handdator

Visa fullständig version : Räkna ut kcal intag per dag


JesperAhlbom
2007-02-17, 21:19
Tjena!

Jag antar att denna frågan finns någon stans, men den som söker den finner, och jag är inte den personen nu ikväll.

? Jag undrar om det finns någon bra sida på hur man räknar ut hur mitt kcal intag per dag ser ut? vill också veta vad det som "normalt" brukar ligga på för en person som tränar mycket om veckorna (3-4 ggr konditionsträning, 3-4ggr styrketräning / veckan). Kanske är svårt för er att veta, men det kanske finns någon med ungefär samma träningsprinciper som jag.

! Kör konditionsträning för att bli av med det sista för att få fram lite mage tills sommarn, så vad jag har förstått av det jag läst så är konditionsträning på relativt hög nivå det bästa "botemedlet"? haha. Men det förståss kombinerat med en bra kost som jag försöker hålla nu.
I några veckor har min kost i princip sett ut på detta viset:

ca: 07:00 Frukost: 2 hårdkokta ägg / 1 morot / 1 normalkopp te
ca: 10:00 Mellanmål: Ett päron
ca: 11:30 Lunch: Kokta grönsaker m. fullkorns ris/pasta / 1 glas vatten
ca: 14:00 Mellanmål: Ett päron eller En clementin
ca: 18:00 Middag: Potatis eller fullkornsris/pasta / Fiskpanetter eller Kött av ngt slag.
ca: 20:00 Kvällsmål: 1 kopp te m. ett äppel

? Undrar också om det är någon som har några bra tips på fettsnål mat som man kan äta dagligen som även innehåller mycket protein.

!? Du kanske har något förslag på hur jag kan lägga upp min kost under dagarna, eller några bra magövningar som ger bra resultat? Ge mig gärna lite tips som förbättrar mitt resultat gällande magträning, kost och muskelbyggandet.

Tacksam för alla svar! / jesper!

AssBreath
2007-02-17, 21:30
Fyfan.. de va inte mycke mat:( Gått ner mycke?

JesperAhlbom
2007-02-17, 21:47
Jag har inte tappat så mycket i kg, jag styrketränar ju rätt mycket så det är mer att jag både tappar fettet och omvandlar fettet till muskler det är ju mer det jag ser som resultat just nu, men visst, givetvis har man förlorat fett runt magen, det vill jag lova dig. innan låg jag på rätt mycket småätande hela tiden, och det gav ju sitt resultat .... men har tappat sockersuget rejält nu och klarar mig bra ifrån alla godsaker;) och då blir resulatet helt annorlunda! :)
Är 168 och väger nu runt 61 ;) . ska öka muskelmassan nu tills sommarn och sattsar verkligen på att omvandla allt fett runt magen. Inte så mycket kvar nu ;).

Janitorr
2007-02-17, 21:50
För det första, du behöver öka på din frukost med typ müsli eller gröt och din lunch bör se ut mer som din middag, annars e det bra.
Jag tycker du ska skippa kalori-räknandet. Det e bättre att testa sig fram (tycker jag).
Det skulle bli lättare om du beskrev dina mål, ditt träningsupplägg osv mer noggrannt så blir det enklare att hjälpa dig. Lite bilder så man ser vilken nivå du e på osv

JesperAhlbom
2007-02-17, 21:53
ja, jag hade tänkt att bli lite mer seriös iform utav träningsdagbok osv så man kommer någon vart, man blir mer motiverad när man har andra som "coachar" en mer och ger tips osv. stort +!

Ja, jag tänker ju inte sitta och kaloriräkna varje dag, tänkte bara att det skulle vara kul att se vad man ligger just för dagen mestadels för en kul grej.

Janitorr
2007-02-17, 21:57
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

en databas med det mesta

JesperAhlbom
2007-02-17, 22:00
Tackar vi för :)

JesperAhlbom
2007-02-17, 22:09
ÄSCH! jag fattar inte hur man räknar ut! HAHA! :P sjukt! jag är inte så hajj på sånt.. men men! det blir nog bra.. Såg att päron innehåller mycket kolhydrater, kanske skulle byta ut denna frukt emot någon annan, eller något helt annat utanför fruktvärlden ;) Någon som har något bra exempel på mellanmål?

apa_ola
2007-02-17, 22:11
ÄSCH! jag fattar inte hur man räknar ut! HAHA! :P sjukt! jag är inte så hajj på sånt.. men men! det blir nog bra.. Såg att päron innehåller mycket kolhydrater, kanske skulle byta ut denna frukt emot någon annan, eller något helt annat utanför fruktvärlden ;) Någon som har något bra exempel på mellanmål?

procentmässigt innehåller frukt mycket kolhydrater, men de flesta frukter innehåller såpass mycket vatten att det inte blir mycket energi ändå. Frukt är alltså kcalsnålt och mättande, kör på päron tycker jag!

Janitorr
2007-02-17, 22:13
Ditt upplägg ser bra ut.
Ska du deffa till sommarn eller hur var själva upplägget?
Deff o muskeluppbyggnad samtidigt e ju inte enkelt.

JesperAhlbom
2007-02-17, 22:18
Nej, jag ska inte deffa! det har jag inte anledning till! Vill bygga på mina muskler tills sommarn.
Jag kommer ju köra konditionsträning nu i ett par månader för att bli av med "magen" men jag ska inte köra någon rådeff, det blir ju isf sista månaden om jag fått lite muskler som ska synas ;)

Janitorr
2007-02-17, 22:36
Hur länge har du tränat?
Det e mitten av feb nu, det e inte jätte långt till sommarn.
Vad har du tänkt att åstadkomma under dessa 3-4 mån??
Jag kanske låter lite otrevlig med mina frågor, men det e inte så det e menat.

JesperAhlbom
2007-02-17, 22:51
Jag har tränat seriöst nu i ett halvår kanske och förut var jag rätt knubbig om man säger så men har gått ner mycket i fett osv och omvanldat till muskler, nae det är inte långt tills sommarn men jag tänkte bygga på nu seriöst tills slutet av maj sen i juni deffar jag järnet.. så är man nog i lite bättre form än man var förra sommarn, nu kanske man kan lira lite volleyboll utan att skämmas ;) hehe.
Jag tar inte frågorna så ;)

Janitorr
2007-02-17, 23:06
Ok, då måste jag först gratta dig till "fettnergången". Jag har självt gått igenom samma sak när jag var i din ålder typ.
Och samtidigt vara lite jobbig o rätta dig att fett inte kan omvandlas till muskler då det e två helt olika typer av celler.
Hur ser ditt träningsupplägg ut?
Hur har det funkat om vi pratar i muskeltillväxt?

Cerberus
2007-02-17, 23:14
förstår inte hur du ska kunna bygga på den kosten, ser fruktansvärt lite energi ut om det inte e enorma mängder pasta och potatis du äter. Och styrketräning OCH konditionsträning på detta?

Du mår inte dåligt av att äta så lite?

ser bristfälligt ut på protein, fett iaf. Öka mängden?

JesperAhlbom
2007-02-17, 23:26
Janitorr: med muskeltillväxten har det ökat endel emot vad jag hade innan, var rätt klen osv då men det har kommit muskler nu med tiden. Men eftersom jag slog om kosten ordentligt för ett tag sedan och började äta mer fettsnålt så ökar ju inte muskeltillväxten lika mycket nu som innan när jag startade träna och hade rätt mycket att bygga på, men jag har ju så det räcker och blir över nu med om man säger så, men muskeltillväxten är fortfarande påväg uppåt. Men kanske inte i samma tempo som förut.
Mitt träningsupplägg de senaste månaderna har varit att jag på måndag onsdag fredag söndag kör ren styrke träning och så kör jag konditions träning tisdag torsdag lördag.

Cerberus: Ja eller hur, min kost har blivit rätt energisnål, visst, jag äter ju rejält med middag och lunch, det ska jag lova dig. Men kanske dock inte så mycket som är nödvändigt. Har du några bra tips på hur man kan få ut bra träningsresultat med bra livsmedel samtidigt som man inte vill lägga på sig de onödiga kilorna igen.
Nej, jag mår inte dåligt utav detta, varje dag är jag pigg osv. Men mycket utav det beror nog på att jag tillägnar mig en mycket bra sömn för mestadels.

Cerberus
2007-02-17, 23:38
well, du kommer få samma svar vem du en frågar här(som har koll då), och när det gäller naturlig byggning får man välja antingen eller. Visst du kanske får gains i början, men för att bygga muskler krävs energiöverskott och med det kommer alltid fett...tråkigt men sant. Själv är jag skitless på att bulka o deffa hela tiden.

om du mest vill hålla dig fit o accepterar att växa minimalt eller inte alls så kan du ju fortsätta som du gör, personligne om jag va du skulle ja uppa protein-intaget rejält.

Janitorr
2007-02-17, 23:42
Det e inte helt fel att vila på helgen!
Fem dagars träning tycker jag räcker gott o väl, kan bli lite hårt att träna varje dag. Bra att du har en bra sömn, rätt viktigt faktiskt.

Matupplägg:
frukost: müsli/gröt, frukt, krossade linfrön, mjölk
förmiddagssnacks: frukt/torkad frukt, nötter
lunch: pasta/ris/potatis..., kött/fisk/fågel..., grönt
eftermiddagssnacks: som förmiddagen typ
middag: som lunch

Sen kanske du inte äter exakt så här men det e inget dåligt utgångsläge, enligt mig, vissa kanske tycker att det e på tok för dåligt med protein.....

JesperAhlbom
2007-02-17, 23:59
Cerberus: Nej! det vet jag, antingen eller, det är klart.. man kan inte göra båda effektivt på samma sätt.. men jag tänkte köra på mitt nu och bli av med lite mage nu och köra effektiv konditionsträning i minst en månad till och bygga lite smått under tiden för att inte tappa, och om någon månad kör jag igång stenhårt med den rena styrkan och fokuserar mer på den, ändrar min kost så den blir mer protein och energi rik och kör bara ett par kondtionspass i veckan.
Mitt mål är ju att den 28/12 -07, då ska jag vara i en bra form och ha ett bra kroppsutseende och må bra!
Sommarn 07 är bara ett delmål i min träning just nu, det är givet att tills sommarn att se bättre ut än vad jag gör nu, så man kan glassa lite på playan ;)

Janitorr: Tack för matupplägget, det är så att nu har jag haft praktik under 5 veckors tid och har då behövt ta med mig matlåda osv. Så det har blivit lite gårdagens mat dvs kött osv.. men oftast har det blivit kokta grönsaker (broccoli, sparris osv.) m. fullkorns ris/pasta.
Så nu när skolan startar igen så kommer det bli en mer rejäl lunch m. mycket grönt som förut innan jag gick ut på praktik, jag ser över min kost i skolan och tar utav det som är nyttigt och skippar allt onödigt som bara är gott just för läget.
Det händer några gånger i veckan att jag äter havregrynsgröt till frukost tillsammans med äggen osv.
Torkad frukt har jag aldrig testat, det är något nytt för mig, ska jag definitivt prova, nötter har jag läst är bra som ett mellanmål för de som bygger osv men just nu riktar jag ju mig mest för att förlora fettmängd så om någon månad börjar jag nog mer med att ta lite nötter till mellanmål osv.

Vila, jag har försökt att komma i form osv nu och verkligen sattsat på all min träning så jag har inte haft någon direkt tanke på att vila så mycket, men nu när man känner att man börjar bli lite seg och man ger inte allt på varje träning så bör man se över några dagar som man kan vila så man är peppad på varje träning istället för att bara köra halvdant en dag. Så det kommer nog bli vila 2 dagar i veckan för mig nu framöver om några veckor.

Tack för svaren :)

Eddie Vedder
2007-02-18, 06:01
Första måste jag säga att du fått detta om fett till muskler om bakfoten. Fett kan aldrig omvandlas till muskler å de kan heller aldrig gå åt motsatt håll, alltså muskler till fett. Det är helt olika vävnader, fettceller å muskelceller båda kan växa å krympa men inte omvandlas till den andra.

Annars tycker jag du har bra koll å ett sunt mål du vill nå, aldrig bra med extrema mål sånt kan antingen leda till ätstörningar alternativt att man skiter i å fullfölja eftersom man inte klarar av dieten.
Din kost ser litte proteinfattig ut, jag skulle käka fisk/kött/kyckling till lunch samt nåt mer till frukost. Gröt, müsli, flingor o.s.v. e ju populärt som frukostmat men du kan likagärna läka pasta och tonfiska om du känner för de. Hoppas dieten flyter på å att du når ditt mål te sommaren!:thumbup:

JesperAhlbom
2007-02-18, 10:29
Eddie Vedder: Jasså, det har jag alltid trott att fettet omvandlas till muskler genom träningen, men så var det tydligen inte ;) har man lärt sig lite nytt nu då, men i vilken fall så har då fettöverskottet krymt och musklerna ökat, hehe.

Ja, jag försöker dagligen i skolan få i mig fisk/kött/kyckling av något slag till lunch men jag är inte så förtjust i någon fisk om jag ska vara helt ärlig, så har det alltid vart för mig, men du eller någon kanske vet något bra tillskott för det så man får i sig det som fisk innehåller fast genom någon form av "dos".
Kanske dags att ändra på mina fiskvanor? ;)

Eddie Vedder
2007-02-18, 10:55
Eddie Vedder: Jasså, det har jag alltid trott att fettet omvandlas till muskler genom träningen, men så var det tydligen inte ;) har man lärt sig lite nytt nu då, men i vilken fall så har då fettöverskottet krymt och musklerna ökat, hehe.

Ja, jag försöker dagligen i skolan få i mig fisk/kött/kyckling av något slag till lunch men jag är inte så förtjust i någon fisk om jag ska vara helt ärlig, så har det alltid vart för mig, men du eller någon kanske vet något bra tillskott för det så man får i sig det som fisk innehåller fast genom någon form av "dos".
Kanske dags att ändra på mina fiskvanor? ;)

Om du tänker på omega-3 fetter så finns de ju i tillskottsform å det är definitivt nåt jag kan rekommendera. Jag personligen är ingen direkt anhängare av kosttillskott, kör inte me protein lr nånting men fiskoljekapslar är nåt som dom flesta människor skulle kunna ta tycker jag om man nu inte äter fet fisk jätteofta(för mej blir det tre-fyra gånger per vecka så jag behöver inga kapslar).

Men kolla gärna upp omega-3 lr fiskolja (samma sak men ibland väljer dom att kalla de flr de ena lr de andra) där dom säljer kosttillskott. Finns även sälolja att köpa numera, det skulle jag dock aldrig göra men det är mer för att jag tycker det känns obehagligt för jag tänker direkt på ihjälklubbade sälar*cry* Jävligt blödig när det kommer till djur hehe.


Men att ändra dina fiskvanor är heller ingen dum idé, fisk är väldigt nyttigt å gott som fan. Hälsosammare än rött kött t.ex.

JesperAhlbom
2007-02-18, 11:08
Eddie Vedder: HAHA ja, ihjälklubbade sälar är inget trevligt ;) . Ja, jag är ingen anhängare utav kosttillskott jag heller vill jag säga, onödiga pengar när man kan köpa bra livsmedel som är protein rikt osv.
Jag tänkte åka ner till life och se om de har något trevligt att erbjuda mig gällande fisk och det.

Tack för svar :)

Eddie Vedder
2007-02-18, 11:11
Eddie Vedder: HAHA ja, ihjälklubbade sälar är inget trevligt ;) . Ja, jag är ingen anhängare utav kosttillskott jag heller vill jag säga, onödiga pengar när man kan köpa bra livsmedel som är protein rikt osv.
Jag tänkte åka ner till life och se om de har något trevligt att erbjuda mig gällande fisk och det.

Tack för svar :)

Ja Life har ett väldigt bra utbud av omega-3 tillskott, brukar va dyrt på Life tyvärr. Var noga med att fråga om dom kapslarna med den bästa procentuella fördelningen av EPA å DHA, det är det mest väsentliga. Du kan köpa billiga kapslar med mycke sämre fördelning än dom dyra å då blir det ju ändå dyrare, mindre av fettsyrorna för pengarna. Så ett lite dyrare tillskott med hög andel är bättre än ett billigt med dålig fördelning skulle jag säga.

Fatality
2007-02-18, 11:13
död åt sälslaktarna!

Eddie Vedder
2007-02-18, 11:21
död åt sälslaktarna!

:bow:
Vi bojkottar härmed säloljan för alltid!

JesperAhlbom
2007-02-18, 11:32
Ja! Säloljan ska avskaffas, dödsstraff för de som använder sig utav detta OTILLÅTNA PREPARAT!!!!!!