handdator

Visa fullständig version : Själv påverka hormoners utsöndring?


Englund
2007-02-15, 23:04
Detta gäller; Adrenalin, glukagon och kortisol är de viktigaste katabola hormonerna medan insulin utgör det främsta anabola hormonet. Denna generalisering gäller dock inte alltid eftersom vissa hormoner kan ha både anabola och katabola effekter. Tillväxthormon har t.ex. i närvaro av förhöjd insulinnivå i blodet en anabol effekt medan det verkar katabolt när insulinnivån i blodet är sänkt. Vid energiunderskott så ökar frisläppningen av adrenalin, glukagon och kortisol, dessa ämnen minskar dock vid energiöverskott. Därav en av anledningarna till att det är svårare att bygga muskler vid energiunderskott.

Så till frågan; Finns det några naturliga vägar att minska utsöndringen av dessa hormon, både vid energiunderskott och överskott och om det finns effektiva sätt att reglera detta, blir det någon skillnad i praktiken?

Ta det där med att man inte ska träna längre än en timme pga. att kortisol då börjar frisläppas i lite större mängder, det gör ingen skillnad i praktiken enligt många.

CoolHandLuke
2007-02-15, 23:24
Tror jag sett flera trådar där myten om anabola effekten av insulin tas upp. Kanske menas att insulin i sig inte har någon effekt men närvaron av insulin visar på ett anabolt tillstånd.

I vilket fall så skulle jag uppskatta om de som svarar gärna slänga in 'endorfin' i sammanhanget.

Englund
2007-02-15, 23:28
Jo jag har hört att insulin tros ha varit ett anabolt hormon pga att det har visat sig vara det i gamla djurförsök. I en upplaga av "Näringslära för högskolan" från 1990 så står det iaf att insulin är bland det anabolaste hormonet som finns. Men det kan ju som sagt ha tillkommit nya fakta.

Cerberus
2007-02-15, 23:29
Att slappna av lär ju minska mängden katabola hormoner, så avslappningsövningar, meditation kanske?

Sniggel
2007-02-15, 23:50
Att slappna av lär ju minska mängden katabola hormoner, så avslappningsövningar, meditation kanske?

Eller att inte oroa sig för att inte vara optimal :D

Sverker
2007-02-16, 07:27
På fråga 1 svarar jag att insulin är MYCKET anabolt. Insulin stimulerar tillväxten av fettcellerna;) Anabol = uppbyggande.
När det gäller muskelmassa måste insulinet vara med för att muskelcellrna ska kunna ta upp aminosyror och glukos för uppbyggnad. Vad jag förstår enligt King Grubs alla länkade abstrakt räcker det med en mycket liten mängd insulin för denna anabola effekten.



På fråga 2 frågar jag: Varför ?

Du behöver adrenalin ( via cAMP ) för att få fart på frisättningen av glukos från glykogen i muskelcellen. Får du ingen glukos i muskelcellen kommer träningen att gå tröööögt. Träningen, dvs aktivitet får igång frisättningen så att du kan träna, allt enligt flight or flight reaktionen.


Jag är nog mer inne på en mer heltäckande behandling. Minska stressen i vardagen, träna när du tränar och vila och ta det lugnt när du kan. Det minska adrenalinet.

Cerberus
2007-02-16, 10:26
Eller att inte oroa sig för att inte vara optimal :D

precis.

L-Sami
2007-02-16, 10:34
Så insulin har nu blivit anabolt plötsligt, var det inte bara anti-katabolt nu för ett tag sen?

King Grub
2007-02-16, 10:43
Så insulin har nu blivit anabolt plötsligt

Nej. Inte om vi talar muskeltillväxt. För fettceller är det däremot väldigt anabolt, som Sverker skriver. Det har aldrig varit tal om annat.

jedimind
2007-02-16, 16:34
Vad menas med Insulin like growth factor? (IGF-1) ?

King Grub
2007-02-16, 16:37
IGF-I är ett anabolt hormon som stimulerar tillväxt i så gott som all vävnad och som medierar många av tillväxthormonets effekter.

jedimind
2007-02-16, 23:07
IGF-I är ett anabolt hormon som stimulerar tillväxt i så gott som all vävnad och som medierar många av tillväxthormonets effekter.

Vad jag förstår ska det ge ökat påslag utav IGF-1 vid tung lågrepsträning 3-6 samt högrepsträning ge ökat påslag utav testosteron. Vilket är då mest anabolt?

offtopic, men bara en liten spinn-off fråga.