handdator

Visa fullständig version : Hur mycket cardio är lämpligt vid byggning?


larre
2007-02-16, 21:35
Har sökt men ej funnit något som riktigt besvarar detta.
Vad jag har läst mig till från flera olika trådar så ska cardio vara dåligt för muskeltillväxt, bla pga det sänder fel signaler.

Men det finns även att läsa att cardio är jättebra när man ska bygga för man tränar hjärtan, förbättrar syreupptagning osv..

Jag skulle gärna vilja ha de positiva egenskaperna av cardioträningen men även givetvis undvika de negativa egenskaperna och då undrar jag vad en bra nivå i cardioväg att ligga på om man tränar styrketräning för att lägga på sig muskelmassa? Vilken typ av cardio ska man roa sig med? Hur mycket av den varan? Hur många % av maxpuls?

Cerberus
2007-02-16, 21:38
Tror inte att kardio ska läggas efter ett benpass eller dagarna efter när proteinsyntes e igång, intensiv träning ska avbryta den...lr nåt. Bara memorerar det grub sagt, kanske minns fel också.

Kardio e ju hälsosamt iaf, inte gynnsamt för byggandet direkt vad jag förstått...men du kanske får fler år o bygga på? :D

Yankeee
2007-02-16, 21:41
Kör korta och intensiva löppass så ska du se att styrketräningen inte blir lidande.

larre
2007-02-16, 21:43
Tror inte att kardio ska läggas efter ett benpass eller dagarna efter när proteinsyntes e igång, intensiv träning ska avbryta den...lr nåt. Bara memorerar det grub sagt, kanske minns fel också.

Kardio e ju hälsosamt iaf, inte gynnsamt för byggandet direkt vad jag förstått...men du kanske får fler år o bygga på? :D

Jo jag förstår att man skall undvika cardioträning efter benträning så dom får återhämta sig. Men: väldigt lätt cardio som promenad i låg fart borde väl bara vara bra för benen då det ger blodtillförsel och allt vad det innebär?

Vaddå fler år att bygga på!? Jag ska ha resultat nu!! Helst igår :D
Närå... Det får givetvis ta sin tid men frågorna kvarstår.

Cerberus
2007-02-16, 22:28
hehe, vi är alla otåliga här :)

jo promenader borde ju va lugnt tycker jag.


nästa gång ja bulkar, om det blir av ens, så lär ja nog hålla kardio till minimum lr noll..mest för jag e så less :P

larre
2007-02-16, 22:34
Jag tänkte lite på det att om jag inte ska köra någon cardio efter avslutad deff. Om det är dåligt för muskeltillväxten - varför ska jag kasta bort kalorier och tid på det? Utöver att det är bra för hjärtat? Men rimligen borde det vara bättre att köra viss cardio (tex lätt form som promenader) för muskeltillväxten än att inte köra någon alls, eller handlar det bara om att bygga upp en bra syretillförsel osv via cardio för att sedan använda den till styrketräning?

Är det då optimalt att vara cardiomissbrukare och gå över till byggning samt lägga av med cardion för att växa så bra som möjligt?

King Grub
2007-02-16, 22:37
Intense aerobic training should not coincide with resistance training to increase muscle mass.

More than likely, the added energy (and perhaps protein) demands of concurrent resistance and aerobic exercise training impose a limit on muscle growth and responsiveness to resistance training.

These considerations should not deter those who desire a well-rounded conditioning program that offers the specific fitness and health from both training modes.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

"Bara" viktigt om man vill vara allmänt vältränad och få hälsoeffekterna...

Undrar hur många här som har kapacitet att bli sådana bjässar och växa så markant att en viss mängd konditionsträning kommer att hålla dessa individer borta från Olympascenen?

larre
2007-02-16, 22:44
"Bara" :)

Om du fick spekulera grub, hur mycket cardio är för mycket för någon som försöker lägga på sig muskler? Hur mycket är dålig? Är korta intensiva pass att föredra?

Du kör väl på väldigt mycket cardio men du vill väl varken bli större eller mindre om jag fattat dig rätt?

Danny Devito
2007-02-16, 22:46
Undrar hur många här som har kapacitet att bli sådana bjässar och växa så markant att en viss mängd konditionsträning kommer att hålla dessa individer borta från Olympascenen?

+1

Fjantigt med folk som slutar köra cardio helt, t.o.m. slutar med promenader för att bygga "optimalt". Riktigt fjantigt...
Dessa människor blir ändå aldrig proffsbyggare även fast dom är "optimala"

larre
2007-02-16, 22:48
Jag ska inte bli proffsbyggare, jag vill bara ha ett hum om hur mycket cardioträning jag kan köra utan att det förstör muskeltillväxten. Cardio är bra grejer utan tvekan det kan väl knappast någon säga emot.

Yankeee
2007-02-16, 22:50
10-15 minuter löpning i nästintill maxfart kommer att ge dig hyfsad kondition samtidigt som det sliter lite på kroppen.

2-3 gånger i veckan i veckan då.

Englund
2007-02-16, 22:56
Jag tränar simning, fotboll och löpning ca: 12 pass i veckan och jag tycker att jag bygger muskler i hyfsad fart. Fast man ska ju göra det som känns bäst. Dumt att dra ner på kardion om man tycker att det är kul. En grov fördel med mycket kardio är ju att man kan äta fruktansvärt mycket mat (iofs bara en fördel om man gillar MYCKET mat :)

Cerberus
2007-02-16, 23:11
jag gillar promenader så d kan hända att man gör under bulk.

Yankeee
2007-02-17, 06:56
Promenader är inte cardio.

Jax
2007-02-17, 07:49
Det var det bästa jag hört idag Yankeee.

King Grub
2007-02-17, 08:31
Men en normal byggar- eller pensionärskondition så är det det. ;)

Clyde
2007-02-17, 10:34
Jo. Men väger man 110+ så är det rätt bökigt att springa, tycker jag iaf. Därför får istället raska promenader stå för min hjärt och lungverksamhet.

Cerberus
2007-02-17, 10:50
Promenader är inte cardio.

jag kallar det de :D

maRRtin
2007-02-17, 11:15
Det skulle bli vääldigt många timmar cardioträning om man skulle räkna sina promenader också.

Johan_P
2007-02-17, 11:42
nästa gång ja bulkar, om det blir av ens, så lär ja nog hålla kardio till minimum lr noll..mest för jag e så less :P

Klart du ska bulka igen? :)


Som många skriver... promenader då och då påverkar förmodligen inte byggningen ngt, inte så heller korta löppass. Jag hade själv tänkt ut och springa/gå när deffen ska börja.

Stab
2007-02-17, 12:15
Jo. Men väger man 110+ så är det rätt bökigt att springa, tycker jag iaf. Därför får istället raska promenader stå för min hjärt och lungverksamhet.

Väger man 110+ får jag hoppas att det inte är pga en grisbulk utan för sin freaaky massa, annars borde man bara dra ut och springa och ta tag i sitt liv och sluta snöa in.

Scratch89
2007-02-17, 13:12
Väger man 110+ får jag hoppas att det inte är pga en grisbulk utan för sin freaaky massa, annars borde man bara dra ut och springa och ta tag i sitt liv och sluta snöa in.

+1


Att köra roddmaskin, typ försöka ro så långt som möjligt på en kvart, tre gånger i veckan, gör underverk för konditionen om du har dålig. Det har jag märkt iallafall. *whistle*

Cerberus
2007-02-17, 13:19
Klart du ska bulka igen? :)


Som många skriver... promenader då och då påverkar förmodligen inte byggningen ngt, inte så heller korta löppass. Jag hade själv tänkt ut och springa/gå när deffen ska börja.

jag avskyr att deffa bort massa fett, o sen lägga på sig fett... trivs inte med den livsstilen men det är en annan tråd det :P

machine gun
2007-02-17, 16:04
Det skulle bli vääldigt många timmar cardioträning om man skulle räkna sina promenader också.

Speciellt om man, som jag, har ett jobb där man går mer eller mindre konstant. Ska man räkna det som 10 timmars cardio per pass då?

Konditionsträning är träning som förbättrar konditionen, promenader gör inte det. Promenader är inte konditionsträning - det är en transportform.

larre
2007-02-17, 18:41
Varför skulle inte det vara cardio att vara ute och gå?
Jag tycker inte heller det är jobbigt att gå till jobbet eller till affären eller att gå en halvmil.. Men prova gå på ett band med lutning och hög hastighet(så hög att det är exakt så att du kan gå och inte jogga/springa) i 60 minuter, kom sen tillbaka hit och säg att promenera inte är cardio.

Men det var väl inte riktigt detta tråden var tänkt att handla om. Nästa inlägg ska handla om hur mycket cardio som är rimligt eller vilken typ av cardio som är att föredra.

Yankeee
2007-02-17, 18:46
Klart att gång KAN vara cardio, men det ÄR det oftast inte. Undantag är inte intressanta.

Cerberus
2007-02-17, 23:19
jag använder kardio mer som ett begrepp, ger jag mig ut för att gå en timma så är det inte för att jag ska få bättre kondis utan att jag förbrukar mer energi än att sitta exempelvis här eller framför xboxen..

men visst jobbigt är det ju inte, förutom att det e tråkigt för det mesta.

Philippp
2007-02-18, 00:08
om det inte är cardio vad är det då? om jag går till gymmet och bicepscurlar 2kg istället för 30 är det inte styrketräning då?

Tolkia
2007-02-18, 00:14
om det inte är cardio vad är det då? om jag går till gymmet och bicepscurlar 2kg istället för 30 är det inte styrketräning då?
Det är konditionsträning ("cardio") om du tränar din kondition när du gör det, på samma sätt som 2 kg i bicpescurl är styrketräning om du tränar din styrka när du gör det. Om du kan curla 2 kg med stortån är det inte styrketräning, på samma sätt som promenader i ett sådant tempo att cirkulationen inte påverkas nämnvärt inte är konditionsträning; förbränningsträning kanske, men inte konditionsträning.

Englund
2007-02-18, 04:23
Det är konditionsträning ("cardio") om du tränar din kondition när du gör det, på samma sätt som 2 kg i bicpescurl är styrketräning om du tränar din styrka när du gör det. Om du kan curla 2 kg med stortån är det inte styrketräning, på samma sätt som promenader i ett sådant tempo att cirkulationen inte påverkas nämnvärt inte är konditionsträning; förbränningsträning kanske, men inte konditionsträning.

+1

Popeye
2007-03-07, 22:32
Istället för att starta en ny tråd så väcker jag denna...
Jag gillar träningscykeln och har precis gått av en deff.
Jag vill undvika att lägga på mig tokmycket späck men ändå bygga ok.

Hur mycket är för mycket? (Det är cykel som gäller...)
10min före är ju uppvärmning och borde inte vara några problem.
20min efter, bra/dåligt/lagom?

larre
2007-03-07, 22:36
Det beror lite på. Vill du undvika att lägga på dig lite gottegott så se till att motionera bort överskottet av kalorier så du ligger på +- 0 om du inte vill gå upp eller ned, vill du bara gå upp lite så se till att bara ligga lite på överskott. Äter du en kebab så är det till att parkera röven på cykeln osv :)

Popeye
2007-03-07, 22:45
Tänker mest på hälsoaspekten, det skulle kunna vara bra med lite förbättad kondis.
I en utopi skulle man ju sakta tappa fettet samtidigt som musklerna växer men det funkar i regel inte, alltså bryr jamig inte om det biten.

Kanske bäst att nöja sig med 10min uppvärmning på cykeln?

Cerberus
2007-03-07, 22:51
finns det inte nån studie på att konditionsträning verkligen pajar benens hypertrofierande om det existerar under samma tidsrymd?

har för mig grub sa att om man typ springer dagen efter man tränat ben så avbryts proteinsyntesen o går inte tillbaka. Alltså slösar man bort en del av benträningens effekt?

jojjep91
2007-06-16, 01:58
Så är de dåligt att jogga 2-3 km som uppvärmning innan styrketräning då?

Eddie Vedder
2007-06-16, 06:43
Så är de dåligt att jogga 2-3 km som uppvärmning innan styrketräning då?

För maximala resultat kanske, "dåligt" skulle jag dock inte påstå. Särskilt inte om du känner att du kommer igång bättre av löpningen och blir mer uppvärmd. 2-3 km är ju ingenting så löp om du känner för det.

Det må så vara att det inte är "optimalt" rent fysiologiskt för din muskeltillväxt men trivs du med att springa lite innan ser jag inte varför du plötsligt skulle lägga av med det.

Jax
2007-06-16, 07:18
Men prova gå på ett band med lutning och hög hastighet(så hög att det är exakt så att du kan gå och inte jogga/springa) i 60 minuter, kom sen tillbaka hit och säg att promenera inte är cardio.
Hur lyckas du få tillräckligt med lutning för att inte klara av att springa? Men visst, med högt tempo, packning eller lutning går det bra att bli trött. Att kalla morgonpromenad för konditionsträning tar dock emot.

jojjep91
2007-06-16, 07:53
För maximala resultat kanske, "dåligt" skulle jag dock inte påstå. Särskilt inte om du känner att du kommer igång bättre av löpningen och blir mer uppvärmd. 2-3 km är ju ingenting så löp om du känner för det.

Det må så vara att det inte är "optimalt" rent fysiologiskt för din muskeltillväxt men trivs du med att springa lite innan ser jag inte varför du plötsligt skulle lägga av med det.

hehe okej :) men när är löpning bra för styrketräning då? alltså fysiologiskt.

Jag gissar på att man ska sprida ut det, typ styrketräna ena dagen, sen springa en annan dag?

King Grub
2007-06-16, 07:59
men när är löpning bra för styrketräning då? alltså fysiologiskt.

Det kan man inte påstå att det är. Motsatta signaler för proteinsyntesen.

Måttliga mängder konditionsträning är inte speciellt negativt för styrketräningen, kan man väl säga.

En genomusel kondition är däremot negativ för prestationen i gymmet också.

Bortser man från den direkta påverkan på styrketräningen, mår man ju inte direkt sämre i allmänhet av att ha en hygglig kondition.

jojjep91
2007-06-16, 09:51
Det kan man inte påstå att det är. Motsatta signaler för proteinsyntesen.

Måttliga mängder konditionsträning är inte speciellt negativt för styrketräningen, kan man väl säga.

En genomusel kondition är däremot negativ för prestationen i gymmet också.

Bortser man från den direkta påverkan på styrketräningen, mår man ju inte direkt sämre i allmänhet av att ha en hygglig kondition.

jag har nog väldigt bra kondition just nu, men när jag börjar styrketräna varannan dag, så kommer jag nog inte löpa så mkt.

Hur ofta ska man löpa tycker du? 1 gång långdistans en gång intervall i vecka? de borde inte vara så farligt.

Tänkte, om man styrketränar varannan dag, och springer den dagen man inte styrketränar, så springer man ju bort mycket av glukogen i musklerna som man behöver tills nästa dag då man tränar styrka igen? eller hinner man lätt fylla på det om man springer tidigt? och äter mycket efter?

King Grub
2007-06-16, 09:54
Det handlar inte om att äta tillräckligt eller att hinna återhämta sig. Det handlar om att ett upplägg som innehåller både styrke- och konditionsträning överhuvudtaget skickar motsatta signaler där konditionsträningens påverkan motverkar styrketräningens effekter. Hämmande signalmekanismer via aktivering av AMPK/mTor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

maRRtin
2007-06-16, 10:18
Tänkte, om man styrketränar varannan dag, och springer den dagen man inte styrketränar, så springer man ju bort mycket av glukogen i musklerna som man behöver tills nästa dag då man tränar styrka igen? eller hinner man lätt fylla på det om man springer tidigt? och äter mycket efter?
Förmodligen kommer du att lagra in glykogen effektivare efter löppasset än efter ett styrkepass. Om du nu är orolig för att ha dåligt med ork på gymmet.

jojjep91
2007-06-16, 10:19
Det handlar inte om att äta tillräckligt eller att hinna återhämta sig. Det handlar om att ett upplägg som innehåller både styrke- och konditionsträning överhuvudtaget skickar motsatta signaler där konditionsträningens påverkan motverkar styrketräningens effekter. Hämmande signalmekanismer via aktivering av AMPK/mTor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

okej , ska läsa länken nån gång, är inte så bra på engelska :P

men jag läste i en gamal tråd där du skrev att konditisträning är bra för muskeluppbyggnad. Är de ändrat enligt studierna nu då.

eller aaa, såhär sa du : Korta, intensiva konditionspass förbättrar alltså muskelbygget! Dessutom har de en anabol effekt i sig.

jojjep91
2007-06-16, 10:20
Förmodligen kommer du att lagra in glykogen effektivare efter löppasset än efter ett styrkepass. Om du nu är orolig för att ha dåligt med ork på gymmet.

okejj

major Pectoralis
2007-06-16, 17:22
Det man bör beakta angående intensiv konditionsträning är att man inte bör köra mer än 4 stycken hårda anaeroba träningspass i veckan oavsett om det är konditions- eller styrkepass. Detta är av de stora anledningarna till att en hård 5-split ofta kan bli för mycket - trots att vilodagarna mellan träningspass för samma muskelgrupp är väl tilltaget.
Jag tycker det är bättre att man satsar på 1-2 stycken 30 minuters lågintensiva joggingpass (dvs. aeroba) i veckan om man satsar på gymmet. Alternativet att jogga 2-3 km i samband med gympasset, tex. som uppvärmning, behöver inte alls vara så dumt. Att kombinera ett riktigt konditionspass med styrketräningspasset är vansinne om man satsar på bra gymresultat.

machine gun
2007-06-16, 23:01
Jag gillar inte när folk får det att låta som att man omöjligt kan bygga några som helst muskler om man så tittar på ett par löparskor eller en cykel. De flesta som skriver och oroar sig för att deras konditionsträning ska förstöra deras muskelbygge tränar som regel så pass lite kondition att skillnaderna i resultat troligtvis är högst marginella, för att inte säga obefintliga. Snarare hjälper nog den lilla förbättringen av flåset bara till att få upp skivstängerna.


Det som vissa studier konstaterat är att det inte går att optimera resultaten från muskelbygge och resultaten av konditionsträning samtidigt, men det känns ju å andra sidan ganska logiskt.