handdator

Visa fullständig version : Friskis o Svettis borde bojkottas.....


Mccartney
2007-02-17, 16:52
Kom dit där idag skulle köra ett pass på Friskis ute på ön i Malmö.....kalaset kostade 80spänn.....Villket rån.

L-Sami
2007-02-17, 16:53
80-100kr är vanligt på de flesta ställen

Viktor_Balck
2007-02-17, 16:54
Kom dit där idag skulle köra ett pass på Friskis ute på ön i Malmö.....kalaset kostade 80spänn.....Villket rån.

Hade dom kalas på friskis?

Är väl inte så extremt dyrt om man jämför med andra ställen, sats tar väl 150 spänn och worldclass likaså, dom vill inte ha folk som kommer och kör enbart ett pass.

Capt
2007-02-17, 16:54
Finns värre, ett ställe i Tumba tar 100kr/gång. Gymet jag går på kostar 160kr/mån och då ingår bad.

christian
2007-02-17, 16:55
Det är frivililgt att bojkotta.. *whistle*

Jax
2007-02-17, 16:55
80-100kr är vanligt på de flesta ställen
Men friskis och svettis ska vara motsvarande en idrottsförening. Dvs oftast till stor del ideelt. Det är den bilden de ofta använder i sin marknadsföring. Deras priser är dock lika höga som andras.

Stoltz
2007-02-17, 16:56
Jag trivs på Friskis&Svettis!

christian
2007-02-17, 16:57
Men friskis och svettis ska vara motsvarande en idrottsförening. Dvs oftast till stor del ideelt. Det är den bilden de ofta använder i sin marknadsföring. Deras priser är dock lika höga som andras.

Friskis & Svettis är extremt duktiga på sin marknadsföring mao. Liksom Viktväktarna. Inget ideellt, bara företag med vinstkrav från sina ägare.

Fast visst är det litet fult att det står följande i stora bokstäver på deras hemsida:
"Friskis&Svettis är en ideell allmännyttig idrottsförening"

=)

Jorgen
2007-02-17, 17:04
Tja, det är ju frivilligt om man vill betala och träna där.

Jax
2007-02-17, 17:06
Tja, det är ju frivilligt om man vill betala och träna där.
...men det hindrar inte att man kan gnälla över priset.

Sebbe_H
2007-02-17, 17:06
Jag trivs på Friskis&Svettis!

+1, änsålänge iaf.

Jorgen
2007-02-17, 17:07
...men det hindrar inte att man kan gnälla över priset.
Såklart inte. Jag förstår inte meningen med det bara.

Jax
2007-02-17, 17:09
Såklart inte. Jag förstår inte meningen med det bara.
Är väl egentligen en ganska intressant diskussion hur F&S kan kalla sig ideella och vara lika dyra som andra.

Rockhard
2007-02-17, 17:53
Allt är frivilligt, finns inga måsten osv...
Alla har vi gnällt över priser...

L-Sami
2007-02-17, 17:54
Men friskis och svettis ska vara motsvarande en idrottsförening. Dvs oftast till stor del ideelt. Det är den bilden de ofta använder i sin marknadsföring. Deras priser är dock lika höga som andras.

Ja, det kan nog stämma.

Nitrometan
2007-02-17, 18:38
Är väl egentligen en ganska intressant diskussion hur F&S kan kalla sig ideella och vara lika dyra som andra.
Men det ideella består väl i att de som leder passen inte får betalt?

Trodde jag iaf?

Yankeee
2007-02-17, 18:44
Men det ideella består väl i att de som leder passen inte får betalt?

Trodde jag iaf?

"Ideell, en verksamhet som bedrivs på ett organiserat sätt utan vinstintresse för ett gott allmännyttigt syfte, ofta i föreningsform eller informella nätverk och tillfälliga sammanslutningar utan formell status."

Wiki men wtf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell


Varför ta så mycket betalt om man inte har ett vinstintresse? Anledningen till att ha dyra engångskostnader är ju att folk ska köpa kort för en längre tid.

Nitrometan
2007-02-17, 18:46
Men jag syftade på det ideella i fallet F&S.

Inte den riktiga definitionen.

Jax
2007-02-17, 18:47
Men det ideella består väl i att de som leder passen inte får betalt?

Trodde jag iaf?
Ja det är väl den enda praktiska skillnaden mot andra just nu. Men det borde egentligen vara så som Yankeee skrev. Jäkla hycklare är vad de är. Tyvärr gynnar jag dem genom att själv träna där.

Yankeee
2007-02-17, 18:47
Men jag syftade på det ideella i fallet F&S.

Inte den riktiga definitionen.

Har F&S hittat på sin egen definition av ideell? :)

Jax
2007-02-17, 18:47
Men jag syftade på det ideella i fallet F&S.

Inte den riktiga definitionen.
Varför borde det inte vara samma?

Nitrometan
2007-02-17, 18:48
Har F&S hittat på sin egen definition av ideell? :)
Jag tror det. Men jag vet inte säkert.

Yankeee
2007-02-17, 18:48
Jag tror det. Men jag vet inte säkert.

lol

Nitrometan
2007-02-17, 18:49
Varför borde det inte vara samma?
Det borde det vara. Jag är inte säker på att det är det.

Jax
2007-02-17, 18:52
Från hemsidan:
" Friskis&Svettis är en allmännyttig ideell idrottsförening, vilket innebär att medlemmarna "äger föreningen". De intäkter och eventuella överskott som föreningen gör under ett verksamhetsår går tillbaka till medlemmarna i form av exempelvis utbildning av ledare och instruktörer samt förbättrade träningsmöjligheter avseende bland annat lokaler och träningsredskap."

Där ser man.

Nitrometan
2007-02-17, 19:06
Dessutom finns det ett "Friskis & Svettis Aktiebolag" registrerat hos Bolagsverket.

Det aktiebolaget är nog inte helt ideellt?

Sen ger de ju ut en tidning, den betalas väl med medlemsavgifterna?

Ja, jag vet inte hur ägande och drift ser ut.



De där kurserna som ledarna skickas på? Det är väl F&S egna kurser?

Antar att "klubbarna" köper dem av AB:t. Hmmm. Som sagt, jag vet inte hur det funkar.

Palm
2007-02-17, 19:20
Friskis och svettis är en förening och får statliga bidrag, till skillnad från alla andra gymägare. I mitt tycke helt ok om det handlar om mindre samhällen i landsorter där inga andra träningsalternativ finns, men när F&S (och liknande kommunala verksamheter) tvingar privata gym i konkurs för att de kan hålla lägre priser känns det lite ruttet. Dessutom har de nån sorts dispens som hindrar andra från att dra igång ett "Friskis & Svettis II" med samma förmåner.

http://www.ff.se/marknadsforing/fria_foretagare/428.php

Palm
2007-02-17, 19:26
F&S slipper tydligen ifrån både skatt och moms också. Där ser man.

http://www.nt.se/GEN_Forum_Messages.asp?ForumTypeID=1&ForumID=1&ForumThreadID=3985

z_bumbi
2007-02-17, 19:26
Att de har anställda är ju inget konstigt för det har många idrottsföreningar.

Jax
2007-02-17, 19:29
Att de har anställda är ju inget konstigt för det har många idrottsföreningar.
Men det har inget sagt.

Nitrometan
2007-02-17, 19:30
Det finns numera en omsättningsgräns där ideella föreningar inte längre är momsbefriade. Kan inte siffran i huvudet.

Klart de får ha anställda.

z_bumbi
2007-02-17, 20:24
Men det ideella består väl i att de som leder passen inte får betalt?

Trodde jag iaf?

Men det har inget sagt.

Då har jag missuppfattat något.

Jax
2007-02-17, 20:28
Då har jag missuppfattat något.
Japp det har du

z_bumbi
2007-02-17, 20:44
Japp det har du

Men jag kan inte komma på vad eftersom både du och Nitrometan trodde att ledarna var ideella, vilket de alltså inte behöver vara i någon ideell idrottsförening.

Jax
2007-02-17, 20:47
Men jag kan inte komma på vad eftersom både du och Nitrometan trodde att ledarna var ideella, vilket de alltså inte behöver vara i någon ideell idrottsförening.
Många ledare är ideella och F&S har även anställd personal. Det jag stör mig på är dels det Palm skrev och dels det faktum att de inte ska vara vinstdrivande men ändå har lika dyra priser som företag som för klarar sig utan statlig hjälp och som inte har några ideella ledare. Någonstans borde en massa pengar försvinna. Annars är de bara inte speciellt effektiva.

Allan
2007-02-17, 20:52
De har fler människor i aktivitet än någon annan kedja, vilket de ska ha en eloge för.

DavidN
2007-02-17, 20:57
Hmm..
Kanske borde be Robert Aschberg infiltrera pyramidorganisationen Friskis & Svettis för att verkligen ta reda på vad som händer under ytan!

Kanske i grund och botten är HerbaLife eller nåt pyramidtjafs som äger alltihop!!

konspiratörer - konspirera!!!

Palm
2007-02-17, 21:06
De har fler människor i aktivitet än någon annan kedja, vilket de ska ha en eloge för.

Kanonbra att folk aktiverar sig. Men tycker inte du att nuvarande spelregler är en aning orättvisa? Under senare år har ju Friskis och Svettis byggt ut verksamheten rejält och erbjuder väldigt mycket mer än bara "tantgympa".

Allan
2007-02-17, 21:08
Kanonbra att folk aktiverar sig. Men tycker inte du att nuvarande spelregler är en aning orättvisa? Under senare år har ju Friskis och Svettis byggt ut verksamheten rejält och erbjuder väldigt mycket mer än bara "tantgympa".

Jag tycker det är skitbra. De har en grundidé som jag tycker är sympatisk. Det är horribelt att det ska kosta över sextusen spänn om året att hålla sig i form i Stockholm.

Yankeee
2007-02-17, 21:09
Jag tycker det är skitbra. De har en grundidé som jag tycker är sympatisk. Det är horribelt att det ska kosta över sextusen spänn om året att hålla sig i form i Stockholm.

Kostar det att göra springa, gå, göra situps, chins, dips, osv?

Palm
2007-02-17, 21:10
Jag tycker det är skitbra. De har en grundidé som jag tycker är sympatisk. Det är horribelt att det ska kosta över sextusen spänn om året att hålla sig i form i Stockholm.

Jag vänder mig emot att "någon annan" ska tvingas betala mellanskillnaden.

Jorgen
2007-02-17, 21:10
Kostar det att göra springa, gå, göra situps, chins, dips, osv?

Jag tror att Allan syftar på någon form av gymträning eller annan mer "organiserad" träning i grupp, tex.

Yankeee
2007-02-17, 21:11
Jag tror att Allan syftar på någon form av gymträning eller annan mer "organiserad" träning i grupp, tex.

Det gör han säkert, men hans påstående är ändå fel.

Jorgen
2007-02-17, 21:13
Det gör han säkert, men hans påstående är ändå fel.

Tack för att du påpekar det.

Yankeee
2007-02-17, 21:15
Tack för att du påpekar det.

Tack för att du påpekar att jag påpekar det.

Allan
2007-02-17, 21:15
Tja, för att även Yankeee ska fatta det då. Det är horribelt att det i Stockholm ska kosta sextusen spänn om året för att kunna hålla sig i form på gym

Allan
2007-02-17, 21:17
Jag vänder mig emot att "någon annan" ska tvingas betala mellanskillnaden.

Vill du betala mellanskillnaden där eller via sjukvården? Och det är inte alls ett retoriskt påstående. Jag kan förmodligen i siffror visa att billig träning sparar enorma pengar för sjukvård och rehabilitering, för att inte tala om utebliven produktion.

Yankeee
2007-02-17, 21:18
Tja, för att även Yankeee ska fatta det då. Det är horribelt att det i Stockholm ska kosta sextusen spänn om året för att kunna hålla sig i form på gym

Det blir inte mer rätt för att du skriver till gym. Möjligt att det kostar 6000 om året på sats, men det finns fler alternativ. T.ex Delta 3400, STK 2000 osv.

Palm
2007-02-17, 21:21
Tja, för att även Yankeee ska fatta det då. Det är horribelt att det i Stockholm ska kosta sextusen spänn om året för att kunna hålla sig i form på gym

Far min har gym i Haninge, 3900 tar de för ett årskort. Skiljer det så mycket på förort och innerstad? För övrigt tycker jag att det är horribelt att en racercykel ska kosta över 10.000.

Jax
2007-02-17, 21:21
Vill du betala mellanskillnaden där eller via sjukvården? Och det är inte alls ett retoriskt påstående. Jag kan förmodligen i siffror visa att billig träning sparar enorma pengar för sjukvård och rehabilitering, för att inte tala om utebliven produktion.
Det jag har vänt mig mot är just att de inte är billigare. Hur det är i Stockholm vet jag inte, men här i Jönköping tycker jag inte att de är billigast.

Palm
2007-02-17, 21:24
Vill du betala mellanskillnaden där eller via sjukvården? Och det är inte alls ett retoriskt påstående. Jag kan förmodligen i siffror visa att billig träning sparar enorma pengar för sjukvård och rehabilitering, för att inte tala om utebliven produktion.

Varför då inte ge alla gymägare samma förmåner?

Allan
2007-02-17, 21:25
Det blir inte mer rätt för att du skriver till gym. Möjligt att det kostar 6000 om året på sats, men det finns fler alternativ. T.ex Delta 3400, STK 2000 osv.

Då ska jag berätta att det finns förslag i Sumpan om att "konkurrensutsätta" STK. På samma vis är man ute efter rabatter för studenter på Frescati Vad det skulle innebära för prisnivån kan man ju fundera på. Visst, det finns ett antal ställen som är billiga, men de skulle näppeligen kunna svälja den överbelastning som t ex indragna statsbidrag till FS skulle innebära. Styrketräning på gym är idag den vanligaste organiserade motionsformen i Sverige - bara vanlig cykelåkning och promenader är vanligare.
Vad tror ni höjda priser rakt av skulle innebära? Att fler skulle träna?

Allan
2007-02-17, 21:32
Varför då inte ge alla gymägare samma förmåner?

Den har de möjlighet att få om de istället för vinstdrivande AB skapar stiftelser där alla pengar går tillbaka till verksamheten. Eftersom det är så Friskis funkar.

Yankeee
2007-02-17, 21:32
Det du skriver allan förändrar ju inte det faktum att det inte kostar 6000 om året.

Vi kan dock jämföra, det kostar 3600 (i stockholm) om året att träna på friskis för att få använda allt. På Nautilus kostar det mellan 2700-4100 beroende på var. Stor skillnad? Fördelen på friskis är att man kan välja att bara betala för det man använder. Då kostar det 2200.

Palm
2007-02-17, 21:57
Den har de möjlighet att få om de istället för vinstdrivande AB skapar stiftelser där alla pengar går tillbaka till verksamheten. Eftersom det är så Friskis funkar.

Ah, det är där skon klämmer. Vinstintresse. Men vad ska det spela för roll vart pengarna tar vägen? Själva poängen med konkurrens är ju att verksamheter trimmas och effektiviseras.

Om företag A väljer att arbeta ideellt och inte ta ut någon lön; jättebra. Väljer företag B att ta ägna sig åt samma område men lyfter lön och viss vinst; också fine. Varför ska företag A slippa betala skatt och moms och dessutom få bidrag? De borde ju rimligtvis kunna hålla väldigt mycket lägre priser ändå, just för att mycket arbete är ideellt.

Allan
2007-02-17, 22:34
För att det ena inte är ett företag kanske?

maRRtin
2007-02-17, 22:36
Det jag har vänt mig mot är just att de inte är billigare. Hur det är i Stockholm vet jag inte, men här i Jönköping tycker jag inte att de är billigast.
Vart är det billigare?

Lellan
2007-02-17, 22:48
Kom dit där idag skulle köra ett pass på Friskis ute på ön i Malmö.....kalaset kostade 80spänn.....Villket rån.

Å andra sidan får du dra av den summan om du köper kort. Här i stan kostar de övriga ställena jag testat lika mkt (vet inte om man får dra av summan där).

Tycker det är rätt ok, jag väljer att snåla lite under föräldraledigheten och då passar det min plånbok bra - dessutom har jag lätt för att ta mig dit och hem + att det ligger på väg till mitt jobb. Dessutom är det det enda ställe (förutom ÖKK, där jag för övrigt skulle träna allra helst) där jag inte "råkat ut" för att tjejerna sminkar sig före träningen...

(Tyvärr har bästa pass-ledaren bestämt sig för att bygga hus denna termin istället för att leda pass, dumma honom.. :smash: Men det är mitt enda klagomål hittills på stället)

skaparn
2007-02-17, 23:30
Jag är nyfiken på vars man kan träna för 6k per år. Kronpriness-Daniels gym kanske? Även sturebadet ska visst vara dyrt.

Pellefant
2007-02-17, 23:39
Jag är nyfiken på vars man kan träna för 6k per år. Kronpriness-Daniels gym kanske? Även sturebadet ska visst vara dyrt.

Sturebadet: 7490 - 16700 kr/år, handduk ingår.

Balance with Axa. 7.140 kr/år (Tror dock inte det är Daniels "lyxgym" utan en annan av hans satsningar)

http://www.sturebadet.se/ (Kolla bilden!)

http://www.balancetraining.se

skaparn
2007-02-17, 23:47
Sturebadet: 7490 - 16700 kr/år, handduk ingår.

Balance with Axa. 7.140 kr/år (Tror dock inte det är Daniels "lyxgym" utan en annan av hans satsningar)

http://www.sturebadet.se/ (Kolla bilden!)

http://www.balancetraining.se

Viktigt! Klart man ska ha handduk i priset på det gym man besöker så att man slipper släpa med sig.

Angående statligt subventionerade gym, eller momsbefriade eller vilket typ av gynnande ni än kan komma på, så tänker jag inte överraska någon genom att vara något annat än starkt mot. Förutom att det snedvrider konkurrensen på den fria marknaden så är det barockt att använda skattemedel till att premiera en viss grupp tränande, som vore "gym" det enda sanna sättet att hålla hälsan på topp. Vem köper löparskor åt den som vill löpa, cykel åt den som vill cykla eller kängor till den som vill gå? Alla dessa är ju med och betalar för den F&S-besökande ultrakommunisten Jax.

Jax
2007-02-18, 07:43
Vart är det billigare?
Sense är billigare. Eller rättare sagt om du bara utnyttjar gymmet så är priset detsamma, men på Sense ingår de andra aktiviteterna för samma kostnad.

Skaparn: Förlåt, jag är en hemsk människa, men mitt konto för löparskor, träningsskor, cykelskor, träningskläder, cykel, kängor, funktionsstrumpor och pulsklocka m.m. överstiger kraftigt den summa jag betalar till F&S varje år.

Jag har inget emot att en organisation som F&S ägs av medlemmarna, det är ett bra sätt att hålla nere priserna (om de nu hade lyckats i den utsträckningen de borde). Däremot ska de inte vara subventionerade.

Emil_Larsson
2007-02-18, 08:31
Det är inte lätt att vara fattig.........................

Jax
2007-02-18, 08:59
Tur att man inte är långsam i hjärnkontoret också...

skaparn
2007-02-18, 09:01
Skaparn: Förlåt, jag är en hemsk människa, men mitt konto för löparskor, träningsskor, cykelskor, träningskläder, cykel, kängor, funktionsstrumpor och pulsklocka m.m. överstiger kraftigt den summa jag betalar till F&S varje år.

Får väl se om revisorerna godkänner detta. Skärpt granskning i år vettu.

Fed up
2007-02-18, 11:00
Friskis & Svettis är extremt duktiga på sin marknadsföring mao. Liksom Viktväktarna. Inget ideellt, bara företag med vinstkrav från sina ägare.

Fast visst är det litet fult att det står följande i stora bokstäver på deras hemsida:
"Friskis&Svettis är en ideell allmännyttig idrottsförening"

=)

Friskis är visst det en ideel förening. Friskis och svettis malmö har inga ägare utan föreningen äger sig själv och all vinst går tillbaka in i föreningen. När man är medlem kostar det 60 kr att träna en gång. Friskis är billigare än många andra ställen med tanke på hur bra standard de har och jag trivs jättebra där. Inte många andra ställen som har stort gym med gratis instruktioner, tusen sorters jympa, yoga, vattenjympa, spinning osv.

jakke
2007-02-18, 11:01
Friskis är visst det en ideel förening. Friskis och svettis malmö har inga ägare utan föreningen äger sig själv och all vinst går tillbaka in i föreningen. När man är medlem kostar det 60 kr att träna en gång. Friskis är billigare än många andra ställen med tanke på hur bra standard de har och jag trivs jättebra där. Inte många andra ställen som har stort gym med gratis instruktioner, tusen sorters jympa, yoga, vattenjympa, spinning osv.

du har inte läst i tråden va?

Fed up
2007-02-18, 11:05
du har inte läst i tråden va?

Nej inte hela, hehe, såg inte att den var så lång innan jag svarade, så läste ifatt i efterhand. Jaja, jag tycker iallafall jag fick med ett par saker som missats innan.

pilt77
2007-02-18, 14:13
Sense är billigare. Eller rättare sagt om du bara utnyttjar gymmet så är priset detsamma, men på Sense ingår de andra aktiviteterna för samma kostnad.

Skaparn: Förlåt, jag är en hemsk människa, men mitt konto för löparskor, träningsskor, cykelskor, träningskläder, cykel, kängor, funktionsstrumpor och pulsklocka m.m. överstiger kraftigt den summa jag betalar till F&S varje år.

Jag har inget emot att en organisation som F&S ägs av medlemmarna, det är ett bra sätt att hålla nere priserna (om de nu hade lyckats i den utsträckningen de borde). Däremot ska de inte vara subventionerade.

om sense är billigast så har dom sänkt sina priser rejält. Jag började min gymkarriär där för ca 5 år sen och då kostade det 800spänn bara att bli medlem, sen skulle dom ha ca 200spänn var fjortonde dag, plus att det var 12 månaders bindningstid. Sjuka priser. Friskis kostar väl 1500spänn för ett årskort på gymet och 100kr medlemsavgift. Jag har det iofs ännu bättre eftersom jag har 50%rabbat från jobbet så jag kommer under tusenlappen per år.

Jax
2007-02-18, 14:17
om sense är billigast så har dom sänkt sina priser rejält. Jag började min gymkarriär där för ca 5 år sen och då kostade det 800spänn bara att bli medlem, sen skulle dom ha ca 200spänn var fjortonde dag, plus att det var 12 månaders bindningstid. Sjuka priser. Friskis kostar väl 1500spänn för ett årskort på gymet och 100kr medlemsavgift. Jag har det iofs ännu bättre eftersom jag har 50%rabbat från jobbet så jag kommer under tusenlappen per år.
Sense sänkte ordentligt för 2-3 år sedan. Det kan man i och för sig tacka F&S för, så de har gjort lite nytta. Efter den sänknigen låg de på 200 kr/månad har jag för mig (tränade inte där då). När jag var på Sense senast betalade jag 150 kr/mån, utan bindning.

pilt77
2007-02-18, 14:22
är det inte så att man måste vara student för att få träna för 150 i månaden på sense?

Jax
2007-02-18, 14:35
är det inte så att man måste vara student för att få träna för 150 i månaden på sense?
Det är det säkert, det var jag nämligen då.

De ändra sin målgrupp när de sänkte priserna. De och Atlantis har samma ägare. Atlantis ska vara dyrare och mer tänkt för äldre personer som jobbar. Sense har yngre som målgrupp. Dels yngre skolbarn och dels gymnasie och högskolestudenter.

*edit*
yngre skolbarn är det alltså inte gym som ska vara träningen utan det har andra aktiviteter.

Palm
2007-02-18, 21:20
För att det ena inte är ett företag kanske?

Fast dom har väl anställda? Säg att jag och fyra andra går ihop och bildar en förening, köper in gymutrustning och låter folk träna hos oss mot betalning. Vi skriver in i stadgarna att vi inte har något vinstintresse, låter alla intäkter gå tillbaka in i föreningen men lyfter samtidigt lön, eftersom vi är anställda av föreningen - ska vi slippa moms och skatt då? Får vi ta ut såpass hög lön att det aldrig blir någon vinst? Måste vi ha en viss procent "anställda" som jobbar ideellt?

Är ingen ekonom, så någon (Jax kanske? *whistle*) får gärna reda ut begreppen. Det hela är förvirrande.

Slash
2007-02-18, 21:56
Fast dom har väl anställda? Säg att jag och fyra andra går ihop och bildar en förening, köper in gymutrustning och låter folk träna hos oss mot betalning. Vi skriver in i stadgarna att vi inte har något vinstintresse, låter alla intäkter gå tillbaka in i föreningen men lyfter samtidigt lön, eftersom vi är anställda av föreningen - ska vi slippa moms och skatt då? Får vi ta ut såpass hög lön att det aldrig blir någon vinst? Måste vi ha en viss procent "anställda" som jobbar ideellt?

Är ingen ekonom, så någon (Jax kanske? *whistle*) får gärna reda ut begreppen. Det hela är förvirrande.

Man kan på goda grunder ifrågasätta om Friskis & Svettis är en ideell förening, vilket krävs för att de ska kunna få skattelättnader. Att de inte har ett vinstintresse räcker inte. En ideell förening får inte heller främja sina medlemmars ekonomiska intresse, vilket man kan hävda att Friskis & Svettis gör genom att låta dem träna billigt. Se vidare Analys av friskvårdsföreningar (http://www.friskorg.nu/files/Mannheimer_analys_av_Friskis&Svettis.pdf)

z_bumbi
2007-02-18, 22:23
Vem köper löparskor åt den som vill löpa, cykel åt den som vill cykla eller kängor till den som vill gå? Alla dessa är ju med och betalar för den F&S-besökande ultrakommunisten Jax.

Eller vem bygger löparbanor inomhus, underhåller elljusspår, bygger och underhåller fotbollsplaner osv? Det är fler än gymtränande som har bidrag och förmåner även om friskis och även korpen innehar en särställning då deras mål är folkhälsa och inte tävlingsidrott. (Korpenserier räknar jag inte riktigt som tävlingsidrott även om det kan vara nog så allvarligt.)

Jag är iofs inte heller så förtjust i Friskis nuvarande inriktning jag heller då målet någonstans måste vara att erbjuda billig träning vilket de i vissa jämförelser inte riktigt uppnår, på vissa orter så är de dock tillräckligt billiga för att det stora flertalet ska ha råd att träna där (Utan att gå in på hur mycket man tycker är rimligt att betala.).

Palm: Du får starta en förening och bli medlem i lämpligt idrottsförbund och sen kan du plocka ut så hög lön som du vill så länge som revisorerna går med på det. Om du startar ett gym på de premissierna för att plocka ut en hög lön lär du dock bli besviken.

Jax
2007-02-18, 22:37
Eller vem bygger löparbanor inomhus, underhåller elljusspår, bygger och underhåller fotbollsplaner osv? Det är fler än gymtränande som har bidrag och förmåner även om friskis och även korpen innehar en särställning då deras mål är folkhälsa och inte tävlingsidrott. (Korpenserier räknar jag inte riktigt som tävlingsidrott även om det kan vara nog så allvarligt.)
De föreningar som tränar på kommunala anläggningar kan knappast jämföras med F&S.

Och givetvis är korpen blodigt allvar. Du var det ett tag sedan jag var med, men på den tiden var det bara seger som gällde.

z_bumbi
2007-02-19, 08:24
De föreningar som tränar på kommunala anläggningar kan knappast jämföras med F&S.

Nej Friskis betalar sina egna anläggningar i mycket högre grad.

DavidN
2007-02-19, 08:29
Nej Friskis betalar sina egna anläggningar i mycket högre grad.

precis. Ofta det som ligger till grund för höga avgifter.

Angel
2007-02-19, 08:59
På FS Jkpg får man gå på lite grejjs gratis om man är medlem *onödig info*

Pellefant
2007-02-19, 11:37
På FS Jkpg får man gå på lite grejjs gratis om man är medlem *onödig info*

Fast då är det inte gratis. :)

Palm
2007-02-19, 13:17
Palm: Du får starta en förening och bli medlem i lämpligt idrottsförbund och sen kan du plocka ut så hög lön som du vill så länge som revisorerna går med på det. Om du startar ett gym på de premissierna för att plocka ut en hög lön lär du dock bli besviken.

Nu kanske jag är tjatig, men... om SATS skulle ombildas till en förening skulle de ju plötsligt få en oherrans massa pengar över (ingen moms, ingen skatt samt bidrag från staten). Deras personallöner skulle säkert kunna höjas med 70% (påhittad siffra, men många procent i alla fall).

Jax
2007-02-19, 21:25
Nej Friskis betalar sina egna anläggningar i mycket högre grad.
Jag tror du förstår vad jag menade.

F&S drivs som ett företag, med samma utbud som andra företag, och besökarna ser knappast sig själva som medlemmar i en idrottsförening på samma sätt som man gör i, låt oss säga, en fotbollsförening.

skaparn
2007-02-19, 22:32
Jag tror du förstår vad jag menade.

F&S drivs som ett företag, med samma utbud som andra företag, och besökarna ser knappast sig själva som medlemmar i en idrottsförening på samma sätt som man gör i, låt oss säga, en fotbollsförening.

Ni har inga klubbkläder på er alltså?

Pellefant
2007-02-19, 22:46
F&S drivs som ett företag, med samma utbud som andra företag, och besökarna ser knappast sig själva som medlemmar i en idrottsförening på samma sätt som man gör i, låt oss säga, en fotbollsförening.

Med tanke på alla S.A.T.S ryggsäckar man ser på stan så känns de ibland mer som en slags förening än F&S tycker jag. (Dvs tror de som tränar på S.A.T.S ofta känner en större "tillhörighet" till gymmet än de som går på F&S)

Jag har tränat på F&S några terminer och inte kände jag nån föreningskänsla iallafall. Var som vilket gym som helst, vilket iofs är ett bra betyg.

Sebbe_H
2007-02-19, 22:51
Med tanke på alla S.A.T.S ryggsäckar man ser på stan så känns de ibland mer som en slags förening än F&S tycker jag. (Dvs tror de som tränar på S.A.T.S ofta känner en större "tillhörighet" till gymmet än de som går på F&S)

Jag har tränat på F&S några terminer och inte kände jag nån föreningskänsla iallafall. Var som vilket gym som helst, vilket iofs är ett bra betyg.


Precis, ser det som vilket gym som helst. Går endast dit för att det ligger 100 meter hemifrån. Hade jag bott nära exhale så hade det vart samma sak.

z_bumbi
2007-02-20, 09:04
F&S drivs som ett företag, med samma utbud som andra företag, och besökarna ser knappast sig själva som medlemmar i en idrottsförening på samma sätt som man gör i, låt oss säga, en fotbollsförening.

Det är ett problem i många andra idrottsföreningar också, särskilt nu när de måste börja täcka mer av sina egna kostnader visar det sig vilka som ser på det som en förening kontra en "vanlig" fritisaktivitet. I många föreningar får man välja om man ska jobba mer eller betala mer pengar, hockyn i storstadsregioner är ett praktexempel. Det beror enligt RF delvis på att folk jobbar på ett helt annat sätt idag men även att köpkraften har ökat hos stora delar av befolkningen så man betalar gärna för att slippa jobba mer.

Detta är alltså ett känt problem inom RF och man har satsat en ganska mycket resurser för att få igång unga ledare mlf åtgärder för att få en återväxt av ideella krafter för viljan att jobba gratis minskar kraftigt.

Palm: Du får inte bygga upp ett stort eget kapital som idrottsförening vilket gör att de som vill gå med vinst inte gärna startar en förening, det finns andra vägar att gå men då måste man sätta sig in i hur regelverket fungerar.

Jax
2007-02-20, 12:34
Ni har inga klubbkläder på er alltså?
Jag tränar alltid i röd friskis och svettis-dräkt.

__Andy
2007-02-20, 14:32
Men där finns alltid dem som älskar F&S. Min morsa tränar där 6 ggr i veckan.

Sebbe_H
2007-02-20, 16:20
Men där finns alltid dem som älskar F&S. Min morsa tränar där 6 ggr i veckan.

Tränar också 6 dar i veckan, men det betyder inte att jag älskar f&s, det betyder att jag älskar att träna på gym.