handdator

Visa fullständig version : Kesella mousse


Patrizia
2003-03-03, 08:01
1/2 burk lätt kesella
2-3 msk funlight
1-2 äggvitor

Blanda kesella och funlight
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vänd ihop
Ät och njut av din proteinbomb!

Detta har jag bjudit "inte onte vetande" på och de trodde inte på mig när jag berättade vad det var :eating:

shirunai
2003-03-04, 00:54
Originally posted by Patrizia
1/2 burk lätt kesella
2-3 msk funlight
1-2 äggvitor

Blanda kesella och funlight
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vänd ihop
Ät och njut av din proteinbomb!

Detta har jag bjudit "inte onte vetande" på och de trodde inte på mig när jag berättade vad det var :eating:

gjorde den här idag utan ägg....smakade faktiskt gott :)

FUNLIGHT DEN UTAN SOCKER <- :bow:

Bobbokrull
2003-03-04, 06:54
Jag gjorde en smet på 5 äggvitor och en burk kesella som kvällsmat igår..mycket gott!! Credz till kocken.

leiap
2003-03-04, 19:45
Nån som har provat att använda ett vasslepulver med t.ex chokladsmak? För att få typ en chokladsmak menar jag...

Nån?

Nate
2003-03-04, 20:41
Testade kesella-moussen ikväll. Var riktigt gott faktiskt, trevlig och fluffig var den! Som keto-glassmeten fast surare! Lär ju äta detta som kvällsmål fler gånger! :eating: :thumbup:

Diana
2003-03-05, 22:26
ja provade me triplewey+kesella--->KRÄKVARNING!
de blev surt o smakade inte alls särskillt chokladig,,håller mej nog till funlight i fortsättningen..

mangs
2003-03-11, 12:10
Originally posted by Diana
ja provade me triplewey+kesella--->KRÄKVARNING!
de blev surt o smakade inte alls särskillt chokladig,,håller mej nog till funlight i fortsättningen..


detta måste jag prova, låter som en höjdare;)


Skulle dock kunna tänka mig äggvita+ chokladproteinpulver som en smarrig och nyttig efterrätt!!

Pez
2003-03-27, 04:39
Testade att göra moussen, nåt gick katastrofalt fel - efter att vi tog ut den från kylen efter ett par timmar såg den aptitlig och fluffig ut som en vanlig mousse...men under ca. 2cm mousse var det endast nån flytande klar vätska?

Utlåtanden som "funky", "smaskigt" och "detta är oätbart" duggade tätt och efter nån timme följde ett par timmars magknip hos testpanelen (Jarod och jag).

Kära bullen - vad gick fel? :D

/pez

Lellan
2003-03-27, 06:20
Originally posted by Pez
Testade att göra moussen, nåt gick katastrofalt fel - efter att vi tog ut den från kylen efter ett par timmar såg den aptitlig och fluffig ut som en vanlig mousse...men under ca. 2cm mousse var det endast nån flytande klar vätska?

Utlåtanden som "funky", "smaskigt" och "detta är oätbart" duggade tätt och efter nån timme följde ett par timmars magknip hos testpanelen (Jarod och jag).

Kära bullen - vad gick fel? :D

/pez

Karlar... :rolleyes: Blir ni förvånade om glassen ni tar fram smälter också?

Alltså, vispad äggvita tenderar att separera sig helt enkelt - det ska vispas och ätas bums! :whipped: :eating:

Pez
2003-03-28, 00:12
Originally posted by Lellan


Karlar... :rolleyes: Blir ni förvånade om glassen ni tar fram smälter också?

Alltså, vispad äggvita tenderar att separera sig helt enkelt - det ska vispas och ätas bums! :whipped: :eating:

:em:

Men alltså..till mitt försvar vill jag ändå säga att mousse i vanliga fall ska stå en stund i kylen..väl?

/pez

Janna
2003-03-28, 21:40
ta i lite gelantin så separera inte vitan!

Wilson
2003-04-16, 23:15
nice med vaniljproteinpulver

bara lite svårt å få den i samma konsistens som glass

Pez
2003-04-16, 23:33
Originally posted by Wilson
nice med vaniljproteinpulver

bara lite svårt å få den i samma konsistens som glass

Ja..speciellt som det är mousse det handlar om.. :D

/pez

RealElwood
2003-04-17, 07:34
Mmmm, det får det bli igen.

Jag roade mig t.o.m att räkna lite på denna bomb.

Per servering ca: 325g
220,2 Kcal
40,2g P 73E%
9,1g K 10E%
2,5g F 17E%

brema
2004-01-13, 20:55
Mmm... :eating: :love:

Vilket kanonkvällsmål!!!

Körde med en hel burk Kesella och 4(!) hårt vispade äggvitor :em: men gud vad gott (och mycket..) det blev!

Rekommenderas starkt :thumbup:

Ska testa att röra ned kvällsoljan i moussen nästa gång, borde väl funka, eller blir det samma katastrof som Pez lyckades med??

Gammelyxan!
2004-01-16, 12:22
Definera "vänd ihop"
:eating:


Vilka smaker på Fun light har ni arbetat med i era recept?

Patrizia
2004-01-16, 12:36
Vända ihop = röra ihop försiktigt - ej vispa. Typ arbeta med en sked eller slickepott och vänd smeten tills blandningen är homogen

Jag har nog använt de felsta smaker...det funkar med samtliga, kanske äpplevarianten är den som blir sämst.....

/Patrizia:thumbup:

Pez
2004-01-17, 03:13
Originally posted by brema
Ska testa att röra ned kvällsoljan i moussen nästa gång, borde väl funka, eller blir det samma katastrof som Pez lyckades med??

Jag vill påpeka att vi var två om det sk "fiaskot" och att den större portionen skam borde bäras av min kära kollega Jarod. :D

Vill man vara riktigt slö så går det faktiskt att bara röra ihop ett par msk Funlight med kesellan - voila. Lime funkar bäst, men jag antar att citrus öht är "the way to go" när det kommer till att kombinera med kesellans sura "mejerismak".

/pez :eating:

autowah
2004-01-18, 22:57
Om ni ska ställa moussen i kylen, prova med varmvispad äggvita, den delar sig inte som den vanliga gör när den står.

Fok
2004-01-20, 17:57
Originally posted by Patrizia
Vända ihop = röra ihop försiktigt - ej vispa. Typ arbeta med en sked eller slickepott och vänd smeten tills blandningen är homogen

Jag har nog använt de felsta smaker...det funkar med samtliga, kanske äpplevarianten är den som blir sämst.....

/Patrizia:thumbup:

Jag testade för första gången idag och använde just äppelvarianten :D Jag tyckte faktist det vart riktigt gott, men när du säger den funkar sämst blir jag ju tvungen att testa med dom andra också :thumbup:

Megatuttarna
2004-01-21, 20:07
Originally posted by Pez


Jag vill påpeka att vi var två om det sk "fiaskot" och att den större portionen skam borde bäras av min kära kollega Jarod. :D

Vill man vara riktigt slö så går det faktiskt att bara röra ihop ett par msk Funlight med kesellan - voila. Lime funkar bäst, men jag antar att citrus öht är "the way to go" när det kommer till att kombinera med kesellans sura "mejerismak".

/pez :eating:

Kvarg, det är p g a att Kesellan är kvarg som den har den där syrliga touchen. Kvarg = Syrlig ostmassa

*kände för att vara besserwisser *:em:

adde
2004-01-22, 11:55
Är det bara jag som tyckte att det smakade ********? Blandade med Peach Passion.


/adde

Pez
2004-01-22, 13:15
Originally posted by Megatuttarna


Kvarg, det är p g a att Kesellan är kvarg som den har den där syrliga touchen. Kvarg = Syrlig ostmassa

*kände för att vara besserwisser *:em:

Nåja.. det visste jag. Försökte vara lite poetisk i min smakbeskrivelse... funderade på "med en smak av hösten, syrliga bär och sura rävar.." eller nåt..

/pez

Thony
2004-01-24, 18:05
Detta var hur gott som helst tack för tipset...kram :hbang:

mangs
2004-01-28, 09:57
Prova med Fun-light Wild Berries!:hbang:

Man kan även blanda i lite jordgubbar, hallon etc för lite mer godis-smak.

Makk
2004-01-28, 18:22
Riktigt gott! Körde med Lemon/Raspberry.. verkligen gooott! Blir till att göra fler ggr... :eating:

MEGA_MAN
2004-01-28, 18:42
Riktigt gott!!!!! körde med Wild Berries


Tack för tipset!!!!:hbang:

Patrizia
2004-01-29, 08:19
Kul att så många har hittat min favvo-mousse. Sköt om er och tyck lite synd om mig som ingen röst har idag och inte kan ta djupa andetag heller för då är jag nära att dö av en mycket smärtsam hostattack. Undrar om det är när man känner så som man ska ringa husläkaren....eller om man kan vänta lite till?:confused:

Thony
2004-01-29, 18:29
vänta lite....Å medans du väntar frossa lite mousse :eating: :D

Metal_boy_
2004-02-02, 16:47
jag brukar alltid blanda med fun light wild berries och en skopa proteinpulver med jordgubbssmak...sketagott!!:thumbup:

axlpxl
2005-04-21, 11:02
hrm... BUMP! *whatever*
Är den så pass god att man skulle kunna bjuda sin flickvän på den?
Typ mecka ihop det, servera i ett sånt här glas:
http://www.paust-guenter.de/images-dessert/dessert8.jpg
också garnera med lite riktiga bär över? I stil med hallon eller så?
Btw. har jag feber så jag orkar inte prova själv nu *rolleyes*

der_rickard
2005-04-21, 13:13
Vad trevligt receptet verkar, ska prova det ikväll innan sängdags :eating:
Hur mycket fun light är lämpligt att ha i till en halv burk kesella och 2 äggvitor? Tänkte prova att hacka i lite mandel också så man får i sig lite fett.

axlpxl
2005-04-21, 15:46
Jag har gjort en monstersat nu på 500g kvarg, ska frysa den nu tillsammans med hallon, hoppas det blir gott :) Ska rapportera av senare *popcorn*

- M -
2005-04-21, 16:05
...Ha i lite kakao om ni vill ha mer chokladsmak.

axlpxl
2005-04-21, 18:04
Asgott att frysa, smakar precis som yougortglass, tänk bara på att röra om då och då så slipper ni att det bildas is.
Har ätit allt nu, 500gkvarg och 4äggvitor, slurp!
*popcorn* *popcorn* *popcorn*

Heidi
2005-04-21, 19:06
Tror nog att jag håller mig till kesella med fun light, utan äggvitor!

//Heidi

der_rickard
2005-04-21, 21:55
Hehe, jag antar att man ska ha en maskinvisp för det här receptet... Mina äggvitor blev inte så hårda. Men jag kan informera att man kan dricka blandningen också :thumbup:

Leon
2005-04-21, 22:04
Det är kanon med funlight i kesellan,men aspartamet,eller hur det stavas gjorde mig lite nervös,har bytat till fruktsocker!

Herkulez
2005-04-22, 09:31
ge dig nu bruden, aspartam är inte farligt.

King Grub
2005-04-22, 09:32
Påverkar i o f s inlärningsfunktionen hos råttor. Samtidigt får man ju också för det mesta i sig acesulfam-k, och det har en kromosomförändrande effekt enligt vissa studier.

Men fruktos är ju en metabol katastrof, så det är inget vettigt alternativ.

mmartin
2005-04-22, 09:51
Påverkar i o f s inlärningsfunktionen hos råttor. Samtidigt får man ju också för det mesta i sig acesulfam-k, och det har en kromosomförändrande effekt enligt vissa studier.

Men fruktos är ju en metabol katastrof, så det är inget vettigt alternativ.


Men det är ju en enorm skillnad i alla avseènden mellan råtta kontr människa?

Då är det väl oväsentligt hur det påverkar råttan då den har en totalt annorlunda uppbyggnad än människan, antar jag?

Mer aspartram åt folket!!!! :thumbup: :D

King Grub
2005-04-22, 11:02
Men det är ju en enorm skillnad i alla avseènden mellan råtta kontr människa?

Då är det väl oväsentligt hur det påverkar råttan då den har en totalt annorlunda uppbyggnad än människan, antar jag?

Mer aspartram åt folket!!!! :thumbup: :D

Råttstudier är ofta förvånansvärt användbara översatta till människa.

Dessutom: om en substans ger kromosomförändringar hos råttor, är din första tanke att äta den substansen?

Leon
2005-04-22, 11:10
Påverkar i o f s inlärningsfunktionen hos råttor. Samtidigt får man ju också för det mesta i sig acesulfam-k, och det har en kromosomförändrande effekt enligt vissa studier.

Men fruktos är ju en metabol katastrof, så det är inget vettigt alternativ.
Vad ska man ta istället då om man ändå vill ha det lite sött?

Edde_1
2005-04-22, 11:23
Vad ska man ta istället då om man ändå vill ha det lite sött?

Lite vanligt socker har ingen dött av. eller jo kanske.

Honung då.

Arnesson
2005-04-22, 21:39
Måste bumba denna tråd lite.

Testade att göra detta ikväll.

250g kesella
5 äggvitor
en skvätt fun light guava/lemon.
10 hallon

Blev helt underbart, bara hälla i ett glas och dricka.
Nytt kvälsmålär funnet :hbang:

WHITEFOLKS
2005-04-22, 22:29
en OT goding som mmmcay gillar (jag också för den delen) är att göra egna maränger av äggvita/socker och sen blanda i krossad mörk choklad. sen är det bara tjonga i ugnen så har man tokmumsiga hyfsat lågkalorisnacks. Funkar även att frysa smeten och äta så blir det som jättesöt glass (jag gillar den iaf) :)

tegel
2005-04-23, 08:03
låter ju gott det där, men vad gör ni med de äggulor som blir över?
Känns som slöseri att slänga bort dem..

WHITEFOLKS
2005-04-23, 16:32
de kan man donera till sin mor så kan hon baka med de, eller baka något själv. annars kan man ju alltid tillaga de vid något tillfälle då man har utrymme för fett i måltiden för proteinet är ju jättebra och det finns ju massa näring i gulan.

axlpxl
2005-04-23, 17:02
Blev helt underbart, bara hälla i ett glas och dricka.
Nytt kvälsmålär funnet :hbang:

Häll det i en form och frys!!!
Mumsig glass med optimala värden!

edgen_ÖSD
2005-04-24, 17:48
Måste bumba denna tråd lite.

Testade att göra detta ikväll.

250g kesella
5 äggvitor
en skvätt fun light guava/lemon.
10 hallon

Blev helt underbart, bara hälla i ett glas och dricka.
Nytt kvälsmålär funnet :hbang:


Hur kan du dricka det där? Blir ju väldigt fast?

slicke
2005-04-24, 20:22
Finns det inget viktigt i äggulorna eller varför separerar man dem?

King Grub
2005-04-24, 20:24
Finns det inget viktigt i äggulorna eller varför separerar man dem?

Gulan är näringsrikare än vitan. Det är nog mer matlagningsorsaker att den inte är med; konsistensen på en mousse med gula lär inte vara rolig.