handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig.


Pulsaxe
2007-02-17, 10:07
Är nu (snart) 15 år gammal (kille). Har tidigare tränat hockey i omkring 6år blandat med baseboll. Började styrketräna i början på sommaren med egna redskap, (hantlar, bänk, skivstång m.m.)
I början av Januari startade jag en ny träningsperiod efter uppehåll och sjukdom. Jag körde då efter ett eget utformat 4-splits schema. Nu efter ungefär en månad ungefär har jag blivit tvungen att byta ut schemat då ytterligare en träning på annat håll kommit till.
Jag spelar nu baseboll (mindre krävande sport) samt cardio-tränar en gång i veckan i form av en timmes intensiv innebandy. Målen går ut på att öka i muskelmassa och styrka.

Veckoschemat:
Måndag: Axlar/armar
Tisdag: Ben/ Mage
Onsdag: Baseboll/innebandy
Torsdag:Vila
Fredag: Bröst/Rygg
Lördag.Vila
Söndag: Vila
Passen brukar ta runt 1h-1.30h och vilan ligger runt 1min-2min beroende på övning.
Alla rekommendationer och all kritik uppskattas…


1. Rygg/Bröst

Bänkpress
6*5set
Hantelpress
6*5set

Alt.1(Lutande Hantelpress)
6-8*5set
Alt.2(Flyes i Pec-Dec)
8*5

Latsdrag
6*5set
Hantelrodd
6*5set(varje arm)
Kabelrodd
6*5set
Ryggresningar
MAX*4set

2. Ben/Mage
Benpress
6*5set
Knäböj
6*5set
Frontböj
8*5set
Vadpress
10*5set
Crunch
MAX*4set
Twistade crunches
10*4set

3. Axlar/Armar
Militärpress
6*5set
Sidolyft med hantlar
8*5set
Liggande sidolyft med hantlar
8*5set
Pushdowns
8*5set
Smalpress
6-8*5set
Hantelcurl
6*5set(varje arm)
Koncentrationscurl
6-8*5set(varje arm)

Schemat är gjort efter "exrx" rekommendationslinjer på deras hemsida med vissa egna tillägg. Fokuseringen i träningen ligger just nu på axlar, bröst och rygg. Ben tränas självklart hårt men då jag "belönats" med konstigt stora lår så känns dem lite felplacerade om man jämför med överkroppen. Vader tränas först och främst för massa...

Allan
2007-02-17, 10:21
Femton år? Tillbaka till grundkursen! Z_bumbis helkroppsprogram som ligger som sticky högst upp i det här forumet.

Pulsaxe
2007-02-17, 20:16
Okey

Pulsaxe
2007-02-18, 20:03
Efter att ha kollat på z_bumbis schema har jag hittat en del jag inte riktigt förstår... varför skall man köra cablecrunches när man har crunches med i schemat? Kan man addera vikt och köra fler set vanliga crunches? Vad är tanken bakom crunches i cable?
Samtidigt skulle jag vilja ha kritik på schemat ovan, styrketräningsmässigt i stora drag. Jag lär väl köra på z_bumbis schema vilket som iofs men för skojs skull.
Sen undrar jag vilken övning man kan byta ut Marklyft mot? Har ingen vidare lust att göra marklyft utan större erfarenhet eller instruktör.

mr.jäger
2007-02-18, 20:08
Femton år? Tillbaka till grundkursen! Z_bumbis helkroppsprogram som ligger som sticky högst upp i det här forumet.
Kan du utveckla/länka till annan post med förklaring angående varför en nybörjare inte ska köra split?

Raggis
2007-02-18, 20:23
Kan du utveckla/länka till annan post med förklaring angående varför en nybörjare inte ska köra split?


För att få upp grundstyrkan snabbare antar jag.

mr.jäger
2007-02-18, 20:47
För att få upp grundstyrkan snabbare antar jag.
Tränare lättare fler ggr i veckan då?

hmm.. kanske borde byta från min 3-split till halvkropp. Känns som det kommer ta så lång tid bara. men man kör väll färre set då antar jag.

FreCKo
2007-02-18, 22:21
Jag skulle inte välja mellan flyes och lutande bänkpress, kör båda! Ger fan träningsvärk kan jag lova :D

Tränare lättare fler ggr i veckan då?

hmm.. kanske borde byta från min 3-split till halvkropp. Känns som det kommer ta så lång tid bara. men man kör väll färre set då antar jag.

Det jag kommer ihåg när jag körde halvkropp var att om man inte tränade minst tre gånger i veckan och att man hade fyra pass (två olika för t.ex. överdelen av kroppen och två olika pass för underdelen där man hade samma grundövningar men olika "påbyggnadsövningar") var att det tog sjukt lång tid att träna! Jag kanske gjorde jättefel men jag vill inte vara i gymmet 2-2½h/gång, 1-1½h/gång är fan tillräckligt tycker jag...

mr.jäger
2007-02-18, 22:27
Det jag kommer ihåg när jag körde halvkropp var att om man inte tränade minst tre gånger i veckan och att man hade fyra pass (två olika för t.ex. överdelen av kroppen och två olika pass för underdelen där man hade samma grundövningar men olika "påbyggnadsövningar") var att det tog sjukt lång tid att träna! Jag kanske gjorde jättefel men jag vill inte vara i gymmet 2-2½h/gång, 1-1½h/gång är fan tillräckligt tycker jag...
Borde inte behöva bli så mycket längre än en split antar jag. istället för att köra 3 övningar bröst på en dag så kör man väll varje övning på 3 olika dagar.

Pulsaxe
2007-02-19, 07:54
Vad säger ni om Marklyft då?
Jag kan även tillägga att de första 6 månaderna under min träning följde jag ett halvkroppsprogram utformat av en mer erfaren byggare.

Pulsaxe
2007-02-19, 08:06
Ännu en fråga, Vad är "Pinch" och hur skall "greppträning med cablehandtag" utföras?

EDIT:Var inget, hittade det...
Måste man köra dessa två av någon speciell anledning eller kan jag byta ut det mot underarmscurl och omvända curls?

Pulsaxe
2007-02-19, 13:16
Bump