handdator

Visa fullständig version : Kreatin - first time


Geek
2007-02-13, 21:54
Hejsan!

Jag styrketränar 3-4 dagar i veckan (inne på mitt andra år snart) o drar i mig proteinpulver direkt efter - provat gainer men får acne och det vill jag ej ha. Och tjata inte om att jag ska börja ta gainer för det komme rjag ej göra.
Men här kommer i alla fall frågan: Precis inhandlat 250 gram Creatine fuel pulver för att se hur jag reagerar på det - köpte inte större eftersom jag bara vill prova nu här i början - så frågan är hur gör jag?

Står där bak på burken hur mycket jag ska jue men stämmer det? Vad rekomenderar ni? Övriga tips? Optimalt och ta kreatin + proteinpulver? Hur ofta om dan? Tidpunkter då jag ska ta pulvret?

Alla tips är välkommna!

//Johan

NisseEriksson
2007-02-13, 21:58
Du äter väl kolhydrater till proteinpulvret ? Annars är det meningslöst eftersom allt protein omvandlas till glykogen.

Geek
2007-02-13, 21:59
Du äter väl kolhydrater till proteinpulvret ? Annars är det meningslöst eftersom allt protein omvandlas till glykogen.


Yes i do.

Reddan
2007-02-13, 22:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269 hittar du det mesta.

Geek
2007-02-13, 22:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269 hittar du det mesta.


Cool cool:)

Geek
2007-02-15, 22:02
Tack för all hjälpen alla! =P =(

Johannes
2007-02-15, 23:15
Finns det nån kreatin som inte binder vätska?

NisseEriksson
2007-02-15, 23:46
Finns det nån kreatin som inte binder vätska?

Ja, det är kapslar, kommer bara inte på vad märket heter.

Geek
2007-02-16, 06:50
Finns det nån kreatin som inte binder vätska?


innebär?

Mitched
2007-02-16, 08:42
Du äter väl kolhydrater till proteinpulvret ? Annars är det meningslöst eftersom allt protein omvandlas till glykogen.

Menar du att det skulle vara verkningslöst att äta en måltid bestående enbart av protein? Du får hemskt gärna utveckla den tesen?

Scratch89
2007-02-16, 09:01
innebär?

Om kreatinet binder vätska ser man större, men även lite plufsigare och fetare ut. Vissa tycker detta är bra, andra mindre bra. När man slutar med kreatinet försvinner förstås vattnet, och då ser man smalare och torrare ut, självklart är också detta relativt. Vissa får dock ingen effekt alls.

Kre-Alkalyn binder ingen vätska...

Geek
2007-02-16, 09:04
Om kreatinet binder vätska ser man större, men även lite plufsigare och fetare ut. Vissa tycker detta är bra, andra mindre bra. När man slutar med kreatinet försvinner förstås vattnet, och då ser man smalare och torrare ut, självklart är också detta relativt. Vissa får dock ingen effekt alls.

Kre-Alkalyn binder ingen vätska...

Okej, nu blir jag riktigt snurrig - vilket ska jag använda? kre-alkalyn eller vanligt? hur ofta? vad använder biffarna?

GymTT
2007-02-16, 09:12
Okej, nu blir jag riktigt snurrig - vilket ska jag använda? kre-alkalyn eller vanligt? hur ofta? vad använder biffarna?

Det som du svarar bäst på.

Mitched
2007-02-16, 09:14
Okej, nu blir jag riktigt snurrig - vilket ska jag använda? kre-alkalyn eller vanligt? hur ofta? vad använder biffarna?

Eftersom det är första gången kan det vara en bra ide att börja med "vanligt" kreatin (monohydrat). På så sätt ser du om det ger dig någon effekt innan du lägger pengar på mer avancerade kreatinprodukter.

Geek
2007-02-16, 09:27
Eftersom det är första gången kan det vara en bra ide att börja med "vanligt" kreatin (monohydrat). På så sätt ser du om det ger dig någon effekt innan du lägger pengar på mer avancerade kreatinprodukter.


rekomendar ni för dagsdos och veckouppläg? vid vilodag o träningsdag? ska börja kreatindosen imorrn då jag äntligen idag gått och blivit frisk från en kort tids sjukdom

GymTT
2007-02-16, 09:30
Veckoupplägg givetvis.
Jag skulle tagit även vid vilodag

Geek
2007-02-16, 09:31
Veckoupplägg givetvis.


hur ser det ut?

GymTT
2007-02-16, 09:31
hur ser det ut?

Doseringen?

Geek
2007-02-16, 09:34
Doseringen?

Yes man,,,

GymTT
2007-02-16, 09:34
Yes man,,,

Det står på förpackningen.
Beror ju på vad det är för krea, just detta känner jag inte till.

Geek
2007-02-16, 09:36
Det står på förpackningen.
Beror ju på vad det är för krea, just detta känner jag inte till.

Okej, thanks anyway =)

Stab
2007-02-16, 10:05
Du köper ett kreatin monohydrat, se till att det är CreaPure stämplat och undvik märken som SELF, Star Nutrition osv det är lika effektivt som att äta jord.

Cykla det på detta sätt; 1v uppladdning 5-10gr * 5-6 ggr. Sedan 3v maintain med 5-10gr före/efter träning och 5-10gr *1 vid vilodag. 0.4L vatten per 5gr kreatin. Sprid ut uppladdnings doserna över hela dagen, men försök få 2 st innan/efter träning då upptaget e bäst. Svarar du på monohydrat så kommer du lägga på dig nåra kg vatten av detta.

Scratch89
2007-02-16, 12:34
Annars kan du ju faktiskt slänga ett getöga på förpackningen. Varför kan du inte följa anvisningarna som står där? Det är ju ett bra sätt, så varför slösa energi på nåt annat?

jedimind
2007-02-16, 22:46
Finns det nån kreatin som inte binder vätska?


Nej det finns INGET kreatinpreparat som inte binder vätska, det är en oundviklig bieffekt (eller effekt) utav såväl CEE, Kre-alkalyn,citrat och Malaterade former, Dock är det påtaglig skillnad på tex Monohydrat och CEE.


Att det står på burken "no bloating" är marketing-bull...

Troll
2007-02-17, 00:07
Du äter väl kolhydrater till proteinpulvret ? Annars är det meningslöst eftersom allt protein omvandlas till glykogen.

Varför skulle det vara meningslöst?
Jag kör bara med proteinpulver, kolhydrater får jag i mig så det räcker igenom maten...

olsson15
2007-02-17, 00:16
Finns det nån kreatin som inte binder vätska?

KreatinPyruvat Binder inte vätska. Finns i kolo shoppen.

GymTT
2007-02-17, 00:17
Nej det finns INGET kreatinpreparat som inte binder vätska, det är en oundviklig bieffekt (eller effekt) utav såväl CEE, Kre-alkalyn,citrat och Malaterade former, Dock är det påtaglig skillnad på tex Monohydrat och CEE.


Att det står på burken "no bloating" är marketing-bull...

Det trodde jag definitivt det fanns.

jedimind
2007-02-17, 00:19
KreatinPyruvat Binder inte vätska. Finns i kolo shoppen.

Kan du förklara för mig hur det inte binder vätska? Alla former av kreatin binder vätska i viss mån.:smash:

Cerberus
2007-02-17, 00:22
varför ska star nutritions kreatin suga apröv? Har nämligen detta märket...kör typ aldrig på kreatin, får se om man märker nån skillnad. Du kanske sabba en potentiell placebo-effekt nu! :D hehe

jedimind
2007-02-17, 23:09
I smidighet knäcker ju CEE,CEEM... I och med att det är esterifierat (transporterar sig själv) och ej tas upp med insulin/socker behöver du inte äta vid samma tillfälle som du tar det. Det har många fördelar ur den synvinkeln. Vid explosivitet och återhämtning är dom flesta kreatinsorterna likvärdiga anser jag...

Stab
2007-02-18, 01:26
CEE, citrat, krealkyl etc etc. binder YTTERST lite vatten, inte märkbart eller vägbart. Monohydrat däremot kan binda upp emot 3-4kg vatten, vissa anser att detta är negativt medans vissa anser att det e positivt. Jag är en av dom som anser att det e positivt för att jag bloatar inte, det fyller upp mina muskler och blir inte moonfacad av det.

jedimind
2007-02-18, 02:20
CEE, citrat, krealkyl etc etc. binder YTTERST lite vatten, inte märkbart eller vägbart. Monohydrat däremot kan binda upp emot 3-4kg vatten, vissa anser att detta är negativt medans vissa anser att det e positivt. Jag är en av dom som anser att det e positivt för att jag bloatar inte, det fyller upp mina muskler och blir inte moonfacad av det.

Har kört dom flesta vanliga kreatinsorterna som finns. Alla binder synlig mängd vatten anser jag. Jag fick ungefär 1-2 kilos retention av såväl CEE,Kre-alk,Tricreatine malate. Citratet binder precis lika mycket som monohydrat.

Rent resultatmässigt är retentionen bara positiv! Dock är jag en av dom som vill se bra ut året om så jag håller mig till mindre vätske-retentativa kreatinsorter.