handdator

Visa fullständig version : Bära ryggsäck - ont i axlar


Minna
2007-02-14, 19:27
Ska snart ut på en lång vandring/cykling och kommer bära en rätt tung backpack (förhållande till mig) på ca 15 kg, väldigt många timmar under dagen. Problemet är att jag alltid brukar få värk och träningsvärk i mina "traps" (tror de kallas så? Musklerna vid sidan om nacken) när jag bär tunga ryggsäckar.

Finns det något jag kan göra för att avlasta dessa muskler på något sätt? Ändra hållning kanske?

Har samma problem när jag gör axelövningar, exv hantelpress. Får aldrig träningsverk i deltamusklerna, däremot verkar trapsen ta all stryk!

Någon som har tips? Skulle verkligen uppskattas.

Lexidos
2007-02-14, 19:32
Var ute på en lång backpacking resa o hade i början samma problem.
Var dock envis o fortsatte konka på eländet, tillslut gick det över.

z_bumbi
2007-02-14, 19:35
Se till att ryggsäcken inte trycker på fel ställe, väldigt många ryggsäckar är för smala i den regionen så prova noga.

Vänj dig vid ryggsäck innan.

Se till att hålla trapsen mjuka genom att dels träna dem innan och även lättare träningen under tiden ansträngnnigen håller på.

Timmi
2007-02-14, 19:37
Se till att använda ryggans midjebälte först och främst, sen gäller det att slappna av i axlar när man går/cyklar med rygga också.

Övningar som kan hjälpa vet jag inte men att gå med rygga är mycket vana.

Minna
2007-02-14, 19:38
Var ute på en lång backpacking resa o hade i början samma problem.
Var dock envis o fortsatte konka på eländet, tillslut gick det över.

Det är skönt att höra att värken försvinner iaf, men en annan sak som stör mig är att eftersom jag inte kommer styrketräna (tungt) andra muskler under vandringen så kommer trapsen bli större än exv deltorna och det kommer se konstigt ut. Jag vill inte få "tjurnacke", tycker det är hemskt fult på tjejer *rolleyes*.

Märkte du av någon storleksskillnad på dina traps?

Någon annan som har tips på hur man kan avlasta trapsen?

Minna
2007-02-14, 19:43
Tackar för svaren!

Har faktiskt märkt att midjebältet hjälper en hel del. Tänkte på hållningen - man kanske ska dra bak axlarna för att bli mer avslappnad i trapsen och avlasta dem? Eller dra fram dem? Hur ska man egentligen göra vid hantelpress?

Timmi
2007-02-14, 19:56
Tackar för svaren!

Har faktiskt märkt att midjebältet hjälper en hel del. Tänkte på hållningen - man kanske ska dra bak axlarna för att bli mer avslappnad i trapsen och avlasta dem? Eller dra fram dem? Hur ska man egentligen göra vid hantelpress?

Lite det som är hela poängen med det :D Jag försöker att slappna av i axlar och traps när ryggan sitter på, låta dem falla mot marken så att säga och inte hålla upp dem. Svårt att förklara på ett vettigt sätt märker jag ;)