handdator

Visa fullständig version : Varför lägga fettet så sent som möjligt på dygnet?

Brinken
2007-02-18, 09:04
Hej. Många som dietar (bland annat jag själv) lägger större delen av dagens intag av fett på kvällen. Varför gör man det egentligen? Vad är det positiva med den tekniken? Och vad är det negativa om man äter det till frukost tillexempel? Bara nyfiken...

Brinken*popcorn*

King Grub
2007-02-18, 09:25
Det är bara påhitt till största delen. Man förlänger aminosyreutsöndringen under natten, men det är väl det.

Det händer inget om du äter fett till frukost.

HerrArne
2007-02-18, 09:30
Det händer inget om du äter fett till frukost.

Har det hänt någonting jag missat sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=897103&postcount=4

?

King Grub
2007-02-18, 09:31
Det mättade fettets effekt på insulinkänsligheten gäller alla mål; det är inget speciellt med frukost. I studierna man mätte saken var det frukost -> lunch som användes som mål, men det var inte tidpunkten på dagen som var det avgörande.

Glukostoleransen är störst på morgonen, men det är ju en sak för sig.

HerrArne
2007-02-18, 09:32
Tackar. Ytterligare en myt avlivad.

King Grub
2007-02-18, 09:38
Vill man utnyttja den större glukostoleransen genom att lägga en större del av dagens kolhydratintag vid det tillfället, och man inte har ett obegränsat energiintag att spela med, faller det dock sig naturligt att det blir mindre av något annat, fett antagligen, vid det målet.

Eddie Vedder
2007-02-18, 10:06
[QUOTE=Brinken;2105158]Hej. Många som dietar (bland annat jag själv) lägger större delen av dagens intag av fett på kvällen. Varför gör man det egentligen? Vad är det positiva med den tekniken? Och vad är det negativa om man äter det till frukost tillexempel? Bara nyfiken...[QUOTE]

Jag tror det är en praktisk grej mer än en fysiologisk. Eftersom man vill ligga på kcalunderskott vid en deff är ju ett ganska lätt sätt att hålla nere på kcal utan att hungra ihjäl att käka fettsnål mat, mycke grönsaker, potatis, torsk, kyckling etc. etc.

Har man då ett bra hum hur mycke kcal man har "utrymme" för efter dagen kan man ju då lägga lite extra fett vid dagens sista måltid eftersom man vet att efter det blir de ingen mer mat. Låt säga att du ligger på 2000kcal per dag under deff fördelat på tre måltider. Du käkar 600kcal till frukost å 700kcal till lunch från fettsnål mat som håller dej mätt. Detta innebär ju att du har 700kcal kvar att inta till middagen å eftersom man har stått sej under dagen på sitt låga kaloriintag så kan det ju va bra å ha en högre E% från fett vid det sista målet då man vet att man "klarat av" dagen. Bara en teori å jag brukar själv tänka så, plus att jag oftast tränar på förmiddagen så då blir det att jag vill hålla både frukosten å lunchen (d.v.s. måltiden efter träningen) relativt fettsnåla.

Handcuff
2007-02-18, 10:07
Hej. Många som dietar (bland annat jag själv)

Öhh...dietar du fortfarande??

Tabbe
2007-02-18, 14:52

Ett kontrollerat overskott ar ocksa en diet, men han kanske deffar ville bara papeka det :)

Eddie Vedder
2007-02-18, 14:56

Det han menar med "Många som dietar (bland annat jag själv) lägger större delen av dagens fettintag..." är inte huruvida han deffar nu lr ej utan att han kör så under sin deff när den nu än må vara.

Å va jag fattar för så är Brinkens deff slut nu, bilderna är ju tagna å så iaf, men att han hade det upplägget under deffen. Men jag kan ju ha fel, han får förklara sej hehe;)