handdator

Visa fullständig version : gång vs löpning, fettförbränning


LuThe
2007-02-13, 22:18
Stämmer detta påstående?

"Prosentuellt sett så bränner man mer fett genom lågintensiv träning som prommenad. Men ser man till mängden fett som förbränns så är högintensiv träning bättre som fettförbränning, även kolhydratförbränning (glykogen)"


Det stod ngt i denhär stilen i förra katalogen från GG, eller om det va senaste.. minns inte.. men stämmer det?

Max
2007-02-13, 22:22
Det stämmer

King Grub
2007-02-13, 22:23
Under aktivteten. Över dygnet påverkas inte fettförbränningen alls jämfört med någon annan aktivitet, oavsett intensitet, eller jämfört med vila, vid en viss energibalans.

LuThe
2007-02-13, 22:27
Vet att det beror på vilken fart man håller men ungefär hur länge behöver man springa för att täcka upp den förbränningne men gjort på en timmes prommenad? :confused:

hgus
2007-02-14, 01:41
Jag har för mig att man kan jämföra förbränningen på distansen. Dvs en 5 km promenad bränner ungefär lika mycket som löpning samma sträcka. Det kan inte vara exakt eftersom löpning är ett mindre energieffektivt sätt att förflytta sig, men det borde inte göra någon större skillnad.

maRRtin
2007-02-14, 09:39
Jag har för mig att man kan jämföra förbränningen på distansen. Dvs en 5 km promenad bränner ungefär lika mycket som löpning samma sträcka. Det kan inte vara exakt eftersom löpning är ett mindre energieffektivt sätt att förflytta sig, men det borde inte göra någon större skillnad.
Jag vill minnas att løpning øver en given stræcka førbrukar 20% mer energi æn gång.

skaparn
2007-02-14, 15:10
Under aktivteten. Över dygnet påverkas inte fettförbränningen alls jämfört med någon annan aktivitet, oavsett intensitet, eller jämfört med vila, vid en viss energibalans.

Vilket du också påpekar i den tråd där resultatet från ett test med 10 st 4min-intervaller redovisades. Dock skriver du sedan:

Kcal in/ut påverkar ju också kolhydrat- och proteinomsättningen, och att uppreglera den oxidativa potentialen för fett vore kanske inte fel?

Man går ner lika mycket i vikt som energiunderskottet motsvarar... men det är ju inte säkert att viktminskningen i alla lägen består till 100% av kroppsfett. Att öka den oxidativa potentialen kanske innebär ett högre sådan procenttal?

Som lockar en att tro att även om viktminskningen är densamma för två olika tränade personer, kommer det viktminskningen består av att variera.

King Grub
2007-02-14, 15:20
Givetvis har två olika personer olika stor fettförbränning, inte minst genom hormonpåverkan. Man kan självklart bara jämföra sig själv med sig själv vid en viss status. Två olika personer som går ner lika mycket, kommer inte att ha identisk förlust av kroppsfett kontra annan vikt. Person X med annan, gynnsammare, hormonbalans än person Y kommer att förlora mer fett på ett lika stort underskott. Tillväxthormon är magi i sammanhanget, t ex.