handdator

Visa fullständig version : Möglig broccoli.


Slartibartfast
2007-02-14, 12:23
Vad ska man göra när man upptäcker att den liten del av broccolin har blivit lurvig och geggig? Kan man skära bort den delen och äta resten, eller måste man kasta allt?

NisseEriksson
2007-02-14, 12:26
Jag skulle inte äta den, hur mycket broccolli är det?

Slartibartfast
2007-02-14, 12:27
Jag skulle inte äta den, hur mycket broccolli är det?

Allting. Den var oöppnad. 250 g.

Det geggiga var bara en liten del. Syntes knappt på blommorna, men under var det lite geggigt. Skar bort och slängde i kylskåpet.

jag har redan ätit det. :D

Lilla Brynolf
2007-02-14, 12:57
Helt rätt, så skulle jag också gjort! :thumbup:
Folk är för petiga med maten nuförtiden. :)

Raggis
2007-02-14, 13:07
Helt rätt, så skulle jag också gjort! :thumbup:
Folk är för petiga med maten nuförtiden. :)

+1. Man har inte råd o kasta mat hela tiden :P

Sniggel
2007-02-14, 14:26
Lite skit rensar magen ;)
Nä men allvarligt tror jag nog att kroppen tål en del. Man kanske riskerar att bli sjuk någon gång om man gör så här ofta men å andra sidan borde väl kroppens immunförsvar bli bättre om man ofta får i sig lite mat som passerat "bäst före"?

Jag brukar själv skära bort något som inte ser bra ut, men äta resten och jag har vad jag kan komma ihåg blivit matförgiftad enbart en gång i mitt liv, och det var på en kinarestaurang.

Pez
2007-02-14, 14:47
När det gäller grönsaker så kan det bli småslask utan att det är det minsta fel på resten av den. Räcker med lite extra tryck eller en liten rispa etc så kommer det bli lite mögel just där.

När det kommer till broccoli så lukta på den. Dålig broccoli luktar inte tårta direkt. :D
Sen är det bara att ta bort det som ser dåligt ut, kolla spänsten och färgen.

Fartman
2007-02-14, 18:53
Pez kan sina grejer, sånt där lär man sig fort i livsmedelsbranschen.
Men annars så ska du inte tillämpa samma princip då den gröna lurviga fläcken du hittar på ex ditt bröd bara är "toppen på isberget" och mögelsvampens mycel förmodligen finns i större delen av brödet utan att du för den delen märker det.
EDIT: Inte för att jag tror att det händer något speciellt om du råkar få i dig nån skiva mögligt bröd.

OggeP
2007-02-14, 19:51
Släng skiten, snål-verner.