handdator

Visa fullständig version : negativt eller inte negativt?


Mickaz
2007-02-18, 11:43
Ska man köra sakta ner och snabbt up eller snabbt hela tiden? Jag har hört negativt är bättre och bygger bättre, fibrerna utvecklas. Vilket är bäst?

FreCKo
2007-02-18, 22:26
Jag har fått bäst resultat av att t.ex. på bänkpress pressa ifrån mig stången snabbt och sen när jag låter den "falla tillbaka" till kroppen hålla emot så hårt och låta det ta dubbal tiden det tar att pressa upp stången...

major Pectoralis
2007-02-18, 22:33
Ska man köra sakta ner och snabbt up eller snabbt hela tiden? Jag har hört negativt är bättre och bygger bättre, fibrerna utvecklas. Vilket är bäst?

Tidigare var den vedertagna uppfattningen att grundmodellen för muskelvolym var 2 sek (konc)+ 4 sek (konc). Detta är s.k. "långsamt tempo".
Nu har man reviderat detta till 1-2 sek +1-2 sek. Detta är s.k. "medeltempo".
Snabbt tempo är maximalt i koncentrisk fas och 2xkoncentrisk tid i excentrisk fas....
För en nybörjare är den vedertagna rekommendationen medeltempo. En mer avancerad tränande bör variera tempot: snabbt, medel och långsam.
För enkelhetens skull kan man säga: accelerera upp vikten så snabbt som möjligt i den koncentriska fasen utan att rycka och håll emot på nedvägen.
Fördelen med att lyfta snabbt är att man kan använda mer vikt. Tyngre vikter och snabbare kontraktion leder till att man kopplar på mer muskelmassa, vilket är positivt.
Finns även "super-slow" men det är inget att bry sig om.

z_bumbi
2007-02-18, 22:36
Tidigare var den vedertagna uppfattningen att grundmodellen för muskelvolym var 2 sek (konc)+ 4 sek (neg). Detta är s.k. "långsamt tempo".

Vedertaget av vem?

major Pectoralis
2007-02-18, 22:42
Vedertaget av vem?

American College of Sport Medicine - Position Stand för "healthy adults".

major Pectoralis
2007-02-18, 22:43
Kanske intressant för någon att läsa förresten...

http://www.ms-se.com/pt/pt-core/template-journal/msse/media/0202.pdf