handdator

Visa fullständig version : Lite uppläggsändring...


Officer
2003-03-02, 16:55
Nu är det så att jag kommit fram till att ha mitt träningsupplägg på detta vis ett tag (har hamnat i en liten svacka, behöver omväxling!)

Så här ser det ut nu, det nya upplägget alltså:

Måndag: Rygg <> Baksida lår
Tisdag: Bröst <> Axlar
Onsdag: --VILA--
Torsdag: Framsida lår <> Vader
Fredag : Biceps <> Triceps <> Mage
Lördag : --VILA
Söndag: --VILA--

Men grejen är som ni ser att på Måndag kör jag rygg och dagen efter är det axlar. När bör jag slänga in baksida axlar och när bör jag pressa in trapeziusträningen?

Tacksam för alla tips :hbang:

Kungen
2003-03-02, 20:47
baksida axlar = axlar, ska väll ingå i axel-dagen.
Och hur många bra övningar finns det för baksida axlar, brukar ju räcka med en övning, och sen hoppa över till /avsluta med 2 övningar för trapz, shrugs med hantlar och stång, ev nackrullning.

Så, baksida axlar+trapz = samma dag som axlar.

Thats what i would do.

Men jag skulle aldrig köra axlar på samma dag som bröst.

Vad det nu kan ha för betydelse för dig.

Officer
2003-03-02, 23:45
Kungen: om det ändå vore så enkelt.. Trapz får ju stryk i ryggdan, och därför vill jag inte köra dom direkt dagen efter igen.. Och om jag kör trapz på ryggdan, då har jag värk i trapzen dagen efter då det är dags för axlar, och då blir det inge kul o köra hantellyft me väldans värk i trapz.

Sen till bröst/axelgrejen. Jag kör bröst/axlar för att framsida axlar involveras en himla massa i bröstträningen, så lika bra att kombinera dom.

Officer
2003-03-03, 00:02
Aja, ska nog ta o behålla mitt gamla schema där jag tränar även på helgen.. det är hardcore trots allt! :hbang:

Skit i denna tråd, skriv inte :kinky:

Valrossen
2003-03-03, 00:02
Vad det gäller trapezius så tycker jag inte dom bröver någon separat träning över huvudtaget. Dom får så det räcker i axlar/rygg- träningen. Detta har jag själv bittert fått erfara. Ett par maffiga trapz får axlarna och hela V-formen att se sämre ut.

Skulle jag va du och träna 4 dagar i veckan skulle det se ut såhär:

Dag1: Rygg, Biceps, underarmar
Dag2: Vila
Dag3: Bröst, Triceps, mage
Dag4: Vila
Dag5:Axlar
Dag6:Ben, Vader
Dag7:Vila

nåt att fundera på kanske?

mvh
jimmy:smokin:

Helen@
2003-03-03, 00:03
Förslagsvis; baksida axlar ihop med ryggen och trapzen ihop med armar?!

....och förresten, är det fler än jag som "lyckas" få träningsvärk i trapzen av vissa bicepsövningar?? t ex skivstångscurlen?....ha ha....man kan ju undra hur jag "lyckas" med det och inte nog med det, får även träningsvärk i magen utav tricepsträning; push down's :eek:

:smokin:

Officer
2003-03-03, 00:14
Originally posted by Helen@
Förslagsvis; baksida axlar ihop med ryggen och trapzen ihop med armar?!

:smokin:

Helena: det låter inte helt fel. Men jag kör mage på armdagen, orkar knappast med trapzträning efter dessa 3 muskelgrupper (biceps/triceps/mage).
Nåt tips för det?

Helen@
2003-03-03, 00:17
Ja....lägg magen på framlår- och vad-träningsdagen istället......det brukar vara perfekt att superseta mellan mage och vader (om man inte vill vara så länge på gymet)

Fartman
2003-03-03, 01:44
Originally posted by Helen@
Förslagsvis; baksida axlar ihop med ryggen och trapzen ihop med armar?!

....och förresten, är det fler än jag som "lyckas" få träningsvärk i trapzen av vissa bicepsövningar?? t ex skivstångscurlen?....ha ha....man kan ju undra hur jag "lyckas" med det och inte nog med det, får även träningsvärk i magen utav tricepsträning; push down's :eek:

:smokin:

jag får lite värk i magen efter pushdowns.. därför har jag tänkt att lägga in magträning efter triceps :thumbup:
känner även enheldel i trapsen under bicepscurlar men träningvärk får jag ej

Cardo
2003-03-03, 12:19
Bröst+axlar=skit blandning

Officer
2003-03-03, 12:26
Originally posted by Cardo
Bröst+axlar=skit blandning

Istället för såna små skitinlägg bör du förklara konstruktivt varför du kritiserar blandningen på det viset.
Det funkar kanske inte på alla men det funkar på mig.

z_bumbi
2003-03-03, 12:53
Varför splitta lår på två dagar ?

Förslag till upplägg:
Dag 1 Bröst, triceps

Dag 2 Lår, vader

Dag 3 Axlar, biceps

Dag 4 Rygg, mage, grepp.

eller

Dag 1 Bröst, axlar

Dag 2 Lår, vader

Dag 3 Triceps, biceps, mage

Dag 4 Rygg, grepp.

eller

Dag 1 Bröst, biceps

Dag 2 Lår, vader

Dag 3 Axlar, triceps, mage

Dag 4 Rygg, grepp.


Baksida axel på antingen rygg eller axelpasset där det känns bäst.
Trapetzius på ryggdagen om du behöver någon extra träning, kan vara skönt för att mjuka upp musklerna i alla fall. (Förutsatt att du kör marklyft så klart, annars bör du kanske köra lite seriösare för trapezius.)

Officer
2003-03-03, 13:05
Tack för tipsen Bumbi!

Anledningen till att jag delar upp låren är att jag inte orkar att köra baksida lår intensivt efter ett tungt framsidalår-pass.

Plus att jag kör baksida lår kombinerat med rygg, då jag kör stela marklyft för baksidalår, som på samma gång tar ganska mycket på korsryggen, därav kombinationen baksida lår-rygg.

Mitt gamla (och nuvarande som jag tänker behålla) upplägg:

Tis: Biceps/Triceps/Mage (m.a.o discopasset :devil: )
Tor: Rygg/Baksida lår
Lör: Framsida lår/Vader
Sön: Bröst/Axlar

daja
2003-03-03, 17:02
funkar det bra att köra bröst och axlar ihop?

Har funderat runt det själv, känner att axlarna får lite väl mycket stryk i mitt nuvarande upplägg:

mån: bröst, mage
tisdag: rygg, vader
onsdag: innebandy
torsdag: axlar, lår
fredag: vila
lördag: biceps, triceps, underarmar
söndag: vila

Nån som har nåt förslag på var man bäst pressar in axlarna för att undvika att dom får stryk varje pass?!

King Grub
2003-03-03, 17:31
Det går att köra bröst och rygg ihop, även om det blir monstruöst jobbigt. Men då friar du upp axlarna, och slipper även köra ben och axlar på samma dag, för det går inte. Och om det går, så tränar du inte ben hårt nog.

Dag 1: Bröst, rygg

Dag 2: Ben, vader

Dag 3: Axlar, mage

Dag 4: Armar

Med vilodagar utplacerade där det passar.

Nils
2003-03-03, 18:38
Axlar och ben går inte??
Jag kan inte säga att jag blir särskilt trött av att köra axlar mer än i axlarna då. Det är ju inte en särskilt stor muskelgrupp. varför skulle man inte kunna köra ben sedan?
Nils

King Grub
2003-03-03, 18:45
Originally posted by Nils
Axlar och ben går inte??
Jag kan inte säga att jag blir särskilt trött av att köra axlar mer än i axlarna då. Det är ju inte en särskilt stor muskelgrupp. varför skulle man inte kunna köra ben sedan?
Nils

Om du behöver fråga har du aldrig kört ett riktigt hårt benpass. ;) Det är så krävande att det är uteslutet att köra någon annan muskelgrupp innan, och efteråt skall man knappt kunna vackla ut genom gymdörren.

Cardo
2003-03-03, 23:14
Axlar och ben funkar om man har ett bra flås och vet hur man ska lägga upp passet!