handdator

Visa fullständig version : DVD-brännare till datorn


Empe
2007-02-18, 15:40
Jag är på jakt efter en DVD-brännare till datorn. Har nu traskat vilse i brännardjungeln och letar desperat efter en utväg.

Kraven jag har på brännarn är att jag ska kunna bränna DL (Dual Layer) med den, att jag ska kunna bränna både DVD-R + och - samt DVD-RW + och -. När det gäller DL vet jag inte om det finns +/-, men om det gör det så ska jag kunna bränna båda varianterna.

Intern eller extern spelar ingen roll, antar att intern är både smidigast och billigast så jag tar väl en sån.

Vad jag inte vet är dock vad för specifikationer jag ska kolla efter när jag letar. Om det t.ex. ska vara mycket cache (?), om skrivhastigheten ska vara få eller många x m.m.

Snela jelp mej!!!

Shakemynuts
2007-02-18, 15:51
Dom flesta dvd brännare brukar väl vara ganska lika idag?
Istortsett alla dvd brännare bränner väl allt?
Ta en typ, NEC eller nått så blir allt bra. Kostar väl runt en femhundring tror jag.

NiXPhoenix
2007-02-18, 17:31
De är ganska lika ja, även om det så klart finns skillnader så är det kanske saker de flesta inte märker av.

Det viktigaste skulle jag säga är att du kör med media av hyfsat bra eller riktigt bra kvalité. Finns mycket skräpmedia där en stor andel av skivorna inte klarar hela bränningen utan måste kasseras direkt, skivor som verkar okej innehåller i själva verket väldigt mycket fel och merparten av de kommer inte gå att läsa alls inom ett halvår eller så. Självklart spelar brännaren roll här också, det går att få hyfsade resultat med dålig media och rätt brännare.

Jag skulle satsa på någon modell från Pioneer, Samsung, Lite-On eller BenQ om du kan hitta. NEC är väldigt stora på marknaden för brännare men gör inte helt perfekta skivor tyvärr.

Fråga gärna om du vill ha förslag på media eller var du kan köpa det billigt.

Litecore
2007-02-18, 17:52
finns två modeller på Kjell&Co. för 399 kr, LG & Samsung :)

Albatross
2007-02-18, 18:10
Jag har haft.... massor av brännare, och de som funkat bäst för mig är Plextor (men de kostar också därefter) och NEC. Har en SATA-kopplad NEC i den här burken, och den funkar finfint!:thumbup:

Pellefant
2007-02-18, 18:20
Samsung 300 kr. (kampanj)

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:1007752

mystic[-_-]
2007-02-18, 18:28
Xbox empe? :D

Empe
2007-02-18, 18:44
;2106175']Xbox empe? :D

you bet, men det ska vi inte tala högt om :D

Lasse Kongo
2007-02-18, 20:02
Den här ska du ha: http://www.webhallen.com/prod.php?id=63360

Eller den bästa som jag har, min är svart dock, ubergrym: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101606

Empe
2007-02-18, 20:30
Får vänta till på torsdag för att beställa den. Var tvungen att vara 18 för att få handla från webhallen. Så tills jag får hem den så har jag tid att broccolia hem lite av vad jag ska bränna med min nya DVD-brännare :D

nutz
2007-02-18, 20:38
Första bästa på ONOFF fungerar utmärkt.

Lasse Kongo
2007-02-18, 20:45
Första bästa på ONOFF fungerar utmärkt.

Nej, det gör det inte.

AngelLove
2007-02-19, 12:58
Första bästa på ONOFF fungerar utmärkt.
Inte om man skall ha den till Xbox...

blekfet2
2007-02-19, 13:01
Sony gör enligt mig bra dvd-brännare,.

Lasse Kongo
2007-02-19, 14:09
Lås tråden ffs, jag har skrivit dem man ska ha och inget annat, jag vet ju vad Empe ska ha den till.

Prankie
2007-02-19, 14:13
Pioneer 111DBK brännare som tidigare nämt.
Verbatim DL skivor om du har Hitachi läsare, wesellcd har kampanj just nu på 8x.
Du kan prova traxdata eller philips skivor ifall du är en lycklig ägare till en samsung läsare.

Lasse Kongo
2007-02-19, 14:45
Pioneer 111DBK brännare som tidigare nämt.
Verbatim DL skivor om du har Hitachi läsare, wesellcd har kampanj just nu på 8x.
Du kan prova traxdata eller philips skivor ifall du är en lycklig ägare till en samsung läsare.

Verbatim är överskattat imo, jag har kört Maxell och Fuji och det fungarar klockrent, men visst, tipsar jag någon om skivor så säger jag Verbatim också, men de är ändå lite överskattade, "min kompis" har Hitachi.

Tack för tipset ang Wesell, det ska ja kolla upp!

Empe
2007-02-19, 17:33
Traxdata DVD+R DL 8,5GB-skivor ska man visst använda för bästa resultat om man ska ha de till xbox360 vill säga.

NiXPhoenix
2007-02-19, 17:38
Traxdata DVD+R DL 8,5GB-skivor ska man visst använda för bästa resultat om man ska ha de till xbox360 vill säga.


Eller kanske inte.
http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=Traxdata&dvdmediadvdridsearch=&type=11&size=8.5&dvdburnspeed=All&order=Name&hits=50&search=Search+or+List+Media
De kanske alltid funkar med just 360 när de är nya, men stor risk att skivorna är oläsbara efter en "längre" tid.

Lasse Kongo
2007-02-19, 17:38
Traxdata DVD+R DL 8,5GB-skivor ska man visst använda för bästa resultat om man ska ha de till xbox360 vill säga.

Verbatim ska man väl satsa på i första hand som sagt.

Empe
2007-02-19, 17:39
Är dom seriösa på wesellcd eller? 135 spänn ska de ha i frakt, och det finns bara ett fraktsätt att välja. Tyckte först att det såg skitbilligt ut med 10st Traxdata DVD+R DL skivor för 170kr, sen ska jag beställa och får se att de ska ha dubbelt betalt för att frakten är på 135 jävla svenska kronor.

Lasse Kongo
2007-02-19, 17:41
Jag kan köpa Maxell eller Verbatim 5pack för 200:- direkt från affär, tycker det är helt ok pris, man kan spara massa o köpa från utlandet men då får man ju köpa 1000st typ.

Så dyrt är det inte med 40:- st om man tänker efter :)

NiXPhoenix
2007-02-19, 17:44
Är dom seriösa på wesellcd eller? 135 spänn ska de ha i frakt, och det finns bara ett fraktsätt att välja. Tyckte först att det såg skitbilligt ut med 10st Traxdata DVD+R DL skivor för 170kr, sen ska jag beställa och får se att de ska ha dubbelt betalt för att frakten är på 135 jävla svenska kronor.


Alltså, du får beställa lite större volymer om du ska handla från den sidan. Finns ju ingen internetbutik som kan ha gratis frakt, även om man kan klaga på att deras frakt är rätt dyr.
Själv köper jag DVD-media från Tyskland/Luxemburg, priserna är bra och frakten är billigare än från Wesellcd och deras konkurrent (finns en till sida som brukar annonsera i såna där postordertidningar och på internet med ett väldigt liknande sortiment, de har lager ett par kilometer ifrån Wesellcd...).

Empe
2007-02-19, 17:47
Alltså, du får beställa lite större volymer om du ska handla från den sidan. Finns ju ingen internetbutik som kan ha gratis frakt, även om man kan klaga på att deras frakt är rätt dyr.
Själv köper jag DVD-media från Tyskland/Luxemburg, priserna är bra och frakten är billigare än från Wesellcd och deras konkurrent (finns en till sida som brukar annonsera i såna där postordertidningar och på internet med ett väldigt liknande sortiment, de har lager ett par kilometer ifrån Wesellcd...).

Länk tack :D

NiXPhoenix
2007-02-19, 17:54
Länk tack :D


Nej! Jag vägrar dela med mig av mina små guldkorn. *grr27*

http://www.jaydisc.de - Måste köra tyska eller engelska för att få se mediakoder på typ 80% av sortimentet
http://www.svp.co.uk Dyr frakt, men kan vara väldigt billiga

Hmm, kan man inte köra vita/osynliga länkar?

Empe
2007-03-01, 17:10
Fick hem en Pioneer 111DBk idag. Så nu är den installerad och klar att användas. Vilket program rekommenderar ni att bräna DVD-skivor i? Programmet ska klara av att bränna DVD DL!

Garnax
2007-03-01, 17:15
Plextor säljer dom bästa brännarna så det är bara hugga en av dom, dom kotar ju lite mer, deras ligger på ca 1000kr för helt nya modellen medans andra kostar 250-350kr. Men man får vad man betalar för.

Prankie
2007-03-01, 17:15
Fick hem en Pioneer 111DBk idag. Så nu är den installerad och klar att användas. Vilket program rekommenderar ni att bräna DVD-skivor i? Programmet ska klara av att bränna DVD DL!

Clonecd 5.2.8.1 eller 5.2.9.1 för ditt ändamål. ;)