handdator

Visa fullständig version : Ryggöm


spinkoo
2002-04-22, 18:39
Satte lite halvt igång med nån slags MAX-OT princip idag. Såg ut som följande

Benböj 3x6
Utfall med skivstång 2x6
Bencurl 2x6
Stela marklyft 2x6
Stående vadpress 3x6
Sittande vadpress 3x6

Körde tyngre än nånsin typ fast jag har aldrig kört knappt nån av övningarna innan. Men nu till problemet. Benböjen och utfallet lägger man ju en stor skivstång på ryggen/axlarna. Förutom en sju-helsikes tränings verk i benen (redan på kvällen) har jag alltså lite ont i ryggen. Eller är snarare lite öm. Vänjer man sig??


Har tidigare varit lite rädd för såna övningar man "lägger på ryggen" men har nog tatt mod till mig. Men det ömmar...
:(

Har varit mycket noga med utförandet (ganska) och jag har inte svankat och hållt på i onödan. Kan säga att jag blev monster trött ocskå.

Fan vad jag rabblar massa skkit. :)

MVH/spinkoo

Cina
2002-04-22, 18:56
Blir själv trött i ländryggen då jag gör övningar med en stång på axlarna. Det viktigaste är som sagt att försöka låta bli att svanka så inte allt för stor press läggs på ryggen. Jag kör istället med lättare vikter, men då tar det ju länge tid att få stora resultat :(

//Cina

Petrus
2002-04-22, 19:03
Jag skulle vilja rekomendera er till att svanka under övningarna. Det är inte bra ifall ryggen är böjd under övningarna, då kommer ni garanterat att få ont!

När du skriver "ömmar", innebär det att du bra är lite öm i ryggen eller att det gör ont? Om du bara känner en "liten värk" är det troligtvis ryggen som inte är van vid övningarna/belastningen och det kommer kännas mindre efterhand som den vänjer sig.
Vänligen,

Petrus

Magnus
2002-04-22, 19:15
bristande teknik? man har ju sett endel som lyfter vikterna mer med ryggen än me bena. ser inte så skönt ut.

spinkoo
2002-04-22, 19:15
Tinner: Menar du att jag ska svanka vid benböj och utfall?! angående värken så...om jag säger så, det är inte trötthet, och inte heller att det gör ont. Men visst är det obehagligt.

Jag tränar efter det som står på AST:s hemsida, och har för mig att man inte ska svanak enligt dem utan hålla ryggen böjd :confused: :confused:

I vilket fall, jag vill ju till varje pris inte skada mig, har ni några tips på hur jag snabbast känner igen en ryggskda. Några övningar jag ska undvika?

MVH/spinkoo

spinkoo
2002-04-22, 19:18
Tekninken är ju givetvis inte hundra procentig. det är ju första gången jag kör övningen. Vill ju verkeligen köra dessa övninar, de verkar bra och träningspasset idag var ju fruktat!

:D

MVH/spinkoo

Magnus
2002-04-22, 20:03
ok om det är första gångerna du kör så tycker jag att du inte ska lassa på himla massa vikter. ta istället o kör på "lagom" vikt där du kan göra kontrollerade stabila böj.

stybb
2002-04-22, 20:09
Tänkte skriva det som Magnus skrev..men det kanske blir tydligare om 2 personer skriver det.. Benböj är otroligt mycke teknik och börja inte lasta på en massa vikter första gången du kör övningen. Se verkligen till att du kör den rätt.. annars är dina knän adjöss.. Kör i 2 veckor eller nått i en smith så får du in rörelserna. Benböj är ju kungen över benövningarna...

På vissa gym fick jag att det finns en skumgummi grej att sätta på stången så det inte gör lika ont i ryggen att ha den där.. Själv så sliter man ner den mellan två kotor o kör :).. bara o vänja sig..

Petrus
2002-04-22, 20:15
Ursprungligen skickat av spinkoo:
<STRONG>Tinner: Menar du att jag ska svanka vid benböj och utfall?! angående värken så...om jag säger så, det är inte trötthet, och inte heller att det gör ont. Men visst är det obehagligt.

Jag tränar efter det som står på AST:s hemsida, och har för mig att man inte ska svanak enligt dem utan hålla ryggen böjd :confused: :confused:

I vilket fall, jag vill ju till varje pris inte skada mig, har ni några tips på hur jag snabbast känner igen en ryggskda. Några övningar jag ska undvika?

MVH/spinkoo</STRONG>

Med att hålla ryggen böjd menar jag "böjd framåt". Med svanka menar jag "svanka". Vet inte vad som står på AST´s sida men jag har väldigt svårt att tro på att dpm skulle skriva att ryggen ska vara böjd (så tills vida att dom inte menar "böjd" som att "svanka". Ryggen är ju böjd då åxå fast åt andra hållet.)
När du kör knäböj,utfall etc är det MYCKET viktigt att du svankar i ryggen för att avbelasta den.
Skulle med dessa slutsatserna tro att du "bara" har överansträngt ländryggen en aning. Precis som de andra skrev så är det väldigt vanligt att se personer som gör knäböj med ryggen...
Lycka till.
!
Vänligen,

Petrus

Cina
2002-04-22, 20:36
&gt;Tinner

Så du menar att man skall svanka? Själv har jag blivit lärd att alltid hålla magen spänd med en lätt tippning av höften så belastningen skall bli så liten för ryggen som möjligt. Man blir inte klok på alla dessa olika bud :confused:

//Cina

spinkoo
2002-04-23, 08:38
Vaknat på morgonen nu. Känner inget i korsryggen längre. Men otäckt värre, somnade vid 20.30 basövningarna knäckte mig...hur ska jag ta reda på om jag kör rätt. VI har en instruktör på gymmet, men han säger att jag ska äta 100 gram strösocker efter träningen "det enda som hjälper"...

Tack för alla svar
/spinkoo

Åse Columbus
2002-04-23, 09:05
En länk till en sida med lite övningar...
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor172012

hejhopp!
Åse :cool:

stybb
2002-04-23, 09:47
VI har en instruktör på gymmet, men han säger att jag ska äta 100 gram strösocker efter träningen "det enda som hjälper"...

Man slutar aldrig att förvånas över instruktörernas stora vetenskap om allt.

Arne Persson
2002-04-23, 09:50
Skicka ner instruktören till mig den 11-12 maj .

Petrus
2002-04-23, 12:40
Ursprungligen skickat av Cina:
<STRONG>&gt;Tinner

Så du menar att man skall svanka? Själv har jag blivit lärd att alltid hålla magen spänd med en lätt tippning av höften så belastningen skall bli så liten för ryggen som möjligt. Man blir inte klok på alla dessa olika bud :confused:

//Cina</STRONG>

Det är just genom att svanka som du avbelastar ryggen... ;)
Vänligen,

Petrus

Cina
2002-04-23, 13:14
&gt;Tinner

OK, får nog höra med PT:n om det där (det är nämligen hon som sagt att man aldrig skall svanka). Tack i alla fall ;)

//Cina

Åse Columbus
2002-04-23, 13:22
Cina ..var tränar du ????

Nyfiken på vilken PT det är... :D

Åse :cool:

Petrus
2002-04-23, 13:29
Vill inte diskutera PT nu. Tror dom flesta vet vad jag tycker om dom... ;)
Vänligen,

Petrus

Cina
2002-04-23, 13:43
&gt;Tinner

Som ny har jag nog missat dina åsikter om PT. Om du orkar är jag mycket nyfiken då allas uppfattningar om dessa verkar vara olika :confused: :)

//Cina

Forest
2002-04-23, 14:51
Man skall helt klart svanka. Det gäller att vara välstretchad så att man klara att hålla kvar svanken genom hela rörelsen. Gör man inte det så är utförandet inte bra.

Det hjälper att fästa blicken högt. Jag klarar det bra på knäböj men tycker det är ruskigt svårt i marklyft, knäna är ju i vägen!

nina
2002-04-23, 14:57
men om man är över svankig då? som jag, hur gör man då?


Nina :)

Petrus
2002-04-23, 14:58
Ursprungligen skickat av Forest:
<STRONG>Det hjälper att fästa blicken högt. Jag klarar det bra på knäböj men tycker det är ruskigt svårt i marklyft, knäna är ju i vägen!</STRONG>

Eller magen... ;)
Vänligen,

Petrus