handdator

Visa fullständig version : Simglasögon


machine gun
2007-02-16, 10:42
Jag har precis tagit tag i min simning och försöker bättra på min crawlteknik efter bästa förmåga. Just nu har jag ett par simglasögon av enklaste modellen. Det är såna där billiga av plast med en mjuk kant runt för sådär 30 kr. De är relativt ok rent funktionsmässigt, men däremot ser det ut som att man åkt på stryk om man haft dem på sig i mer än sådär en halvtimme, vilket alltså i stort sett alltid är fallet när man simmar. Jag får blålila ringar runt ögonen och ser minst sagt misshandlad ut. Det kan ju ta ett par timmar innan det lägger sig så man vill ju inte gärna gå ut och träffa folk direkt efteråt, det är ju så att man skrämmer småbarn i omklädningsrummet redan som det är ;)

Till frågan alltså, finns det simglasögon som inte ger den här misshandlade looken eller är det nåt man får leva med? Tips på märke, modell? Sen undrar jag också om det finns nåt bra sätt att behandla glasögonen så att de inte immar igen lika lätt. Jag har kört med ett tunt lager vaselin och det funkar ok, men tar man för mkt så ser man ju inget iaf ;) Antar att det finns mer sofistikerade metoder att tillgå.

King Grub
2007-02-16, 10:46
Till frågan alltså, finns det simglasögon som inte ger den här misshandlade looken

http://www.m-malmsten.se/goggles.html

Jomenvisst. Kostar lite mer, men börjar inte läcka efter några veckor heller.

machine gun
2007-02-16, 10:51
http://www.m-malmsten.se/goggles.html

Jomenvisst. Kostar lite mer, men börjar inte läcka efter några veckor heller.

Tack, men vilken modell är bra då? Det är ju t.ex. dessa jag har nu: http://www.m-malmsten.se/21110.html Sen undrar jag lite vad poängen är med färgade glas? Är det om man simmar utomhus så att de funkar lite som solglasögon också?

Ingen modell är ju direkt svindyr, så priset är inte så viktigt. Det viktigaste är att de fungerar och att de håller ett tag.

Ironwoman
2007-02-16, 11:40
Färgade glas spelar bara roll när man är ute och då är det grymt viktigt. Soliga dagar är rökfärgade glasögon ett måste, molniga går andra färgade bra.

Jag kör med det naturliga antifog - saliv.

De flesta glasögon över 100 är ok, gäller bara att hitta de som passar ansiktsformen. Lika som löpskor och olika märken.

machine gun
2007-02-16, 12:01
Färgade glas spelar bara roll när man är ute och då är det grymt viktigt. Soliga dagar är rökfärgade glasögon ett måste, molniga går andra färgade bra.

Jag kör med det naturliga antifog - saliv.

De flesta glasögon över 100 är ok, gäller bara att hitta de som passar ansiktsformen. Lika som löpskor och olika märken.

Ok, som jag trodde då.

Jag har testat saliv, men det funkar inte? Hur mkt ska man spotta i de där glasögonen egentligen? ;)

Hur vet man vilka som passar ens ansiksform då? I affärerna ligger de ju i såna där små askar som man inte får öppna. Jag vill mest slippa se sådär härligt misshandlad ut efter mina simpass, blir det bättre med andra glasögon eller är den effekten ofrånkomlig?

skaparn
2007-02-16, 12:37
Grubens länk är the shizniz. Malmsten är det alla jag känner som simmar seriöst snackar om, och modellen ska givetvis vara Swedish Goggles. Man tror att avsaknaden av gummilister ska göra dem mindre täta, men när man lärt sig ha dem byter man inte. Köp.

Ironwoman
2007-02-16, 14:22
Ok, som jag trodde då.

Jag har testat saliv, men det funkar inte? Hur mkt ska man spotta i de där glasögonen egentligen? ;)

Hur vet man vilka som passar ens ansiksform då? I affärerna ligger de ju i såna där små askar som man inte får öppna. Jag vill mest slippa se sådär härligt misshandlad ut efter mina simpass, blir det bättre med andra glasögon eller är den effekten ofrånkomlig?

*drool* , räcker att täcka ytan i torra glasögon. :)

Det gäller att prova sig fram, du kanske kan fråga de andra deltagarna på crawlkursen om du får prova deras någon längd. Jag köpte först ett par, funkade inget vidare, fick sätta på dem närmare 5 gånger innan de blev täta (men fungerar bra när man ska steka lök och inger ser). Köpte sedan ett annat par satt helt underbart, har i princip aldrig varit med om att det märket läckt. Jag brukar kunna få en liten röd ring runt ögonensom kan sitta kvar i någon timme, men det är ingen fara alls efter ett pass på 1,5 timme (jag har någon typ av mjuk plast).

machine gun
2007-02-16, 14:55
Det får bli till att testa ett par monterbara simglasögon då. Skulle det mot förmodan inte funka är det ju bara att köpa ett par andra, tur att simglasögon är så pass billigt. Tack även för salivtipset - ska testas!

Eldhroka
2007-02-16, 15:00
Det finns ju nån sorts anti-im spray som man har till vanliga glasögon för att de inte ska imma igen. Borde finnas att köpa hos optiker. Jag vet att jag hade nått sånt när jag hade glasögon, borde fungera på simglasögon med tycker jag.

machine gun
2007-02-16, 15:18
Såg att de monterbara googles som så många rekommenderar även finns i en anti fog-behandlad variant för några kronor extra, tror jag kör på såna och ser om det är nåt att ha. 56 kr är trots allt ingen katastrofalt stor summa att lägga ut även om de skulle visa sig odugliga (till annat än lökhackning i ensamhet ;)). Men tills jag hunnit införskaffa ett par blir det till att testa salivtricket till kvällens simpass.

z_bumbi
2007-02-16, 15:23
Hur vet man vilka som passar ens ansiksform då? I affärerna ligger de ju i såna där små askar som man inte får öppna.

Då skulle jag inte köpa glasögonen i den butiken, det är ganska självklart att man måste få en chans att i alla fall känna efter hur de känns på.

Rockhard
2007-02-16, 15:54
n/t ...

Rockhard
2007-02-16, 15:56
Tack, men vilken modell är bra då? Det är ju t.ex. dessa jag har nu: http://www.m-malmsten.se/21110.html Sen undrar jag lite vad poängen är med färgade glas? Är det om man simmar utomhus så att de funkar lite som solglasögon också?

Ingen modell är ju direkt svindyr, så priset är inte så viktigt. Det viktigaste är att de fungerar och att de håller ett tag.


Den där modellen är värst för att få ringar runt ögonen. Dom läcker så lätt så man får spänna dom skithårt. Dom hårda är lätt bäst. Hur länge sitter ringarna i? När jag höll på med simning använde jag alltod dom här http://www.m-malmsten.se/21080.html och ringarna satta aldrig i mer än i några minuter efter man tagit av dom. + att dom håller betydligt länge pga att dom inta har mjuka kanter som går sönder

machine gun
2007-02-16, 18:21
Den där modellen är värst för att få ringar runt ögonen. Dom läcker så lätt så man får spänna dom skithårt. Dom hårda är lätt bäst. Hur länge sitter ringarna i? När jag höll på med simning använde jag alltod dom här http://www.m-malmsten.se/21080.html och ringarna satta aldrig i mer än i några minuter efter man tagit av dom. + att dom håller betydligt länge pga att dom inta har mjuka kanter som går sönder

Ringarna sitter i 1-2 timmar ungefär. Det blir värre ju längre man haft dem på, när jag hade simmat ett 3 km-pass för ett tag sen såg det snarare ut som att jag gått några ronder i boxningsringen än ägnat mig åt simträning.

Det är flera som rekommenderat de där och billiga var de också, så jag tänkte slå till på ett par och testa.