handdator

Visa fullständig version : Vill sååå gärna ned i vikt...


maria24
2007-02-17, 16:36
SKA minska mitt midjemått med ca 10cm och låren och höften måste såklart också bli mindre!!
Äter ca 700-900kalorier /dag (de dagar jag kör spinning så äter jag 250-300kalorier extra) Kalorierna får jag i mej genom vanlig nyttig mat och varvar den med proteinpulver och naturdiet pulver. Dricker utöver det drygt 2l vatten.

Trodde det skulle ta ca8v , att gå ned drygt 8kg men jag har redan hållit på i 3veckor och det har inte blivi ngon förändring på varken midjan el vågen.. =(

Vaaarför...? *cry*

Englund
2007-02-17, 16:37
Vaaarför...? *cry*

Du har helt enkelt inte stoppat i dig mindre energi än du förbrukat.

jaaaaag
2007-02-17, 16:38
Skriv upp vad du äter exakt en vanlig dag så är det lättare att bedöma vad som går snett.. 700-900 kcal låter lite.

Eddie Vedder
2007-02-17, 16:39
Vaaarför...? *cry*

Här kommer standardsvaret på den här frågan som kommer upp väldigt ofta:
Du räknar förmodligen fel nånstans å ligger inte på det underskottet som du tror, 700 kcal känns som man skulle gå ner i vikt av om man så låg i koma så du måste räkna fel.

maria24
2007-02-17, 16:51
Näe,jag gör ju inte det. Använder mej av ett kaloriberäknings prog...

Sadde
2007-02-17, 16:55
du kanske gör slarvfel med beräkningarna? Exempel: att du tar 150 okokt pasta och kollar kcal för kokt pasta.

Eddie Vedder
2007-02-17, 16:55
Näe,jag gör ju inte det. Använder mej av ett kaloriberäknings prog...

Jo de gissade jag redan på att du gjorde, å i det kaloriberäkningsprogrammet räknar du antagligen fel.

Det här är inget som jag säger för att va taskig, det är bara det att enligt fysiologins alla lagar går man ner i vikt vid underskott å alltså ligger du inte på underskott om vikten står still. Önskar jag kunde hjälpa dej mer men du får helt enkelt utvärdera va du kan tänkas göra fel som innebär att din energiförbrukning inte är så hög som du själv uppskattar den att vara lr varför ditt kaloriintag inte är så lågt som du uppskattar de att vara.

Milia
2007-02-17, 17:08
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2101967&postcount=3

Tolkia
2007-02-17, 17:14
Den oundvikliga frågan är ju hur lång du är och vad du väger NU?

maria24
2007-02-17, 17:20
S här kan en da se ut, varierar såklart.
8.00 frukost: naturdiet pulver 110kal
11.00 mellis : 30g 80% :igt proteinpulver 115kal
12.00 spinning 40min
13.30 Lunch : wookade grönsaker + ex skinka+knäcke bröd m messmör 250kal

måltiderna på kvällen varierar beroende på vad jag gör (är ute å flänger rut e hel del med vännerna)

18.00 soppa / sallad + knäcke 150kal

Äter ungefär 100g sockerfritt godis varje dag så det blir ungefär +200kal
och får väll i mej ca 200g mjök geom kaffet + 100kal

maria24
2007-02-17, 17:24
är 170lång och väger ca67kg .

Slartibartfast
2007-02-17, 17:25
Du räknar fel. Så enkelt är det.

Om du inte redan är tre äpplen hög och väger 20 kg.

edit: ok, se påstående nummer ett.

Tolkia
2007-02-17, 17:29
är 170lång och väger ca67kg .
Med den vikten till den längden behöver du inte det upplägg du nu kör för att få en stabil viktnedgång; du behöver snarare "vanlig mat" i lite mindre mängd än den som inte skall minska i vikt. Risken finns att resultatet av en 0chockbantning på måltidsersättning och sallad (typ) försvinner ganska fort när du återgår till en mer normal kost.

F.ö. kanske det vore smart att byta 200 kcal i godis mot något som gav lite näring och mättnad utöver kalorierna?

Slartibartfast
2007-02-17, 17:33
måltiderna på kvällen varierar beroende på vad jag gör (är ute å flänger rut e hel del med vännerna)

Där har vi antagligen boven i dramat.

maria24
2007-02-17, 17:48
Tolkia : ja kommer aldrig i livet att tillåta mej själv att bli så här fet igen, så att jag skulle gå upp i vikt efter min viktnedgång kan vi utesluta NU.

slartibarrtfast : hur menar du? Att jag inte ska ha ngt liv bara för att jag ska äta ett visst klockslag? Å när jag äter med mina väner så väljer jag alltid typ sallad el ngt annat där jag vet ungefär hur många kalorier det innehåller.
Typ som idag.. Har ätit för ungefär 400 kal och har tränat för ungefär 300kalorier. Å ikväll ska jag ut och äta med en vän och sedan ska vi festa. = + 800kal. meeen, ja kommer ju å vara vaken till typ 3 i natt och röjja på dasgolvet en del också..

Karl_alfred
2007-02-17, 17:51
S här kan en da se ut, varierar såklart.
8.00 frukost: naturdiet pulver 110kal
11.00 mellis : 30g 80% :igt proteinpulver 115kal
12.00 spinning 40min
13.30 Lunch : wookade grönsaker + ex skinka+knäcke bröd m messmör 250kal

måltiderna på kvällen varierar beroende på vad jag gör (är ute å flänger rut e hel del med vännerna)

18.00 soppa / sallad + knäcke 150kal

Äter ungefär 100g sockerfritt godis varje dag så det blir ungefär +200kal
och får väll i mej ca 200g mjök geom kaffet + 100kal

Väldigt lite mat så de borde du gå ned på. Hur är det med festande och sådant? För att gå ned på den vikten kan det inte finnas mkt utrymme för alkohol och festmat då och då.

Jag skulle byta ut godiset mot något annat. Sen mat istället för pulver, det underlättar så att man inte blir fruktansvärt hungrig.

Hur mkt rör du på dig? Spinningen kör du hur ofta?

Det enklaste är ju att se till hur mkt och hur du åt innan du ville ned i vikt. Därefeter ta bort lite mat från varje måltid.

Eddie Vedder
2007-02-17, 17:53
Tolkia : ja kommer aldrig i livet att tillåta mej själv att bli så här fet igen, så att jag skulle gå upp i vikt efter min viktnedgång kan vi utesluta NU.

slartibarrtfast : hur menar du? Att jag inte ska ha ngt liv bara för att jag ska äta ett visst klockslag? Å när jag äter med mina väner så väljer jag alltid typ sallad el ngt annat där jag vet ungefär hur många kalorier det innehåller.
Typ som idag.. Har ätit för ungefär 400 kal och har tränat för ungefär 300kalorier. Å ikväll ska jag ut och äta med en vän och sedan ska vi festa. = + 800kal. meeen, ja kommer ju å vara vaken till typ 3 i natt och röjja på dasgolvet en del också..

Varför är du så fientlig mot alla tips du får? Alla svar är ju troliga anledningar som bara är för att hjälpa dej sen svarar du som om de e för våran skull du vill gå ner. Ungefär som om Slartibartfast mår sämre av att din deff inte funkar, du bad om råd å han gav dej ett troligt tips å så svarar du sådär.*screwy*

Karl_alfred
2007-02-17, 17:53
Å ikväll ska jag ut och äta med en vän och sedan ska vi festa. = + 800kal. meeen, ja kommer ju å vara vaken till typ 3 i natt och röjja på dasgolvet en del också..
Missade detta! Det kan defenitivt förstöra en veckas perfekt kosthållning, med allt vad det innebär.

Det verkar dessutom vara mycket UNGEFÄRLIGA beräkningar, det kan skilja otroligt mkt på vad du tror och vad de verkligen är, speciellt om du äter ute ofta. Då de lägger till saker i maten för att de ska smaka bättre.

jwzrd
2007-02-17, 17:55
Tolkia : ja kommer aldrig i livet att tillåta mej själv att bli så här fet igen, så att jag skulle gå upp i vikt efter min viktnedgång kan vi utesluta NU.

slartibarrtfast : hur menar du? Att jag inte ska ha ngt liv bara för att jag ska äta ett visst klockslag? Å när jag äter med mina väner så väljer jag alltid typ sallad el ngt annat där jag vet ungefär hur många kalorier det innehåller.
Typ som idag.. Har ätit för ungefär 400 kal och har tränat för ungefär 300kalorier. Å ikväll ska jag ut och äta med en vän och sedan ska vi festa. = + 800kal. meeen, ja kommer ju å vara vaken till typ 3 i natt och röjja på dasgolvet en del också..

Nej, det slarti menar är två saker: dels att du går ner i vikt om du äter som du säger att du äter och säger att du rör på dig och dels att det du äter när du är ute täcker upp det du annars hade gått ner i form av fett.

Du får välja helt enkelt. Antingen ligger vikten still och du är hungrig typ hela tiden OCH du festar; eller så ändrar du kosten, festar mindre och tränar mer och går ner i vikt. Ingen annan än du bestämmer vad du bör välja.

maria24
2007-02-17, 17:57
kar_alfred : Vad tycker du ja ska göra..?

har Kört spinning 6dagar i veckan.

Eddi vedder : vad var det som var "fientligt" med mitt svar?

davvan
2007-02-17, 17:59
Ta en dag när du är ledig, t ex imorgon(läs söndag?) till att vara otroligt noggrann och kartlägga hur mycket du får i dig. Väg varenda gram av det du stoppar i dig och kolla på förpackningen hur många kcal det innehåller per 100g och räkna sedan ut hur mycket energi du stoppar i dig över hela dagen.

Sen kan du skriva in ditt intag i tråden så kan folk säkert hjälpa dig med att hitta felet om du inte gjort det själv...


Tänk på att alkohol är kalorier det med

Karl_alfred
2007-02-17, 17:59
kar_alfred : Vad tycker du ja ska göra..?

har Kört spinning 6dagar i veckan.

Eddi vedder : vad var det som var "fientligt" med mitt svar?

Jag tycker din spinning räcker gott och väl! Men läs allt jag och andra skrivit här, så tror jag du kommer hitta vad som hindrar din viktnedgång! :thumbup:

E: Spinningen i sig kommer ju inte göra att du går ned i vikt även om du skulle köra 30 pass i veckan. Därför tycker jag du ska kolla runt o fundera lite på vad alla skrivit.

maria24
2007-02-17, 18:03
Jwzrd : ja festar ju inte helatiden. :) Kanske dricker alkohol 1-2grr/v
Å..jag är faktist inte hungrig helatiden heller,så det är lixom inte jobbigt at äta som jag gör. För om jag äer ex soppa så kan jag äta/dricka ganska så stora mängder. det som är så jäkla depprimerande är att jag inte går ner i vikt.
har funderat på om jag ska utesluta kolhydrater nästan totalt efter typ 18 ? Men då säger ngra att man går upp det igen för man bara tappar vätska..?

maria24
2007-02-17, 18:05
Jätte gulligt av er att hjälpa mej. :)

maria24
2007-02-17, 18:06
Ha en jötte kul lördags kväll allihopa! Nu ska jag iaf iväg.. kram

jwzrd
2007-02-17, 18:08
Jwzrd : ja festar ju inte helatiden. :) Kanske dricker alkohol 1-2grr/v
Å..jag är faktist inte hungrig helatiden heller,så det är lixom inte jobbigt at äta som jag gör. För om jag äer ex soppa så kan jag äta/dricka ganska så stora mängder. det som är så jäkla depprimerande är att jag inte går ner i vikt.
har funderat på om jag ska utesluta kolhydrater nästan totalt efter typ 18 ? Men då säger ngra att man går upp det igen för man bara tappar vätska..?

Det handlar ändå om att du äter precis lika mycket som du förbränner. Om du inser det så ser du även att antingen får du äta mindre eller så får du förbränna mer. Att utesluta kolhydrater eller fundera över hur du ska äta efter klockan 18 gör bara livet surt för dig.

Karl_alfred
2007-02-17, 18:11
Jwzrd : ja festar ju inte helatiden. :) Kanske dricker alkohol 1-2grr/v
Å..jag är faktist inte hungrig helatiden heller,så det är lixom inte jobbigt at äta som jag gör. För om jag äer ex soppa så kan jag äta/dricka ganska så stora mängder. det som är så jäkla depprimerande är att jag inte går ner i vikt.
har funderat på om jag ska utesluta kolhydrater nästan totalt efter typ 18 ? Men då säger ngra att man går upp det igen för man bara tappar vätska..?
1-2 gånger i veckan är ju faktiskt mkt, och det kan defenitivt förstöra mkt! Drick mindre, och var väldigt försiktig med all mat som hör fest ikring!

Sen som jag tidigare skrev måste de UNGEFÄRLIGA mängderna mat bli mer EXAKTA.

Karl_alfred
2007-02-17, 18:11
Att utesluta kolhydrater eller fundera över hur du ska äta efter klockan 18 gör bara livet surt för dig.

Sanningens ord! :thumbup:

LadyG
2007-02-17, 18:13
Rätta mig om jag har fel någon, men kroppen förbränner väl inget (mindre?) fett när man har alkohol i kroppen vilket man kan ha ganska länge efter en blöt natt? Levern prioriterar väl att förbränna alkoholen före fettet, om jag inte är helt ute och cyklar? Det skull kunna sabotera två deffdagar (festdagen och dagen efter) känns det som.

Sniggel
2007-02-17, 20:56
Rätta mig om jag har fel någon, men kroppen förbränner väl inget (mindre?) fett när man har alkohol i kroppen vilket man kan ha ganska länge efter en blöt natt? Levern prioriterar väl att förbränna alkoholen före fettet, om jag inte är helt ute och cyklar? Det skull kunna sabotera två deffdagar (festdagen och dagen efter) känns det som.

Jo, men måste kroppen ha energi så måste den. Kanske tar mer av glykogen och muskelprotein? och om den inte gör den så tar den nog fett ändå även om det inte är "prioriterat"

Och om kroppen prioriterat fett istället så hade ju alkoholens energi sparats (i större utsträckning) på något vis, kanske som fett? Nu blev jag osäker på om alkohol kan sparas som fett iofs... Men det måste ju kunna sparas i någon energiform iaf, kalori in / ut.

Sen är det klart att det inte är smart att dricka alkohol om man vill kunna prestera och gå ner i vikt av andra indirekta anledningar... minskad ork -> mindre energiförbrukning t ex.

Hur mycket brukar du dricka när du är ute maria? Har du räknat de kalorierna?

LadyInsane
2007-02-17, 22:10
När jag ska ned i vikt skippar jag alkohol överhuvudtaget. Jag har fortfarande ett socialt liv, men med tanke på att alkohol inte styr detta gör det ingenting att jag inte dricker. Sedan är vi alla olika och Maria du kanske befinner dig i krestar där alkoholen flödar mer. Försök ev. att dricka kanske en gång varannan vecka eller så. Då slipper du förstöra de deffdagar som du är otroligt duktig under. Strunta i varje fall inte i att gå ut och roa dig, utan skippa bara alkoholen helt enkelt. Det är faktiskt inte särskilt svårt.

Popeye
2007-02-17, 23:44
Jag är ingen nykterist men när det gäller deff så är det bara att skippa alkoholen.

Sedan har du fått bra råd. Kartlägg maten mer noggrant. Tillräckligt lite näring så kommer du att börja droppa.
Själv har jag tappat drygt 8kg på 12 dagar med ett intag på 470kCal + lite proteinrik mat på kvällen (Köttbit, kyckling, ägg... inga kolisar dock). Så du borde minska om dina siffror stämde.

Sadde
2007-02-17, 23:52
S här kan en da se ut, varierar såklart.
8.00 frukost: naturdiet pulver 110kal
11.00 mellis : 30g 80% :igt proteinpulver 115kal
12.00 spinning 40min
13.30 Lunch : wookade grönsaker + ex skinka+knäcke bröd m messmör 250kal

måltiderna på kvällen varierar beroende på vad jag gör (är ute å flänger rut e hel del med vännerna)

18.00 soppa / sallad + knäcke 150kal

Äter ungefär 100g sockerfritt godis varje dag så det blir ungefär +200kal
och får väll i mej ca 200g mjök geom kaffet + 100kal

Vart kan man köpa detta sockerfria godis?

Java_Java
2007-02-18, 00:06
Vart kan man köpa detta sockerfria godis?
dietorelle?
www.dietorelle.se

Sadde
2007-02-18, 00:32
dietorelle?
www.dietorelle.se

Ofan, har smakat på sådana innan, fast det var längesen. Kan man inhandla de på ica eller nått?

FreCKo
2007-02-18, 01:06
Skippa alkoholen, skippa naturgodiset och ät mer frukt.

Java_Java
2007-02-18, 01:42
Ofan, har smakat på sådana innan, fast det var längesen. Kan man inhandla de på ica eller nått?
Ja, dom brukar vara ganska vanliga och finns i dom flesta affärer.

Eddie Vedder
2007-02-18, 05:48
Jo, men måste kroppen ha energi så måste den. Kanske tar mer av glykogen och muskelprotein? och om den inte gör den så tar den nog fett ändå även om det inte är "prioriterat"

Och om kroppen prioriterat fett istället så hade ju alkoholens energi sparats (i större utsträckning) på något vis, kanske som fett? Nu blev jag osäker på om alkohol kan sparas som fett iofs... Men det måste ju kunna sparas i någon energiform iaf, kalori in / ut.

Ingen alkohol lagras i kroppen, alkohol är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt därför prioriterar levern helt bort fettförbränning tills dess att detta giftet är avlägsnat från kroppen så förmodligen lagras väl allt fett du äter på kafyllan å fyllan å kroppen bryter siom du säger ner fettfri massa å glykogen.

Alkoholen omvandlas till metaboliskt användbar energi i form av ATP(adenosintrifosfat) som kroppen direkt kan utnyttja. En mer ingående förklaring på det här med ATP får nog Sverker lr Grub kanske komma me för jag har dålig koll på kemi.

Värt at nämna utifrån topic är att alkoholens kalorier dock inte ger lika mycke kcal i slutändan som kcal från dom "riktiga" energigivande näringsämnena, hur mycke mindre energi man tillgodogör sej från alkoholen vet jag dock inte å de kan nog vara försumbart. Me tanke på den avstannade fettmetabolismen går de nog på ett ut ändå.

Milia
2007-02-18, 07:42
Att festa 1-2 ggr/vecka tycker jag är rätt mycket oavsett om man deffar eller inte, men eftersom du nu vill gå ner i vikt så borde du avstå helt enligt mig.
Du kan inte både äta kakan och ha kvar den. För att uppnå en förändring måste du göra en förändring. Du kan alltså inte leva samma liv som alltid och ändå förvänta dig att gå ner i vikt.
Säg att du dricker 1 dl ren sprit på en kväll (troligen mer?) så har du ~220 kcal bara där, och då är det inte inräknat groggvirke.
Dricker du öl blir det ännu mer kcal.
Om du dessutom "äter ute" ofta, så kan du, som någon annan också nämnde, omöjligt veta exakt vad de stoppat i maten.
En till synes vanlig grönsallad, kan ju vara blandad med en oljedressing o.s.v. och vips så har kalorierna skjutit i höjden.
Det är inte heller någon som påstår att du ska sluta umgås med dina vänner, men du behöver ju inte dricka för att de gör det.

izza
2007-02-18, 11:57
Maria: Vad använder du för kaloriberäkningsprogram? Om det ska bli exakt beräkning så måste du väga vad du faktiskt stoppar i dig, inte bara lite på programmets förslag på t.ex. "1 portion".

Sen håller jag med föregående talare att du borde satsa på helt vanlig nyttig mat och gå ner långsamt (och inte stirra sig blind på vågen), fram med måttbandet och jämför!

Ditt kaloriintag låter extremt lite i mina öron, jag har ungefär dina stats och jag äter 1500 om jag äter extremt lite. 2000 är också i underkant. Tror jag räknade på att plus minus noll skulle vara strax under 2500för min del. Nu säger jag nåt helt ovetenskapligt: Kan det inte vara så att din kropp ställer in sig på svält för att du äter så lite och så fort du äter nåt onyttigt så bunkrar kroppen det. Haha, sorry, alla kommer rata mitt svar nu, men det är min högst personliga åsikt! :) Men det skadar ju inte att prova att ligga på 1500 om det du gör nu ändå inte ger resultat.

Som sagts tidigare är ju alkoholkonsumtion 1-2ggr i veckan relativt mycket. Prova att vara nykter en månad och se om det ger resultat?

Lycka till!

Trance
2007-02-18, 12:26
Ingen alkohol lagras i kroppen, alkohol är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt därför prioriterar levern helt bort fettförbränning tills dess att detta giftet är avlägsnat från kroppen så förmodligen lagras väl allt fett du äter på kafyllan å fyllan å kroppen bryter siom du säger ner fettfri massa å glykogen.

Alkoholen omvandlas till metaboliskt användbar energi i form av ATP(adenosintrifosfat) som kroppen direkt kan utnyttja. En mer ingående förklaring på det här med ATP får nog Sverker lr Grub kanske komma me för jag har dålig koll på kemi.

Värt at nämna utifrån topic är att alkoholens kalorier dock inte ger lika mycke kcal i slutändan som kcal från dom "riktiga" energigivande näringsämnena, hur mycke mindre energi man tillgodogör sej från alkoholen vet jag dock inte å de kan nog vara försumbart. Me tanke på den avstannade fettmetabolismen går de nog på ett ut ändå.

De siffror jag har läst så ger alkohol mer energi än protein/kolhydrater även om man räknar med kostnaden för att bryta ner den.

Challenge
2007-02-18, 12:27
Här kommer ett inlägg som är lite mot strömmen av bra tips. Det finns jättemycket bra råd och fakta i tråden som funkar, men personligen tror jag inte att man får bli allt för "petig" när man försöker gå ner i vikt. Att göra exakta beräkningar är såklart bra och nödvändigt för att ha koll på hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man gör av med. Men blir man alldeles för låst och petig blir risken att man förväntar sig alldeles för snabba resultat, och när dom uteblir känns allt orättvist när man är så nogrann och motivationen dalar. Att gå ner i vikt tar tid...

Försök att ha en bra koll på vad du äter men lev samtidigt ditt "normala" liv och sträva efter att röra dig så mycket som möjligt, motion är ju inte bara det du gör på gymmet. Och försök sen äta bra mat i lagom portioner så kommer det att ge resultat med tiden.

Hoppas du förstår min poäng :)
Good luck!

Eddie Vedder
2007-02-18, 13:37
De siffror jag har läst så ger alkohol mer energi än protein/kolhydrater även om man räknar med kostnaden för att bryta ner den.

Ja per gram ger alkohol mer kcal 7kcal/gram, men jag menar att säg att om man jämför en kväll där du käkar mat för 800kcal å en kväll där du super för 800kcal. Då kommer kanske nettoinlagringen av dessa kcal vara lägre från alkoholen, men som sagt stängs ju fettförbränningen av samt att alkohol är förkastligt för kroppen ur alla andra tänkbara synvinklar så det finns ju egentligen inte så mycke till anledning att spekulera i.

Jag överäter hellre 1000kcal från hyfsat hälsosam mat än får i mej ett överskott på 500kcal från sprit faktiskt;)

Englund
2007-02-18, 13:40
De siffror jag har läst så ger alkohol mer energi än protein/kolhydrater även om man räknar med kostnaden för att bryta ner den.

Alkohol = ca: 7 kcal/g
Kolhydrater och protein = ca: 4 kcal/g

mini
2007-02-18, 13:58
Det är skillnad på att vilja gå ner i vikt och att jobba för det. Är man beredd att jobba på det kanske man får fundera på att ta en vit månad eller skippa ute-ätandet, eller sätta sig ner och läsa på hur man åstadkommer en sund viktnedgång.
Ditt snack om att du är så fet med de mått du skrivit ger iaf mig dåliga vibbar. Jag tror inte du vill vara sund, jag tror du vill se vad du tycker är snygg ut på krogen.

Sniggel
2007-02-18, 14:11
Ingen alkohol lagras i kroppen, alkohol är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt därför prioriterar levern helt bort fettförbränning tills dess att detta giftet är avlägsnat från kroppen så förmodligen lagras väl allt fett du äter på kafyllan å fyllan å kroppen bryter siom du säger ner fettfri massa å glykogen.

Alkoholen omvandlas till metaboliskt användbar energi i form av ATP(adenosintrifosfat) som kroppen direkt kan utnyttja. En mer ingående förklaring på det här med ATP får nog Sverker lr Grub kanske komma me för jag har dålig koll på kemi.

Värt at nämna utifrån topic är att alkoholens kalorier dock inte ger lika mycke kcal i slutändan som kcal från dom "riktiga" energigivande näringsämnena, hur mycke mindre energi man tillgodogör sej från alkoholen vet jag dock inte å de kan nog vara försumbart. Me tanke på den avstannade fettmetabolismen går de nog på ett ut ändå.

Tack för förklaringen! Har för mig att 1 gram alkohol ger 5,5 kcal.
Så i princip så används energin från alkohol direkt och därför sjunker förbrukningen av andra energikällor tills dess att alkoholen är ute ur systemet.
ATP vet jag vad det är.

Sniggel
2007-02-18, 14:15
edit: 7 kcal per gram var det visst.

Eddie Vedder
2007-02-18, 14:59
edit: 7 kcal per gram var det visst.

Ah de stämmer, kostar tydligen mer att bryta ner alkoholkalorier än "vanliga", så från 300kcal från mat tas mer upp än 300kcal från sprit. Men det är ju knappast nåt som talar till alkoholens fördel för de;)

maria24
2007-02-18, 15:01
hej igen! Nope är inte så bakis idag..tog det ganska lungt! ;)

Läst alla komentarer och ja tackar igen så jätte mycket för att ni vill hjälpa mej, verkligen jätte snällt !!

Ska kämpa på som fn , men händer inget på vågen el mitt måttband om ytterligare 1månad så..Funderar på att göra en fettsugning istället.

kan någon som vet hjälpa mej med att göra ett mat chema (?) där jag får i mej 600kal + 250kal ?! för ett spinning pass som jag kör varje dag. vaknar vid 8 och somnar vid 22-24 i vanliga fall.

Äter allt ...utom kött (fast jag äter skinka ,orkar inte förklara varför!)och laktosprodukter är jag allergisk mot! :) Å godis är ju grymt gott. skojja!! :)

izza
2007-02-18, 15:12
Ditt snack om att du är så fet med de mått du skrivit ger iaf mig dåliga vibbar. Jag tror inte du vill vara sund, jag tror du vill se vad du tycker är snygg ut på krogen.

+1
speciellt efter att ha läst det senaste om fettsugningen...

SNOTCROW
2007-02-18, 15:14
Jag är också inne på izzas linje. Om du äter så lite som 700 kalorier per dag, kan det inte möjligen vara så att din kropp skriker efter näring, för den tror att du svälter, och lagrar allt den får tag i? Det är ju så det går för ledsna anorektiker, de skippar käket, men går inte ner. Kroppen är inte byggd för att gå ner i vikt.

maria24
2007-02-18, 15:28
eehm.. så alla som har sammlat på sej för mycket fett pga att dom har varit ute och ätit på restaurang, fikat och festat med kompisarna alldelens för mycket.. och som vill banta bort dessa är anorektiska?!

Shakemynuts
2007-02-18, 15:42
67kg på 170cm är såvitt jag vet inte övervikt ens..

Jaws
2007-02-18, 15:51
Men jösses, du festar med alkohol varje vecka och du undrar varför du inte går ner i vikt?
Tänk inte ens fettsugning när det är så enkelt att gå ner i vikt om man bara vill..

SNOTCROW
2007-02-18, 15:52
eehm.. så alla som har sammlat på sej för mycket fett pga att dom har varit ute och ätit på restaurang, fikat och festat med kompisarna alldelens för mycket.. och som vill banta bort dessa är anorektiska?!

Va? Vad har du läst för inlägg?
Det jag säger är att kroppen, på kemisk väg, kan lagra fler kalorier i fettdepåerna vid svält än annars. Svält är vad anorektiker utsätter sig för, och eftersom du påstår att du äter så lite som 700 kalorier, så drar jag paralleller mellan ditt energiintag och en anorektikers, eftersom båda äter så lite.
Tänker du missförstå mig igen?

Shakemynuts
2007-02-18, 15:54
Om det stämmer att fettförbränningen avstannar helt vid konsumption av alkohol.
Ja, då är man ganska körd om man festar 1-2 ggr per vecka.
Alkohol, självklart beroende på mängd, tar ganska många timmar att få bort. Åtminstone 12-24 timmar.
Om man då automatiskt förbränner ca 1500 kalorier, ja, då blir det väl 1500 kalorier extra man har kvar i kroppen som inte förbränns dagen efter?

LadyInsane
2007-02-18, 15:54
eehm.. så alla som har sammlat på sej för mycket fett pga att dom har varit ute och ätit på restaurang, fikat och festat med kompisarna alldelens för mycket.. och som vill banta bort dessa är anorektiska?!

Nej det är dem inte.

Du och jag har ungefär samma stats och även jag jobbar på en viktnedgång. Tipset här är mest att låta det ta sin tid istället för att försöka göra av med 10 kg på en månad. Oroa dig inte, det är fortfarande lång tid kvar till vår/sommaren. :)

Shakemynuts
2007-02-18, 15:54
Är inte typ 700-800 kalorier minimum? Som kroppens organ behöver för att fungera ordentligt.

chaffisen
2007-02-18, 16:00
Va? Vad har du läst för inlägg?
Det jag säger är att kroppen, på kemisk väg, kan lagra fler kalorier i fettdepåerna vid svält än annars.

Nej.

maria24
2007-02-18, 16:02
ladyInsane ... Jo, men det handlar inte om sommaren just nu. har gått upp 7kg på ett år. Inga kläder sitter fint längre och jag känner mej jätte äcklig och fet.

Kan du inte skriva vad du äter så kan jag försöka äta likadant. För du kan detta mycket bättre än jag. det verkar ju som om alt jag gör är fel här enligt alla. Så jag behöver lite tipps och hjälp..

Shakemynuts: äe det är det inte. Om man följer en diet (som är godkäd av läkare) ex Cambridge, naturdiet, nutrilett osv så äter man för 500kal/ dag och alla dom överlever!!

Eddie Vedder
2007-02-18, 16:05
Är inte typ 700-800 kalorier minimum? Som kroppens organ behöver för att fungera ordentligt.

Skiljer från person till person vilket minimumvärde man kan ligga på för att tillfredsställa dom basala behoven, ligger man under det så börjar kroppen dra ner på bra mycke viktigare saker än fett-och muskelvävnad om man säger så.:(


Btw så är en generell siffra för alkoholförbränningen beräknas till ca. 1g alkohol per 10 kilogram kroppsvikt i timmen. En person på 70kg förbränner generellt sett 7gram alkohol i timmen alltså.

Eddie Vedder
2007-02-18, 16:09
Shakemynuts: äe det är det inte. Om man följer en diet (som är godkäd av läkare) ex Cambridge, naturdiet, nutrilett osv så äter man för 500kal/ dag och alla dom överlever!!

Jo men till vilka personer föreslår läkare VLC-dieter då?

Jo GRAVT ÖVERVIKTIGA, vars viktnedgång är en fråga om liv å död i stort sett.

Philippp
2007-02-18, 16:11
fettförbränningen i levern stängs möjligen av, låter helt osannolikt att hela kroppensfettförbränning skulle stänga av, skulle den gå på 100% glukogen eller? :smash:
källa tack

Bonnie
2007-02-18, 16:27
Fråga/svar från denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=860418

Fråga 1:Hur länge håller denna process på ??? altså under ungefäär vilken tids intervall förbränner kroppen alkohol istället för fett om man varit hyfsat packad kvällen innan.
King Grub svar:
1. Tills alkoholen är borta ur systemet.

Fråga 2.
2: Sen har alkohol någon negativ effekt på muskel uppbyggnaden eller bara på fettförbränningen isf vilken altså vad händer i kroppen. och hur "allvarligt" är de.
King Grub svar:
2. Ja, proteinsyntesen är kraftigt undertryckt med alkohol i omlopp.

fettförbränningen i levern stängs möjligen av, låter helt osannolikt att hela kroppensfettförbränning skulle stänga av, skulle den gå på 100% glukogen eller? :smash:
källa tack

Englund
2007-02-18, 16:37
Jag ställer mig mycket kritiskt till att fettförbränningen i princip skulle stängas av med alkohol i kroppen. Okej att den nedregleras, men inte stängas av.

Philippp
2007-02-18, 16:45
Fråga/svar från denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=860418

Fråga 1:Hur länge håller denna process på ??? altså under ungefäär vilken tids intervall förbränner kroppen alkohol istället för fett om man varit hyfsat packad kvällen innan.
King Grub svar:
1. Tills alkoholen är borta ur systemet.

Fråga 2.
2: Sen har alkohol någon negativ effekt på muskel uppbyggnaden eller bara på fettförbränningen isf vilken altså vad händer i kroppen. och hur "allvarligt" är de.
King Grub svar:
2. Ja, proteinsyntesen är kraftigt undertryckt med alkohol i omlopp.

Det där inlägget är väldigt otydligt och grub hävdar inte att hela kroppens fettförbränning är avstängd någonstans.

nutz
2007-02-18, 18:24
Jag är också inne på izzas linje. Om du äter så lite som 700 kalorier per dag, kan det inte möjligen vara så att din kropp skriker efter näring, för den tror att du svälter, och lagrar allt den får tag i? Det är ju så det går för ledsna anorektiker, de skippar käket, men går inte ner. Kroppen är inte byggd för att gå ner i vikt.

Bullshit-post.

Till att börja med finns det i stort sett inget som heter svältläge, och för det andra så kan du GE DIG FAN PÅ att en anorektiker går ner i vikt. Det är ofta därför dom DÖR.

Guddi
2007-02-18, 18:27
ladyInsane ... Jo, men det handlar inte om sommaren just nu. har gått upp 7kg på ett år. Inga kläder sitter fint längre och jag känner mej jätte äcklig och fet.Med din vikt så är det ingen bra idé att ligga på ett kaloriminus över 500kcal/dag då du kommer att tappa muskler. Detta gör att du får en lägre ämnesomsättning efter din diet än vad du har nu och det finns därför en stor risk att du kommer gå upp i vikt igen efter din diet. Särskilt om du inte gör några förändringar jämfört med hur du har levt innan. Mindre muskler kommer också leda till att din kropp kommer se slapp ut även om det ser bra ut på vågen.

Förändra det livet som du lever nu genom att börja äta nyttigare och inte dricka lika mycket alkohol. Ett minus på 500kcal/dag leder till 0,5kg/vecka i viktnedgång vilket gör att du kommer vara av med dina kilon om lite mer än tre månader. När du sen har gått ner i vikt så har du även förhoppningsvis lärt dig hur du ska sköta om din kropp för att må bra och kan då öka ditt kaloriintag med lite godis, utemat, en extra utgång/vecka eller liknande om du känner att det är något som du verkligen tycker om.

Har du misskött din kropp i ett helt år så ska du inte förvänta dig att du ska kunna fixa det på en månad.

Angående den andra diskussionen om alkohol och fettförbränning:
Förbränning av alkohol använder sig av stora mängder NADH vilket leder till att dessa inte finns tillgängliga i citronsyracykeln och därmed kommer fettförbränningen att påverkas. Precis som med allting annat i kroppen så handlar det om balans och det händer i stort sett aldrig att någonting helt stannar av utan oftast så går det bara ner på sparlåga då det inte finns tillräckligt med "bränsle".

These data confirm the existence of a hierarchy in which alcohol dominates oxidative pathways, presumably because there is no storage capacity within the body and because oxidative detoxification is imperative. Carbohydrate and protein oxidation assume the next priority. This may similarly be because short-term storage capacity is limited. Fat oxidation takes the lowest priority and is most easily displaced by the ingestion of alcohol.Sonko BJ, Prentice AM, Murgatroyd PR, Goldberg GR, van de Ven ML, Coward WA. Effect of alcohol on postmeal fat storage. Am J Clin Nutr. 1994 Mar;59(3):619-25.

strongmomme
2007-02-18, 20:17
Tolkia : ja kommer aldrig i livet att tillåta mej själv att bli så här fet igen, så att jag skulle gå upp i vikt efter min viktnedgång kan vi utesluta NU.

slartibarrtfast : hur menar du? Att jag inte ska ha ngt liv bara för att jag ska äta ett visst klockslag? Å när jag äter med mina väner så väljer jag alltid typ sallad el ngt annat där jag vet ungefär hur många kalorier det innehåller.
Typ som idag.. Har ätit för ungefär 400 kal och har tränat för ungefär 300kalorier. Å ikväll ska jag ut och äta med en vän och sedan ska vi festa. = + 800kal. meeen, ja kommer ju å vara vaken till typ 3 i natt och röjja på dasgolvet en del också..


Kalorierna varier mycket från sallad till sallad, skippar du dressingen?

Shakemynuts
2007-02-18, 22:20
Alla som inte dricker alkohol och går ut på 1-2 ggr i veckan har inget liv. :Virro

Jag tror helt enkelt inte du är tillräckligt hängiven att gå ner dom kilona du vill gå ner.
Som du för övrigt, antagligen inte ens behöver gå ner. Utan det är psykiskt och med 170cm och 67kg är du absolut inte överviktigt.
Dock inte fel att gå ner till 60kg. Men bara så att du vet. Du behöver inte vara orolig.

maria24
2007-02-18, 22:29
Strongmomme : jo, ja brukar bara krydda salladen med salladskrydda o dyl.

Guddi: jo...ja förstår att mitt sätt inte är det bsta sättet. Å ja förstår också att jag inte kan fixa det jag har "förstört" under 1år på 1månad.. Men för mej betyder det så otrolig mycket just nu att detta överflöds fettet ska bort, så om jag skulle tappa lite muskler så gör det inget. det handlar om ungeför 7kg som ska bort, men det som syns på mått bandet är självklart mycket viktigare...Å på magen så är det ungefär 10cm som ska bort!

maria24
2007-02-18, 22:34
ShakeM ... : Vad fn menar du med att jag inte är tillräckligt hängiven till att gå ned?? Vad vet du om vad jag känner och tänker om min vikt nedgång? Du bara dyker in här lite då och då och peppar ned mej totalt...Varför kommer du in hit och skriver sådana onödiga komentarer helatiden? Du behöver ju inte komma in och skriva här om du tycker detta är meningslöst. För mej är detta jätte viktigt ..å jag behöver få tips och motivation , inte massa skit från dej, vem du nu är.

Jaws
2007-02-18, 22:43
Jag bara undrar en sak...

Äter du så lite för att du ska kunna fortsätta kröka en gång i veckan? ¨

Gå upp till typ 1500 kcal/dag, motionera som nu och skippa alkoholen så ska du se att dina 7 kg försvinner.

Tycker inte heller att du verkar särkillt hängiven då du fortfarande har väldigt mycket alkohol med i bilden.

nutz
2007-02-18, 22:45
Du verkar ju inte ta åt dig av vad dom skriver åt dig ens utan försöker snarare komma undan med nån genväg hela tiden. Du blir vad du äter, och i ditt fall är det en starköl.

Shakemynuts
2007-02-18, 22:46
ShakeM ... : Vad fn menar du med att jag inte är tillräckligt hängiven till att gå ned?? Vad vet du om vad jag känner och tänker om min vikt nedgång? Du bara dyker in här lite då och då och peppar ned mej totalt...Varför kommer du in hit och skriver sådana onödiga komentarer helatiden? Du behöver ju inte komma in och skriva här om du tycker detta är meningslöst. För mej är detta jätte viktigt ..å jag behöver få tips och motivation , inte massa skit från dej, vem du nu är.

Sluta snacka goja.
Jag har inte sagt något för att förstöra för dig. Jag har inte "gett dig massa skit".
Vad dillar du om egentligen?

Säg vad jag ska tro om dig och din viktnedgång när det första du gör är att avfärda alla förslag om att du kanske faktiskt räknar fel på kaloriintaget, dvs, du vägrade tro att du räknade fel.
Efter det berättar du att du festar 1-2 gånger i veckan och bara måste äta ute med dina kompisar.
Annars "har man inget liv".
Sen sitter du och berättar att du är 170cm lång och väger 67kg och hur fet och äcklig du är.

Jävla skämt.

Allt jag gett dig är en peak om att du kanske borde ta det lugnt med att försöka gå ned i vikt, eftersom du inte är överviktig med 170cm och 67kg.

maria24
2007-02-18, 22:48
Alltså jag fattar inte var ni har fått det från... att jag dricker massvis me alkohol?? jag Brukar Festa 1gång i veckan och gå ut och äta med vänner 1gång i veckan å då dricker vi kanska 1-2glas vin. Å när jag Festar så dricker jag ju inte massvis,för a tål ju inte så jätte mycket. Om jag ex dricker vin så kan jag max dricka 1flaska under hela kvällen. Det är väll inte så sjuukt mycket?

Jaws
2007-02-18, 22:51
Alltså jag fattar inte var ni har fått det från... att jag dricker massvis me alkohol?? jag Brukar Festa 1gång i veckan och gå ut och äta med vänner 1gång i veckan å då dricker vi kanska 1-2glas vin. Å när jag Festar så dricker jag ju inte massvis,för a tål ju inte så jätte mycket. Om jag ex dricker vin så kan jag max dricka 1flaska under hela kvällen. Det är väll inte så sjuukt mycket?


Men vill du verkligen gå ner i vikt så hade du skippat alkoholen.
Dina resultat kommer mycket snabbare.

chaffisen
2007-02-18, 22:51
Nej men det är ju tydligen tillräckligt för att hålla dig på samma vikt. Bara att acceptera om du ska ned i vikt.

maria24
2007-02-18, 22:52
jag avfärdar inte alls alla svar. Men ja måste ju även få säga ifrån om ni påstår saker om mej som inte är sant.

maria24
2007-02-18, 22:53
OK, jag skippar alkoholen , inte så svårt haft "vita månader" förr.

maria24
2007-02-18, 22:54
kan någon säga exakt vad jag ska äta, typ göra ett mat chema?

Jaws
2007-02-18, 22:55
kan någon säga exakt vad jag ska äta, typ göra ett mat chema?

Läs deffguiden som ligger klistrad på deffsidan.
Där får du mycket värdefulla råd. Sen kan du också göra ett schema som passar dig och din träning bäst.

Lycka till.

Dnepr
2007-02-18, 22:59
Men vill du verkligen gå ner i vikt så hade du skippat alkoholen.


Så alla dom jag känner som går ner i vikt OCH dricker ibland - vill egentligen inte gå ner? Det ena utesluter inte det andra. Låt den här tjejen ha kul om och när hon vill - för det behöver vi alla ha ibland. Uteblir hennes resultat om hon dricker en flaska vin en gång i veckan? Om dom uteblir så kanske man inte måste peka på vinet som enda enskilda grej? Det kanske motiverar henne att kämpa på ytterligaren stenhård vecka sen. Tänk er för innan ni ger er in i detta. Det gäller ju att minimera pinan under resans gång.

Shakemynuts
2007-02-18, 23:03
Så alla dom jag känner som går ner i vikt OCH dricker ibland - vill egentligen inte gå ner? Det ena utesluter inte det andra. Låt den här tjejen ha kul om och när hon vill - för det behöver vi alla ha ibland. Uteblir hennes resultat om hon dricker en flaska vin en gång i veckan? Om dom uteblir så kanske man inte måste peka på vinet som enda enskilda grej? Det kanske motiverar henne att kämpa på ytterligaren stenhård vecka sen. Tänk er för innan ni ger er in i detta. Det gäller ju att minimera pinan under resans gång.

Har du ens läst tråden?

Uppenbarligen behöver hon skippa vinet eftersom, som hon själv sa, inte går ner i vikt.
Alla har olika svårt och gå ner i vikt, dvs alla behöver lägga ner olika mycket energi.

Jag kan dra ner lite på måltidsstorlekarna, köra 4 morgonpromenader på 1½ timme per promenad, så går jag ner 5kg på 1 månad.
Räknar inte en enda kalori, tar en pizza om jag vill.
Men alla har det tyvärr inte så lätt.

Jaws
2007-02-18, 23:08
Så alla dom jag känner som går ner i vikt OCH dricker ibland - vill egentligen inte gå ner? Det ena utesluter inte det andra. Låt den här tjejen ha kul om och när hon vill - för det behöver vi alla ha ibland. Uteblir hennes resultat om hon dricker en flaska vin en gång i veckan? Om dom uteblir så kanske man inte måste peka på vinet som enda enskilda grej? Det kanske motiverar henne att kämpa på ytterligaren stenhård vecka sen. Tänk er för innan ni ger er in i detta. Det gäller ju att minimera pinan under resans gång.

Klart man inte behöver vara nykterist för att gå ner i vikt. Men ställer man frågan varför man inte går ner i vikt när man äter så lite så måste man ju peka på något, i detta fallet hennes alkoholintag 1-2 gånger i veckan som faktiskt är en hel del.

Hade det gällt mig så hade jag uteslutit/minskat på krökandet om jag kände mig ful och äcklig.

Dnepr
2007-02-18, 23:11
Har du ens läst tråden?
Jag läste detta och antog att hon inte ljög.Alltså jag fattar inte var ni har fått det från... att jag dricker massvis me alkohol?? jag Brukar Festa 1gång i veckan och gå ut och äta med vänner 1gång i veckan å då dricker vi kanska 1-2glas vin. Å när jag Festar så dricker jag ju inte massvis,för a tål ju inte så jätte mycket. Om jag ex dricker vin så kan jag max dricka 1flaska under hela kvällen. Det är väll inte så sjuukt mycket?

Uppenbarligen behöver hon skippa vinet eftersom, som hon själv sa, inte går ner i vikt.
Alla har olika svårt och gå ner i vikt, dvs alla behöver lägga ner olika mycket energi.

Om hon inte ljög ovan så anser inte jag att hon behöver skippa trevliga vinkvällar så sällan för att uppnå sina mål.

Shakemynuts
2007-02-18, 23:13
Jag bryr mig inte längre.
Hon är uppenbarligen ganska instängd och tar inte till sig hjälp och jag har endast försökt förklara för henne att jag inte tror det håller att göra så som hon gör.
Men då brakade helvetet lös.

Jaws
2007-02-18, 23:15
Jag läste detta och antog att hon inte ljög.

Om hon inte ljög ovan så anser inte jag att hon behöver skippa trevliga vinkvällar så sällan för att uppnå sina mål.

Vad anser du då? Minska kcal-intagen till 300/dag?

Dnepr
2007-02-18, 23:17
Vad anser du då? Minska kcal-intagen till 300/dag?

Har du aldrig hört talas om ätardagar? Du är 17 år och vet nog kanske inte så mycket som du kanske tror.

Jaws
2007-02-18, 23:26
Har du aldrig hört talas om ätardagar? Du är 17 år och vet nog kanske inte så mycket som du kanske tror.

Jo, men hon går ju inte ner i vikt, varför ska man då envisas med ätar/fylledagar i veckan om man vill gå ner.

Dnepr
2007-02-18, 23:27
Jo, men hon går ju inte ner i vikt, varför ska man då envisas med ätar/fylledagar om man vill gå ner.

Varför plocka ut 1 dag av 7 och tro att felet ligger där?

Jaws
2007-02-18, 23:29
Varför plocka ut 1 dag av 7 och tro att felet ligger där?


Därför att hon påstår att hon äter 700 kcal/dag och motionerar bra.

Läs tråden snälla.

maria24
2007-02-18, 23:32
har aldrig sagt att jag motionerar och äter bra.. Anledningen till att jag startade denna tråd var för att jag behöver hjälp!jag har bett om att få hjälp här med Vad jag ska äta och med träningen.

maria24
2007-02-18, 23:34
Jag kanske har fördelat mitt kal itag el? kanske äter fel grejjer? kanske tränar fel? jag vet inte om jag gör något rätt! men enligt prog som räknar ut vad jag äter så blir det 700-900kal/dag.

grabben i skogen
2007-02-18, 23:34
hon kanske äter för lite helt enkelt.

nedregulering av sin metabolism som följd?

700 kcal om dagen normalt sett...horribelt!

Dnepr
2007-02-18, 23:35
Därför att hon påstår att hon äter 700 kcal/dag och motionerar bra.

Läs tråden snälla.

Okej att hon kanske inte lever som hon säger på dom övriga dagarna - men det angriper du inte. Du ger dig istället på vinet och pekar ut det som den enskilda boven. Jag tror istället tvärtom - att hon ska ha kvar sitt vin men se över dom övriga dagarna. Jag behöver mina ätardagar som mest när jag dietar och skulle aldrig komma på tanken att tumma på det - det gäller att äta bra fram tills dess.

Shakemynuts
2007-02-18, 23:36
Därför att hon påstår att hon äter 700 kcal/dag och motionerar bra.

Läs tråden snälla.

+1 på det där.

Saxat från första inlägget:

"Kalorierna får jag i mej genom vanlig nyttig mat"

Samt att hon tydligen kör spinningpass.

Guddi
2007-02-19, 00:19
Guddi: jo...ja förstår att mitt sätt inte är det bsta sättet. Å ja förstår också att jag inte kan fixa det jag har "förstört" under 1år på 1månad.. Men för mej betyder det så otrolig mycket just nu att detta överflöds fettet ska bort, så om jag skulle tappa lite muskler så gör det inget. det handlar om ungeför 7kg som ska bort, men det som syns på mått bandet är självklart mycket viktigare...Å på magen så är det ungefär 10cm som ska bort!Det är givetvis ditt egna beslut hur du vill göra för att gå ner i vikt, men jag blir lite nyfiken på vad det är som har triggat dig till nu helt plötsligt inte stå ut med din kropp? Det har ju som du skriver varit en process som hållt på i över ett år och jag tycker att det är lite konstigt att du nu helt plötslit vill bli av med allt så fort även om det inte är det som är bäst för dig ur en hälsosynpunkt.

Åter till ditt huvudproblem. Programmet som du använder dig av, hur fungerar det? Skriver man in alla ingredienser eller anger man bara en maträtt? skriver man in det som en portion eller skriver man in vikten på måltiden? Du kan göra en lite kontroll genom att ta en måltid och räkna ut för hand med hjälp av livsmedelsverkets databas och sen jämför dina uträknade värden med dem du får från programmet.

Du glömmer väl inte att räkna med kalorierna från dricka som juice, mjölk, läsk mm?

Om du vill äta bättre så finns det tips på bra och goda recept här på forumet, själv har jag blivigt helt frälst i en taco-lasagne med keso :)

Angående din alkolholkonsumption så tror jag inte att det är den som ställer till det med din viktnedgång utan jag tror mer på att det blir fel i dina uträkningar när det gäller kalorier. Däremot så dricker du lite för mycket alkohol för hälsa i stort, man brukar säga att riskzonen för kvinnor ligger mellan 1-2 flaskor vin per vecka och där ligger du, risken är dessutom större om man dricker det mesta på en och samma gång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2017989&postcount=9

Sniggel
2007-02-19, 00:19
Rödvin 12% 70 kcal per 100g, så 1 liter vin är ungefär 700 kcal.
Nu vet vi det också.
Ett glas vin borde isåfall vara 70-140 kcal.

Popeye
2007-02-19, 10:03
Ett matschema är för komplicerat att lägga upp bara sådär men några tumregler kan jag väl bjuda på.

1. Basera födointaget på proteinrika livsmedel. Jag skulle föreslå Fisk och fågel.
2. Fyll ut tallriken med grönsaker, typ sallad.
3. Ät inte så mycket kolhydrater och de kolisar du äter får gärna vara långsamma. Parboild ris är väl bäst men fullkornspasta på durumvete är rätt ok det med.
4. Ta bort ALLT BRÖD!!! Det bästa brödet är fortfarande bara sådär. Dessutom slipper du smör, ost osv...
5. Ingen alkohol.
6. Prova lite olika cardio aktiviteter. (Gå, jogga, cykla, rodd, m.m.)

Dessa är tumregler som jag tror de flesta kan hålla med om kommer att hjälpa dig utan att vara sådär jättespecifika. Det finns mycket utrymme att hitta det som känns bra för dig. Hur mycket du skall äta vågar jag inte svara på.

LadyG
2007-02-19, 11:00
Ett matschema är för komplicerat att lägga upp bara sådär men några tumregler kan jag väl bjuda på.

1. Basera födointaget på proteinrika livsmedel. Jag skulle föreslå Fisk och fågel.
2. Fyll ut tallriken med grönsaker, typ sallad.
3. Ät inte så mycket kolhydrater och de kolisar du äter får gärna vara långsamma. Parboild ris är väl bäst men fullkornspasta på durumvete är rätt ok det med.
4. Ta bort ALLT BRÖD!!! Det bästa brödet är fortfarande bara sådär. Dessutom slipper du smör, ost osv...
5. Ingen alkohol.
6. Prova lite olika cardio aktiviteter. (Gå, jogga, cykla, rodd, m.m.)

Dessa är tumregler som jag tror de flesta kan hålla med om kommer att hjälpa dig utan att vara sådär jättespecifika. Det finns mycket utrymme att hitta det som känns bra för dig. Hur mycket du skall äta vågar jag inte svara på.

Bra tips :thumbup:

Lite förenklat kan man säga att det är så jag gör, massor med kassler, kycklingbröst, skinka, kvarg och keso, inget bröd och oerhört restriktiv med pasta och ris, mycket cardio och ingen alkohol.

Ser ut som mitt upplägg som sagt, ett eget litet tillägg för skräpmat: Jag resonerar som så att kroppen är som en bankbok. In och ut måste åtminstone balansera, helst ska jag ligga på minus eftersom jag deffar. Vill jag kunna äta något utöver det vanliga, t ex hamburgare, så skapar jag utrymmet först genom att cykla eller jogga som en stolle (det blir mycket motionerande för att kunna käka t ex ett Maxmål) så att jag ska "ha råd" att äta det jag vill. Men det skulle inte falla mig in att käka "på krita" s a s, för det sätter sig garaterat runt midjan (på mig iaf).

Frisk
2007-02-19, 12:03
Det låter som du fick lite råd på förstasidan och sedan igen nu på sidan 7 resten är bara utfyllnad som de lätt blir på dessa forum.
Men jag tycker du fått en del bra råd som du borde kolla upp.

Teorin är lätt men omsätta den den till verkligheten är tuffare.
Lycka till....

Karl_alfred
2007-02-19, 12:29
Hur åt du och levde du för ett år sedan då när du vägde 7kg mindre? Gör lika igen :thumbup:

Raggis
2007-02-19, 14:26
Att dricka alkohol 2 ggr i veckan är på tok för mycket. Man kan ha kul utan det.

Snake
2007-02-19, 14:32
Att dricka alkohol 2 ggr i veckan är på tok för mycket. Man kan ha kul utan det.

2 ggr är väl inget. Allt beror ju på mängden så klart.

Raggis
2007-02-19, 14:36
2 ggr är väl inget. Allt beror ju på mängden så klart.

Hon skrev att hon kan dricka runt 1 flaska vin på en kväll, vilket är ganska mycket. Speciellt om du gör det 2 gånger i veckan.

GymTT
2007-02-19, 14:46
Hon skrev att hon kan dricka runt 1 flaska vin på en kväll, vilket är ganska mycket. Speciellt om du gör det 2 gånger i veckan.

wörd.

Blir mkt kcal om vi pratar viktnedgång.

LadyInsane
2007-02-19, 15:07
Jag resonerar som så att kroppen är som en bankbok. In och ut måste åtminstone balansera, helst ska jag ligga på minus eftersom jag deffar. Vill jag kunna äta något utöver det vanliga, t ex hamburgare, så skapar jag utrymmet först genom att cykla eller jogga som en stolle (det blir mycket motionerande för att kunna käka t ex ett Maxmål) så att jag ska "ha råd" att äta det jag vill. Men det skulle inte falla mig in att käka "på krita" s a s, för det sätter sig garaterat runt midjan (på mig iaf).

Nice! Schysst synsätt!:thumbup:

Jaws
2007-02-19, 15:37
:laugh: :laugh: :laugh: LadyG asså!

LadyG
2007-02-19, 15:51
LadyInsane & Jaws :D
Det fungerar också :)

Proskin
2007-02-19, 17:49
Går det inte säga som såhär? Ingen kan ge något bra svar på ditt alkoholintag. Men varför inte bara skippa alkoholen ett tag. Du skrev ju att en vit månad är inget problem. Skriv här att du ska ha en vit månad nu så vet alla det.

Sen ang kcal mm... Du snackar om att ingen dör av nutrilett och de andra metoderna. (Nutrilett ligger på 555 kcal för kvinnor och 666 kcal för män) vid endast nutrilett intag. Men då är det ju utveckat så alla kroppens vitaminbehov mm finns där väl?

Jag kan inte sånt här så jag ska inte ens yttra mig igentligen. Men lyssna på vad Karl_Alfred skrev: Hur levde du för 1 år sedan då du hade din idealvikt? Lev så igen...

maria24
2007-02-19, 18:28
men då festade jag ju tom mera än 2ggr veckan. :D Supar dieten..? nä, de va inge kul alls.

Saken är den att jag gör ganska mycket olika saker helatiden och vet därför inte hur mkt jag åt el hur mk jag rörde på mej. Kommer därför inte ihåg exakt hur jag åt o tränade för ett år sedan eftersom det skiljde sej så mycket från dag till dag...Exempelvis så under 1månad så kanske jag sov 1vecka hos vänner å då ät jag ju som dom, å vissa dagar åt jag ute , å vissa dagar åt jag hemma. Å därför varierade mitt kal jätte mycket från dag till dag..

Dnepr
2007-02-19, 18:41
Bra tips :thumbup:

Lite förenklat kan man säga att det är så jag gör, massor med kassler, kycklingbröst, skinka, kvarg och keso, inget bröd och oerhört restriktiv med pasta och ris, mycket cardio och ingen alkohol.

Ser ut som mitt upplägg som sagt, ett eget litet tillägg för skräpmat: Jag resonerar som så att kroppen är som en bankbok. In och ut måste åtminstone balansera, helst ska jag ligga på minus eftersom jag deffar. Vill jag kunna äta något utöver det vanliga, t ex hamburgare, så skapar jag utrymmet först genom att cykla eller jogga som en stolle (det blir mycket motionerande för att kunna käka t ex ett Maxmål) så att jag ska "ha råd" att äta det jag vill. Men det skulle inte falla mig in att käka "på krita" s a s, för det sätter sig garaterat runt midjan (på mig iaf).

Kroppen är raka motsatsen till bankboken - där det ses som ett gott tecken att ligga på minus om du vill och ska gå ner i vikt. Man behöver dessutom inte cykla eller vara en stolle för att få käka burgare eller dricka vin - man kan skapa samma underskott genom att ha skurit ner på maten innan. Så att man har detta tillgodo. Om man skulle cykla på kvällen och för att man inte skulle ha käkat på krita - så blir man ju tvungen att fasta hela dagen i s f.
Man kan givetvis cykla eller springa eller gå när som helst under dagen om det är så man vill skapa sig ett underskott.

nutz
2007-02-20, 10:14
Vill jag kunna äta något utöver det vanliga, t ex hamburgare, så skapar jag utrymmet först genom att cykla eller jogga som en stolle (det blir mycket motionerande för att kunna käka t ex ett Maxmål) så att jag ska "ha råd" att äta det jag vill. Men det skulle inte falla mig in att käka "på krita" s a s, för det sätter sig garaterat runt midjan (på mig iaf).

Jag skulle ALDRIG försöka "skapa utrymme" för nånting. Låter helt stört att ens behöva tänka på det sättet, känns som att det är ganska enkelt att fastna i RIKTIGT dåliga mönster av sånt där. Är det så viktigt med ett helt maxmål då? Ät bara burgarn och en light läsk istället.

Endura
2007-02-20, 10:30
Jag har valt att lägga upp en kost på ca -100 kcal just nu (ca 1600kcal/dag), men då styrketränar jag bara och har ett stillasittande jobb. Det är med andra ord baserat på en jättelugn dag.
De dagar jag rör mig mer, vet jag senare på kvällen att jag kan unna mig mer om jag vill. Det tycker jag har skapat en positiv syn på min vardag, kost och motion.
Många andra verkar basera sin kost på att de "måste tokträna" under dagen för att ligga på minus eller plusminusnoll, enkelt sagt för att jämka det höga kostintaget. Det skulle i mina ögon i längden bara skapa en negativ cirkel, med tankar om att "jag måste konditonsträna".

Genom att istället kunna belöna mig senare, än att "straffa mig" innan, har jag en extremt positiv syn på min vardag och min kost :)
Men det kräver viss disciplin förståss...

LadyG
2007-02-20, 10:40
Jag skulle ALDRIG försöka "skapa utrymme" för nånting. Låter helt stört att ens behöva tänka på det sättet, känns som att det är ganska enkelt att fastna i RIKTIGT dåliga mönster av sånt där. Är det så viktigt med ett helt maxmål då? Ät bara burgarn och en light läsk istället.

Max har jag inte varit på sen vete-gudarna-när, det var ett exempel eftersom jag vet att många här gillar Max.

Personligen dricker jag inte läsk, äter inte snabbmat, kakor eller godis, dricker inte alkohol och trivs bra med att konditionsträna mig till det underskott som behövs för att gå ner i vikt.

Hellre motionerar jag mer för att gå ner i vikt än minskar på maten eftersom jag älskar mat.

Dra ner på maten och börja trixa, det är det som är stört i mina ögon.

Sniggel
2007-02-20, 11:55
Jo det är ju nog nästan alltid bättre ur en hälsosynpunkt att huvudsakligen träna sig ner i vikt än att skära ner på maten drastiskt.
När man är klar med viktnedgången så har man fått en bra kondition på köpet som man kan utnyttja när man fortsätter träna (för inte ska man sluta träna bara för att man nått sin målvikt).

LadyG
2007-02-20, 12:14
Jo det är ju nog nästan alltid bättre ur en hälsosynpunkt att huvudsakligen träna sig ner i vikt än att skära ner på maten drastiskt.
När man är klar med viktnedgången så har man fått en bra kondition på köpet som man kan utnyttja när man fortsätter träna (för inte ska man sluta träna bara för att man nått sin målvikt).

Man känner sig oförskämt duktig när man tränat också, om man bara skär ner på maten går man omkring och är småhungrig hela tiden och jag blir väldigt grinig när jag är hungrig.

Visst kan man byta råvaror mot nyttigare varianter, skippa mackorna (iaf de där man "okynnesäter" på kvällen), byta en del pasta mot grönsaker osv men de facto äter jag lika mycket (volymmässigt) som tidigare, fast annorlunda. Man ska inte behöva gå hungrig bara för att man går ner i vikt tycker jag, och jag har trots allt gått ner 8 kilo sedan jag startade journalen (sammanlagt 13kg sedan jag började fundera på att gå ner i vikt).

nutz
2007-02-20, 13:12
Det jag menar är skadat är att dra ut på en extra joggingtur bara för att man åt lite för mycket mat mitt på dagen. Man har problem om man känner att man måste kvitta allt man äter.

LadyG
2007-02-20, 13:16
Det jag menar är skadat är att dra ut på en extra joggingtur bara för att man åt lite för mycket mat mitt på dagen. Man har problem om man känner att man måste kvitta allt man äter.

Man läser det man vill läsa :)

Jompan
2007-02-20, 13:33
Maria24: är det något annat som du vet med sig har ändrats under detta år? Börjat med p-piller eller slutat?

Kvinnor går väl lite upp och ner i vikt över en månad också... hormoner gör ju att vi till och från över månaden lägger på oss... (vatten?). Själv kan jag gå upp 2 kg under en veckas period utan nån speciell anledning. Så om vikten står stilla tycker jag inte nödvändigtvis betyder att man gör något fel. Själv stått stilla på vågen en lång tid, men kläder börjat sitta lösare.

Sen tror jag också att man nog inte ska förvånas över att kroppen förändras när man åldras och att man har perioder i livet när man går upp i vikt andra när man minskar. Själv har min kropp nån slags rytm på några kilo hit och dit, utan att min livsstil ändrats nämnvärt. Däremot något som jag märkt är, att de perioder som jag mått riktigt bra, inte tvingat mig själv till resultat på vågen, utan motionerat för själva motionerandets skull och de tillfällen när jag försökt peppa mig själv till att oavsett vikt så är jag jag, och det är fasiken inte dåligt... då rasar vikten av bara sig själv... må hända kanske på grund av att när man verkligen tycker om sig själv så unnar man sig det bästa av livet... en god hälsa. För mig är en god hälsa att ta hand om sig själv oavsett vilken vikt man ligger på. Se till de inre värdena så följer oftast de yttre med. Mår du bra inombords är det väldigt sällan man inte märker det på det yttre. Att börja kolla på hur man mår inombords och göra något åt det i första hand kanske inte ger resultat på vågen på en gång, men på lång sikt tror jag att det ger resultat som håller mycket bättre i längden.

Vet inte om detta hjälper dig på något vis. Ingen av oss känner dig egentligen och vet hur ditt liv ser ut. I slutändan så är den ända som kan få tillstånd en förändring du själv. Och ge det lite tid är mitt tips... inte alla förändringar kommer på studds. Förstår din frustration över de 7 kilona som smygits sig på. Lycka till!

*Lina*
2007-02-20, 14:25
Du äter så lite att din kropp tror att du svälter och vägrar släppa ifrån sig något fett. Ät bra mat var 3:e timme. Du måste börja äta mer så att du får igång din förbränning igen, den ligger troligvis i botten just nu. Så som du äter nu så kommer du bryta ner dina muskler och få en sämre och sämre förbränning. Vad tror du då händer när du börjar äta som vanligt igen? Jo du går upp en massa extra och det bli ännu svårare att bli av med det. Du måste hitta ett sätt att äta som du kan leva med resten av livet. Lägg ner bantandet!

Endura
2007-02-20, 14:28
Det jag menar är skadat är att dra ut på en extra joggingtur bara för att man åt lite för mycket mat mitt på dagen. Man har problem om man känner att man måste kvitta allt man äter.

De var det jag också tänkte. Jag går inte hungrig, tvärtom. Däremot känner jag ingen "ångest" de dagar jag inte orkat konditionsträna...

Endura
2007-02-20, 14:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

nutz
2007-02-20, 20:14
Man läser det man vill läsa :)

Ja, det gör du. Känner du att jag attackerar dig kanske?

nutz
2007-02-20, 20:17
Du äter så lite att din kropp tror att du svälter och vägrar släppa ifrån sig något fett. Ät bra mat var 3:e timme. Du måste börja äta mer så att du får igång din förbränning igen, den ligger troligvis i botten just nu. Så som du äter nu så kommer du bryta ner dina muskler och få en sämre och sämre förbränning. Vad tror du då händer när du börjar äta som vanligt igen? Jo du går upp en massa extra och det bli ännu svårare att bli av med det. Du måste hitta ett sätt att äta som du kan leva med resten av livet. Lägg ner bantandet!

Huruvida man äter var tredje timme är totalt irrelevant och har diskuterats flera gånger på brädan. Banta är för den saken precis samma sak som att deffa

LadyG
2007-02-20, 21:39
Ja, det gör du. Känner du att jag attackerar dig kanske?

Inte alls, fast det är synd att du inte förstår vad jag menar. Eller egentligen, det är inte mitt bekymmer. Du får helt enkelt läsa en gång till, jag ids inte förklara :P

nutz
2007-02-21, 10:11
Inte alls, fast det är synd att du inte förstår vad jag menar. Eller egentligen, det är inte mitt bekymmer. Du får helt enkelt läsa en gång till, jag ids inte förklara :P

Jo, jag förstår alldeles utmärkt. Du förespråkar att man springer en vända ytterligare(skapar utrymme) för att kunna slafsa på lite extra bea till steken. Inget större fel med det egentligen, men det blir fel när man ska börja kvitta allt man äter. Det skrev jag förrut.

LadyG
2007-02-21, 10:54
Jo, jag förstår alldeles utmärkt. Du förespråkar att man springer en vända ytterligare(skapar utrymme) för att kunna slafsa på lite extra bea till steken. Inget större fel med det egentligen, men det blir fel när man ska börja kvitta allt man äter. Det skrev jag förrut.

Det blir inte så fel som du tror om man har en vettig mätperiod. Klart det verkar vrickat om mätperioden är ett dygn, men slå ut det per vecka så blir det betydligt lättare. De flesta har åtminstone lite framförhållning och kan sina rutiner. Med lite rudimentära kunskaper i planering, ett uns disciplin och en gnutta framförhållning blir det jättbra.

SNOTCROW
2007-02-21, 12:44
Bullshit-post.

Till att börja med finns det i stort sett inget som heter svältläge, och för det andra så kan du GE DIG FAN PÅ att en anorektiker går ner i vikt. Det är ofta därför dom DÖR.

Tack för kritiken. *ouch*

Jag var nog inte så tydlig. Jag menar såklart inte att ingen anorektiker går ner i vikt, jag menar att vissa inte gör det trots långtgången sjukdom, och att kroppens ovilja att ge ifrån sig från fettdepåerna kan vara därför. Svältläget jag pratar om tror jag andra kanske skulle beskriva som en platå.

chaffisen
2007-02-21, 16:21
Tack för kritiken. *ouch*

Jag var nog inte så tydlig. Jag menar såklart inte att ingen anorektiker går ner i vikt, jag menar att vissa inte gör det trots långtgången sjukdom, och att kroppens ovilja att ge ifrån sig från fettdepåerna kan vara därför. Svältläget jag pratar om tror jag andra kanske skulle beskriva som en platå.

Finns ingen sådan platå. Såvida du inte menar att dom har gått ned såpass mycket vikt, att det energiintag de tidigare kunde gå ned i vikt med nu är i balans med deras nedsatta energibehov pga viktnedgången. Men då kan man ju knappast säga att dom svälter längre, dom är mycket smala och äter väldigt lite bara.

maria24
2007-02-21, 20:27
Guddi : hallå! Anledningen till att jag inte har brytt mej om dessa extra kilona förut är för att jag har arbetat utomlands, under drygt 2års tid och därför har jag prioriterat andra saker än mitt kropps fett! :)

Jompan: hej! Jo, så är det absolut...går också upp drygt 1,5-2kg vätska då jag har mens..men de kg räknar jag inte in i min vikt då jag bara väger dessa 1,5-2kg extra under några dagar. Jävla jobbiga dagar ! :)

Proskin
2007-03-04, 03:58
Enligt va jag ha hört så bränner man en kanelbulle om man älskar intensivt i 20 minuter. Så det kan ju vara ett bra träningstips.*flex*

Själv så är det nog därför jag är osmal *cupid*

Jompan
2007-03-04, 08:15
Enligt va jag ha hört så bränner man en kanelbulle om man älskar intensivt i 20 minuter. Så det kan ju vara ett bra träningstips.*flex*

Själv så är det nog därför jag är osmal *cupid*

Hur är det om man tar saken i egna händer!!!??? *whistle* :em:

Yankeee
2007-03-04, 08:42
Huruvida man äter var tredje timme är totalt irrelevant och har diskuterats flera gånger på brädan. Banta är för den saken precis samma sak som att deffa

Det är inte samma sak och det har också diskuterats flera gånger.

Proskin
2007-03-04, 12:37
Hur är det om man tar saken i egna händer!!!??? *whistle* :em:

Enligt personlig erfarenhet så tror jag inte man blir tränad på samma sätt av det. Annars hade jag nog varit ganska grov vid detta tillfälle...*flex*

Popeye
2007-03-04, 13:26
Vad mäter underarmen? ;)

Rahf
2007-03-04, 13:52
Denna tråden har nästan gränsat in till personpåhopp i vissa lägen.

Samtidigt så är det tydligt att många har olika källor vad gäller de olika områden som diskuteras. Det behöver för den sakens skull inte leda till personpåhopp.

Jag tar LadyG som exempel: Du skriver att du tar en extra motionsrunda för att skapa en lucka som innebär att du kan unna dig någonting utan att det påverkar dina resultat. Efter att ha skrivit det här så får du kommentarer angående detta. Detta är inte ordagrant citat men generellt så verkar det som om folk tycker att det är konstigt eller bara fånigt att man skulle göra så.

Jag säger såhär: Funkar det för henne så funkar det. Man behöver för den sakens skull inte påstå att det skulle funka för någon annan. Det gäller att ta de generella tips som folk ger och skapa sig ett eget liv utav det. De som på detta forum på ett lyckat sätt gått ner i vikt har självklart sin egen bild av hur det ska gå till. Jag tycker nog man ska försöka börja med att anpassa sig!

Det första man kanske ska tänka på är att inte satsa för extremt på sin viktnedgång. VLCD-dieter är ju trots allt skapat för de vars liv är hotade av övervikt. Det finns ingen anledning att få panik över att man inte går ner tillräckligt fort i vikt. Är man besatt av sina fysiska attribut så är det tydligt att man är beroende av andras uppmuntran för att fortsätta. Det gäller att stålsätta sig och verkligen skapa sin egen motivation.

Man måste fråga sig själv: Varför gör jag det här? Vad är mitt ultimata mål med detta? En person som vill bli smal har inte som mål att bli just smal, det ligger alltid någonting djupare i det.

Jag tar mig själv som exempel så att ni verkligen vet att jag menar allvar:

Jag har alltid varit mullig under hela mitt liv och har nog aldrig varit en intressant figur för det motsatta könet. Jag har bestämt mig flera gånger i mitt liv att "Nu ska jag träna för att bli snygg så att jag blir poppis och har lättare att få brudar". Den motivation räckte aldrig i längden. ALDRIG!
Du måste hitta en djupare mening med varför du vill gå ner i vikt. Det finns ingenting som heter att man vill bli snygg som modeller. Man måste ändra sin inställning och sitt djupare mål först och främst!

Min nuvarande inställning är att jag ska bli bättre på det jag gör och den jag är. Var fick jag denna inställning ifrån? En serie som jag läste för flera år sen kallad X-men. De som sett filmerna känner säkert till karaktären Wolverine. Hans motto i serien är att "Bli den bästa på det jag gör, och ta reda på vad det är." Jag kände att det var tammefan en inställning som jag satsar på!

Jag har läst böcker om hur man "plockar upp" kvinnor, varför? För att hitta andra sätt att föra mig i sociala sammanhang med vetskapen om att jag inte behöver ha en förförisk kropp utan hon tycker om mig för att jag är den jag format mig själv till.

Det andra man kan pröva är ju att testa att gå med i nån typ av förening för detta ändamål, av typen icke-extrema viktväktare. Viktväktarna kanske funkar eftersom maria24's primära mål trots allt är viktnedgång. Att kika på GI-recept för att få nya maträtter att tillaga funkar också eftersom de är sjuhelsikes goda. Lathet existerar inte när man satsar såhär. Du måste ta tag och lära dig att säga ifrån ibland. Att verkligen trycka ner foten och tänka "Jag ska laga middag idag!!"

Det tredje: Lära sig att man måste göra uppoffringar. Om det är alkohol eller mer träning (om du nu ser mer träning som en uppoffring.) är upp till var och en att bestämma men uppoffringen måste producera långsiktiga resultat. Annars får man offra mer av kakan. Här gäller det som sagts tidigare att uppoffringen skall vara det som du känner dig mest lycklig med. Om det nu är att man skär ner på alkoholdrickandet nån gång så får det vara så. Bara det producerar resultat.

Det fjärde och kanske viktigaste: Du skall inte tänka på hur andra ser dig utan hitta sånt som du tycker är positiva fysiska egenskaper med dig själv. Påstår man att man inte har några positiva fysiska egenskaper så behöver har man problem. ALLA har väl ändå någon egenskap som gör att de fungerar som en social människa i samhället.


Det femte är också viktigt i viss utsträckning och det är att utbilda sig lite mer om kosthållning och viktnedgång. Är man tillräckligt motiverad så införskaffar man information om området innan man säger "nu börjar jag".

Dessa är mina spontana tankar efter att ha läst den här tråden. Nu vill jag inte se någon som kommenterar och pekar på enskilda saker i denna post utan nu vill jag se tolkningar som rör allt. Att hoppa på någon för att de berättar om saker som funkat för dem är onödigt.

Er tur. Läs hela posten nu!

Rahf
2007-03-04, 14:08
För övrigt vill jag tillägga att jag nu garanterat vet att det inte blir alkohol under deffen.. Två trådar nu som tagit pizza och alkohol ifrån mig i ett par månader!! Och Eddie Vedder var inblandad i båda. Vilket sviiiiin *gah!*

Denna post var då lite mer skämtsam för att lätta upp stämningen.

LadyG
2007-03-04, 15:44
Rahf, jag kan inte annat än hålla med. Det finns många sätt att flå en katt på, det gäller att hitta sin egen stil så att förändringarna blir varaktiga :)

Jompan
2007-03-04, 16:31
Er tur. Läs hela posten nu!

Inspirerande läsning. Bästa posten helt klart i hela tråden. God work! :thumbup:

Eddie Vedder
2007-03-04, 18:58
För övrigt vill jag tillägga att jag nu garanterat vet att det inte blir alkohol under deffen.. Två trådar nu som tagit pizza och alkohol ifrån mig i ett par månader!! Och Eddie Vedder var inblandad i båda. Vilket sviiiiin *gah!*


Haha jag vet, jag är vidrig.:D