handdator

Visa fullständig version : Dags att omvärdera rotatorcuffens värde?


Skablistor
2007-02-14, 10:35
Dags att omvärdera rotatorcuffens värde?

Läs länken och säg vad ni tycker.
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252

bertbert
2007-02-14, 10:40
Aaaah! Tryndraget! En övning jag gillar skarpt!

Timme
2007-02-14, 10:54
Den är mycket bra den artikeln. Jag har nu börjat köra tryndrag på heltid :) Mycket bra! Finns ingen övning som man kan träna rotatorcuffarna så tungt som i tryndrag. Viktigt att man håller ett supinerat grepp! Man ska alltså hålla repet som om man gjorde en dubbel bicce.

Skablistor
2007-02-14, 11:38
ett supinerat grepp

Vad är det?

BigForre
2007-02-14, 12:07
Fick ju artikeln av dig i min träningsdagbok och läste igenom den. Tyckte att att det var en mycket bra artikel och med min lilla kunskap låter det väldigt vettigt. Efter två besök hos napprapaten på grund av axelproblem, fick jag efter rörelsetester och muntlig beskrivning, två stycken statiska övningar (horse stance och prone cobra). Som jag förstår det arbetar dessa övningar mycket med att stärka just dessa musklar som nämns i artikeln. Har på grund av det även lagt in dessa tre övningar på lämpliga dagar mitt schema för att försöka få lite balans i mina axlar. Känns som att jag går åt rätt håll, får se hur det går...

Timme
2007-02-14, 12:09
Vad är det?

De beskriver det i artikeln. Här ser du supination och pronation. http://www.davidlnelson.md/anatomy12.htm

Timme
2007-02-14, 12:10
Fick ju artikeln av dig i min träningsdagbok och läste igenom den. Tyckte att att det var en mycket bra artikel och med min lilla kunskap låter det väldigt vettigt. Efter två besök hos napprapaten på grund av axelproblem, fick jag efter rörelsetester och muntlig beskrivning, två stycken statiska övningar (horse stance och prone cobra). Som jag förstår det arbetar dessa övningar mycket med att stärka just dessa musklar som nämns i artikeln. Har på grund av det även lagt in dessa tre övningar på lämpliga dagar mitt schema för att försöka få lite balans i mina axlar. Känns som att jag går åt rätt håll, får se hur det går...

Det låter mycket lovande! Jag hoppas och tror att dina axlar snart bli bra!

mastermungo
2007-02-14, 12:23
Vad är en Overhead Shrug som nämns i artikeln?

bertbert
2007-02-14, 12:24
Vad är en Overhead Shrug som nämns i artikeln?

Läs hela!

Extas
2007-02-14, 18:08
ngn som kan sammanfatta lite kort på SVENSKA vad artikeln handla om :$

rQx
2007-02-14, 20:39
Jag hängde inte med så mycket i artikeln, kan vara för att jag är trött men så som hans bröstkorg förändrades behöver min också typ. Förstod dock inte hur han gjorde det =S

Sniggel
2007-02-14, 21:00
Rätt svårt att summera det på svenska då artikeln var hyfsat omfattande. Bästa man kan göra är att läsa den noggrant, mer än en gång.

Sniggel
2007-02-14, 21:04
edit

Sen kan det ju vara bra att veta vad följande ord betyder när man läser artikeln:
Pronation (se länk som någon gav ovan)
Supination (se länk som någon gav ovan)
Protraktion (skjuta framåt)
Retraktion (skjuta bakåt)
Extension (öka en vinkel i en led... typ)
Flexion (minska en vinkel i en led... typ)
Posteriort (framåt, framsida)
Anteriort (bakåt, baksida)
Elevation (lyfta uppåt)
Depression (sänka nedåt)

Timme
2007-02-14, 21:51
edit

Sen kan det ju vara bra att veta vad följande ord betyder när man läser artikeln:
Pronation (se länk som någon gav ovan)
Supination (se länk som någon gav ovan)
Protraktion (skjuta framåt)
Retraktion (skjuta bakåt)
Extension (öka en vinkel i en led... typ)
Flexion (minska en vinkel i en led... typ)
Posteriort (framåt, framsida)
Anteriort (bakåt, baksida)
Elevation (lyfta uppåt)
Depression (sänka nedåt)

Det var jag som gav länken oven! *grr27*


:D

Sniggel
2007-02-15, 00:44
Det var jag som gav länken oven! *grr27*


:D

ok, glömde ge cred :em:
Cred till Timme för länken :D

mastermungo
2007-02-15, 01:30
Läs hela!

Jag antar att jag är dum i huvet....

Men jag fattar fortfarande inte hur en overhead shrug skall se ut.. och jag har läst hela.. 2 ggr

Sniggel
2007-02-15, 03:11
Jag antar att jag är dum i huvet....

Men jag fattar fortfarande inte hur en overhead shrug skall se ut.. och jag har läst hela.. 2 ggr

Fanns ett filmklipp på det, upp med stången ovanför axlarna på sträckta armar, lyft upp dina axlar till nacken som vid shrug.

Skablistor
2007-02-15, 13:06
ok, glömde ge cred :em:
Cred till Timme för länken :D

Mest cred borde jag få, eftersom jag upplyste er okunniga människor :D

mastermungo
2007-02-15, 13:57
Fanns ett filmklipp på det, upp med stången ovanför axlarna på sträckta armar, lyft upp dina axlar till nacken som vid shrug.

Aaah.. Tack så mycket.. Firefox ville inte visa mig filmerna.

bertbert
2007-02-15, 13:58
Jag antar att jag är dum i huvet....

Men jag fattar fortfarande inte hur en overhead shrug skall se ut.. och jag har läst hela.. 2 ggr

Sorry! Jag trodde du kunde se filmerna! :thumbup: (Jag ser dom dock i min eldräv)

Baal_Sebul
2007-02-15, 14:55
Posteriort (framåt, framsida)
Anteriort (bakåt, baksida)


Ska det inte vara tvärtom?

grabben i skogen
2007-02-15, 15:33
Fick ju artikeln av dig i min träningsdagbok och läste igenom den. Tyckte att att det var en mycket bra artikel och med min lilla kunskap låter det väldigt vettigt. Efter två besök hos napprapaten på grund av axelproblem, fick jag efter rörelsetester och muntlig beskrivning, två stycken statiska övningar (horse stance och prone cobra). Som jag förstår det arbetar dessa övningar mycket med att stärka just dessa musklar som nämns i artikeln. Har på grund av det även lagt in dessa tre övningar på lämpliga dagar mitt schema för att försöka få lite balans i mina axlar. Känns som att jag går åt rätt håll, får se hur det går...

vilken naprapat var du hos? en chek-utövare?

Bondlurk
2007-02-15, 16:26
Jag tyckte om sättet dom belyste serratus anterior, med hjälp av både anatomiska termer och bilder på individer, detta har öppnat mina ögon för nya tankebanor i vilket fall. På tal om armhävningar, så har jag börjat träna sådana 3 gånger i veckan regelbundet just i samband med påbörjad kampsport där jag upptäckte min extrema svaghet(23 armhävningar komperativt med 95x3 bänkpress, lät i mina öron fel.).

Och innan detta fick jag en axelskada genom jobbet som hindrat mig från att köra bänkpress, och faktum är att det blivit bättre på senare tid. Mycket bra artikel i min mening!

obesogen
2007-02-19, 15:32
Ska det inte vara tvärtom?

Jo det stämmer.
Mycket intressant artikel för övrigt! Mer sånt! :)

Yes
2007-03-08, 18:09
Bump!

Jag måste säga att jag varit lite skeptiskt mot en del av övningarna som föreslogs i artikeln, inte minst alla knepiga varianter av armhävningar. Argumenten var dock övertygande annars, så jag bestämde mig för att lägga till ett par övningar i min träning. Det blev face-pulls och OVH-shrugs, främst för att de var ganska lätta att passa in i mitt träningsupplägg.

Utan att överdriva det minsta så har skillnaden varit som natt och dag. Sen jag slutade med mitt fysiskt tunga arbete har jag blivit mer stillasittande och hållningen blivit sämre. Så har det varit ett tag nu. Även om hållningen inte blivit perfekt än, så är det som ryggen rätats ut och jag har fått en naturligt bättre hållning(dvs. behöver inte längre tänka "sträck på dig hösäck!" ;) ).

Om inte det låter som en bra förbättring så kan jag nämna att jag utfört dessa övningar under TVÅ pass. Då har jag varken gjort dem mycket eller speciellt hårt - ett set för att få in tekniken, och ett till med lite mer vikt. Jag har knappt tagit ut mig alls på dem, fokus har legat på att köra dem ganska lätt och försöka utföra det rätt(framförallt OVH-shrugs som känns lite konstig).

Så här kan man verkligen snacka om stor utdelning på en mycket liten insats. Helt otroligt, faktiskt. Så däför bumpar jag tråden så fler kan se den. :)

major Pectoralis
2007-03-08, 18:26
En gammal motsvarighet.

http://www.coachr.org/rcuff.htm

Likhterna finns*rolleyes*

obesogen
2007-03-08, 21:35
Bump!

Jag måste säga att jag varit lite skeptiskt mot en del av övningarna som föreslogs i artikeln, inte minst alla knepiga varianter av armhävningar. Argumenten var dock övertygande annars, så jag bestämde mig för att lägga till ett par övningar i min träning. Det blev face-pulls och OVH-shrugs, främst för att de var ganska lätta att passa in i mitt träningsupplägg.

Utan att överdriva det minsta så har skillnaden varit som natt och dag. Sen jag slutade med mitt fysiskt tunga arbete har jag blivit mer stillasittande och hållningen blivit sämre. Så har det varit ett tag nu. Även om hållningen inte blivit perfekt än, så är det som ryggen rätats ut och jag har fått en naturligt bättre hållning(dvs. behöver inte längre tänka "sträck på dig hösäck!" ;) ).

Om inte det låter som en bra förbättring så kan jag nämna att jag utfört dessa övningar under TVÅ pass. Då har jag varken gjort dem mycket eller speciellt hårt - ett set för att få in tekniken, och ett till med lite mer vikt. Jag har knappt tagit ut mig alls på dem, fokus har legat på att köra dem ganska lätt och försöka utföra det rätt(framförallt OVH-shrugs som känns lite konstig).

Så här kan man verkligen snacka om stor utdelning på en mycket liten insats. Helt otroligt, faktiskt. Så däför bumpar jag tråden så fler kan se den. :)

Kolla in Bill Robertsons (som skrivit ovanstående) artiklar om hållning:
http://www.robertsontrainingsystems.com/articles.html

Rune_Raptor
2007-03-09, 05:50
Är det alla övningar för R-Cuff eller bara dom som dom föreslår i artikeln som ger bättre hållning som "Yes" och författaren beskriver? Jag fattar inte riktigt artikeln, vilken övning e vilken? Jag e förvirrad!

Akilles
2007-03-13, 21:33
Bump. Under artikelns underrubrik "Flaw #2: Ignoring the effect of the thoracic spine on the scapula and shoulder" finns text och bild som beskriver problem med att sträcka armarna ovanför huvudet utan att svanka för mycket. Framgår det av artikeln hur man (eller idrottsmannen på bilderna som används som exempel) fick bukt med problemet? I så fall har jag inte förstått hur. Vill någon förklara för mig.

Detta är viktigt för mig. Jag har länge haft problem med att utföra pressövningar över huvudet, p.g.a. att det framkallar smärta i svankryggen. Jag trodde att anledningen (enbart) var att jag hade korta höftböjare och därmed överdriven svank. När jag läser artikeln förstår jag att det kan bero på rundad övre ryggrad och orörlig/stel scapula som ej förmår att tippa bakåt, vilket kompenseras med överdriven svankning. Jag har verkligen rundad övre rygg, så jag misstänker att orsaken till svanksmärtan kan vara den som antyds i artikeln. Ska gå till en naprapat med detta. Men jag vill osm sagt veta om någon som förstår engelska bättre än jag kan tala om för mig om och i så fall vad artikelförfattarna menar är lösningen.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252

cjs
2007-08-13, 18:31
Detta tyckte jag var intressant, att se om man ska träna rotatorcuffen eller satsa på det här face pull:

Diagnosis Via Face Pull

In cases where the rotator cuff is known to be weak relative to the deltoid, the posterior deltoid can overtake the rotator cuff as the primary external rotator.

This will show up in the face pull as the humerus (upper arm bone) hyperabducts relative to the scapula. In other words, as you pull horizontally, the scapula stops moving and the upper arm bone continues to be pulled back along the horizontal plane. Rather than the upper arm bone and the scapula ending up in the same plane during the contracted phase of the face pull, the upper arm bone and scapula form an angle. The dead giveaway is a dent or a dimple that forms between the posterior deltoid and the infraspinatus.

If this is the case, your shoulder program would be better served by working on some isolated strengthening to the rotator.


Har någon en bild på hur den här "dimple"/gropen ska se ut ungefär?

grunt_grunt
2007-08-14, 00:39
Den är mycket bra den artikeln. Jag har nu börjat köra tryndrag på heltid :) Mycket bra! Finns ingen övning som man kan träna rotatorcuffarna så tungt som i tryndrag. Viktigt att man håller ett supinerat grepp! Man ska alltså hålla repet som om man gjorde en dubbel bicce.

Men om jag har förstått saken rätt så har de inte ett supinerat grepp i instruktionsvideon?

LarsK
2007-08-14, 06:56
Det står;
Using the traditional pronated grip for the face pull can then potentially feed a rotation imbalance in the shoulder.

To remedy this situation, we recommend the use of a neutral grip.

LarsK
2007-08-14, 06:58
Vet någon om man kan ladda ner de filmerna? Hade varit perfekt att ha i mobilen på gymmet.