knäböj".
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

SPACEJAM
2007-03-30, 09:59
Har en polare som lirar innebandy på hög nivå, han skröt om att han tog 160 i benböj (han väger 60-70 kanske). När han senare visade så böjde han knäna oerhört lite. Tror att jag (som inte är särskilt stark) hade klarar 200+ med den tekniken.

Skrev bara detta för att hålla med om att tekniken vid knäböj är jäkligt avgörande.

stahlberg
2007-03-31, 11:09
Ska man jämföra en annan idrottsmans knäböjningar med styrkelyftares så ska knäböjningarna naturligtvis vara lika djupa : godkänt SL-djup (men inte heller mera). Annars kan man inte göra rättvisa jämförelser.

Det är sant att SOMLIGA idrottsmän, som styrketränar för sin egen gren och som tränar "styrkelyften" som medel för detta, gör bra SL-resultat. Men de allra flesta sådana resultat faller nog under kategorin gymlyft (t.ex bänkpress med höfterna i luften och studs på bröstet), vilket (som jag sade tidigare) ger åtskilliga kilogram till. Här i Finland kan jag på rak arm minnas EN kulstötare jag sett träna bänkpress med höfterna i bänken (och jag har sett ett flertal träna) : Conny Karlsson. Karlsson har (hade iaf då) klarat drygt 200 kg - just över - med viss studs och utan stopp på bröstet. Jag skulle tippa att han kunnat klara 180-185 kg med stopp (utan tröja). Karlsson räknas inte till de allra starkaste kulstötarna i Finland, men resulatet/resultaten ger ändå en fingervisning om att det kanske inte är SÅ lätt att komma upp i SL-resultat - även om ett strikt +180-lyft inte heller är dåligt.

F.d kulstötaren Ove Lehto klarar numera 265 kg (om jag minns rätt) i en (ganska ostrikt?) tröjlös bänkpress. Han tränar inte mycket kulstötning. Men det interssanta är att hans kulresultat inte ökat överhuvudtaget sedan han vägde 50 kg mindre och knappt klarade 200 i bänkpress. Detta visar på att även om (max. och explosiv-) styrka säkert är viktiga för kulstötning, så behöver ökad styrka inte betyda ett bättre kulresultat : många grenar är inblandade.

När släggkastaren Tom Andersson - som var en medlemåtta som släggkastare men känd för att vara STARK - tränade i sin glans dagar gjorde han väl 240-250 i raw böj (med bälte) och 300 i marklyft : helt bra resultat.

Som sagt : NÅGON ENSTAKA idrottsman från andra grenar skulle (i synnerhet med lite specialträning) matcha t.om bra styrkelyftare, men DE FLESTA skulle de nog inte.

Yankeee
2007-03-31, 11:35
Det som är intressant är väl ändå vad sl:are i 70-85 kilos klasserna lyfter utan utrustning om man ska jämföra. Det är ju där den stora majoriteten av världens toppidrottare ligger.

stahlberg
2007-03-31, 17:40
Problemet med det är att det är mycket svårt att veta det. Styrkelyftare tävlar med utrustning, varför lyft med utrustning är intressanta för dem. Detta leder till att
1) många styrkelyftare inte lyfter tävlingslyft utan utrustning ;
2) de flesta styrkelyftare toppar formen med utrustning, inte utan ;
3) de allra flesta styrkelyftarna inte tränar för att lyfta "som bäst" raw, utan uttryckligen med utrustning.

Världens bästa styrkelyftare i klasserna 75, 82,5 och 90 kg är nog trots allt ganska starka. Man kan förmoda att samma sak gäller : någon enstaka idrottsman i andra grenar - någon idrottsman som tränar "styrkelyften" för styrka och som dessutom har goda anlag att utveckla SL-egenskaper och bra vinklar för SL - skulle kunna konkurrera, medan de flesta inte kan göra det.

På 1970-talet var styrkelyft en ny idrottsgren, där gärna t.ex f.d tyngdlyftare deltog. De senaste årens utveckling, då bl.a Östeuropa kommit med i SL på bred front, har gjort SL till en internationell gren. Antalet tävlande utövare, jämfört med "stora" grenar, är förstås fortfarande ganska litet. Men t.ex träningskunskaper etc finns det nog ganska gott om.

Många av de egenskaper som behövs i andra grenar är till litet eller inget värde i SL. En styrkelyftare behöver maxstyrka och explosiv styrka. Dessutom behöver han/hon en teknik som är anpassad efter hans/hennes kroppsbyggnad. Övriga egenskaper är av ganska marginell betydelse, och behöver tränas huvudsakligen när de är så svagt utvecklade att de utgör en direkt svaghet också jämfört med den "lilla grad" de behövs för SL.

Idrottsmän i många grenar sysslar med en HELT UNDERMÅLIG styrketräning, iaf när det gäller icke-toppidrottsmän. Jag har sett fotbollsspelare, badmintonspelare, tennisspelare, terrängskidare, handbollsspelare, friidrottare etc utföra styrketräning på ett sådant sätt att man tvivlar på att de haft någon nytta av det överhuvudtaget, som styrketräning betraktat. När t.ex SFI (Svenska Finlands Idrottsförbund) haft sina storläger, vilka undertecknad haft förmånen att bevista ett antal gånger, förvånas man över att de bästa finlandssvenska idrottsmännen vet så lite om styrketräning som de verkar göra.

Yankeee
2007-03-31, 18:23
Problemet med det är att det är mycket svårt att veta det. Styrkelyftare tävlar med utrustning, varför lyft med utrustning är intressanta för dem. Detta leder till att
1) många styrkelyftare inte lyfter tävlingslyft utan utrustning ;
2) de flesta styrkelyftare toppar formen med utrustning, inte utan ;
3) de allra flesta styrkelyftarna inte tränar för att lyfta "som bäst" raw, utan uttryckligen med utrustning.


Diskussionen handlar väl om vem som är starkast inte vem som kan utnyttja diverse hjälpmedel bäst?