handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på mitt schema (here we go again)


Cal
2007-02-15, 21:16
Tjena!

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter och kommentarer på mitt schema och mitt upplägg. Jag är 17 år och har tränat seriöst i cirka 4 månader, jag tränade även innan men utan något seriöst upplägg. Idag kör jag en 3 splitt med 3*10, mitt mål är alltså att gå upp i vikt genom ökad muskelmassa, (förstår att jag även lär lägga på mig en del fett under tiden, men det är ett annat moment).

Pass 1:

Axlar, triceps, biceps
Axelpress 3 set
Hantellyft åt sidan 3 set
Push downs 3 set
Push downs V/rep 3 set
Stångcurl
Hammercurl 3 set


Pass 2:

Ben, Mage
knäböj 3 set
Raka marklyft 3 set
Lårcurl 3 set
Vadpress 3 set
Crunches i maskin 3 set
Crunches i maskin 3 set

Pass 3:

Bröst, rygg,
Bänkpress 3 set
Hantelpress/Lutande hantelpress 3 set
Marklyft 3 set
Shrugs 3 set
Chins/Latsdrag 3 set

Som sagt vore jag väldigt tacksam om ni kunniga kan kommentera detta.

/mvh

Liten Men Fet
2007-02-15, 23:02
Tjena!

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter och kommentarer på mitt schema och mitt upplägg. Jag är 17 år och har tränat seriöst i cirka 4 månader, jag tränade även innan men utan något seriöst upplägg. Idag kör jag en 3 splitt med 3*10, mitt mål är alltså att gå upp i vikt genom ökad muskelmassa, (förstår att jag även lär lägga på mig en del fett under tiden, men det är ett annat moment).

Pass 1:

Axlar, triceps, biceps
Axelpress 3 set
Hantellyft åt sidan 3 set
Push downs 3 set
Push downs V/rep 3 set
Stångcurl
Hammercurl 3 set


Pass 2:

Ben, Mage
knäböj 3 set
Raka marklyft 3 set
Lårcurl 3 set
Vadpress 3 set
Crunches i maskin 3 set
Crunches i maskin 3 set

Pass 3:

Bröst, rygg,
Bänkpress 3 set
Hantelpress/Lutande hantelpress 3 set
Marklyft 3 set
Shrugs 3 set
Chins/Latsdrag 3 set

Som sagt vore jag väldigt tacksam om ni kunniga kan kommentera detta.

/mvh

För det första tycker jag du ska köra två-splitt eller helkroppspass eftersom du bara tränat 4 månader. Du får inget extra ut av en 3-splitt.
Angående schemat så tycker jag du ska träna bröst/axlar/tricep på ett pass eftersom dom hänger ihop.
Som det är nu tränar du axlar två gånger i veckan, en gång genom axelträningen och en genom bröst, detsamma gäller tricep.
För få set knäböj om det är den enda övningen för lår.
Likaså för vaderna mer set.
Angående ryggen så behöver du en övning som jobbar i hela ryggens rörelseomfång, alltså från krummat till svankat. Så släng ut shrugsen och in med sittande rodd med kabel eller hyperextensioner, vill du bygga grov rygg skulle jag också lägga in skivstångrodd.

Men jag ser hellre att du kör helkropps eller tvåsplitt, det får du ut mer av på färre dagar i veckan.
Angående lägga på sig massa så gäller det att äta mycket, speciellt om du inte väger så mycket så måste du trycka i dig mycket mat.

Stab
2007-02-16, 09:24
För det första tycker jag du ska köra två-splitt eller helkroppspass eftersom du bara tränat 4 månader. Du får inget extra ut av en 3-splitt.
Angående schemat så tycker jag du ska träna bröst/axlar/tricep på ett pass eftersom dom hänger ihop.
Som det är nu tränar du axlar två gånger i veckan, en gång genom axelträningen och en genom bröst, detsamma gäller tricep.
För få set knäböj om det är den enda övningen för lår.
Likaså för vaderna mer set.
Angående ryggen så behöver du en övning som jobbar i hela ryggens rörelseomfång, alltså från krummat till svankat. Så släng ut shrugsen och in med sittande rodd med kabel eller hyperextensioner, vill du bygga grov rygg skulle jag också lägga in skivstångrodd.

Men jag ser hellre att du kör helkropps eller tvåsplitt, det får du ut mer av på färre dagar i veckan.
Angående lägga på sig massa så gäller det att äta mycket, speciellt om du inte väger så mycket så måste du trycka i dig mycket mat.

Det behöver inte vara negativt att träffa triceps/biceps mer än på bröst/rygg passet, snarare positivt förutsatt att man kan aktivera och har bra muskelkontroll.

Men i övrigt håller jag med, mer helkropp x3 för nybörjare.

pragmatist
2007-02-16, 09:53
Jag använde ganska precis den där splitten i många år (andra övningar och så men i stort sett samma). Än idag förundras jag över att jag inte reagerade över hur dåligt den funkade. Jag trodde väl att det var så det skulle vara, skyllde på gener etc.

För 95% av befolkningen så suger en-gång-i-veckan-per-muskelgrupp åsneb*lle helt enkelt. Jag kan inte uttrycka min åsikt på ett mer subtilt sätt än så. :D

Jay-Z
2007-02-16, 09:56
Jag använde ganska precis den där splitten i många år (andra övningar och så men i stort sett samma). Än idag förundras jag över att jag inte reagerade över hur dåligt den funkade. Jag trodde väl att det var så det skulle vara, skyllde på gener etc.

För 95% av befolkningen så suger en-gång-i-veckan-per-muskelgrupp åsneb*lle helt enkelt. Jag kan inte uttrycka min åsikt på ett mer subtilt sätt än så. :D

Vad är åsnebulle? :D


Och särskilt inte som nybörjare. När man har gjort rejäla ökningar i muskelmassa kan det vara ett bra alternativ, eller mer iaf hugget som stucket än vad det är i början.

Cal
2007-02-16, 15:46
Okej, man kanske ska ta o testa sig på ett helkroppschema då. Det ni säger låter vettigt. Det jag funderar lite över med helkroppschema är att tar det inte väldigt lång tid att gå igenom hela kroppen på ett pass? Förstår dock att man kör basövningar som prickar fler muskler istället för övningar som bara träffar en.

Vore väldigt tacksam om ni skulle kunna komma upp med ett exempel på ett bra helkroppsschema, eller länka vidare mig till ett.

Cal
2007-02-16, 21:13
Ok, nu har jag kollat runt lite och kommit upp med ett helkroppsschema som ser ut som följande:

Bänkpress/lutande bänk (varierar varje gång)
Militarpress
Marklyft
Knäboj
Raka marklyft
Dips
Chins
Stångcurl
Crunches

Tänkte då köra detta 3 gånger i veckan, är det bra att då köra ganska lätt ena dagen; 3*10 för att på nästa pass köra kanske 3*5? Så det blir varanann lätt och varannan lite tyngre.

Verkar det vettigt?

Sunesha
2007-02-16, 21:17
Cal,

Nu är jag inte nån superexpert, men jag iaf fattat man skall helst köra lika mycket bakre axlar som främre axlar. Jag hade tagit iaf en övning till för bakre axlar. Rodd tycker jag är riktigt bra för bakre axlar. Då både har miltärpress, dips och bänk som kommer ge din främre axlar en rejäl omgång.

Kolla:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555