handdator

Visa fullständig version : Hur kollar man egentligen andelen socker i en vara?


bengdoktor
2007-02-17, 12:53
Jag brukar kolla påm energivärdet som måste ha med sockret att göra, eller rättare sagt andelen socker. Är det kcal man ska kolla på?

Eddie Vedder
2007-02-17, 12:55
Jag brukar kolla påm energivärdet som måste ha med sockret att göra, eller rättare sagt andelen socker. Är det kcal man ska kolla på?

Oftast står det ju hur stor andel som är sockerarter av den totala kolhydratmängden, sen kan du kolla ingrediensförteckningen för där står ingredienserna i "mängdordning" så ligger socker i början så kan du ju få ett hum om hur mycke det är i samband med hur kolhydratrik maten är.

CoolHandLuke
2007-02-18, 02:02
Ibland ser man något mystiskt i datatabellerna dock. Kan stå t.ex: 15/100g kolhydrater varav 7g sockerater och 5g stärkelse. Vad är de övriga 3 grammen? Antingen eller?

Sverker
2007-02-18, 07:16
Kostfibrer.

Emil_Larsson
2007-02-18, 08:24
Nej jag kollar inte på vad som innehåller socker. Däremot min brorsa gör det hela jä-la tiden, man blir ju knäpp, wtf.

Eddie Vedder
2007-02-18, 09:32
Nej jag kollar inte på vad som innehåller socker. Däremot min brorsa gör det hela jä-la tiden, man blir ju knäpp, wtf.

Du är lite av en korstågskrigare för den onyttiga maten härinne på kolo haha. Finns inte en tråd om onyttig/nyttig mat där du inte kommer in å snackar om hur mycke kebab å godis du äter.

Men du verkar ju må bra av de så du ska ha cred för att du vågar stå emot oss hälsofereadks ärinne.:thumbup:

Emil_Larsson
2007-02-18, 14:29
*rolleyes* Du är lite av en korstågskrigare för den onyttiga maten härinne på kolo haha. Finns inte en tråd om onyttig/nyttig mat där du inte kommer in å snackar om hur mycke kebab å godis du äter.

Men du verkar ju må bra av de så du ska ha cred för att du vågar stå emot oss hälsofereadks ärinne.:thumbup:

Hahahaha.

SKa man inte köpa godis, snacks, chips, kebab allt liknande där ute så är det inte värt att ens leva :) tycker jag iallafall.

Living is the only thing worth to die for, typ.. eller nåt.

Max
2007-02-18, 16:27
*rolleyes*

Hahahaha.

SKa man inte köpa godis, snacks, chips, kebab allt liknande där ute så är det inte värt att ens leva :) tycker jag iallafall.

Living is the only thing worth to die for, typ.. eller nåt.
Du lever för att äta? ;)