handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp min träning och mitt matintag?


KingSize
2007-02-14, 12:24
Hej alla glada.
Jag har sedan första januari gått in för min träning till 200%.
Jag är en smal kille, 180cm lång och väger blygsamma 78kg.
Jag har mkt hög ämnesomsättning och har således sjuukt svårt att gå upp i vikt.

Målet är att bli så stor som möjligt till sommarn *flex* (orginellt, jagveet..), hittils har jag utfört ren sjukgympa på gymmet då jag var så svag och förtvinad att en hängfeja tog mej i bänken... Jag har kört helkropp på låga vikter, 2x10 på alla muskler. Jag kommer fortsätta med helkropps program månaden ut. Sedan ska jag börja dela upp muskelgrupperna är tanken.

Mina frågor är nu,
när det gäller sets ska jag köra 2x10?

Eller vad är bäst för att öka maximalt i volym Och styrka? *screwy*

Hur ofta bör jag träna?

Hur ska jag äta? Idag käkar jag så mkt jag kan samt en gainer efter träningen.

Ska jag Bulka stenhårt bara fram till sommarn? Eller bör jag någonstans deffa då oxå? Eller är det termer som bara gäller elit byggare?

Tänkte köra kreatin i juni för att blåsa upp det hela lite extra.. Är det bra?

Hinner jag från en smal och smärt kropp bli "biffig" till juli?

Vid nästa nyår vill jag väga minst 75kg. Är det möjligt?


Nån som orkar svara? *whistle*



-Håll i hatten!
/KS

Eddie Vedder
2007-02-14, 12:35
Jag fattar inte en sak: Du vill alltså upp i vikt men vill väga 2 kg mindre till nästa nyår???

KingSize
2007-02-14, 12:43
Hehehe Nej, skrev fel vikter. Idag väger jag blygsamma 68kg och målvikten är 75kg på ett år!!!

Ursäkta röran...

Eddie Vedder
2007-02-14, 12:55
Hehehe Nej, skrev fel vikter. Idag väger jag blygsamma 68kg och målvikten är 75kg på ett år!!!

Ursäkta röran...

Hehe, de e lugnt. Jag skrev oxå fel såg jag nu, skrev 2 kg när jag skulle skriva 3:D


Asså du ställer väldigt många frågor i en å samma tråd varav flera inte har nåt svar. Hur mycke du tränar, hur många reps, set o.s.v. är individuellt va som funkar. Jag föreslår att söker runt å letar lite här på forumet efter ett upplägg som kan tänkas passa dej bäst.

Va gäller vikten är svaret det gamla vanliga som ges ett antal ggr per dag"ät mer kcal än du gör av med" det är inte svårare än så. Nån "tokbulk" som du själv säger kommer inte ska krävas för att nå 75 kg till nyår, de e ju bara 7 kg på 10 månader så det är definitivt ingen omöjlighet. Skulle du vilja kan du nog väga ännu mer då. På ett kaloriöverskott går man upp i vikt, tränar man ordentligt å vilar ordentligt utöver maten så kommer man även öka i muskelmassa utöver fettmassa.

Med tanke på att du är nybörjare kommer du nog ha ganska lätt för att öka i muskelmassa men å andra sidan säger du ju inte hur gammal du är. I tonåren har man enorma förutsättningar för muskelutveckling men är du 67 år gammal är de lite svårare;)

Eddie Vedder
2007-02-14, 12:56
Jag hade tänkt försöka uppskatta din energiförbrukning oxå men de går inte utan att veta din ålder.

KingSize
2007-02-14, 13:09
Hur ska jag vara säker på att jag ligger på plus med kcal? Bara käka pizza typ eller?

Jag är 22 och ett halvt år :D

pragmatist
2007-02-14, 13:19
Fortsätt du att träna helkroppspass. Nybörjare ökar bäst genom att träna relativt ofta men inte så mycket varje gång, och det smidigaste sättet att göra det på är att träna 2-3 helkroppspass i veckan. Det sättet att träna kommer tjäna dig gott ett bra tag framöver.

Det är först när man börjar få ordentlig muskelmassa som det är nödvändigt att öka på volym och intensitet så det blir jobbigt med helkroppspass.

Eddie Vedder
2007-02-14, 13:31
Hur ska jag vara säker på att jag ligger på plus med kcal? Bara käka pizza typ eller?

Jag är 22 och ett halvt år :D

Okej då har du tyvärr passerat pubertetsstadiet där testosteronet rinner ur öronen;)

Med din ringa vikt å med vetskapen om din ålder så tror jag inte din ämnesomsättning är så skyhög som du själv tror. Det är väldigt väldigt vanligt att folk som inte klarar att öka i vikt äter mycke mindre (alternativt är mer aktiva) än dom i själva verket tror, å motsatt förhållande med dom som aldrig kan gå ner trots att dom "försökt allt".

Men du ska inte trycka i dej pizza varenda dag för att ligga på överskott (min personliga åsikt givetvis, vill du de så ska jag inte stoppa dej;) ) utan se bara till att få i dej mat relativt ofta som pragmatist säger å gärna energirik och nyttig mat.


Va gäller mer detaljerade "hjälp-mej-att-gå-upp-i-vikt"-tips så finns de ett smörgåsbord uppdukat för dej om du gör en "advanced search" å söker här i "Kost & Näring"-forumet. De är många såna trådar och tipsen är relativt lika i dom flesta, såsom drickbara kalorier från standardmjölk å fruktjuice, käka nötter, häll på extra matolja på maten, käka mackor med energirikt pålägg (ingenting är så lätt att överäta som mackor), unna dej lite skit "from time to time" o.s.v.

KingSize
2007-02-14, 13:58
Jag förstår. Men kreatinet da? god or bad?

Sniggel
2007-02-14, 14:23
Du kan gå upp i vikt något av kreatinet då du samlar på dig mer vatten, denna vikt försvinner när du slutar ta kreatin.
Kreatinet hjälper dig också att prestera bättre och på så sätt får du fördelar som kan hjälpa dig att få mer muskler på lång sikt. Men det kommer inte hjälpa dig så länge ditt matintag inte är tillräckligt.

Handcuff
2007-02-14, 14:45
Du kommer inte vara varken biff eller ens i närheten till sommaren. Punkt slut. Tråkigt men sant. Träna för att du tycker det är roligt så kommer resultaten så småningom! :thumbup:

KingSize
2007-02-14, 14:53
Det låter så hemskt när du lägger upp det så :D