handdator

Visa fullständig version : Läkare: "Omöjligt att motionera sig ned i vikt"


Rhino
2007-02-16, 04:19
Läkaren Christer Enkvist skriver i SvD att det i praktiken är omöjligt att motionera sig ned i vikt och den enda lösningen på överviktsproblem är en lågkolhydratskost.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14546168.asp

Ett återkommande tema hos LCHF-förespråkare är att de som är överviktiga i dag verkligen följer de vedertagna kostråden, men ändå går upp i vikt. Det skulle vara intressant att veta om det finns belägg för detta?

Eddie Vedder
2007-02-16, 04:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88246

Har diskuterats ett tag redan.

Rhino
2007-02-16, 04:27
Har diskuterats ett tag redan.

Tack! Jag sökte efter svd-länken innan, men fick ingen träff.

Angel
2007-02-16, 20:50
ja motionerar som sjutton, men så äter ja som sjutton med, så här blir det inga viktnedgångar. Men wattafuck

Huffo the A-LagaRe
2007-02-24, 23:53
Läkaren Christer Enkvist skriver i SvD att det i praktiken är omöjligt att motionera sig ned i vikt och den enda lösningen på överviktsproblem är en lågkolhydratskost.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14546168.asp

Ett återkommande tema hos LCHF-förespråkare är att de som är överviktiga i dag verkligen följer de vedertagna kostråden, men ändå går upp i vikt. Det skulle vara intressant att veta om det finns belägg för detta?

Mina deffar har i alla fall utgått från löpning (15 km var tredje dag) med goda resultat. Var nere i 59 kg ett tag på 180 centimeters kropp och det utan att äta särskilt lite.

Så det där är skitsnack.

King Grub
2007-02-25, 05:41
Så det där är skitsnack.

Nej. Din löpning har bara gjort att din kropp krävt mer energi än du givit den, så den tvingats ta av sina reserver i stället.

Yankeee
2007-02-25, 07:16
Det känns som att en förutsättning för en vettig viktnedgång är att man äter vettigt och hyfsat lite energi. Då kommer motion utan tvekan att bidra till en snabbare, mer hälsosam och långsiktig (om man fortsätter dvs) viktnedgång. Men fortsätter man att äta som man gjorde under de år man gick upp i vikt så kommer motion antagligen inte att göra speciellt mycket för vikten.

King Grub
2007-02-25, 09:07
För den som behöver gå ned i vikt, men som avskyr att röra sig, eller av andra anledningar inte kan eller vill göra det, kan det vara skönt att veta, att han åstadkommer samma sak genom att dra ned på matintaget. Något som i o f s inte är så roligt det heller, plus att han inte får hälsoeffekterna regelbunden motion ger - så vilket som är det i helhetsperspektiv bästa alternativet är det knappast tvekan om. Kraftigt överviktiga har dock åtminstone initialt svårt att kunna aktivera sig tillräckligt för att påverka vikten via energiförbrukning heller.

floppix
2007-02-25, 10:39
Vänder på kakan:

Med tanke på alla positiva hälsomässiga resultat som ses hos överviktiga som motionerar, så är det ju självaste faen att man inte ser mer rubriker om detta. Alltså det faktum att ökad och bibehållen motion ger stora hälsomässiga vinster/effekter även om personerna inte går ner i vikt.

King Grub
2007-02-25, 10:45
Dom flesta hälsorelaterade problem som gäller den breda befolkningen och som kan förhindras, är emellertid relaterade till själva övervikten. Oavsett hur man reducerar denna, förbättras faktorerna kring problemet.

Weight loss decreased fasting glucose concentrations by 2%, insulin by 18%, and glucose and insulin areas during the oral glucose tolerance test (OGTT) by 8% and 26%, respectively. By contrast, aerobic exercise did not improve fasting glucose or insulin concentrations or glucose responses.

Similarly, weight loss but not aerobic exercise increased high-density lipoprotein cholesterol levels and decreased blood pressure compared with the control group. In multiple regression analyses, the improvement in lipoprotein and glucose metabolism was related primarily to the reduction in obesity.

JAMA. 1995 Dec 27;274(24):1915-21.

Detta har varit känt i många år. Visst är motion bra, men för övervikta, vars övervikt ger hälsoproblem, är det själva reduceringen av kroppsvikten som medför dom stora hälsofördelarna, inte hur denna reducering åstadkommes.

Weight loss was associated with reductions in metabolic risk factors in obese women. The improvement in the metabolic profile was not enhanced by the addition of aerobic or resistance exercise.

Diabetes Care. 2002 Mar;25(3):431-8.

floppix
2007-02-25, 11:01
För många överviktiga är ju övervikten ett mindre problem än det är för dem som är feta. Och även i denna fråga är motion ett koncept som hindrar den som är överviktig att övergå till att vara fet. Fetma (BMI över 30) är en större hälsorisk än övervikt. Jag hävdade och önskade att överviktiga skulle få mer information om motionens välgörande syfte trots att de inte ser en viktnergång. Psykologiskt tror jag att många med enbart måttligt övervikt får en prestationsångest och skam över misslyckade viktminskningsförsök, och för dessa tror jag att en annan vinkel på hälsa och hälsomässigt leverne (dvs. i detta fallet mer motion) kan motivera dem till hälsosammare livsstil. Även om det inte resulterar i viktnedgång. Det var min tankegång.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

However for preventing weight gain or regain this guideline is likely to be insufficient for many individuals in the current environment. There is compelling evidence that prevention of weight regain in formerly obese individuals requires 60-90 minutes of moderate intensity activity or lesser amounts of vigorous intensity activity. Although definitive data are lacking, it seems likely that moderate intensity activity of approximately 45 to 60 minutes per day, or 1.7 PAL (Physical Activity Level) is required to prevent the transition to overweight or obesity. For children, even more activity time is recommended.

How much physical activity is enough to prevent unhealthy weight gain? Outcome of the IASO 1st Stock Conference and consensus statement.
Saris WH, Blair SN, van Baak MA, Eaton SB, Davies PS, Di Pietro L, Fogelholm M, Rissanen A, Schoeller D, Swinburn B, Tremblay A, Westerterp KR, Wyatt H.
Nutrition and Toxicology Research Institute, Maastricht NUTRIM, University of Maastricht, Department of Human Biology, Maastricht, The Netherlands.

King Grub
2007-02-25, 11:06
How much physical activity is enough to prevent unhealthy weight gain?

Den behandlar ju saken, om man inte reglerar energibalansen via energiintaget, utan om man följer en cafeteriadiet, där man äter det man vill, när man är sugen.

Visst håller jag med dig: motion är en viktig del av det dagliga livet, men det är inget 100% måste, för den som inte kan. Det går att hålla vikten och hälsan utan motion, genom kontroll över vikten via energibalansen. Och överviktiga uppnår hälsoförbättringarna av en lägre kroppsvikt, oavsett om detta mål nås via kalorirestriktion eller ökar kaloriförbrkning.

floppix
2007-02-25, 11:09
...och/eller via energiutgiften...

Folk är lata. Det är enklare att knapra Paulúns hallonpiller eller Nutriletts chokladbars än att motionera 60min/dag. Men det är svårare att bygga en långsiktig hälsosam livsstil med Nutrilett. Kan inte hänvisa till några studier, men att (in)se hur befolkningen ser ut och lever räcker väl bra.

hasse36
2007-02-25, 11:20
För mig gäller att motion är det enda sättet att gå ner i vikt. Att diciplinera sig till att träna bort 500-700 kcal på fastande mage är enkelt jämfört med att klättra på kylskåpsväggarna när det blir kväll.

De finns människor som diciplinerar sig till att förbruka 1000-1500 kcal utöver vilodagsförbrukningen. De kallar det kroppsarbete.

Att endast promenera bort övervikt är slöseri med tid och inte alltid så skosamt som det kan låta. Man får gå i 2 timmar för att bränna 500-600 kcal och gör man det varje dag får man lätt problem med blåsor och förhårdnader.

Man kan på kort tid få kondition nog att bränna 500 kcal/h genom att cykla. Varierar man cyklingen med promenader blir det ganska så lättsamt - om än urbota tråkigt.

Tolkia
2007-02-25, 11:38
Folk är lata. Det är enklare att knapra Paulúns hallonpiller eller Nutriletts chokladbars än att motionera 60min/dag. Men det är svårare att bygga en långsiktig hälsosam livsstil med Nutrilett. Kan inte hänvisa till några studier, men att (in)se hur befolkningen ser ut och lever räcker väl bra.
Jag tror att ett av problemen här också är hur vi väljer att fokusera på utseende istället för på hälsa, eller för den delen, när hälsan hamnar i fokus, sätta likhetstecken mellan smal och sund/frisk/hälsosam. Om man skulle fråga folk som bantar/försöker gå ned i vikt/kalla det vad man vill, tror jag att VÄLDIGT många har "bli smal" som ett första och största mål - i betydelsen bli "snygg", kunna köpa kläder i mindre storlekar, få bättre social status, känna sig mer självsäkra osv. osv. (att det sedan är långt ifrån säkert att de kommer att uppnå detta är en annan sak, men det är vad många tror/upplever). Vikten/midjemåttet blir det som styr hur lyckad man känner sig, och det känns bättre att vara en otränad smalis än en vältränad tjockis.

floppix
2007-02-25, 13:24
Jag tror att ett av problemen här också är hur vi väljer att fokusera på utseende istället för på hälsa, eller för den delen, när hälsan hamnar i fokus, sätta likhetstecken mellan smal och sund/frisk/hälsosam. Om man skulle fråga folk som bantar/försöker gå ned i vikt/kalla det vad man vill, tror jag att VÄLDIGT många har "bli smal" som ett första och största mål - i betydelsen bli "snygg", kunna köpa kläder i mindre storlekar, få bättre social status, känna sig mer självsäkra osv. osv. (att det sedan är långt ifrån säkert att de kommer att uppnå detta är en annan sak, men det är vad många tror/upplever). Vikten/midjemåttet blir det som styr hur lyckad man känner sig, och det känns bättre att vara en otränad smalis än en vältränad tjockis.


+1. Mycket klokt och tänkvärd påminnelse. Ska ha detta i tankarna när jag på måndag inleder ett projekt med en grupp överviktiga FaR-patienter.

Popeye
2007-02-25, 13:30
Något som ofta glöms bort är ju att man kan bli smal av att banta men för att bli tight måste man träna.

Fartman
2007-02-25, 13:52
Något som ofta glöms bort är ju att man kan bli smal av att banta men för att bli tight måste man träna.

Jävligt sant! Smalfet är fult.

Huffo the A-LagaRe
2007-02-26, 10:55
Nej. Din löpning har bara gjort att din kropp krävt mer energi än du givit den, så den tvingats ta av sina reserver i stället.

+ 1:em:

yahel
2007-02-27, 10:29
En artikel i aftonladet här omdagen.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1006848,00.html

Man får ju en känsla av att man bränenr mera fett av att springa och svettas, iaf det där sista fettet som vi byggare vill ha bort, känns omöjligt och äta bort det fettet.

JTH
2007-02-27, 11:32
Läkaren Christer Enkvist skriver i SvD att det i praktiken är omöjligt att motionera sig ned i vikt och den enda lösningen på överviktsproblem är en lågkolhydratskost.
Skitsnack! Jag har tappat 8 kg sedan nyår, och detta dels genom att undvika socker, men också extrema kaloribomber såsom pizza, chips, grädde edyl. Dricker dock grön/röd mjölk i kaffet (minimjölk i proteindrinkar eftersom det lätt blir 0,5 - 1,0 liter om dagen), vanlig keso (4%), fet fisk och kött mm. Det är ingen bantningskost vi talar om. Lägg därtill kolhydratsladdad frukost i form av havregrynsgröt (tränar jag mycket blir det gröt till lunch också).

Utöver detta, och i mitt tycke den största förklaringen till min viktminskning, har jag motionerat enormt mycket. I Januari cyklade jag 320 km och promenerade över 80 km.

maRRtin
2007-02-27, 13:23
Motion förebygger bröstcancer (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14711551.asp)

JTH
2007-02-27, 16:33
Motion förebygger bröstcancer (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14711551.asp)
Skönt! Då slipper jag väl det då! :smash:

PS. JTH är en man DS.

maRRtin
2007-02-27, 18:19
Skönt! Då slipper jag väl det då! :smash:

PS. JTH är en man DS.
Det är ju inte det enda det är bra mot...

JTH
2007-02-27, 18:25
Det är ju inte det enda det är bra mot...
Nä det ska gudarna veta. Jag ahr börjat kunna studsa upp ur sängen tidigt innan klockan ringer efter att på allvar börjat motionera... Förutom att jag då, mot ovanstående läkares goda minne, tappat 8 kg...

hasse36
2007-02-27, 19:22
Nä det ska gudarna veta. Jag ahr börjat kunna studsa upp ur sängen tidigt innan klockan ringer efter att på allvar börjat motionera... Förutom att jag då, mot ovanstående läkares goda minne, tappat 8 kg...Snyggt jobbat - men det beror inte i huvudsak på ditt motionerande.

För att motionera bort 1 kg måste man cykla ca 30 mil eller gå ca 15 mil.

Det är inga exakta siffror men de ligger i den storleksordningen.

JTH
2007-02-27, 19:32
För att motionera bort 1 kg måste man cykla ca 30 mil eller gå ca 15 mil.

Det är inga exakta siffror men de ligger i den storleksordningen.
Hur räknar du/tänker du då?

hasse36
2007-02-27, 19:50
Hur räknar du/tänker du då?För att bli av med 1 kg fett måste man skapa ett energiunderskott på 7000-7500 kcal.

När man cyklar förbränner man ca 25 kcal/km.
När man går förbränner man ca 50 kcal/km.

7500/25 = 300 km
7500/50 = 150 km

JTH
2007-02-27, 19:55
När man cyklar förbränner man ca 25 kcal/km.

Beror inte det på hur snabbt man cyklar/underlag => vilket i sin tur påverkar vilken puls man har? Myscykla 15 kmh eller motionscykla 25-30 kmh..? Dessutom kan man i skogen (rötter, lera, sjukt kuperat) hålla en absurt hög puls även fast snittfarten bara är 10 kmh...

floppix
2007-03-03, 10:20
Dom flesta hälsorelaterade problem som gäller den breda befolkningen och som kan förhindras, är emellertid relaterade till själva övervikten. Oavsett hur man reducerar denna, förbättras faktorerna kring problemet.



JAMA. 1995 Dec 27;274(24):1915-21.

Detta har varit känt i många år. Visst är motion bra, men för övervikta, vars övervikt ger hälsoproblem, är det själva reduceringen av kroppsvikten som medför dom stora hälsofördelarna, inte hur denna reducering åstadkommes.



Diabetes Care. 2002 Mar;25(3):431-8.

För att forstätta lite i det här spåret; alla forskare är inte överrens.

För att nyansera lite bör man även se till forskning som visar på andra samband också. Prata med professor Björn Ekblom (tel. 08-16 14 54, bjorn.ekblom@gih.se). Han kommer att hävda att han har belägg nog för att påstå att att det är inaktiviteten i sig som är lika stor eller större riskfaktor för "dom flesta hälsorelaterade problem som gäller den breda befolkningen" än övervikt. Alltså att fysisk inaktivitet är en lika stor, eller större, enskild riskfaktor för för tidig död och ohälsa än själva övervikten.

JAMA. 1996 Jul 17;276(3):205-10
Fit persons with any combination of smoking, elevated blood pressure, or elevated cholesterol level had lower adjusted death rates than low-fit persons with none of these characteristics. CONCLUSIONS: Low fitness is an important precursor of mortality. The protective effect of fitness held for smokers and nonsmokers, those with and without elevated cholesterol levels or elevated blood pressure, and unhealthy and healthy persons. Moderate fitness seems to protect against the influence of these other predictors on mortality. Physicians should encourage sedentary patients to become physically active and thereby reduce the risk of premature mortality.


Am J Epidemiol. 1996 Oct 15;144(8):793-7.
In analyses in which only the baseline values of all covariates were included, a four-point increase on the leisure-time physical activity scale, the interquartile range, was associated with reduced risk of death from all causes (relative risk (RR) = 0.90, 95% confidence interval (CI) 0.83-0.99) and cardiovascular disease (RR = 0.85, 95% CI 0.75-0.97). When time-varying information on leisure-time physical activity and all other covariates was included, there was still a protective effect for all-cause and cardiovascular disease mortality (RR = 0.84, 95% CI 0.77-0.92 and RR = 0.81, 95% CI 0.71-0.93, respectively). The association between leisure-time physical activity and risk of death was not altered when information on variations over time in leisure-time physical activity and many determinants and consequences of physical activity were explicitly included in survival models.


I denna studie har man graderat riskfaktorernas inbördes betydelse för ohälsa-för tidig död, och fann att den relativa risken var som störst för de som var fysiskt inaktiva. De fysiskt inaktiva är de som hade störst risk för ohälsa-för tidig död, större risk än rökare, de med högt blodtryck el. kolesterol, eller högt BMI.

Det är viktigt att nyansera sin bild av verkligheten. Ring gärna Björn Ekblom för övriga frågor, han är lite mer insatt i ämnet och har mer kunskaper och erfarenheter än jag.