handdator

Visa fullständig version : Koffein


jaaaaag
2007-02-17, 19:54
Det verkar som om många här på kolo använder sig av koffein tabletter. Vilka använder ni? Blir ni betydligt mycket mer piggare av dom?

Eddie Vedder
2007-02-17, 19:58
Det verkar som om många här på kolo använder sig av koffein tabletter. Vilka använder ni, hur mycket effekt märker ni av dom?

Jag tar inga koffeintabletter däremot chockar jag mej själv med en STOR mugg kaffe svart som döden. Skulle tippa på att den motsvarar 4-5 små vanliga koppar. Jag piggnar till å blir varm i kroppen, känner mej mer på alerten under föreläsningar oxå om jag druckit kaffe en timme före dessa.

Men framför allt är ju kaffe så underbart gott så det kanske bara är en effekt av njutningen som jag tolkar som en fysiologisk effekt? Tycker mej känna en viss prestationsmässig skillnad under löpning dock å koffeinet skall ju vara glykogensparande under längre uthållighetsträning så i det läget kanske de funkar.

ligne
2007-02-17, 19:58
köp på apoteket.

används för förbränningens skull också :D

jaaaaag
2007-02-17, 20:07
Hur mycket koffein finns i apotekets koffeinisar? *för lat för att kolla upp själv*

L-Sami
2007-02-17, 20:12
Jag använde mig utav Caffeine Alert finns hos gymgrosse, när jag använde det blev jag jätte pigg, upprymd och lycklig. Vill inte bli beroende av det, så jag slutade med det helt och hållet.

ramagoen
2007-02-17, 20:14
googla på alert fx. Billigt som attans.

Tar det inte så ofta längre, får mest ont i magen av det och känner inte av nånting direkt(bara vid stora doser = ont i magen). Tror jag dock ska testa imorn då jag haft "uppehåll" på ett par veckor. Ta en liten dos bara.

Yankeee
2007-02-17, 20:14
Koffein är inte beroendeframkallande.

L-Sami
2007-02-17, 20:17
Koffein är inte beroendeframkallande.

nej, men vanebildande och kan ge jobbiga abstinensbesvär

Yankeee
2007-02-17, 20:19
nej, men vanebildande och kan ge jobbiga abstinensbesvär

Helt annan sak dock :)

L-Sami
2007-02-17, 20:22
Helt annan sak dock :)

Absolut, men ändå inte nåt positivt.

Dr Nick
2007-02-17, 20:24
Jag har en burk med Caffein alert,tar 1-2st ibland innan träningspass då jag är lite extra trött eller sliten.
Tar man det inte för ofta bara så funkar det bra.
Jag dricker en hel del kaffe under dagarna men får ändå en liten positiv effekt.:thumbup:

jaaaaag
2007-02-17, 20:35
Jag använde mig utav Caffeine Alert finns hos gymgrosse, när jag använde det blev jag jätte pigg, upprymd och lycklig. Vill inte bli beroende av det, så jag slutade med det helt och hållet.

Tycker att det låter smart att du slutade men det är just den känslan jag vill uppnå. Och då menar jag inte regelbundet varje dag, kanske nån gång/vecka när jag känner mej lite hängig innan ett långt pass. Men jag förstår hur du tänkte.. börjar man med dem så märker man positiva effekter på sig själv och börjar ta dem regenbundet och om man sedan vill sluta så uppnår man aldrig samma kick utan dom.. men dom kan kanske vara värda att testas ändå.*whistle* Ska kolla upp dom. tacktack

jaaaaag
2007-02-17, 20:38
Förresten.. de tabletter jag tar nu innehåller 100 mg/kapsel.. Caffeine alert innehåller 200 mg. Någon som använt sig av 100 för att sedan ta 200? är det stor skillnad mellan de olika mängderna när det gäller hur pigg man känner sig efteråt?

L-Sami
2007-02-17, 20:40
Börja med en lägre dos, 100mg kan funka utmärkt för dig Jaaaag, jag med mina +85kg får bra effekt redan av 200mg. Onödigt att ta mer.

jaaaaag
2007-02-17, 20:48
Jag får en lagom dos av 100 mg, men inget som känns som en kick, mer som ett litet uppvaknande. :) Hade gärna kännt mer, är riktigt slut efter skolan ibland när jag ska iväg och thaipassa.

jedimind
2007-02-17, 23:53
Koffein bör ju inte vara ett substitut för trötthet...Du förlänger bara tröttheten tills du kraschar, se till och va utvilad och poppa nån tabbe innan träning så e de lungan. Tror koffeinmissbruket är påtagligare hos vanliga svenssons än hos oss gymrävar.

Själv tycker jag dom sitter i för länge och blir som ett damp-barn i skolan, så jag kör på SNUS.

Cerberus
2007-02-18, 00:11
jag spolade ner mina alert fx i toan, de som va kvar. Tog dom inte med ansvar helt enkelt...

dock har ja kört ripped fuel som innehåller koffein bland andra ingredienser lol, men det e mindre mängd o ja tar inte lika mkt. Dricker kaffe, te o cola light. Kaffe o te dricker ja i princip varje dag. Lite beroende e ja men ja bryr mig inte :D

jaaaaag
2007-02-18, 10:36
Jo, jag använder mej också av ripped fuel =) men funderade på att byta ut dom mot något med mer kofein när dom är slut. Kaffe har ja slutat med nästan helt nu när jag tar dom men light läst och te.. klarar mej inte länge utan light läsk.

Cerberus
2007-02-18, 22:11
Kaffe e nog nyttigare än koffeinpiller eftersom det innehåller lite antioxidanter och andra ämnen. Men koffeinpiller kan va praktiskt ibland.

Tyckte inte de va värt att fortsätta me koffeinpiller när ja behövde minst 1 gram för att ens känna ngn effekt :D

L-Sami
2007-02-18, 22:18
Koffein bör ju inte vara ett substitut för trötthet...Du förlänger bara tröttheten tills du kraschar




Håller med här helt och hållet.

L-Sami
2007-02-18, 22:29
Jo, jag använder mej också av ripped fuel =) men funderade på att byta ut dom mot något med mer kofein när dom är slut

Koffein är ingen utväg, det är liksom "what goes around, comes around" , desto bättre kickar du får av det, desto hårdare slår det tillbaka. Det leder i sin tur att man måste ta koffein hela tiden för att vara på topp och slippa dessa bakåtslag. Det leder till att det blir en vana och när effekten av koffeinet uteblir så finns risken att man söker sig till starkare centralstimulantias. Alternativt att man tar ett bra beslut och slutar med över extrema doser av koffein.

Thorwaldsson
2007-02-18, 22:32
Koffein är ingen utväg, det är liksom "what goes around, comes around" , desto bättre kickar du får av det, desto hårdare slår det tillbaka. Det leder i sin tur att man måste ta koffein hela tiden för att vara på topp och slippa dessa bakåtslag. Det leder till att det blir en vana och när effekten av koffeinet uteblir så finns risken att man söker sig till starkare centralstimulantias. Alternativt att man tar ett bra beslut och slutar med över extrema doser av koffein.

Talar av egen erfarenhet?

Kommer ihåg att du körde på stora doser ifjol.

L-Sami
2007-02-18, 22:51
Talar av egen erfarenhet?

Kommer ihåg att du körde på stora doser ifjol.


Delvis, jag körde koffein i perioder och då när jag tog uppehåll av det så fick jag dessa bakslag som, trötthet, depressioner, kort stubin, huvudvärk. Motsatsen till välmåendet, helt enkelt. Ibland kunde det bli lite större doser, men nu försöker jag undvika koffein till högsta grad. Tar en kopp kaffe kanske en gång i veckan högst och koffeintabletter har jag inte rört sen december.

FreCKo
2007-02-18, 23:13
Delvis, jag körde koffein i perioder och då när jag tog uppehåll av det så fick jag dessa bakslag som, trötthet, depressioner, kort stubin, huvudvärk. Motsatsen till välmåendet, helt enkelt. Ibland kunde det bli lite större doser, men nu försöker jag undvika koffein till högsta grad. Tar en kopp kaffe kanske en gång i veckan högst och koffeintabletter har jag inte rört sen december.

Hur slutade du? Är starkt beroende av kaffe och känner att jag behöver sluta :em:

L-Sami
2007-02-18, 23:23
Hur slutade du? Är starkt beroende av kaffe och känner att jag behöver sluta :em:

Började få negativa effekter av det så jag hade inget annat val.

jedimind
2007-02-18, 23:45
Alltså, grejen med kaffe/koffein/stimulantia i allmänhet är inte att det har en påtaglig effekt att bränna ditt fett. SKILLNADEN mellan att gå ut på den där morgonpromenaden och att inte göra det kan vara just den där koffeintabletten (och man gör den effektiv), det handlar om sinnesslöhet och avsaknad utav pannben (iaf i mitt fall) men jag har lärt mig att öva bort det. När det var som värst ställde jag klockan, hade mina 2 200mbg tabbar jämte sängen, svalde dom och somna om igen...sen vakna jag efter en kvart som om nån elchocka mig.

Johannes
2007-02-19, 00:00
koffein kan va bra och ta om man vill öka sin fettförbräning

L-Sami
2007-02-19, 00:03
koffein kan va bra och ta om man vill öka sin fettförbräning

Hur mycket ökar det förbränningen då?

Johannes
2007-02-19, 00:06
vet inte men den ökar iaf fettförbränningen oavsett om det är lite eller mycket

jedimind
2007-02-19, 00:56
vet inte men den ökar iaf fettförbränningen oavsett om det är lite eller mycket
visst men koffein ökar inte ens din metabolism med 2-3%.

Axmode
2007-02-19, 01:44
När det var som värst ställde jag klockan, hade mina 2 200mbg tabbar jämte sängen, svalde dom och somna om igen...sen vakna jag efter en kvart som om nån elchocka mig.

Been there, done that!

jedimind
2007-02-19, 11:20
Been there, done that!


Bought a t-shirt...Hur tog du dig ur det då? Själv så slutade det med att burken tog slut och jag orkade inte gå ner till ************* för att köpa en nya..haha...


Långvarigt bruk av koffein och annan stim. gör en till ett socialt missfoster. inte alls cool. motivation och inspiration är den bästa stimulantian tycker jag =) dock har jag total lacka av det nu så det mesta går trööögt nu ass!

King Grub
2007-02-19, 11:34
Hur mycket ökar det förbränningen då?

Caffeine ingestion increased energy expenditure 13% and doubled the turnover of lipids, of which 24% were oxidized and 76% were recycled.

Although caffeine caused a 2-fold increase in fatty acid turnover, lipid oxidation increased by only 44%, which indicates that most mobilized fatty acids are reesterified in resting conditions.

Energiförbrukningen i vila ökade med 13% och fettoxidationen med 44%.

Det efter 10 mg koffein per kilo kroppsvikt i vila.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004

http://pixup.biz/uploads/IMG_190207033552.gif

Mean (±SEM) total free fatty acid (FFA) turnover and mean (±SEM) values of its components, oxidative fatty acid disposal and nonoxidative fatty acid disposal or recycling, during postabsorptive fasting conditions (PA) and the last hour of experiments in which either a lactose placebo, caffeine (5 mg slow-release caffeine/kg + 5 mg caffeine/kg), or caffeine during ß-adrenoceptor blockade with propranolol (ßB) was administered (n = 8). For total FFA turnover, repeated-measures ANOVA showed significant treatment (P < 0.01) and condition (P < 0.001) effects and significant treatment-by-condition interactions (P < 0.02). The letters a and b above the bars refer to total FFA turnover. Bars with different letters are significantly different by at least P < 0.05 (Bonferroni multiple comparison test). For oxidative FFA disposal, repeated-measures ANOVA showed a significant condition effect (P < 0.001). For nonoxidative FFA disposal, repeated-measures ANOVA showed significant treatment (P < 0.01) and condition (P < 0.01) effects and significant treatment-by-condition interactions (P < 0.02). The letters e and f inside the shaded bars refer to nonoxidative FFA disposal. Bars with different letters are significantly different by at least P < 0.01 (Bonferroni multiple comparison test).

Yankeee
2007-02-19, 15:12
10 mg / kg är GANSKA mycket :D

L-Sami
2007-02-19, 16:15
10 mg / kg är GANSKA mycket :D

Inga överdrivna mängder dock.

GymTT
2007-02-19, 16:17
Inga överdrivna mängder dock.

Vart köper du koffein? vilken form?

L-Sami
2007-02-19, 16:20
Vart köper du koffein? vilken form?

Ingenstans för tillfället, de enstaka gångerna jag får i mig koffe är oftast från kaffet på jobbet. Köpte annars dem från gymgrosse förut, Caffeine Alert heter dem och är i tablettform.

Yankeee
2007-02-19, 18:22
Inga överdrivna mängder dock.

Nae 900 mg smäller man i sig utan problem. Coolt.

L-Sami
2007-02-19, 18:24
Nae 900 mg smäller man i sig utan problem. Coolt.

Med utan problem, fast pigg blir man av det :) , iofs har aldrig tagit så mycket på en gång dock.

Yankeee
2007-02-19, 18:26
Med utan problem, fast pigg blir man av det :) , iofs har aldrig tagit så mycket på en gång dock.

Testa, sen kan du återkomma och berätta om det är något du vill göra varje dag :)
800 mg är det mesta jag har tagit och man blir fan inte piggare än av 400 mg, bara suddig (wtf) i huvudet.

Cerberus
2007-02-19, 18:27
Minskar inte koffeinets fettförbrännande effekt om man tar det under väldigt lång period?

Lilla Lisa
2007-02-19, 18:28
Nae 900 mg smäller man i sig utan problem. Coolt.

Götapetter! smäller du i dig allt på en gång!?*gah!*

Yankeee
2007-02-19, 18:29
Götapetter! smäller du i dig allt på en gång!?*gah!*

Nej nej, jag menar att 10 mg per kilo är väldigt mycket och för mig skulle det bli 900 mg :)

Eddie Vedder
2007-02-19, 18:35
Minskar inte koffeinets fettförbrännande effekt om man tar det under väldigt lång period?

ne den effekten tror jag alltid fortsätter, det är väl snarare effekten av att man piggnar till som avtar å kräver större å större doser. Den metaboliska effekten har jag för mej är den samma (jag hoppas de iaf*whistle* ).

L-Sami
2007-02-19, 18:35
Testa, sen kan du återkomma och berätta om det är något du vill göra varje dag :)
800 mg är det mesta jag har tagit och man blir fan inte piggare än av 400 mg, bara suddig (wtf) i huvudet.

600 mg på en gång har jag tagit som mest på en gång, då finns det inga hinder för mig, men som sagt jag har slutat med koffe.

jedimind
2007-02-19, 20:11
aldrig gått över 600 mg på en dag (och jag är tung och lång). fan 900 mg, var ligger den dödliga dosen. Var en vad jag vet i min stad som dog av apotekets koffein för han tog för många.

Yankeee
2007-02-19, 20:20
Oral Caffeine Dosages
Threshold 10 - 20 mg
Common 50 - 150 mg
Strong 150 - 400 mg
Heavy 400 + mg
Lethal 3-20 grams oral (estimated, see below)
LD50 (Lethal Dose*) 192 mg/kg in rats

http://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine_dose.shtml

jedimind
2007-02-19, 20:25
20 gram då för mig då...LUNGAN JU! :D

Yankeee
2007-02-19, 20:27
20 gram då för mig då...LUNGAN JU! :D

3-20 gram :)

3 är väl iof rätt lugnt det också. Över 1 gram finns det antagligen ingen anledning att stoppa i sig.

nutz
2007-02-20, 11:15
Toxisk dos för de flesta (vuxna) människor ligger på ungefär 20 mg per kg som personen väger. Dödlig dos tros ligga runt 150-200 mg per kg, vilket kan uppskattas till cirka 100 koppar kaffe.

....

Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression.


Koffeinmängden i olika födoämnen:

Vanligt starkt kaffe, 120 mg
Koffeintabletter (apotekets), 100 mg
Red Bull, 80 mg
Svagt kaffe, 60 mg
Coca Cola, 45 mg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

*Lina*
2007-02-20, 14:02
Jag använde mig först av apotekets som ju är på 100 mg och de funkade bra på mig. Blev extremt pigg och kunde inte somna efter de första gångerna :krampus
Tyvärr har ju dessa blivit bra mycket dyrare på senare år. Gick över till en billigare sort på 200 mg, men det mådde jag bara dåligt av, fick ont i magen och sånt där. Nu änvänder jag Max Lean kapslar som innehåller koffein, synefrin, grönt te m.m. och dessa gillar jag verkligen. Blir mycket piggare av dessa än av koffein i sig själv.

Frisk
2007-02-20, 15:48
innehåll:Citrus aurantium 200mg (60mg synephrine).Caffein 200mg, Green Tea Extract (136mgEGCG)340mg, White Willow Bark(16mg salicin) 105mg, Acetyl-L-Carnitine 100mg, L-tyrosine 200mg, Comiphoro mukul Extract (25mg Guggulsterones)250mg, Ginger Root 50mg

Är inte synephrine liknande som Ephedrine och då är man väl lite över koffein.
Svårt att gämföra rent koffein med något som innehåller synephrine.

jedimind
2007-02-20, 16:15
Synephrine är som effedrin fast utan den anti-katabola effekten och är inte lika farligt (NEJ, det är inte samma sak som att ha med antioxidanter i preparatet)

Tycker det är onödigt att slänga ut pengar på tillskott som ripped fuel,tight!,redline,hydroxycut,lipo6, För det är ändå marginell skillnad med koffein i tillskottet som sådant. Har provat samtliga jag har tagit upp här. Minimal skillnad! I slutet av dan är det som spelar roll din totala kcal förbrukning.

SAMTLIGA lagliga "förbrännare" bränner bara glykogen! ingen utav dem är beta2-agonister. skaffa pannben och ni slipper bli sociala missfoster.

Cerberus
2007-02-20, 17:21
Synephrine är som effedrin fast utan den anti-katabola effekten och är inte lika farligt (NEJ, det är inte samma sak som att ha med antioxidanter i preparatet)

Tycker det är onödigt att slänga ut pengar på tillskott som ripped fuel,tight!,redline,hydroxycut,lipo6, För det är ändå marginell skillnad med koffein i tillskottet som sådant. Har provat samtliga jag har tagit upp här. Minimal skillnad! I slutet av dan är det som spelar roll din totala kcal förbrukning.

SAMTLIGA lagliga "förbrännare" bränner bara glykogen! ingen utav dem är beta2-agonister. skaffa pannben och ni slipper bli sociala missfoster.

Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell men att de bara bränner glykogen, det e ju skitsnack. Koffein och de flesta andra tillskotten för det syftet binder ju visst till beta 2-receptorer.

Koffein ökar ju mängden fria fettsyror i blodet och minskar användandet av glykogen t.ex under ett förbränningspass.

jedimind
2007-02-20, 17:49
Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell men att de bara bränner glykogen, det e ju skitsnack. Koffein och de flesta andra tillskotten för det syftet binder ju visst till beta 2-receptorer.

Koffein ökar ju mängden fria fettsyror i blodet och minskar användandet av glykogen t.ex under ett förbränningspass.

Ja, det var luddigt formulerat av mig att det ENBART skulle förbränna glykogen, men ingen utav dessa förbränner påtagligt "ditt fett" utan ger sig på både glykogen och lagrat fett. till skillnad till exempel en E/C/A stack, där förbränningsratiot glykogen/fett är betydligt mer fördelaktigt och värd att nämna som en beta-2 agonist med anti-katabol effekt.

Cerberus
2007-02-20, 18:06
även om det bara skulle ge sig på glykogenet så borde det ökade energi-förbukningen totalt sett resultera i fettförlust.

jedimind
2007-02-20, 18:16
Jag håller med om att lagliga fettförbrännares effekt är marginell

you said it, som sagt...marginellt

nutz
2007-02-20, 20:23
Ja, det var luddigt formulerat av mig att det ENBART skulle förbränna glykogen, men ingen utav dessa förbränner påtagligt "ditt fett" utan ger sig på både glykogen och lagrat fett. till skillnad till exempel en E/C/A stack, där förbränningsratiot glykogen/fett är betydligt mer fördelaktigt och värd att nämna som en beta-2 agonist med anti-katabol effekt.

Jag skulle vilja påstå att 44% är "påtagligt".

Energiförbrukningen i vila ökade med 13% och fettoxidationen med 44%.

Det efter 10 mg koffein per kilo kroppsvikt i vila.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004

Yankeee
2007-02-20, 20:28
Jag skulle vilja påstå att 44% är "påtagligt".

Det är ingen(nåja) som tar de mängderna.

nutz
2007-02-20, 21:14
Det är ingen(nåja) som tar de mängderna.

Folk lär väl börja nu när dom läst det där.. :D

jedimind
2007-02-20, 21:14
Jag skulle vilja påstå att 44% är "påtagligt".

Ok, du kanske ska ta och ställa det i relation till hur mycket du faktiskt tar. Se vilka siffror du får fram där.

Kimpaa
2007-02-20, 22:45
Caffeine alert funka skitbra, trycker i mig 3 tabletter (600mg) innan träning, får en grym kick!

Haeffner
2008-01-19, 22:33
Trodde det var bevisat att koffein framförallt hade effekter på CNS och upplevd ansträngning under aktivitet.

Trodde den metabola effekten och frisättningen av fettsyror var motbevisad och/eller väldigt marginell. Men jag kan vara ute och cyckla.

Nån som har nån färsk studie?

Avesta
2008-01-19, 23:09
Mår skit av högt koffeinintag. Visar sig i form av ångest, nedstämdhet och rubbning av sömnen. Förrut kunde jag dra i mig 2x200mg + en kopp kaffe utan några besvär. Med tiden har kroppen blivit allt mer intolerant på alla möjliga sätt så nu kör jag 1 tesked snabbkaffe+ halv kopp varmvatten och lite mjölk, funkar riktigt bra.


Har för mig att jag någonstans såg en studie som visade samband mellan depression/nedstämhet och koffeinintag. Så märker ni av det, se över erat intag.

Baha
2008-01-20, 09:00
Mår skit av högt koffeinintag. Visar sig i form av ångest, nedstämdhet och rubbning av sömnen. Förrut kunde jag dra i mig 2x200mg + en kopp kaffe utan några besvär. Med tiden har kroppen blivit allt mer intolerant på alla möjliga sätt så nu kör jag 1 tesked snabbkaffe+ halv kopp varmvatten och lite mjölk, funkar riktigt bra.


Har för mig att jag någonstans såg en studie som visade samband mellan depression/nedstämhet och koffeinintag. Så märker ni av det, se över erat intag.

skulle vara intressant om någon hade lite mer information om det där med nedstämdhet och liknande sambandet med koffein.

King Grub
2008-01-20, 09:17
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=10458050&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Jorgen
2008-01-20, 10:03
Mår skit av högt koffeinintag. Visar sig i form av ångest, nedstämdhet och rubbning av sömnen. Förrut kunde jag dra i mig 2x200mg + en kopp kaffe utan några besvär. Med tiden har kroppen blivit allt mer intolerant på alla möjliga sätt så nu kör jag 1 tesked snabbkaffe+ halv kopp varmvatten och lite mjölk, funkar riktigt bra.


Har för mig att jag någonstans såg en studie som visade samband mellan depression/nedstämhet och koffeinintag. Så märker ni av det, se över erat intag.

Det där kan jag också uppleva. Har hänt några gånger när jag tagit Lean. Går aldrig över 200mg koffein nu.

Haeffner
2008-01-20, 11:27
Finns det nya studier på den ökade lipolys som koffein har tilldelats?
Sänks lipolysen ner under basnivåer sedan eller har koffein en effekt som ökar den totala fettfrisättningen över dygnet totalt?

King Grub
2008-01-20, 11:33
caffeine stimulates resting energy expenditure but that this increased cellular thermogenesis is accompanied by an increase in fatty acid turnover and lipid oxidation. However, the increase in nonoxidative lipid turnover (triacylglycerol hydrolysis and reesterification) is far greater than the increase in oxidative lipid disposal, which indicates that a large increase in turnover rate is necessary to cause a small increase in lipid oxidation.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/1/40

machine gun
2008-01-20, 11:38
Om man känner att koffein börjar tappa effekten och man måste öka dosen, så kan man ta ett uppehåll på några dagar, sen får man samma effekt igen. Många idrottare gör en "koffeintömning" inför t.ex. tävlingar.

mela
2008-01-20, 14:21
Om man känner att koffein börjar tappa effekten och man måste öka dosen, så kan man ta ett uppehåll på några dagar, sen får man samma effekt igen. Många idrottare gör en "koffeintömning" inför t.ex. tävlingar.

Ibland räcker det inte md några dagar. Jag va fri från koffein en vecka och får fortfarande inte samma effekt. Men jag har slutat bry mig. Lite segt att bli trött av en dubbel espresso bara.

machine gun
2008-01-20, 14:35
Ibland räcker det inte md några dagar. Jag va fri från koffein en vecka och får fortfarande inte samma effekt. Men jag har slutat bry mig. Lite segt att bli trött av en dubbel espresso bara.

Tja, jag syftade iofs främst på idrottsresultat. Koffein ger t.ex. förbättrad uthållighet i konditionsidrotter.

Mistercool
2008-01-20, 17:59
Intar också koffin innan träning och får ångest känslor mot kvällarna.

seggan
2008-01-20, 18:26
Jag har upplevt ångest själv flera gånger när jag har ätit koffein. En gång drog jag i mig 1000 mg (!) koffein, 5 st 200 mg tabletter, innan träningen på kvällen. Den natten var inte rolig. Låg vaken hela natten, skakade som ett asplöv och blev sjukt dålig i magen. Slutade med koffein efter det.

johanw
2008-03-11, 09:56
Lånar tråden lite...
Hur mycket påverkar koffein insulinkänsligheten? Är det så att forskningsresultaten på den här fronten är entydiga, eller finns det bara enstaka studier inom ämnet? Petar i mig en hel del koffeinpiller då jag dietar, så det vore bra att veta om man skjuter sig själv i foten.

King Grub
2008-03-11, 10:06
Hur mycket påverkar koffein insulinkänsligheten?

Caffeine decreased insulin sensitivity by 15%

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364

Är det påverkan på den akuta insulinkänsligheten som efterfrågas, behövs det inte fler studier. Det är inte direkt svårt att mäta saken.

Hobbes
2008-03-11, 11:17
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364

Är det påverkan på den akuta insulinkänsligheten som efterfrågas, behövs det inte fler studier. Det är inte direkt svårt att mäta saken.

Hmmm, stress ger mig lägre insulin känslighet, har sänkt båda med stor framgång - koffein konsumtionen och min stress (den jag kan påverka). Nu blir det en mugg kaffe på morgonen det är allt.

Eddie Vedder
2008-03-11, 12:28
Nu blir det en mugg kaffe på morgonen det är allt.

När det gäller kaffe och andra koffeininnehållande drycker såsom grönt té verkar dock effekten vara den omvända. Men tilläggas bör att det är p.g.a. andra ämnen än koffeinet och samma positiva effekt har setts med koffeinfritt kaffe t.ex.

Nu har jag förstått att det gäller diabetes typ 1 i ditt fall och då kanske det är skillnad?
Men för utveckling av diabetes typ 2 verkar kaffe snarare minska risken än öka den.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/294/1/97

Tabbe
2008-03-11, 14:00
decrease insulin sensivity?

Det betyder alltså att den blir 15% sämre(?) vid intag av koffein innan/efter en måltid eller blev den 15% bättre genom att den behövde utsöndra 15% mindre insulin?

King Grub
2008-03-11, 14:06
Insulinkänsligheten försämras akut av koffein.

Kaffe, däremot, skyddar på sikt mot insulinresistens, men som Eddie påpekade, det är trots koffeinet, inte tack vare.

Tabbe
2008-03-11, 14:10
ah tack, kaffe på maten blev genast lite sämre :D kaffe i samband med måltid blev genast sämre.

Icke
2008-03-11, 15:03
Om det är så att den sänkta insulinkänsligheten uppkommer pga att koffein påverkar GLUT-4-receptorerna så undrar jag om inte koffein gör något med testosteron-receptorerna oxå? För (förr) när jag tog 400 mg koffein så sjönk min sexdrift ner till noll!
Är det något ni andra upplevt?

Tabbe
2008-03-11, 15:09
Om det är så att den sänkta insulinkänsligheten uppkommer pga att koffein påverkar GLUT-4-receptorerna så undrar jag om inte koffein gör något med testosteron-receptorerna oxå? För (förr) när jag tog 400 mg koffein så sjönk min sexdrift ner till noll!
Är det något ni andra upplevt?

tror jag dricker/får i mig ca 800 mg/dag ibland mer.

Hobbes
2008-03-11, 15:14
När det gäller kaffe och andra koffeininnehållande drycker såsom grönt té verkar dock effekten vara den omvända. Men tilläggas bör att det är p.g.a. andra ämnen än koffeinet och samma positiva effekt har setts med koffeinfritt kaffe t.ex.

Nu har jag förstått att det gäller diabetes typ 1 i ditt fall och då kanske det är skillnad?
Men för utveckling av diabetes typ 2 verkar kaffe snarare minska risken än öka den.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/294/1/97

Precis så tolkade jag studien oxå.

För min del är nog inte en mindre kaffekonsumtion hela bilden. Jag upplever en högre insulinkänslighet när jag inte är stressad/har en infektion i kroppen. Upplever en stor skillnad i insulinkänslighet pga stress/infektion - en märkbart ökad känslighet vid intensiv träning, såsom CrossFit jag kör regelbundet nu.

Motsatsen var när jag tränade kampsport på hög nivå, där mitt blodsocker steg under träningarna - fight/flight:)

johanw
2008-03-11, 15:46
Summa sumarum: skulle ni avråda från att käka lite extra koffein på morgonen och runt 12 på förmiddagen under deff. Vär att tillägga är kanske också att jag kör periodisk fasta, så jag äter inget före klockan tre på eftermiddagen.

King Grub
2008-03-11, 15:51
Summa sumarum: skulle ni avråda från att käka lite extra koffein på morgonen och runt 12 på förmiddagen under deff.

Nej, koffein ökar kaloriförbrukningen och fettoxidationen.

Animalistic
2008-03-11, 16:13
Nej, koffein ökar kaloriförbrukningen och fettoxidationen.

med hur många %? om det finns någon källa på det dvs

HoppeR
2008-03-11, 16:16
Energiförbrukningen i vila ökade med 13% och fettoxidationen med 44%.

Det efter 10 mg koffein per kilo kroppsvikt i vila.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004

http://pixup.biz/uploads/IMG_190207033552.gif

<-

med hur många %? om det finns någon källa på det dvs

Racso
2008-03-11, 16:30
Ni glömmer ju det viktigaste typ. Äter jag 200mg-400mg per dag behöver jag inte mat. Hungerdämpande. Plus att jag orkar köra hårdare.

Animalistic
2008-03-11, 16:57
<-

tack ^^

Eddie Vedder
2008-03-11, 18:57
Precis så tolkade jag studien oxå.

Och anledningen att jag valde just den är inte att det var den enda jag kunde hitta utan för att den är relativt ny samt att det är en review i en mycket välrespekterad tidsskrift.

Det finns hur många enskilda studier som helst som tyder på samma sak. Att just en review kommer fram till det bevisar ju dessutom den saken.

najen
2008-03-21, 08:38
Tänkte inte på att man inte får länka någon annanstans. Men en snabb fråga: Jag har en burk koffeintabletter, små vita tabletter, ska man krossa en i vatten för bäst effekt eller är det bara att svälja den?

Yankeee
2008-03-21, 08:44
Bara att svälja.

najen
2008-03-21, 10:06
ok tackar!

loztdignity
2008-03-22, 14:18
skulle vara intressant om någon hade lite mer information om det där med nedstämdhet och liknande sambandet med koffein.

Koffein är en i högsta grad potent stimulantia/drog och påverkar oss på väldigt varierande sätt beroende på kön/ålder/genetisk sammansättning osv.
Jag har bland annat läst att kvinnor tål koffein bättre än män i regel, men hittar inte källan nu fastän jag trodde jag hade studien bland mina bokmärken.

Koffein påverkar ditt psyke på många sätt och kan skapa både euforikänslor och svår ångest och panikattacker i en del människor/situationer.
Det bästa är väl helt enkelt att känna efter hur man själv påverkas av koffeinet, själv är jag ganska känslig mot koffein, blir mest rastlös, svettig och nervös.

maaherra
2008-04-05, 21:54
Misstänker att mitt koffeinintag är på tok för stort.

Här en arbetsdag då jag sovit lite intog jag 12 relativt stora koppar under dagen och 400mg i tablettform innan träning, likförbannat somnade jag framför tvn vid sju tiden på kvällen. Blev förövrigt inte ens pigg förrän efter jag druckit sex koppar.

Så jag funderar på att ta ett uppehåll här snart, inte för att min sömn på något sätt påverkas utan för att kunna få tillbaka de härliga koffeinkickarna igen.

Därför har jag en fråga till er som använt stora mängder och sedan slutat.

Vilka bieffekter upplevde ni när ni slutat och hur länge tog det innan ni var back on track?

Nitrometan
2008-04-06, 12:06
Koffeinhuvudvärk. Försvann på ett par dar.
Extremt kaffesug. Försvann på en vecka.

Fast nu var det några år sen jag gjorde ett uppehåll från kaffe.

Yankeee
2008-04-06, 12:14
Jag behöver minst en dag, ibland två, för att "återställa" mig och då är det främst sömn jag behöver. Ett par timmar mitt på dagen brukar lösa det mesta.

szander
2008-04-06, 20:00
Jag brukar dra i mig 3-4 st innan träning.
Caffeine Alert. Alert FX. Länkar inte då det är förbjudet.
Sen funkar det att krossa dom i mortel eller liknande, pulvret blandar jag i typ protein, gainer om jag dricker det innan träning.
Det funkar också att lägga i det i fierce eller rage. Men inte för många tabletter, kan bli skakis eftersom det finns andra uppiggande ämnen, bland annat koffein i prestationshöjarna.

maaherra
2008-04-07, 20:24
Testade hålla mig borta från koffein under söndagen, resulterade endast i huvudvärk så jag tog mig en kopp för att eliminera det.

Är det verkligen värt att hålla upp?

Nitrometan
2008-04-08, 07:45
Är det verkligen värt att hålla upp?
Nej.

Icke
2008-04-08, 09:58
Att fettoxidationen ökar med 44% i vila är ju bara intressant om man är totalförlamad.
Med hur många hundra procent ökar inte förbränningen av en promenad i förhållande till vila?

Om man inte längre får en kicka av sina piller, vad finns det då för anledning att fortsätta? Bara för att undvika lite huvudvärk i ett par dagar?

En akut sänkning av insulinkänsligheten… ja, vad ska man med det till?

Nä, om du fråga mig så sluta på en gång! :)

schabo-labo
2008-09-16, 14:46
Nån som tagit 400mg innan en löprunda, och märkt något negativt?

Yankeee
2008-09-16, 15:00
Nån som tagit 400mg innan en löprunda, och märkt något negativt?

Inte på själva löpningen. Det ska väl vara att magen kan strula lite.

schabo-labo
2008-09-16, 15:03
Inte på själva löpningen. Det ska väl vara att magen kan strula lite.
Okay, mm magen kan ju protestera. Hur mycket har du tagit som mest? Märkt av att hjärtat får jobba mycket/hög puls?

Yankeee
2008-09-16, 15:04
Okay, mm magen kan ju protestera. Hur mycket har du tagit som mest? Märkt av att hjärtat får jobba mycket/hög puls?

1 gram som mest. Blev mest yr och konstig i huvudet.
Vilopulsen är högre med koffein ja, däremot så har jag aldrig märkt av en högre puls under ansträngning med koffein.

Musselbank
2008-09-16, 15:05
Nej, men jag har tagit upp till 1200 mg före styrketräning utan att märka något negativt, träningsmässigt*. Inget positivt (mot en måttligare dos) heller för all del. Mest en irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen. Och så somnade jag inom ett par timmar båda gångerna jag provade höga doser *screwy* men jag hade förstås viss sömnbrist då.

Nu provar jag desto lägre doser, 100 och till och med 50 mg. Verkar ha god effekt, vare det placebo om det vill.
* Firefox:s rättstavare föreslår att jag skriver träningsmossigt :smash:

Men när det gäller konditionsträning har jag ingen erfarenhet.

Pepz
2008-09-16, 15:23
nackedeln med koffein är just att man kan få en "irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen" eller nojjig imho iaf vid högre doser.
Som mest har jag tagit 1500mg på en dag men det var efter en tämligen lång upptrappning. sen när jag lade av så fick jag använda ipren ett par dagar för att bli av med huvudvärken ;)

Men jag tyckte mig få en bra effekt vid ex 500m rodd på kortast tid. och det ger en bra effekt vid styrketräning pga att jag orkar hålla fokus längre under passet

jag gillar kombinationen rosenrot och koffein.

schabo-labo
2008-09-16, 15:33
nackedeln med koffein är just att man kan få en "irriterande / distraherande / dampig känsla i kroppen" eller nojjig imho iaf vid högre doser.

Mmm nojjig och dampig blev jag med. Jag har äntligen beställt koffein och tog 400mg och efter en halvtimme var skurborsten och städhinken framme. Ska se hur träningen går om en timme.

Musselbank
2008-09-16, 15:36
Mmm nojjig och dampig blev jag med. Jag har äntligen beställt koffein och tog 400mg och efter en halvtimme var skurborsten och städhinken framme. Ska se hur träningen går om en timme.

Precis, koffein berövar oss vår naturliga lättja. :MrT: iakttag försiktighet.

Racso
2008-09-16, 18:17
Mmm nojjig och dampig blev jag med. Jag har äntligen beställt koffein och tog 400mg och efter en halvtimme var skurborsten och städhinken framme. Ska se hur träningen går om en timme.

Det där skriver jag under på med blod. Det är den överlägset största anledningen till att äter koffein, jag blir MYCKET mer initiativtagande gällande jobb/sysslor.

Ch4rles
2008-09-16, 18:39
Är den ökade energiförbrukningen och fettoxidationen konstant vid vila och arbete?

Om vi säger att 10mg/kg kroppsvikt ökar fettoxidationen med 44% (X*1,44=Y), är den extra oxidationen fortfarande Y vid t.ex. promenad eller löpning?

kalle_banan
2008-09-16, 19:09
Jag tog 200mg i våras och det gick sjukt bra, det var precis när jag började springa så min kondis var inte på topp nånstans.
Varför just 400mg?

King Grub
2008-09-16, 19:34
400 mg koffein är en helt normal engångsdos. Mindre än 200 mg ger knappast någon ergogen effekt alls. Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos; 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en "normal" dos i studiesammanhang på koffein och träning.

priceless
2008-09-16, 20:26
Jag har Caffeine Alert 200mg, jag känner inte av någonting när jag tar en sån och jag har aldrig druckit en kopp kaffe i hela mitt liv :O
Ska man verkligen bli lite 'speedad' av det och känna sig pigg och alert? För jag känner då nada.. Ska jag dubbla dosen eller? haha.

schabo-labo
2008-09-16, 20:37
Japp dubbla dosen.

magnusasb
2008-09-16, 20:38
Caffeine Alert 200 mg har jag också. De fungerar, speciellt när jag känner mig lite halvtrött i huvudet och kroppen innan träning.

Däremot tog jag 2x200mg ganska nyligen innan ett kvällspass @ ~19,00. Fick hjärtklappning, darrningar samt skum syn sedan efter passet då jag lugnat ner mig.

Så, dubbel dos för mig blir för mycket - jag väger ~87 kg atm.

Men helt klart skillnad om jag tar en tablett en stund innan träningspasset.

priceless
2008-09-16, 20:46
Jag är rädd att jag ska bli yr och få hjärtklappning osv om jag tar för mycket.
Jag är rätt så liten i storleken, men tyckte det var himla skumt att jag som aldrig druckit koffein (kan tänka mig att de som är rutinerade kaffedrickare behöver lite större dos) inte känner av någonting överhuvudtaget när jag tar 1 tablett.. är lite skraj över att ta 2. Får testa det hemma nångång så jag kan lägga mig ner om jag blir dålig.
Vill inte svimma på gymmet :D

schabo-labo
2008-09-16, 20:55
Hur många gånger har du tagit en tablett? - 200mg alltså?

priceless
2008-09-16, 20:56
2 gånger.

schabo-labo
2008-09-16, 21:02
Jag inbillar mig att kvalitén varierar något.. prova några gånger och om det inte händer något så tar du två. :)

priceless
2008-09-16, 21:28
Okej :)

Elfsberg
2008-09-17, 00:07
200 mg ca 40 min före thaiboxningsträning brukar vara perfekt. 400 mg om jag tränar på morgonen på tom mage.

Elfsberg
2008-09-17, 00:14
Ajuste.. jag tänkte även dela med mig av en ganska skoj anekdot. jävla limit på edit *gah!*

För några år sen testade jag att sätta i mig 1000 mg, dvs. 1 g, före träning. Tyvärr minns jag inte hur det påverkade min träning, men jag vet att jag några timmar senare skulle gå in på ICA för att handla en matlåda strax före jobbet: av någon anledning vart jag så stressad att jag sonika började grina när jag inte kom på mitt ärende, tog en Ramlösa och pep iväg så fort jag kunde till jobbet en timme i förväg.

(jag tål inte koffein speciellt bra, allt över 400 mg gör mig extremt starrig, disträ och nervös)

Yankeee
2008-09-17, 04:58
För att man ska "känna" effekt från koffein så krävs det som med så mycket annat att man tar det på tom mage.

fishmoose
2008-09-17, 05:36
Yankeee: Håller inte helt med, men visst är effekten mycket större. Fast jag är då också en lättviktare som får hyfsad boost redan av en apotekettablett om 100 mg.

najen
2008-09-17, 07:25
För att man ska "känna" effekt från koffein så krävs det som med så mycket annat att man tar det på tom mage.

Så är det inte för mig. Om jag tar det på tom mage så visst blir jag pigg, men jag blir för jävla stirrig och stressad och dessutom får jag diarré och mår jävligt illa. Äter jag frukost först så blir jag uppiggad och taggad och slipper nämnda bieffekter.

zowie
2008-09-17, 09:44
jag är värsta koffeinjunkie. jag dricker minst 2 liter kaffe per dag, ibland cola på em, och kan ta koffeintabletter under dagen oxo. det påverkar mig inte nämnvärt. men jag är å andra sidan inte heller trött hela dagen om koffein är inte tillgänglig på nåt sätt. weird...

Yankeee
2008-09-17, 11:36
Jaja, effekten blir mer märkbar om man tar det på tom mage.

zowie
2008-09-17, 12:51
dricker alltid kaffe på tom mage, frukost kommer efter träning. märker ingen skillnad i kroppen om magen är nu tomt eller icke (em-fikat). men min mage tål mkt.

MeekGeek
2010-04-28, 19:35
Koffein - är inte det i grund och botten katabolt? Det höjer ju kortisolnivåerna, så är det speciellt smart med koffein-tillskott egentligen? Boosta orken under en tävling, visst - men under träning?

King Grub
2010-04-28, 20:25
Koffein före styrketräning ökar också testosteronnivåerna (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Apr;18(2):131-41. Dose effect of caffeine on testosterone and cortisol responses to resistance exercise).

sweaberg
2010-04-28, 20:50
En alert fx tablett varje morgon 05.30 innan jobbet, känner skillnad

Kauppi
2010-04-28, 20:50
En alert fx tablett varje morgon 05.30 innan jobbet, känner skillnad

billigt! jag kan ta 4st sådana och känner knappt skillnad... ;/ blir att testa apotekets next time!

MeekGeek
2010-04-28, 20:52
Ok, koppen har alltså två sidor. Det har inte gjorts några studier som jämför de anabola och katabola effekterna på lite längre sikt?

Caffeine has some potential to benefit training outcomes via the anabolic effects of the increase in testosterone concentration, but this benefit might be counteracted by the opposing catabolic effects of the increase in cortisol and resultant decline in the testosterone:cortisol ratio.

Den studien säger ju inte så mycket om vart man till slut landar.

creperiet
2010-04-28, 21:25
Det går inte att basera hur positiv "effekt" ett ämne har genom att bara titta på akut kortisolfrisätting. Hård träning i sig till exempel resulterar i stor kortisolfrisättning - men inte vill du träna mindre hårt för det?

King Grub
2010-04-28, 21:26
Akut kortisolfrisättning kan vara bra för återhämtningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18477503

hejhopp79
2010-04-28, 22:31
Akut kortisolfrisättning kan vara bra för återhämtningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18477503

Men kan också vara väldigt stressande för kroppen i allmänhet och förhöjda halter under en längre tid kan leda till stress/ångest-symptom.

Alltså, koffein stimulerar ju helt enkelt en stressreaktion i CSN, right? När man talar om koffeinets "positiva" effekter så är det ju inom en rimlig och högst individuell dos, där en gynnsam alerthet och inte en för hög stressnivå uppnås.

King Grub
2010-04-29, 09:18
Akut träningsframkallad kortisolfrisättning är inte skadlig, kroniskt förhöjda nivåer är det.

MeekGeek
2010-04-29, 09:24
Men koffein måste väl betraktas som icke-träningsframkallad, och snarare gränsande till kronisk än akut? Koffein har ju en halveringstid på ~4 timmar i bästa fall, och de flesta som tar koffein jag känner, tar det inte *enbart* före träning.

Annars är jag helt med på att akut stress är just vad man eftersträvar för att nå den överkompensationen man vill ha, men det kräver ju också en effektiv vila efteråt. Är det inte så att koffeinet motverkar denna vila?

Vore intressant att se om det gjorts några sådana studier.

King Grub
2010-04-29, 09:36
Det finns inget som pekar på att koffein i samband med träning är nedbrytande för muskulaturen. Glykogeninlagringen blir bättre, och större frisättning av antikatabola hormoner sker.

Virtual1339
2010-04-29, 10:23
Jag har tagit 1g och mera koffein på en gång, men märker ingen stor skillnad. Men då dricker jag 1-2 pannor kaffe om dagen också, så jag är väll van.

haa
2010-04-29, 15:56
Jag har tagit 1g och mera koffein på en gång, men märker ingen stor skillnad. Men då dricker jag 1-2 pannor kaffe om dagen också, så jag är väll van.

1 GRAM koffein på en och samma gång? herregud :MrT:
Man brukar ju känna sig lite nere/deppad efter en överdos av koffein, kändes det inte annorlunda för dig?*spy*

Virtual1339
2010-04-29, 19:39
1 GRAM koffein på en och samma gång? herregud :MrT:
Man brukar ju känna sig lite nere/deppad efter en överdos av koffein, kändes det inte annorlunda för dig?*spy*

Hände inget specielt faktist. Jag vet inte, koffein 'funkar' inte längre på samma sätt som förr på mig. Istället för att få en kick av koffeinet, blir jag normaliserad av den.

Jacobsson
2010-04-29, 19:47
nu kan ni köpa koffein här i shoppen

hejhopp79
2010-04-29, 23:03
Annars är jag helt med på att akut stress är just vad man eftersträvar för att nå den överkompensationen man vill ha, men det kräver ju också en effektiv vila efteråt. Är det inte så att koffeinet motverkar denna vila?


Det är nog lite individuellt hur stort stresspåslag man får av koffein, men visst kan det helt klart motverka vila då koffeinet motverkar adenosin i receptorer i hjärnan och dessa gör oss trötta, dvs promotar vila. Ett konstant högt koffeinintag borde vara väldigt kontraproduktivt pga kroniskt förhöjda stresshormoner OM man inte får utlopp för "stressen", energin eller vad du vill kalla det. T ex genom träning

MojjMojj
2010-06-07, 21:25
Letat runt i ca 3 mins (^^) efter något en bekant nämnde gällande koffein, snus och ämnesomsättning. Att den (ämnesomsättningen) ökas vid nikotin/koffein kombination?

King Grub
2010-06-08, 09:05
Det stämmer.

Cerberus
2010-06-08, 15:01
tror nikotin-tuggummin + koffein är en nyttigare kombo om man bara bryr sig om termogenes-effekten.

Crocker
2010-06-08, 16:33
Finns det några risker för yngre att trycka i sig max 120g, på träningsdagar? (3-4ggr/vecka)?

Eddie Vedder
2010-06-08, 17:46
Finns det några risker för yngre att trycka i sig max 120g, på träningsdagar? (3-4ggr/vecka)?

Skrev du fel nu och syftade på milligram?

hejhopp79
2010-06-08, 21:15
Finns det några risker för yngre att trycka i sig max 120g, på träningsdagar? (3-4ggr/vecka)?


Antar att du menar 120 mg. Annars lär du riskera att dö.

vicarious
2011-01-27, 21:04
Drar en härlig bump.

Alert FX. Vad säger folk, positiva recensioner? Är lite less på att betala så nedrans mycket för apotekets koffein. Body Science var slut men ni får gärna recensera dessa också.

Har läst för mycket strunt om folk som inte känner nåt av annat än apotekets koffein antar jag. *rolleyes*

jimmyboy
2011-01-27, 21:20
Alert FX är sjukt prisvärda och funkar jättebra. Personligen så känner jag att 200 mg kan bli lite i största laget ibland och känner mig lätt stressad, hjärtat slår hårt osv, men det varierar ju. Men 200 tabletter för 79 kr är småpotatis, ingenting att snacka om liksom :)

vicarious
2011-01-27, 21:23
Alert FX är sjukt prisvärda och funkar jättebra. Personligen så känner jag att 200 mg kan bli lite i största laget ibland och känner mig lätt stressad, hjärtat slår hårt osv, men det varierar ju. Men 200 tabletter för 79 kr är småpotatis, ingenting att snacka om liksom :)

Tack! :thumbup:

Dreas
2011-01-27, 22:00
Tack! :thumbup:Jag säger tvärtom. Alert FX är sockerpillar i jämförelse med Apotekets. 1 alert fx - ingen effekt. 1 tablett ifrån Apoteket, någon effekt.

Vet flertalet som tycker Alert FX är kasst. Men testa, inte direkt dyrt. Jag kör dock på Apotekets och kommer fortsätta göra det. Köpte nyligen en ny burk med Alert, den samlar damm och används lite ibland.

King Grub
2011-01-27, 22:01
Apotekets är dom enda som känns överhuvudtaget, tycker jag. Varför vet jag inte. Koffein borde vara koffein, men så är det. Testat och verifierat massor av gånger.

Sniggel
2011-01-27, 22:08
Låter skumt. Alert X har jag testat massor av ggr utan att få effekt, 200 mg har varit ytterst sällan jag märkt av och på 400 mg märker jag av det från och till.
Apotekets har jag testat en gång och det var första gången jag testade koffein i någon form öht, då tog jag 300 mg och märkte ingenting alls.
Första gången jag drack kaffe och sedan dess har jag dock alltid märkt av en rejäl effekt, och då påstås det att en kaffekopp sällan kommer upp i 100 mg koffein (självklart beroende på styrka).
Jag förstår inte riktigt varför jag lätt känner av kaffe, men koffeintabletter, även i stora doser, inte alls märks av tydligt.

vicarious
2011-01-27, 22:19
Verkligen skumt det här :D

Ska iaf testa en burk Alert FX så får vi se. Priset är ändå sjukt lågt på den produkten. Man måste ju testa iaf. Jag känner effekt av apotekets direkt så jag har nåt att jämföra med, alltid nåt.

hoog
2011-01-27, 22:54
Tar 400mg Alert FX innan jobbet sen 3 koppar kaffe under dagen. Kan inte påstå att jag är piggare än vanligt, eller känner av det i huvudtaget.

Riktigt tråkigt då vissa verkar bli så jävla pigga, antagligen placebo då koffein är en jävla skitdrog.

Men det är ju vad jag tycker....Om några tar det och tycker dom blir superman så är det väll bra för dom...

Mvh

jimmyboy
2011-01-28, 16:31
Verkligen skumt det här :D

Ska iaf testa en burk Alert FX så får vi se. Priset är ändå sjukt lågt på den produkten. Man måste ju testa iaf. Jag känner effekt av apotekets direkt så jag har nåt att jämföra med, alltid nåt.

Ja, verkligen skumt. Jag kan ju som sagt inte lova DIG några resultat, berättar bara hur det är för mig :) tycker även det är kul (intressant) hur mycket det skiljer från person till person. Kanske är placebo jag känner, men tvivlar på det då det känns ganska "real". Hoppas du tycker om dem i varje fall :)

Har för övrigt även testat apotekets och känner ingen skillnad mellan dem och Alert, förutom att det svider lite...i plånboken det vill säga ;)

Incinerate
2011-02-08, 00:54
nu kan ni köpa koffein här i shoppen
Någon som har testat detta?
Är det något att ha?

Apjavel
2011-02-08, 09:19
Någon som har testat detta?
Är det något att ha?

Jag har testat och kan säga att de funkar helt ok. Försöker att inte ta mer än 100mg då jag får svårigheter att sova på kvällen annars. Om jag jämför med Alert FX så får iaf jag bättre effekt utav shopens egna.

whitepanther
2011-02-09, 18:10
Jag har Alert FX och jag tycker de fungerar. Vissa dagar känner jag en större kick än andra och då tar jag bara en tablett åt gången då jag är inte van att dricka kaffe eller få i mig koffein i stora mängder under dagen. Däremot känner jag inte direkt någon effekt av en kopp kaffe, så därför tycker jag att Alert FX är bra!

Jag har inte provat något annat än men det är, som sagt, väldigt prisvärt. 79 kr för 200 tabletter. I värsta fall kan man ju ge de till någon kompis som vill testa?

Wooster
2011-02-12, 17:57
Är nöjd med Alert FX. Brukar ta 400mg inför seminarier eller föreläsningar när jag känner mig disträ och slö. Ger samma effekt som en och en halv kopp(mugg:D) starkt Mollbergsblandning.

Inte prövat Apotekets koffeintabletter.

John M
2011-02-13, 01:34
Jag tog alltid 3 tabletter när jag körde alert fx. Det är 600mg koffein.

Numera dricker jag kaffe innan träningen. Ca 250-300mg koffein och märker en bättre effekt av det.

Zhang
2011-02-13, 03:10
Jag tog alltid 3 tabletter när jag körde alert fx. Det är 600mg koffein.

Numera dricker jag kaffe innan träningen. Ca 250-300mg koffein och märker en bättre effekt av det.

Placebo?

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion.

Koffein från kaffe förbättrar inte prestation i uthållighetsform alls. Andra substrat i kaffet motverkar koffeinets ergogena effekt

hejhopp79
2011-02-13, 08:55
Kaffe gör mig uthålligare. Kaffe = pepp = bättre prestation och större benägenhet att ge det lilla extra

solari
2011-02-15, 12:52
Hur är det med koffeinpulver? Funkar det lika bra, eller kanske bättre?

Hittade att GG har det, 100g för 119:-. Det blir ju nästan löjligt billigt, om man tar 200mg per gång så kostar det alltså 24 öre per "portion"...

KniveN
2011-02-15, 13:38
Hur är det med koffeinpulver? Funkar det lika bra, eller kanske bättre?

Hittade att GG har det, 100g för 119:-. Det blir ju nästan löjligt billigt, om man tar 200mg per gång så kostar det alltså 24 öre per "portion"...

gör det säkert, men är aningen svårdoserat.

solari
2011-02-16, 00:06
Var förbi och köpte Alert FX som det talats så varmt om. Tog 400mg och märkte verkligen ingenting. Dricker aldrig kaffe (har inte ens provat) så det handlar inte om att jag är van vid koffein.
Varför - undrar man - får jag ingen effekt av koffeinet? Är det så individuellt?

Crocker
2011-02-16, 00:11
Var förbi och köpte Alert FX som det talats så varmt om. Tog 400mg och märkte verkligen ingenting. Dricker aldrig kaffe (har inte ens provat) så det handlar inte om att jag är van vid koffein.
Varför - undrar man - får jag ingen effekt av koffeinet? Är det så individuellt?
För vissa verkar det vara det ja.

Sheogorath
2011-02-16, 06:50
Var förbi och köpte Alert FX som det talats så varmt om. Tog 400mg och märkte verkligen ingenting. Dricker aldrig kaffe (har inte ens provat) så det handlar inte om att jag är van vid koffein.
Varför - undrar man - får jag ingen effekt av koffeinet? Är det så individuellt?

Det låter ganska extremt. Dricker du mycket cola? Te?

solari
2011-02-16, 07:40
Det låter ganska extremt. Dricker du mycket cola? Te?

Cola kanske 0,5-1 liter per vecka, te i princip aldrig.

Trodde verkligen att jag skulle få effekt... Ska prova igen idag. Kanske ta 3 tab?

Pepz
2011-02-16, 07:51
de enda koffeintabletterna som funkat bra för mig är apotekets.

Varför vet jag inte men de känns bra mycket starkare per mg

Fairing
2011-02-16, 07:55
de enda koffeintabletterna som funkat bra för mig är apotekets.

Varför vet jag inte men de känns bra mycket starkare per mg

Håller med dig Pepz.

solari
2011-02-16, 08:02
Hmm knepigt, trodde koffein var koffein...
Kanske ska testa apotekets då?

Sheogorath
2011-02-16, 09:52
Jag är van kaffedrickare (~1 liter svart kaffe per dag, gärna starkt). På det Pepsi Max dagligen i hyfsade mängder. Jag känner definitivt av 2 st Alert FX. När jag går ut och dansar brukar jag ta 3 st för att hålla igång ordentligt. Som sagt: märkligt att du inte fått effekt. Men det är väl "bara att testa" och se när du får effekt. Riskerna är väl hjärtklappning, diarré och oro/ångest när de går ur systemet. Sömnproblem om du tar dem sent. Men det lär du ju märka. Man ska komma upp i ganska höga doser för att det ska vara "farligt på riktigt". Men såklart ska du vara försiktig när du prövar dig fram. Med koffein liksom andra centralstimulania kan det ibland behövas att man sparkar igång det egna sympatiska nervsystemet för att man ska känna effekt. Skillnaden mellan att ta dem hemma framför datorn jämfört med innan ett konditionspass kan mao vara väldigt stor.

Pepz
2011-02-16, 17:47
rätt märkligt. kollade igenom tråden, vi är rätt många som anser att apotekets koffein håller en högre standard.
Vad beror detta på? Mig veterligen så är koffein såpass billigt så att spä ut det känns orimligt?
är det hur snabbt tabletten löser sig kanske?

Kung atlas
2011-02-16, 18:50
Det kanske beror på vilka bindemedel man har i tabletten , hur den pressas osv ?

Sedan kanske det beror på vilken form av koffein det är. Koffein HCL , Koffein anhydrous osv.

Apotekets har bäst drag enligt mig med*flex*

solari
2011-02-17, 00:00
Testade i morse att ta när jag verkligen var extremt trött. (är pappaledig) satt i soffan runt 9 och höll på att somna, tog 2 tab, 11 sov jag...

Verkar väldigt knepigt att jag verkligen får noll effekt. Särskilt i och med att jag trodde på det från början. Placebo är ju ofta starkare än effekten i sig...

Sheogorath
2011-02-17, 06:57
Testade i morse att ta när jag verkligen var extremt trött. (är pappaledig) satt i soffan runt 9 och höll på att somna, tog 2 tab, 11 sov jag...

Verkar väldigt knepigt att jag verkligen får noll effekt. Särskilt i och med att jag trodde på det från början. Placebo är ju ofta starkare än effekten i sig...

Nästa gång, ta dem i samband med aktivitet som jag skrev. Du kan behöva sparka igång ditt eget sympatikussystem för att centralstimulantia ska kunna ha bra effekt.

Scratch89
2011-02-17, 07:10
Jag känner inte av koffein alls om jag inte tränar, knappt då. Jag ligger dock på rätt höga doser genom kaffe och cola varje dag, så jag har blivit immun och kommer snart att muteras till något oigenkännbart.

Kashani
2011-02-17, 17:00
Koffein bör man avstå, det inhiberar mTOR.

Sheogorath
2011-02-17, 17:05
Koffein bör man avstå, det inhiberar mTOR.

Med koffein är det så att livet lärt mig att vinsten är större än förlusten. :thumbup:

hejhopp79
2011-02-17, 17:11
Med koffein liksom andra centralstimulania kan det ibland behövas att man sparkar igång det egna sympatiska nervsystemet för att man ska känna effekt. Skillnaden mellan att ta dem hemma framför datorn jämfört med innan ett konditionspass kan mao vara väldigt stor.

Det här stämmer bra.

hejhopp79
2011-02-17, 17:12
är det hur snabbt tabletten löser sig kanske?

Självklart är det så, med tanke på att alla innehåller koffein. Bättre upptag, löslighet, bindningsämnen etc.

L-Sami
2011-02-18, 23:35
Var förbi och köpte Alert FX som det talats så varmt om. Tog 400mg och märkte verkligen ingenting. Dricker aldrig kaffe (har inte ens provat) så det handlar inte om att jag är van vid koffein.
Varför - undrar man - får jag ingen effekt av koffeinet? Är det så individuellt?

För i tiden då det fanns en muskulös gubbe på etiketten så var det mer drag i Alert FX, efter de bytte till den gröna etiketten, har de blivit som sockerpiller. Apotekets Koffein Recip är bra.

solari
2011-02-19, 01:41
Nu må det vara så att placebon är "borta" men: bytte ena skopan Jack mot Alert-FX och märkte en klar "försämring" i effekten. Jag verkar helt enkelt oemottaglig för koffein i den formen.

Det lite roliga är att när jag tar en cola och är riktigt nära sov-stadiet så blir jag piggare. Men Alert-FX gör ingen som helst skillnad trots att jag borde bli x-gånger piggare än av colan...


Vad innehåller egentligen Alert-FX?

Sheogorath
2011-02-19, 11:50
Nu må det vara så att placebon är "borta" men: bytte ena skopan Jack mot Alert-FX och märkte en klar "försämring" i effekten. Jag verkar helt enkelt oemottaglig för koffein i den formen.

Det lite roliga är att när jag tar en cola och är riktigt nära sov-stadiet så blir jag piggare. Men Alert-FX gör ingen som helst skillnad trots att jag borde bli x-gånger piggare än av colan...


Vad innehåller egentligen Alert-FX?

Som sagt: jag får bra effekt av Alert FX.

doakes
2011-09-29, 11:40
En till härlig bump. Läste igenom tråden men hittade ingenting om eventuell avvänjning av koffein(tabletter). Jag har tagit 200-600mg Alert FX i ett par månader nu och det känns som jag blivit ganska resistant mot effekterna. Så istället för att öka dosen så tänkte jag höra hur lång tid det brukar ta att avvänja sig så jag kan börja på nytt, om detta låter rimligt. Någon aning?

King Grub
2011-09-29, 11:47
Även om du har "vant" dig vid koffein, så erhåller du den prestationsförbättrande effekten i alla fall.

doakes
2011-09-29, 11:52
Jaha, men dåså, det var det enda jag oroade mig över. Då fortsätter jag. Tack för svar!

Hannya
2011-09-29, 11:53
Även om du har "vant" dig vid koffein, så erhåller du den prestationsförbättrande effekten i alla fall.

även "fettförbrännar-effekten" ?

Morrris
2011-09-29, 12:01
Ang. effekt så blir det starkare om jag tuggar sönder tabletten och sköljer ner den. Smakar lite beskt först, men försvinner snabbt.

ante001
2011-09-30, 22:25
AlertFX 200mg. Man blir piggare och ökad prestanda.

Mastodon
2011-10-01, 01:03
Finns det några risker för yngre att trycka i sig max 120g, på träningsdagar? (3-4ggr/vecka)?

jag tar som mest 1 gram åt gången när jag ska köra längre, tunga pass, har hänt att jag tagit mer, som mest 1 gr från tabletter och ett par hundra milligram till från red bull. Men så väger jag bajsmycket också. om jag tränar hårt så känns det som att koffeinet "förbukas" och jag får inga eftereffekter. Om jag inte tränar bort det däremot kan det bli svårt att sova.

biotillgängligheten och effekten av olika substanser (som dessutom kommer i en tablett med andra ämnen) kan ju skilja sig enormt från person till person (t.ex. single point-mutationer i receptorerna mm). Så mina 2 cent är att man bör testa sig fram och börja lågt, istället för att sätta alltför stor tillit till vad andra upplevt.

koffein e nice. dricker inte kaffe, men dricker så mycket pepsi max att mitt blod är lika kolsyrat som det.

m4x
2011-10-23, 17:44
Jag skrev nyligen tråd om koffein och blev skickad hitåt. Jag tränar innebandy 2ggr och joggar 1-2ggr i veckan och har bestämmt mig att kliva på koffeintabletter dels för öka fettförbränningen (vill bli av med några kg) och hålla mig piggare + alert under passen.

Jag dricker kaffe vanligtvis under veckan då jag jobbar, 2-3 koppar och helgen är jag kaffefri. En som svarade i min förra tråd rekommenderade att ta 3-6mg /kg kroppsvikt. För min del blir det 225-450mg.

Nu till frågorna:

1. Vilka märken rekommenderar ni? Vill ha något som verkligen innehåller 100% koffein (vad säger ni om kolozzeums egna Koffein? Det innehåller grönt te också som ska hjälpa till att fettförbränna?)

2. Tror ni att 600mg blir en effektiv dos om man vill fettförbränna? Detta tänkte jag köra i början för att sedan trappa av till antigen 200mg - 400mg när jag är nöjd med vikten.

3. När innan passen ska man ta dessa tabletter?

4. Hur länge håller effekten? Kan tänka mig att det inte är så bra att ta tabletterna kl 20 om man planerar att lägga sig kl 22. Blir otroligt svårt att somna sen :)

Tack på förhand

Remas
2011-10-23, 22:49
2. Jag skulle säga att du ska börja på lägre dosering och stegra dig uppåt. Jag tog för mycket och slutade med att jag fick ångest och blev nedstämd osv. Nu kanske det bara var jag men tror fortfarande det är enklare att börja med lite och höja allt eftersom.

Sparven från Minsk
2013-06-29, 11:59
Vill minnas att jag sett en studie av King Grub där man testat och sett att effekterna av koffein inte avtar även om man tar mycket, dvs blir lite immun mot dess uppgiggande effekt. Någon som känner igen denna och kan länka? :)

Cerberus
2013-06-29, 18:59
så apotekets är the shit? har köpt det några gånger där men deras burkar är ju så små och jag har för mig de är rätt dyra också?

kanske värt att pröva igen. Har på sistone kört på body sciences koffein(som innehåller lite tyrosin också har ja för mig). Tycker det har haft bra effekt men iom att jag tar det varenda dag så har de tapppat sin uppiggande effekt en del och jag gillar inte att ta stora doser på en gång..försöker hitta en lagom-dos.

King Grub
2022-06-23, 16:45
150 till 200 mg per kilo kroppsvikt kan leda till dödlig utgång.

Kaalle
2022-06-24, 08:45
Vad säger King Grub om koffein via inhalator? Köpte en penna med koffein och theanine och lite gott i, kul grej mest.

Langster
2022-06-24, 09:43
150 till 200 mg per kilo kroppsvikt kan leda till dödlig utgång.

Vilket skulle betyda i runda slängar, för de flesta av oss, typ en hel burk 200 mg kapslar/tabletter. Inget man råkar få i sig av misstag direkt.

Skulle dock tro att man kan få allvarliga bieffekter vilket skulle kunna leda till död på en mycket lägre dos än så. Stroke eller hjärtattack t.ex. Men då för man alltså inte av koffeinförgiftning utan av koffeinets effekter, det är två skilda saker.

King Grub
2022-06-24, 09:52
De flesta dödsfallen sker av koffein i pulverform och någon doserar fel.

Kischen
2022-06-27, 09:59
De flesta dödsfallen sker av koffein i pulverform och någon doserar fel.

Kul att blanda ihop det med sitt dagliga kreatin.