handdator

Visa fullständig version : Datorprobs


Baan
2007-02-16, 23:18
Har ett litet problem som jag inte kommer underfund med riktigt, delvis för att det inte är min dator som jag ska försöka fixa heller. Kortfattat så har datorn 768 mb ram, den börjar normalt med att xp tar antalet mb som den brukar ha (vad det nu exakt är), sen börjar systemet i konstant takt äta minne så att man till slut har 100 mb kvar. Vad jag kan se är det inga konstiga processer igång som skulle käka så mycket. Det är en del program installerade (morsan behöver visst 100 000 program) men inte många som körs passivt/aktivt i bakgrunden vad jag vet.

Vad kan det vara för problem? Finns det möjligvis något program som listar alla möjliga processer?

shut teh face
2007-02-16, 23:25
Aldrig hört talas om något så skumt, i teorin så kan ju något ram minne få tuppjuck och sänka sin hastighet med 2000% och således segas det upp sådär, men det nog praktiskt omöjligt.

Jag röstar för någon riktigt skum spyware/trojaner/etc. Du ser ju vilka processorer som drar allting? Om det är vanliga program så kan ju en trojan gömma sig i en svchost exempelvis..

Baan
2007-02-16, 23:29
Nej, det är inget konstigt i processer alls. Inget som skulle leda till att systemet dra en 500 mb. Jag har funderat på om hårdvaran kan vara kass då datorn är ganska gammal och att det hänt lite grejer som blixtnedslag som gjorde datorn lite ledsen, men jag vet inte.

666white
2007-02-16, 23:34
Är inte så jätte duktig på datorer. Men skulle gissa på virus.
En polare fick nått muppigt virus som fyllde datorn och sen släckte ner den. Det var så hon förklarade hur den gjorde. Kanske samma/liknande virus du fått? Formatera direkt då innan den äter allt å du förlorar allt.

Arf Pingvin
2007-02-16, 23:49
Ett operativsystem cachar allt möjligt för att fungera så snabbt som möjligt. Minne som inte används är bortslösat. Det där swappas nog ut när behovet finns. Om det inte är något virus/malware av nåt slag så är nog allt i sin ordning och det är bara operativsystemets sätt att hantera minne.

Kwon
2007-02-16, 23:54
Vad kör han för antivirus?

Har för mig att en av de populärare slukade enormt mycket resurser.

Var det Nod32 månne?

Baan
2007-02-16, 23:55
Ett operativsystem cachar allt möjligt för att fungera så snabbt som möjligt. Minne som inte används är bortslösat. Det där swappas nog ut när behovet finns. Om det inte är något virus/malware av nåt slag så är nog allt i sin ordning och det är bara operativsystemets sätt att hantera minne.

Ja, men om systemcachen bara växer och växer och du gör ingenting så är det rätt konstigt tycker jag. Så har inte mina andra datorer betett sig, XP brukar inte sluka minne...

Baan
2007-02-16, 23:56
Vad kör han för antivirus?

Har för mig att en av de populärare slukade enormt mycket resurser.

Var det Nod32 månne?

Nortin AV och brandvägg. Dom är inte resurssnåla men vad jag vet så käkar dom inte minne spontant.

Baan
2007-02-17, 00:04
Ja, men om systemcachen bara växer och växer och du gör ingenting så är det rätt konstigt tycker jag. Så har inte mina andra datorer betett sig, XP brukar inte sluka minne...

Ett tillägg då, systemcachen verkar vara ungefär identisk med dom andra datorer jag kommer ihåg som har betett sig normalt, samt att jag kollade upp mot en kompis nyss. Det som är lite out-of-place är att 400 mb används någonstans och jag gör just nu absolut ingenting. Min laptop tror jag drar runt 250, kompisens var runt 280, så lite skillnad. Var en svchost som låg på 50 mb, det känns inte normalt. Hmmmmmm

viktore
2007-02-17, 00:07
Start->kör->services.msc och msconfig, bocka av skit du inte använder på autostart.