handdator

Visa fullständig version : Behöver man mer sömn ju intensivare man tränar?


Minna
2007-02-15, 19:25
Om man t.ex. skulle jämföra en elitidrottare, som tränar flera timmar per dag, och en person som inte tränar alls. Behöver elitidrottaren mer sömn eller är behovet lika stort hos båda?

nutz
2007-02-15, 19:28
Skulle tro att dom sover längre. Läste i en intervju Therese Alshammar att hon ABSOLUT måste sova 10 timmar per natt för att må bra.

FreCKo
2007-02-15, 20:35
Är det inte katabolt med för lite sömn? För att öka i muskler osv så ska man träna mycket, äta rätt och sova mycket... Jag har aldrig hört att man skulle i genomsnitt behöva sova mer, däremot att det är sjukt viktigt att sova. Grub lär komma och läxa upp mig snart dock :smash:

ligne
2007-02-15, 21:05
måste man verkligen sova?

det borde räcka om man tar det lugnt och vilar. eller?

King Grub
2007-02-15, 21:08
Prestationsförmågan nedregleras definitivt hos idrottsmän som sover för lite:

http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-document&doi=10.1519%2F1533-4295(2002)024%3C0017:STAAP%3E2.0.CO%3B2

Sömnbehovet är dock individuellt, även för idrottare.

jedimind
2007-02-15, 21:12
offtop: tillskott som e bra för sömn; ZMA och GABA

ligne
2007-02-15, 21:13
vilket ämne i ZMA är det som gör att man sover bra?

zink eller magnesium, eller en kombination av dom båda?

Osten80
2007-02-15, 21:14
vilket ämne i ZMA är det som gör att man sover bra?



Det gör man inte.

CroCop
2007-02-15, 21:25
För mig är sömnen tokviktig, just nu sover jag 9-10 timmar per natt, det går inte annars. Under lugnare perioder klarar jag mig på 6-7 timmar.

jedimind
2007-02-15, 21:27
Det gör man inte.


Även fast inte du gör det finns det sånna som gör det.

jedimind
2007-02-15, 21:28
vilket ämne i ZMA är det som gör att man sover bra?

zink eller magnesium, eller en kombination av dom båda?

Zink-magnesium aspartate. kombinationen tillsammans med dom mängderna gör detta.

Eddie Vedder
2007-02-15, 21:34
Zink-magnesium aspartate. kombinationen tillsammans med dom mängderna gör detta.

Förutsätter det att man har sömnproblem lr sover en person med bra sömn ännu mer?

Är det bara såna som jag som vaknar mellan 04:00-04:30 på morronen (ibland tidigare) som skulle tjäna på de lr funkar de för "normala" människor oxå?

jedimind
2007-02-15, 21:54
Förutsätter det att man har sömnproblem lr sover en person med bra sömn ännu mer?

Är det bara såna som jag som vaknar mellan 04:00-04:30 på morronen (ibland tidigare) som skulle tjäna på de lr funkar de för "normala" människor oxå?

Jag har inga sömnproblem men kan vakna mitt i natten utan speciell anledning. Det verkar som om sömnen blir djupare/ostörd och drömmarna är väldigt intensiva, nästan så man kommer ihåg allt man drömt när man vaknar. Om jag lägger mig 23:00 kan jag vakna klockan 6-7 av mig själv och verkligen känna mig utvilad.

I och med detta kan ju det vara en spinn-off fråga om det är kvalitén på sömnen som spelar roll eller själva volymen?

Halldin
2007-02-15, 22:13
Wikipedia säger att vitamin B6 kan ha påverkan på hur ofta man kommer ihåg drömmar och hur levande dessa är.

Så det kan lika gärna vara det.

katzeklo
2007-02-15, 22:33
men ligger man på 8 - 9 timmar ( läste på bb.com eller ebicep) ska de vara lugnt på alla fronter,stämmer ?

jedimind
2007-02-15, 22:34
Ja vitamin B6 (pyridoxine hydrochloride) inkluderas oftast i ZMA tillskott, så det är helt riktigt att det må vara det som gör drömmandet så intensivt.

Anders The Peak
2007-02-15, 22:53
Om man tränar för hårt och tömmer glykogenlagren hårt kommer det att påverka serotoninnivåerna negativt... Man blir trött och lite nere till en början och om man samtidigt dietar ....

jedimind
2007-02-15, 23:23
Om man tränar för hårt och tömmer glykogenlagren hårt kommer det att påverka serotoninnivåerna negativt... Man blir trött och lite nere till en början och om man samtidigt dietar ....


Glykogendepåerna tömmer du var gång du tränar, annars tränar du väldigt slappt. Kanske kommer serotoninnivåerna rubbas vid en formtoppning, men knappast vid ett underskott på 5-600 kcal.

Englund
2007-02-15, 23:25
Glykogendepåerna tömmer du var gång du tränar, annars tränar du väldigt slappt. Kanske kommer serotoninnivåerna rubbas vid en formtoppning, men knappast vid ett underskott på 5-600 kcal.

Ehhm, nej. Säg att du har ca: 400 gram glykogen i musklerna, då krävs en joggingtur på ca: 70% av maxpuls i 5 timmar för att tömma glykogenlagren. Tänk om du samtidigt har glukos cirkulerande i blodet etc.

jedimind
2007-02-15, 23:56
Ehhm, nej. Säg att du har ca: 400 gram glykogen i musklerna, då krävs en joggingtur på ca: 70% av maxpuls i 5 timmar för att tömma glykogenlagren. Tänk om du samtidigt har glukos cirkulerande i blodet etc.


Ursäkta min luddighet, behöver nog jobba på min pedagogik. Jag menade inte att helt depletera glykogendepåerna utan tömma ur som i att vara "slut" efter ett pass.:smash:

Endura
2007-02-16, 08:32
Sen jag började reglera mitt matintag till ett underskott på ca 100-200 kcal per dag kräver min kropp mindre sömn, ofta vaknar jag "av mig själv" efter bara 6-7 timmar. Innan kunde jag lätt tryna 10-12 timmar och tvingades sätta larmklockan även på helger. Men jag är inte trött om dagarna, snarare piggare och jag har börjat få sjukt bra resultat i träningen... nån som varit med om liknande?

Kan fö påpeka att de enda tillskott jag tar är proteinpulver (vassle + carbo fx - för träningen och kassein - ibland på kvällen).

Anders The Peak
2007-02-16, 08:41
Om man tränar för hårt och tömmer glykogenlagren hårt kommer det att påverka serotoninnivåerna negativt... Man blir trött och lite nere till en början och om man samtidigt dietar ....
Så kommer man få problem med att kunna sova...

Lizard
2007-02-16, 09:04
Jag har inga sömnproblem men kan vakna mitt i natten utan speciell anledning. Det verkar som om sömnen blir djupare/ostörd och drömmarna är väldigt intensiva, nästan så man kommer ihåg allt man drömt när man vaknar. Om jag lägger mig 23:00 kan jag vakna klockan 6-7 av mig själv och verkligen känna mig utvilad.

I och med detta kan ju det vara en spinn-off fråga om det är kvalitén på sömnen som spelar roll eller själva volymen?

Rent allmänt så ger ökad mängd sömn inte ökad mängd djupsömn. Snarare tilltar mellanperioderna där REM-sömn är en komponent. Blir sömnen inte djup så vaknar du när du glider ur REM och det är då vi minns våra drömmar.

För den som behöver vila ikapp en för kort natt föreslår jag "Power Nap", kanske då i konstnären och excentrikern Salvador Dalís tappning.
Sitt eller halvligg i soffan. Håll en tesked i handen och ett fat i det andra. När du somnar till så kommer skeden att träffa fatet och ljudet kommer då att väcka dig innan du försvinner helt ned i dimman.

Lizard

Skablistor
2007-02-16, 10:58
Rent allmänt så ger ökad mängd sömn inte ökad mängd djupsömn. Snarare tilltar mellanperioderna där REM-sömn är en komponent. Blir sömnen inte djup så vaknar du när du glider ur REM och det är då vi minns våra drömmar.

För den som behöver vila ikapp en för kort natt föreslår jag "Power Nap", kanske då i konstnären och excentrikern Salvador Dalís tappning.
Sitt eller halvligg i soffan. Håll en tesked i handen och ett fat i det andra. När du somnar till så kommer skeden att träffa fatet och ljudet kommer då att väcka dig innan du försvinner helt ned i dimman.

Lizard

1.Är det verkligen bra?
2.Varför i så fall?

Anders The Peak
2007-02-16, 11:48
1.Är det verkligen bra?
2.Varför i så fall?

http://www3.umu.se/hjarnaret/fold_somn.asp

Skablistor
2007-02-16, 15:26
http://www3.umu.se/hjarnaret/fold_somn.asp

Tackar :thumbup:

Lizard
2007-02-16, 20:09
1.Är det verkligen bra?
2.Varför i så fall?
Av länken du fick ovan så ser du att inte ens de vise riktigt vet.

På fråga 1 svarar vi ja.

På fråga två svarar vi: Eftersom frågan har varit uppe tidigare och jag härjat i ämnet så länkar jag här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52549

Lizard