handdator

Visa fullständig version : Latsdrag eller chins?


Agro
2007-02-14, 18:43
Vilken övning är egentligen att föredra?
Jag vet att jag inte klarar av att köra 4*10 på Chins men kör på tills jag inte orkar mer..

Caboose
2007-02-14, 18:45
Chins med vikt föredrar jag, men latsdrag bakom nacken är också jävligt bra.

Emil_Larsson
2007-02-14, 18:49
Latdrag är enligt mig, lättare att utföra korrekt eftersom benen är låsta och det är dom inte i chins.

Jag skulle föredra latsdrag då man, som sagt enligt mig, får mer kontroll på det så man drar/lyfter med den muskeln man tränar istället för hela kroppen.

katzeklo
2007-02-14, 18:54
chins, känns inte lika stelt som latsdrag tycker jag =P

Calle Siren
2007-02-14, 18:57
Om du är klen: Latsdrag
När du blivit någorlunda stark: Chins

blekfet2
2007-02-14, 19:00
båda och, jag varierar.

Arnoldski
2007-02-14, 19:35
Om du är klen: Latsdrag
När du blivit någorlunda stark: Chins

Tjaaa.... men om man inte har viktbälte eller dylikt och vill köra färre reps är ju latsdrag att föredra då man kan överskrida kroppsvikten.

Körde ett 6-reps set på kropp +8 kg här om dagen vilket jag var väldigt nöjd med.

Thorwaldsson
2007-02-14, 20:15
Tjaaa.... men om man inte har viktbälte eller dylikt och vill köra färre reps är ju latsdrag att föredra då man kan överskrida kroppsvikten.

Körde ett 6-reps set på kropp +8 kg här om dagen vilket jag var väldigt nöjd med.

Tycker precis tvärtom. Om man ska köra med tyngre belastning än kv är det rimligare att man använder sig av chins. Oftast brukar viktmagasinen i latshissarna stanna vid 100 kg, vilket inte räcker långt.

Lizard
2007-02-14, 20:28
Vilken övning är egentligen att föredra?
Jag vet att jag inte klarar av att köra 4*10 på Chins men kör på tills jag inte orkar mer..
Om du inte orkar mer än två - tre chins kan ju latsdrag vara att föredra. Olyckligtvis får du föhållandevis liten träningseffekt till just chins av latsdrag eftersom de bara ser snarlika ut. Det är alltså inte ovanligt att människor som drar anseenliga vikter i maskinen inte förmår omsätta samma arbete i chins och här följer förklaringen:

I chins är endast en del av kroppen aktiverad varför allt från midjan och nedåt fungerar som ballast. I latsdrag kan du skapa acceleration och momentum i maskinen genom att, helt riktigt, dra ryggen bakåt så viktmagasinet får fart. (Bakom nacken blir det genom att använda magen). Genom det sistnämnda får du alltså kraft att orka igenom rörelsen. I fallet chins har du mycket liten sådan effekt och du arbetar enbart med den acceleration som du kan tvinga fram med de aktiverade musklerna.

I chins tvingas kroppen röra sig i en bana runt stången (med stor andel dödvikt alltså). I latsdrag tvingar du, med mycket ringa ansträgning eftersom vikten sitter flera meter bort i en kabel, stången att röra sig i förhållande till kroppen.

Den som har tunga (läs: stora) ben har betydande ansträngningar i chins och det motsatta gäller vanligtvis för den som är byggd som en flamingo.
Kuriosa är att bara ett par kilos differens på den egna kroppsvikten känns som tiotals kilo i chins. Den som gått upp två kilo tycker rörelsen har blivit märkvärdig tung och svår medan den som gått ned lika mycket formligen flyger upp i taket.

Lizard

katzeklo
2007-02-14, 20:29
Tycker precis tvärtom. Om man ska köra med tyngre belastning än kv är det rimligare att man använder sig av chins. Oftast brukar viktmagasinen i latshissarna stanna vid 100 kg, vilket inte räcker långt.

haha, vi har 2 stycken, ena på 75 o den drog man innan man ens började träna, men den andra är på 200 så det BÖR räcka rätt så länge :D

regus
2007-02-14, 20:35
fast 200kg i latsdrag är oftast inte 200 kg ner mot bröstet.

OnT: Chins slåt latsdrag med hästlängder.

Arne Persson
2007-02-14, 20:42
HAr börjat med chins bakom nacken igen! Slår allt när det gäller kontakt!

Lizard
2007-02-14, 20:47
HAr börjat med chins bakom nacken igen! Slår allt när det gäller kontakt!

...minskat i benvolym....?... :)

Triathlon
2007-02-14, 20:58
Om du är klen: Latsdrag
När du blivit någorlunda stark: Chins


Jag håller helt med om att chins tar bättre än latsdrag!

Något jag alltid undrat är varför jag kan lyfta en mycket större vikt i chins än i latsdrag? Jag gör lätt 10-12 reps på min egen kroppsvikt (76-77 kg) i 3-4 set
men jag pallar inte mer än MAX 65 kg i latsdrag om jag ska göra 10-12 reps i 3-4 set :confused:

katzeklo
2007-02-14, 21:00
Jag håller helt med om att chins tar bättre än latsdrag!

Något jag alltid undrat är varför jag kan lyfta en mycket större vikt i chins än i latsdrag? Jag gör lätt 10-12 reps på min egen kroppsvikt (76-77 kg) i 3-4 set
men jag pallar inte mer än MAX 65 kg i latsdrag om jag ska göra 10-12 reps i 3-4 set :confused:

samma fattning ?

Triathlon
2007-02-14, 21:07
Yes, möjligen LITE bredare i chins.

katzeklo
2007-02-14, 21:10
weird..
fast iofs kan det variera ordentligt hur lätt en latsdrag är, 65 på en kan vara tungt som 75 på en annan

major Pectoralis
2007-02-14, 21:21
Vilken övning är egentligen att föredra?
Jag vet att jag inte klarar av att köra 4*10 på Chins men kör på tills jag inte orkar mer..

Den som ger bäst resultat för dig. Prova och utvärdera, bästa sättet att lära sig.

Strandbyggarn
2007-02-14, 21:34
Varför välja ? båda är bra övning , ser ingen anledning till att inte köra båda .

Lallle
2007-02-14, 21:40
Chins alla gånger.

mentzer
2007-02-14, 22:20
Eftersom alla maskiner med viktmagasin, även dragmaskiner, pga friktionen ger en lättare negativ del av rörelsen anser jag chins vara bättre.

Arne Persson
2007-02-14, 23:59
...minskat i benvolym....?... :)

Que?

Hårig-rygg
2007-02-15, 00:11
Varför bakom nacken, det är ju fan mycket lättare bakom nacken.

Englund
2007-02-15, 07:11
Varför bakom nacken, det är ju fan mycket lättare bakom nacken.

Eeeeh? Och? Höj motståndet (vikten).

ps. Marklyft är ju lättare än bicepscurl.

Krampus
2007-02-15, 07:58
I´ll say byggarchins.
Latsdrag ser jag mer nästan som en pumpövning, den kräver rätt teknik och man ska verkligen kopplar ur armarna. Latsdrag bakom ägnar jag mig aldrig åt.
Alla stående roddvarianter och marklyft är oslagbara.

Lexidos
2007-02-15, 08:08
Jag brukar börja med chins, lyckas jag inte göra så många som mitt ego siktat på så sätter jag mig o kör lite latsdrag. :)

Arne Persson
2007-02-15, 08:50
Varför bakom nacken, det är ju fan mycket lättare bakom nacken.


Skämtar du?

Xealswe
2007-02-15, 09:05
Har liknande problem som Triathlon. Fast i mitt fall kan jag göra max 6-8 reps i chins på min 85kg kroppsvikt

Men bara 6-8reps med alla 15 plattor i latsdragmaskinen ( 75kg kanske?)

Eftersom det teoretiskt som lizard säger _är_ svårare med chins förstår jag ej hur det hänger ihop

Kan även vara som han säger med bentunga personer att de har mycket vikt nedanför sin övre rygg att dra upp som ballast :/

Lexidos
2007-02-15, 09:31
Har för mig att jag läste någon stans att latsdrag bakom huvudet kunde vara skadligt, vet ej om det ligger nåt idet. Man kanske sliter mer på nån muskel eller nåt? Ialla fall så brukar jag köra till bröstet det ena passet o smalt latsdrag det andra. Funkar rätt bra för min del =)

Måste oxå flika in att även jag upplever latdrag bakom huvudet som lite lättare än till bröst, ännu en anledning till att jag inte kör den. Man kan ju inte gå omkring o göra det lätt för sig ;P

Arne Persson
2007-02-15, 09:43
Har för mig att jag läste någon stans att latsdrag bakom huvudet kunde vara skadligt, vet ej om det ligger nåt idet. Man kanske sliter mer på nån muskel eller nåt? Ialla fall så brukar jag köra till bröstet det ena passet o smalt latsdrag det andra. Funkar rätt bra för min del =)

Måste oxå flika in att även jag upplever latdrag bakom huvudet som lite lättare än till bröst, ännu en anledning till att jag inte kör den. Man kan ju inte gå omkring o göra det lätt för sig ;P

Då vill jag gärna se er hur ni utför chins bakom nacken.

DavidN
2007-02-15, 09:50
chins/pull-ups any time.

Varför trixa med en maskin när du kan jobba med kroppsvikt och extravikter? Inte många ställen som har tillräckliga viktmagasin som jag besökt för den delen heller

Lexidos
2007-02-15, 09:50
Då vill jag gärna se er hur ni utför chins bakom nacken.

Ja nåt lustigt måste det vara ;)

DavidN
2007-02-15, 09:53
Tjaaa.... men om man inte har viktbälte eller dylikt och vill köra färre reps är ju latsdrag att föredra då man kan överskrida kroppsvikten.

Körde ett 6-reps set på kropp +8 kg här om dagen vilket jag var väldigt nöjd med.

knip ihop vikten mellan benen? medtag ett tjockt rep?
Själv kniper jag ihop uppemot 2X20kg mellan benen innan det blir för jobbigt att hålla :B

bertbert
2007-02-15, 10:39
Som någon sade - varför välja?

Ena ryggdagen kör jag

Chins bakom nacke
Skivstångsrodd

Nästa ryggdag blir det

Latsdrag med V-handtag
Sittande rodd


Kommer nog snart att slänga in lite T-bar också.

/BB

Calle Siren
2007-02-15, 13:00
Det jag menar är att om man är riktgt klen och inte kan köra minst 6 strickta chins, så finns det ingen mening att köra övningen. Bättre är att koncentrera sig på latsdrag tills styrkan sitter och övningen blir produktiv.

Karl_alfred
2007-02-15, 13:15
Det jag menar är att om man är riktgt klen och inte kan köra minst 6 strickta chins, så finns det ingen mening att köra övningen. Bättre är att koncentrera sig på latsdrag tills styrkan sitter och övningen blir produktiv.

För det är inte som med allt annat om man gör 4 reps ett pass kasnke man gör 5-6 nästa osv? *screwy*

machine gun
2007-02-15, 15:02
Det jag menar är att om man är riktgt klen och inte kan köra minst 6 strickta chins, så finns det ingen mening att köra övningen. Bättre är att koncentrera sig på latsdrag tills styrkan sitter och övningen blir produktiv.

Det blir ju svårt att komma upp i högre repsantal om man inte övar...

major Pectoralis
2007-02-15, 16:10
Håller med mr. Siren. Oavsett hur bra chins må vara i den romantiska träningsteorin och oavsett dess machostämpel har den många gånger visat sig vara fullständigt oduglig som nybörjarövning ( för de som är nybörjare i den mening att de inte orkar). Den fungerar helt enkelt inte som uppbyggande övning för dem och de blir inte bättre på den förrän de tränat latsdrag en tid. De flesta som kör chins förstör även övningen fullständigt med undermålig teknik. på sin höjd blir det träning av underarmar, armböjare och möjligen någon del av benen om de får hjälp av någon som håller dessa.

Överhuvudtaget är det trams att prata om "bästa övningar". För vem då? Det kan variera. Övningar och träning som ger önskade resultat är bra/bäst. Om man sedan kör benspark eller knäböj, hantelrodd eller maskinrodd är av underordnat intresse, enligt mig.

Även om man är bra på chins kan det absolut vara givande för chinsresultatet att periodvis köra latsdrag istället. Att köra båda två samtidigt känns dock som kaka på kaka.

För övrigt: chins är en av mina personliga favoritövningar som jag långt hellre kör än latsdrag. Detta mest på grund av den romantiska träningsteorin och machostämpeln.

Deceiver85
2007-02-15, 16:58
Går att fuska precis lika mycket i båda övningar, men jag föredrar chins.

Arne Persson
2007-02-15, 17:29
Har för mig att jag läste någon stans att latsdrag bakom huvudet kunde vara skadligt, vet ej om det ligger nåt idet. Man kanske sliter mer på nån muskel eller nåt? Ialla fall så brukar jag köra till bröstet det ena passet o smalt latsdrag det andra. Funkar rätt bra för min del =)

Måste oxå flika in att även jag upplever latdrag bakom huvudet som lite lättare än till bröst, ännu en anledning till att jag inte kör den. Man kan ju inte gå omkring o göra det lätt för sig ;P

Förresten så är det kvalificerad smörja att det är farligt med latsdrag eller chins bakom nacken. Detta kan inte nog påtalas!

Nevermore
2007-02-15, 18:52
Föredrar latsdrag men kör chins med extravikt ibland, känns som det kvittar vilket man väljer

Lexidos
2007-02-15, 20:40
Förresten så är det kvalificerad smörja att det är farligt med latsdrag eller chins bakom nacken. Detta kan inte nog påtalas!

ok, good to know :)

jedimind
2007-02-15, 21:21
Ladugårdsdörrs-ryggs-byggarens from the cradle to the grave

1. Latsdrag
2. Chins
3.Chins med vikt
4. tillbaks till latsdrag
5. latsdrag supersettas med chins.

jedimind
2007-02-15, 21:25
6.latsdrag supersetas med chins-med vikt

katzeklo
2007-02-15, 21:39
många njabs lär vrida/spänna sig konstigt skulle jag tro så det låser sig eller liknande.. men som med alla övningar så kan man skada sig med felaktigt utförande, aiight ?

Calle Siren
2007-02-16, 09:54
Det blir ju svårt att komma upp i högre repsantal om man inte övar...

Den tesen håller inte. Varför inte börja med 300 kg i marklyft. Man blir ju inte bättre om man inte övar... *screwy* Sannolikt så tar det längre tid att öka i chinsen jämfört om du bygger upp en ok stryka i latsdraget innan.

Calle Siren
2007-02-16, 09:56
För det är inte som med allt annat om man gör 4 reps ett pass kasnke man gör 5-6 nästa osv? *screwy*

Är du SÅ svag så du endast kan göra 4 st så är sannolikheten ganska stor att du använder armarna i stor utsträckning *gah!*

Yankeee
2007-02-16, 09:57
Den tesen håller inte. Varför inte börja med 300 kg i marklyft. Man blir ju inte bättre om man inte övar... *screwy* Sannolikt så tar det längre tid att öka i chinsen jämfört om du bygger upp en ok stryka i latsdraget innan.

Man blir bra på det man tränar. Latsdrag och chins är som redan konstaterat två olika övningar.

Yankeee
2007-02-16, 09:58
Är du SÅ svag så du endast kan göra 4 st så är sannolikheten ganska stor att du använder armarna i stor utsträckning *gah!*

Du menar alltså att du kan avgöra om folk är starka eller inte enbart genom att kolla på hur många chins de gör?

Calle Siren
2007-02-16, 10:01
Du menar alltså att du kan avgöra om folk är starka eller inte enbart genom att kolla på hur många chins de gör?

Nej, i avseende på övning, givetvis. Klarar man inte fyra reps chins, så är man antingen svag i övningen eller besitter en bisarr fetma. Vidare måste jag fråga: Du anser alltså att man inte blir starkare i chins, om man tränar latsdrag? Väldigt underligt då i princip samtliga muskler aktiveras på ett likvärdigt sätt.

Yankeee
2007-02-16, 10:05
Nej, i avseende på övning, givetvis. Klarar man inte fyra reps chins, så är man antingen svag i övningen eller besitter en bisarr fetma. Vidare måste jag fråga: Du anser alltså att man inte blir starkare i chins, om man tränar latsdrag? Väldigt underligt då i princip samtliga muskler aktiveras på ett likvärdigt sätt.

Man är inte speciellt duktig på chins om man inte klarar fyra st, men du skrev att man var "svag". Helt olika saker.

Har jag skrivit att latsdrag inte kan hjälpa en att bli bättre på chins?

Jay-Z
2007-02-16, 10:07
Jaha, då är den här tråden 20 sidor lång om en kvart.

"Du tolkar mig fel"
"Ja, men du använde ordet i den bemärkelsen"
"Men enligt wikipedia har ordet keltiskt ursprung"
"Vaddå kelt, är du rasist???!!!?"

Stab
2007-02-16, 10:11
Jaha, då är den här tråden 20 sidor lång om en kvart.

"Du tolkar mig fel"
"Ja, men du använde ordet i den bemärkelsen"
"Men enligt wikipedia har ordet keltiskt ursprung"
"Vaddå kelt, är du rasist???!!!?"

hahah! (några har för mycket fritid)

Yankeee
2007-02-16, 10:13
Jaha, då är den här tråden 20 sidor lång om en kvart.

"Du tolkar mig fel"
"Ja, men du använde ordet i den bemärkelsen"
"Men enligt wikipedia har ordet keltiskt ursprung"
"Vaddå kelt, är du rasist???!!!?"

På vilket sätt gör du saken bättre med ditt inlägg?

Englund
2007-02-16, 10:14
På vilket sätt gör du saken bättre med ditt inlägg?

På vilket sätt gjorde du saken bättre med ditt inlägg?

Calle Siren
2007-02-16, 10:15
Man är inte speciellt duktig på chins om man inte klarar fyra st, men du skrev att man var "svag". Helt olika saker.

Har jag skrivit att latsdrag inte kan hjälpa en att bli bättre på chins?
Kom igen, skärp dig. Antagligen så har du egentligen full förståelse för vad jag syftar på och det samma gäller mig angående dina åsikter.
Du skrev att det var två olika övningar.
Chins är mycket teknik, men viss styrka krävs trots allt. Over and out.

Yankeee
2007-02-16, 10:16
På vilket sätt gjorde du saken bättre med ditt inlägg?

Skillnaden är iof att jag inte har gnällt över något och sedan bidragit till detsamma.

Yankeee
2007-02-16, 10:19
Kom igen, skärp dig. Antagligen så har du egentligen full förståelse för vad jag syftar på och det samma gäller mig angående dina åsikter.
Du skrev att det var två olika övningar.
Chins är mycket teknik, men viss styrka krävs trots allt. Over and out.

Det är två olika övningar, det är ingen som tror något annat.

Poängen är fortfarande "det man tränar blir man bra på". Kan du göra chins är det chins du ska träna för att bli bättre på chins.

Jay-Z
2007-02-16, 10:19
Skillnaden är iof att jag inte har gnällt över något och sedan bidragit till detsamma.

Nu läser du det jag har skrivit på fel sätt.

Calle Siren
2007-02-16, 10:21
Det är två olika övningar, det är ingen som tror något annat.

Poängen är fortfarande "det man tränar blir man bra på". Kan du göra chins är det chins du ska träna för att bli bättre på chins.

Ja, självklart måste man köra chins för att bli bra på det. Men det jag försöker säga är att det är bra om man har tillräkligt med styrka innan, för att göra övningen produktiv ;)

Yankeee
2007-02-16, 10:29
Ja, självklart måste man köra chins för att bli bra på det. Men det jag försöker säga är att det är bra om man har tillräkligt med styrka innan, för att göra övningen produktiv ;)

Har man inte tillräcklig styrka så kan man ju inte utföra övningen öht, där håller jag helt klart med dig och för att få den styrkan så är väl latsdrag den mest optimala övningen. Men nu utgick vi ju ifrån att man kunde köra chins. Då ser jag inte poängen med att skippa chins i förmån för latsdrag för att bli bättre på chins.

Calle Siren
2007-02-16, 10:33
Har man inte tillräcklig styrka så kan man ju inte utföra övningen öht, där håller jag helt klart med dig och för att få den styrkan så är väl latsdrag den mest optimala övningen. Men nu utgick vi ju ifrån att man kunde köra chins. Då ser jag inte poängen med att skippa chins i förmån för latsdrag för att bli bättre på chins.

Okej. Jag tror vi har missförstått varandra lite (Som alltid på internet). Jag menade om man ä r riktigt svag, så finns ingen mening med chins *popcorn*
Har man däremot styrka så ska man köra chins...

ha det gött, mvh Calle

Eddie Vedder
2007-02-16, 12:02
Jag är för klen för chins, har svaga armar men mer utvecklad benmuskulatur så jag får skylla på de hehe.

Latsdrag kör jag på dom flesta ryggpassen men dock ser jag de inte som nån ersättning för chins. Jag ser latsdrag som en isolationsövnig för just latsen medans chins för mej e en "total" ryggövning på ett annat sätt.

Om jag skulle vilja ersätta chins me nåt så har vi en sån där chinsställning på mitt gym där man kan ställa in vikter som hjälper en "på traven", vet inte om den heter nåt annat men ni vet säkert va jag menar.

Liten Men Fet
2007-02-16, 12:30
Jag är för klen för chins, har svaga armar men mer utvecklad benmuskulatur så jag får skylla på de hehe.

Latsdrag kör jag på dom flesta ryggpassen men dock ser jag de inte som nån ersättning för chins. Jag ser latsdrag som en isolationsövnig för just latsen medans chins för mej e en "total" ryggövning på ett annat sätt.

Om jag skulle vilja ersätta chins me nåt så har vi en sån där chinsställning på mitt gym där man kan ställa in vikter som hjälper en "på traven", vet inte om den heter nåt annat men ni vet säkert va jag menar.

Latsdrag är ingen isolationsövning och rätt utförd är den jättebra. Går att aktivera mera muskler i latsdrag än i chins i och med att benen sitter fast och man kan ro lite med ryggen.
Jag har kört mycket latsdrag både brett framför och med smalt grepp, jag tycker det är en kanonövning när man lastar mycket vikt och fuskar lite kontrollerat. Lutar sig lite bakåt men ser till att ha full rörelsebana och släppa upp så långt det går.
Men den ersätter vär inte chins, jag har inte blivit bra på chins för att jag kört latsdrag naturligtvis.

jedimind
2007-02-17, 04:05
Får ofta mer pump i biceps av chins än av peaken av mitt bicepspass. Chins bästa bicepsövningen?

z_bumbi
2007-02-17, 10:27
Det jag menar är att om man är riktgt klen och inte kan köra minst 6 strickta chins, så finns det ingen mening att köra övningen. Bättre är att koncentrera sig på latsdrag tills styrkan sitter och övningen blir produktiv.

Ja, självklart måste man köra chins för att bli bra på det. Men det jag försöker säga är att det är bra om man har tillräkligt med styrka innan, för att göra övningen produktiv ;)

Klarar man inte 6 chins utan "bara" 3-4 stycken och lägger upp en stege med 1-2 reps i varje set så kommer man att öka betydligt fortare i chins än om man kör latsdrag för att bli "stark".

Brooklyn
2007-02-17, 10:59
båda och, jag varierar.

+1 :thumbup:

psirus
2007-02-17, 11:15
Chins! Latsdrag blir för strikt och stel på nått sätt.

Karl_alfred
2007-02-17, 14:00
Är du SÅ svag så du endast kan göra 4 st så är sannolikheten ganska stor att du använder armarna i stor utsträckning *gah!*

Det kvarstår ju dock att jag kanske gör 5-6 reps nästa pass och om säg en månad klarar 10 om jag inte ökar radikalt i min kroppsvikt. Vad är probemet?

Dnepr
2007-02-17, 16:05
Övning ger färdighet. Tro pelle det att man ska köra chins om man vill bli bättre på det. Gör man noll så kanske man ska tänka om - men gör man fyra så är det allt annat än smart att köra latsdrag tills man kan köra 6 chins. Av dessa övningar väljer jag chins - den känns bättre för ryggen som helhet.