handdator

Visa fullständig version : Överträning


Mango
2003-03-02, 16:15
Hej!
Försöker följa 3-1-3 splitsystemet men har ingen aning om jag låter musklerna vila tillräckligt länge:
Vanlig vecka (Oftast stopppar skolan träningen, som resulterar med 3-2-2-3 osv...)

Träningschema:
Dag1
Bröst Bänkpress
Sned hantelpress
Nedåtlutande hantelpress
Mage:
Nedåtlutande sittups a lá 30 kg extra vikt
Ihopkrypningsmaskinen a lá 60 kg extra vikt
Sittups 60 *4
Axlar:
Arnoldpressar
bakre deltamuskeln
Kapmuskeln

Dag 2
Ben
Benböj (Knäböj)
Framsida lår
Baksida lår
Rygg..

Dag 3
Biceps
Hantelcurl
E-Z stångscurl
Koncentrerad biceps övning
underarmar
Triceps
Dips
Tricepspress mot pannan

Dag 4 vila

Dag 1 etc..

Funkar det här träningschemat bra elleR? Hur ska man annars träna för att öka muskelmasssa, styrka etc? ...

Äter Glutamin , HMB, Protein dagligen... :whipped:

Mango
2003-03-02, 16:17
Ps. Känner mig dock inte övertränad!! :hbang:

King Grub
2003-03-02, 16:21
Så där körde jag också på 80-talet, då det var populärt med 3-1-3 system. Ett år på ett sådant program gav ett resultat: överträning och lite hårdare i kroppen.

Sedan började jag dela upp kroppen på fler dagar, vilket innebar kortare pass med högre intensitet och mer vila mellan muskelgrupperna. Varje muskel 1 gång per vecka passar mig ypperligt, både för styrke- och volymökning. Antingen delar jag då upp kroppen på 5 dagar och vilar 2, eller också delar jag upp den på 4 och kör 2-1-2-2, alltså vilar hela helgen.

Som du tränar nu tror jag att du med största säkerhet kommer att bli övertränad, om du inte redan är det. Bara för att man inte känner sig sliten och övertränad betyder det inte att man tränar optimalt för att bygga. För de allra flesta ger det bättre resultat att träna mindre och se till att träna desto intensivare när man gör det. Och :eating: och :sleep: förstås.

Allan
2003-03-02, 16:23
Om du inte är väldigt avancerad är det där alldeles för mycket. Det är så mycket att det är tveksamt om du ens har nytta av mer än 25 % av övningarna. Det är på tok för lite vila mellan muskelgrupperna, och vad hände med ryggen? Kör du den när du känner för det? I såna fall är det väl den som kommer att öka...skämt åsido, du kommer att få goda råd här.
Jag återkommer senare.

allan

Allan
2003-03-02, 16:25
Grub! Underbart med en till som faktiskt levde på 80-talet, och inte gick på dagis då!


allan

King Grub
2003-03-02, 16:30
Japp! 15-årsjubileum på gymmet i går faktiskt. 15 långa år. Fast när jag började hade du ju redan böjt några ton i knäböjsställningen. :cheers:

ppoowweerr
2003-03-02, 16:52
Med det där tajta schemat kommer du bara krympa o krympa!!!
du måste vila mera!!!

Nils
2003-03-02, 20:14
Det där liknar vad jag hade när det gick som bäst, fast jag hade lite färre övningar. Men det klart, det var en period när jag kunde sköta mitt liv tämligen perfekt. Under "normalt" liv blir jag bara övertränad om jag tränar så.
Nils

Kungen
2003-03-02, 20:41
Beror på vad man är ute efter, hur man ser ut, och vad man hållt på med tidigare, hur många set och reps?
Många faktorer att begrunda.

Ser ok ut om man kör extremt hårt, kanske omvandla det till ett 2-1-2 split istället, och inte köra mer än 8-10 veckor.

Många lever inte som dom lär.