handdator

Visa fullständig version : Installera om Windows XP


Tolkia
2007-02-17, 17:05
Jag behöver/vill installera om Windows (XP). När jag köpte datorn (operativsystem ingick i köpet) fick jag ingen CD med, endast en lapp där det står typ "du behöver ingen skiva för att installera om ditt operativsystem" och hänvisas till "Dell PC restore" och någon "Användarens handbok" som skall finnas i datorn. Sagda handbok finns emellertid INTE, och den enda variant på ominstallation jag lyckas hitta är systemåterställning till valfri tidpunkt i historien där allt man tidigare lagt in (dokument, nedladdade program etc) sparas. Men jag vill ju ta bort allt jag tidigare lagt in, d.v.s. totalrensa. Är det möjligt att göra utan skiva, eller måste jag försöka driva upp en sådan?

(mental status för ögonblicket: *gah!* *gah!* *gah!* )

hasse36
2007-02-17, 18:07
Din dator har förmodligen en partition som heter "System Restore" eller liknande där återställningsfilerna finns.

Läs detta! (http://lbis.kenyon.edu/help/techsupport/dellreload.htm)

Det som står där kanske inte exakt gäller just din dator men på ett ungefär.

hasse36
2007-02-17, 18:12
En partition är en del av en hårddisk som ser ut som om det vore en separat hårddisk. Du skall alltså inte leta på den partition som innehåller XP och dina program. Du skall inte leta på " C:" som är den vanligaste enhetsbeteckningen för XP och program.

Tolkia
2007-02-18, 16:11
Tusen tack!