handdator

Visa fullständig version : Dieter


muffe85
2007-02-15, 13:21
Jag är nyfiken på vilka olika dieter det finns där ute, så jag vore tacksam om ni kunde skriva in dom olika dieterna ni känner till, och förklara vad den innebär och hur den fungerar.
Exempel: Atkins, Gi, osv osv osv osv

Eddie Vedder
2007-02-15, 13:30
Fransmannen Michel Montignac har ju sin version av GI-dieter, mycke protein, långsamma kolhydrater (alltså inget undvikande av kolhydrater) helst bara vegetabiliskt fett, inga sötade drycker, inga mejeriprodukter å inte ens te/kaffe av nån anledning. Lite vin är däremot inga fel hehe, fransman.


http://www.glykemiskt-index.info/montignac-metoden.php

Här finns lite att läsa mer i detalj.

muffe85
2007-02-15, 13:40
tack
mer mer =)

FreCKo
2007-02-15, 13:54
Hade dom inte precis kommit fram till att GI inte var så jäkla bra? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88643

Eddie Vedder
2007-02-15, 13:58
Om ingen mer har nåt att säga tar jag väl en till då:

South Beach-dieten är ju ännu en GI-variant, å precis som alla andra är ju dom där dieterna mer tänkta som livsstilar i slutändan å inte bara gå ner i vikt.

I South Beach-dieten är det först två helt kolhydratfria veckor, allt bröd, frukt, rotfrukter, baljväxter utesluts.
I dom två efterföljande faserna kommer kolhydraterna återigen in gradvis men vit pasta, vitt bröd o.s.v. är alltid uteslutet å maten ska vara så lite sönderdelad som möjligt. Lite kort bara.

Eddie Vedder
2007-02-15, 14:01
Hade dom inte precis kommit fram till att GI inte var så jäkla bra? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88643

GI fyller inte den metabola funktionen som många vill få de att låta som, d.v.s. att sålänge man äter lågglykemiskt så spelar i stort sett kcal ingen roll. Plus att de har visat sej att mat med snabba kolhydrater inte är så "farligt" för friska individer som det framställs. Sen funkar givetvis dom här olika dieterna för en del, men det är ju helt enkelt för att dom hittat ett sätt att ligga i energibalans som fungerar för dom. Inget "magiskt" med GI annars.

Pepz
2007-02-15, 14:23
flygvärdinnedieten

Pepz
2007-02-15, 14:29
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,61517,00.html

Sniggel
2007-02-15, 15:35
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,61517,00.html

Oh herregud vilka ideer folk har till upplägg.

Pepz
2007-02-15, 15:37
Oh herregud vilka ideer folk har till upplägg.

pure madness

Eddie Vedder
2007-02-15, 18:27
Har ingen som helst aning om namnet på den här dieten och jag minns heller inte detaljerna, men den här helt sjuk så jag måste nämna den ändå:

Den gick ut på att man under en tid, om det var 14 dagar lr nåt sånt kanske(?) bara äter ett livsmedel om dagen. Kommer inte ihåg alla specifika livsmedel men jag minns att det var en dag enbart frukt, en dag enbart kött, en dag enbart ost(!!!), en dag enbart ägg, en dag enbart grönsaker, jag tror det var en dag med enbart flytabde föda o.s.v.

Fattar inte hur man kommer på nåt sånt men jag kan däremot tänka mej att den fungerar sålänge man inte frångår det "för dagen tillåtna livsmedlet". Fatta hur man ska må efter typ 10 ägg lr 400 gram ost, så de man kan tänkas palla med att äta under en hel dag, typ frukt och grönsaker ger inte så stora mängder energi å dom energirika livsmedlen lär man ju tappa matlusten av redan vid lunch och på så sätt hålla kaloriintaget nere.

izza
2007-02-15, 18:44
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,61517,00.html

Seriöst eller??

"lunch: 2,8 dl kopp keso, 5 salta kex"
roligt...
eller en annan:
"lunch: 5 små skivor cheddarost, 5 salta kex, 1 litet äpple. "
finns väl bättre saker än ost och kex!!?

haha, roligt sida

nutz
2007-02-15, 19:30
ABCDE-metoden

CoolHandLuke
2007-02-16, 00:31
Carbohydrate Addicts Diet:
http://www.carbohydrateaddicts.com/cadfnd.html

Acid Alkaline Diet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Robert_Young

muffe85
2007-02-16, 07:30
ABCDE-metoden

förklara gärna vad den metoden är och hur den går till.

Börje H
2007-02-16, 07:46
förklara gärna vad den metoden är och hur den går till.

Gjorde en ministudie på detta under studietiden:

Gjorde en studie med den "gamla" ABCDE-dieten då jag läste idrottsmedicin för ett par år sedan. Bulk 12 dagar som följdes av diet 12 dagar. Resultaten vi fick var faktiskt riktigt bra. Samtliga försökspersoner minskade sitt kroppsfett och ökade de kroppsmått vi valde att kolla (förutom magen som istället minskade). Det som var mest häpnadsväckande var de skiftningar i kroppsvikt som skedde under perioden. Vill minnas att en av fp minskade nästan 8 kg i vikt på 12 dagar! Frågan är då om detta kan vara nyttigt? Troligen inte.. Nu var denna studie var dock på inget vis nog bra för att dra några statistiska slutsatser.

Prova på och utvärdera själv. Utan tvekan tror jag att det kan vara bra att variera energiintaget och se hur kroppen reagerar.

Utdrag ur PM:et. Den "riktiga uppsatsen" är på rymmen. Ha överseende med språket eftersom det inte är den officiella uppsatsen....

"Vi har rekryterat en grupp av testpersoner bestående av 4 stycken män i åldern 21-24 år. För att genomföra studien har vi haft en introduktionsträff där vi diskuterat igenom metoden och eventuella frågor fick ventileras. Där delades även en kort sammanfattning av metoden ut och förslag på kostprogram bifogades. Vi planerar i dagsläget att testperioden kommer att sträcka sig över 48 dagar och avslutande mätningar kommer att utföras 21: a december."

"Överätningsfasen
Under en 12-dagarsperiod äter man ca: 1500kcal utöver den energimängd som förbrukas (basal energi + vardagsaktivitet + träning).
Ökningen i muskelmassa/kroppsvikt sker dels genom påfyllnad av glykogenföråden, intramuskulärt fett, aminosyror och andra ämnen som kan öka trycket i muskelcellen. Teoretiskt sett skall även detta ökade celltryck leda till frisättning av anabola hormoner. Efter 12-14 dagar har det visat sig att insulinkänsligheten sjunker kraftigt och detta medför en ökad fettinlagring."

"Dietfasen
Efter överätnigsfasen skiftar man snabbt till dietfasen för att stimulera fettförbränning. Studier har visat att man tappar en större andel fett än muskelprotein de första 12-14 dagarna av en lågenergidiet, detta utnyttjas till fullo under de 12-dagarna som dietperioden pågår.
Energimängden ligger 1000kcal mindre än man gör av med. Under denna period är det lämpligt att genomföra förbränningsträning 5-6ggr, 60 minuter/gång. Förslagsvis sker förbränningsträningen på morgonen innan frukost då förutsättningarna för fettförbränning är optimala."

Några mätvärden:
Innan- mitten- slut
Mv: 86.5- 90- 83
Fett%: 21- 21.5- 18
vad: 38- 39.5- 38.5
lår: 51- 53- 51
midja: 92- 94- 89
bröst: 102- 108- 105
arm: 32.5- 36- 35


Som sagt vi hade ganska "trubbiga" mätsätt och några statistiskt säkerställda förändringar kan man nog inte påvisa. Vad gäller kosten så standardiserades den så gott det gick genom att vi gjorde kostmallar att följa. Jag har dock mina aningar att fp svälte sig lite väl mycket då en av dem lyckades gå ner 9 kg på de sista 12 dagarna... samma person ökade dock sitt bicepsmått med 2.5 cm under 48-dagars perioden, samtidigt som vikten sjönk med 4 kg. Tänkvärt!

Inte så mycket att hänga i julgranen rent reliabilitetsmässigt, men kul var det att se pöjkarna svälta och svulla :D

tristan
2007-02-16, 10:02
sedan så antar jag att dessa personer var nybörjare också med tanke på kroppsmåtten? Hur gick det med styrkan?

Börje H
2007-02-16, 10:16
sedan så antar jag att dessa personer var nybörjare också med tanke på kroppsmåtten? Hur gick det med styrkan?

Vi testade inte styrkan men rent subjektivt så upplevde samtliga testpersoner att styrkan ökat. Detta syntes tydligt också när vi förhörde oss om deras träningsvikter. Men som du säger så var de tämligen färska inom styrketräning så själva mentala biten och kontinuiteten som omgav själva träningsperioden hjälpte till väldigt mycket. Som sagt så är det inte möjligt, inte ens försvarbart, att dra några större slutsatser av denna amatörstudie.

Olof
2007-02-16, 11:42
Warrior diet

Mannen bakom dieten är Ori Hofmekler, förredetta redaktörer för Pent House.


Ät lite nötter och frukt under dagen och drick mycket kaffe (gärna expresso). På kvällen äter du senadan en väldigt stor måltid som inte innehåller för mycket fibrer. Man bör cykla kompositionen på måltiden så att man ena dagen äter en fettrik och den andra en kolhydratrik osv.

Tanken är att du ska cykla perioder av "overeating and overeating". Dieten går inte ut på att man ska räkna kalorier (även om det ingår ett antal recept i dieten som är kaloriberäknade).

Fördelarna med dieten påstås vara att:
* man inte ska råka ut för blodsocker fall lika lätt
*spara på tänderna
*ökar insluinkänsligheten
*avgiftar kroppen

Tränar man lägger man det stora målet efter träningen, samt ligger till ett mindre kolhydratrikt mål före träningen bestående av tillexempel yoghurt.

Med deiten följer också rekomendationer om styrke- och intervallträning. Ori Hofmekler är förespråkare av tung tärning med låga reps.


Dieten bygger också på att man är noga med att inte kombinera mat hursomhelst, tillexempel får man inte blanda nötter och spannmål i samma måltid.

http://warriordiet.com/

Slimfit
2007-02-16, 14:53
Atonbladet
Det finns dessvärre inga mirakelkurer – men det finns tvivelaktiga dieter som ger ett snabbt, men kanske inte så bestående resultat.

Ironisk att AB skriver ovanstående i som artikel för att i nästa andetag presentera elva superdieter (tm) som är lika usla som de som de sågade i ingressen *rolleyes*

- Endast i kvällsposten...

CoolHandLuke
2007-02-17, 02:30
Intressant. Två cykliska dieter till. Något som förvånade mig mycket var att när jag hittade några av dom på nätet för många år sedan så visste jag redan innan att det var så jag föredrog att äta. Vete fan om jag inte legat på 12-dagars intervall ibland på ren automatik. Vissa perioder är bara bättre för att svulla o andra så har man mindre aptit och mer fokus på annat.

Här är en till. Cyclic Ketogenic Diet:
http://www.musclenet.com/getbulky/Info/WeightLoss/KetogenicDieting.htm
Här roterar man att äta kolhydrater eller inga kolhydrater alls för att på så sätt få fram ketos i korta perioder som sedan följs av kolhydratladdning inför tunga träningspass.

Cykliska dieter är så brutalt effektiva att man kan nog tro att de är mirakeldieter. Dock brukar de mest marknadsföras som nåt fysiologiskt mirkalen när det snarast är ett psykologiskt mirakel. Av någon anledning funkar det mycket bättre för vissa att variera intaget mycket. Anledningen till att de 'inte' funkar är troligtivs den sociala komplikationen i såpass udda ätbeteende.